ВИШИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
22.01.2002                                      Справа N 2/522
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого                     Кочерової Н.О.
суддів:                         Борденюк Є.М.
                                   Рибака В.В.
розглянув касаційну скаргу      Менської міжрайонної державної
                                податкової інспекції 
                                Чернігівської області
на рішення                      від 15.10.2001 року
господарського суду             Чернігівської області
у справі                        № 2 /522
за позовом                      відкритого акціонерного
                                товариства“Чернігівнафтопродукт“
до                              Менської міжрайонної державної
                                податкової інспекції
                                Чернігівської області
 
про   стягнення 5906,39 грн.та визнання рішення недійсним
 
за участю сторін:
від позивача                    Гук Л.І. - довіреність від
                                04.09.2001р.
від відповідача                 Міщенко В.В. - довіреність від
                                18.01.2002р.
 
В    серпні    2001   року   відкрите   акціонерне    товариство
“Чернігівнафтопродукт”  пред'явило  в  суді  позов  до  Менської
міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області
про стягнення 5 906 грн.39 коп.
 
Зазначало,  що  рішенням відповідача № 44  від  27.08.1999  року
застосовані фінансові санкції у розмірі 13290 грн.44 коп.
 
Проте,  згідно  акта перевірки мала місце переплата  податків  і
зборів,  а  саме: по фонду Чорнобиля 304,83 грн., по податку  на
додану вартість 38860 грн. по комунальному податку 549,80 грн.
 
Згідно   договору   від   10.09.99,  укладеного   між   Менською
міжрайонною   державною   податковою  інспекцією   Чернігівської
області  та  ВАТ  “Чернігівнафтопродукт”  в  рахунок  фінансових
санкцій відповідачу передано нафтопродуктів на суму 3570 грн. та
здійснено  погашення фінансових санкцій на  загальну  суму  5906
грн. 39 коп.
 
В  подальшому  позивач  збільшив свої вимоги  і  просив  визнати
недійсним  в  цій  частині  рішення №  44  від  27.08.1999  року
Менської     міжрайонної    державної    податкової    інспекції
Чернігівської  області про застосування та стягнення  фінансових
санкцій за порушення законодавства про оподаткування.
 
Рішенням  від  15.10.2001 року господарського суду Чернігівської
області позов задоволено.
 
Визнано   недійсним   рішення  Менської  міжрайонної   державної
податкової  інспекції № 44 від 27.08.1999 року про  застосування
та  стягнення фінансових санкцій за порушення законодавства  про
оподаткування  в  частині  застосування  фінансових  санкцій  по
податку  на  додану вартість в сумі 5489,10 грн.,  по  збору  до
Фонду Чорнобиля 165,91 грн., по комунальному податку 251,60 грн.
 
Повернуто з державного бюджету сплачені фінансові санкції в сумі
5489,10 грн. податку на додану вартість, 165,91 грн. по збору до
фонду  Чорнобиля  і з місцевого бюджету 251,60  грн.  фінансових
санкцій по комунальному податку.
 
Задовольняючи  позов,  господарський  суд  виходив  з  того,  що
позивач  мав  переплату по таких податках як податок  на  додану
вартість, комунальному податку, збору до фонду Чорнобиля, а тому
у нього не було недоїмки перед бюджетом, а у відповідача підстав
застосовувати фінансові санкції.
 
В   касаційній  скарзі  Менська  міжрайонна  державна  податкова
інспекція  Чернігівської  області просить  рішення  скасувати  в
частині  застосування фінансових санкцій в  сумі  5906,39  грн.,
посилаючись  на  те,  що  діючим законодавством  не  передбачено
врахування   наявності  переплати  при  застосуванні  фінансових
санкцій.
 
Заслухавши доповідь судді Кочерової Н.О. пояснення представників
сторін,  колегія  суддів  вважає, що касаційна  скарга  підлягає
задоволенню, виходячи зі слідуючого.
 
21.08.1999   року  Менською  міжрайонною  державною   податковою
інспекцією  Чернігівською  області за наслідками  перевірки  ВАТ
“Чернігівнафтопродукт”    з   питань   дотримання    податкового
законодавства  складено акт, в якому вказано,  що  за  1998  рік
занижено фонд оплати праці на суму 2968,72 грн., а тому підлягає
донарахуванню  збір до фонду Чорнобиля у сумі  251,60  грн.,  не
сплачено  і  не  нараховано комунальний податок  за  чисельність
працівників  Стольненської АЗС і Березанської АЗС в сумі  251,60
грн.  Безпідставно включено у 1997 та 1998 роках до  податкового
кредиту 3889 грн. 10 коп.
 
