ВИШИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.01.2002 Справа N 2/522
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Кочерової Н.О.
суддів: Борденюк Є.М.
Рибака В.В.
розглянув касаційну скаргу Менської міжрайонної державної
податкової інспекції
Чернігівської області
на рішення від 15.10.2001 року
господарського суду Чернігівської області
у справі № 2 /522
за позовом відкритого акціонерного
товариства“Чернігівнафтопродукт“
до Менської міжрайонної державної
податкової інспекції
Чернігівської області
про стягнення 5906,39 грн.та визнання рішення недійсним
за участю сторін:
від позивача Гук Л.І. - довіреність від
04.09.2001р.
від відповідача Міщенко В.В. - довіреність від
18.01.2002р.
В серпні 2001 року відкрите акціонерне товариство
“Чернігівнафтопродукт” пред'явило в суді позов до Менської
міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області
про стягнення 5 906 грн.39 коп.
Зазначало, що рішенням відповідача № 44 від 27.08.1999 року
застосовані фінансові санкції у розмірі 13290 грн.44 коп.
Проте, згідно акта перевірки мала місце переплата податків і
зборів, а саме: по фонду Чорнобиля 304,83 грн., по податку на
додану вартість 38860 грн. по комунальному податку 549,80 грн.
Згідно договору від 10.09.99, укладеного між Менською
міжрайонною державною податковою інспекцією Чернігівської
області та ВАТ “Чернігівнафтопродукт” в рахунок фінансових
санкцій відповідачу передано нафтопродуктів на суму 3570 грн. та
здійснено погашення фінансових санкцій на загальну суму 5906
грн. 39 коп.
В подальшому позивач збільшив свої вимоги і просив визнати
недійсним в цій частині рішення № 44 від 27.08.1999 року
Менської міжрайонної державної податкової інспекції
Чернігівської області про застосування та стягнення фінансових
санкцій за порушення законодавства про оподаткування.
Рішенням від 15.10.2001 року господарського суду Чернігівської
області позов задоволено.
Визнано недійсним рішення Менської міжрайонної державної
податкової інспекції № 44 від 27.08.1999 року про застосування
та стягнення фінансових санкцій за порушення законодавства про
оподаткування в частині застосування фінансових санкцій по
податку на додану вартість в сумі 5489,10 грн., по збору до
Фонду Чорнобиля 165,91 грн., по комунальному податку 251,60 грн.
Повернуто з державного бюджету сплачені фінансові санкції в сумі
5489,10 грн. податку на додану вартість, 165,91 грн. по збору до
фонду Чорнобиля і з місцевого бюджету 251,60 грн. фінансових
санкцій по комунальному податку.
Задовольняючи позов, господарський суд виходив з того, що
позивач мав переплату по таких податках як податок на додану
вартість, комунальному податку, збору до фонду Чорнобиля, а тому
у нього не було недоїмки перед бюджетом, а у відповідача підстав
застосовувати фінансові санкції.
В касаційній скарзі Менська міжрайонна державна податкова
інспекція Чернігівської області просить рішення скасувати в
частині застосування фінансових санкцій в сумі 5906,39 грн.,
посилаючись на те, що діючим законодавством не передбачено
врахування наявності переплати при застосуванні фінансових
санкцій.
Заслухавши доповідь судді Кочерової Н.О. пояснення представників