Двічі віднесено до податкового кредиту суму 466 грн. 67 коп.  та
зайво  віднесена в грудні 1997 року до податкового кредиту  сума
1133 грн.ЗЗ коп.
 
27.08.1999   року  Менською  міжрайонною  державною   податковою
інспекцією   Чернігівської  області   прийнято   рішення,   яким
донараховано  податок на додану вартість 5489,10 грн.,  збір  до
фонду Чорнобиля 165,91 грн., комунальний податок 251,60 грн.,  а
також застосовані фінансові санкції:
 
-по  податку на додану вартість 5489,10 грн.; -по збору до фонду
Чорнобиля 165,91 грн.; -по комунальному податку 251,60 грн.
 
Рішенням заступника голови Державної податкової адміністрації  в
Чернігівській  області  №  3869/25-105  від  18.06.2001  рішення
Менської  міжрайонної державної податкової інспекції  №  44  від
27.08.1999  року  скасовано  в частині  застосування  фінансових
санкцій по податку на додану вартість в сумі 1161 грн. 56 коп.
 
Як  вбачається  з матеріалів справи і встановлено  господарським
судом  позивач  не погоджується лише з застосуванням  фінансових
санкцій, донарахування податків і збору ним не оскаржується.
 
Позивачем  у  1997  та  1998  роках  безпідставно  включено   до
податкового  кредиту  5489,10 грн., чим  порушено  п.п.  7.4.4.,
7.4.5  п.  7.4  ст.  7  Закону України “Про  податок  на  додану
вартість”  ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
        , а тому обґрунтовано донараховано  суму
податку на додану вартість.
 
Законом  України  “Про формування фонду для  здійснення  заходів
щодо   ліквідації   наслідків   Чорнобильської   катастрофи   та
соціального захисту населення” передбачено стягнення  збору  для
здійснення  заходів  щодо  ліквідації  наслідків  Чорнобильської
катастрофи.
 
Ст. 7 Закону передбачено, що об'єкт оподаткування, ставка збору,
порядок   його   обчислення,  строк  сплати   та   пільги   щодо
оподаткування можуть замінюватись лише шляхом внесення  змін  до
цього Закону.
 
Таких  змін  до Закону не внесено, а тому позивачу у  зв'язку  з
несплатою і донараховано вказаний збір.
 
У  відповідності  з  Декретом Кабінету  Міністрів  України  “Про
місцеві  податки  і  збори”  позивачу  донараховано  комунальний
податок.
 
Господарський суд, приймаючи рішення, цих вимог закону не
врахував.
 
Відповідно  до Закону “Про державну податкову службу в  Україні”
( 509-12  ) (509-12)
          і діючої на час прийняття Інструкції  про  порядок
застосування  та  стягнення  сум штрафних  (фінансових)  санкцій
органами  державної податкової служби відповідачем і застосовані
фінансові санкції.
 
Законодавство  України пов'язує застосування фінансових  санкцій
до  платника  податку з виявленням факту порушення законодавства
про податки.
 
Зайво  внесені до бюджету суми податків, зборів не  враховуються
під час розрахунку таких санкцій.
 
Відповідно  до  п. 10.2 ст. 10 Закону України  “Про  податок  на
додану  вартість” ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         штрафні санкції за  результатами
діяльності   за   період   з   1.10.по   31.12.1997   року    не
застосовуються.
 
Таким чином, рішення податкової інспекції в частині застосування
фінансових  санкцій в сумі 1161 грн. 56 коп.  підлягає  визнанню
недійсним.
 
Керуючись   ст.ст.  ПІ5,  ПІ7,  ПІ9,ПІ10,  ПІ11,  Господарського
процесуального  кодексу  України ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,  колегія  суддів
Вищого господарського суду України
 
                          ПОСТАНОВИЛА:
 
Касаційну скаргу Менської міжрайонної державної податкової
інспекції Чернігівської області задовольнити частково.
 
Рішення господарського суду Чернігівської області від 15.10.2001
року змінити.
 
Резолютивну частину викласти в наступній редакції:
 
“Визнати   недійсним  рішення  Менської  міжрайонної   державної
податкової  інспекції Чернігівської області № 44 від  27.08.1999
року про застосування та стягнення фінансових санкцій по податку
на додану вартість в сумії 161 грн. 56 коп.
 
Повернути з державного бюджету ВАТ “Чернігівнафтопродукт” 1161
грн.56 коп.
 
В решті позову відмовити”.
 
Доручити господарському суду Чернігівської області видати наказ.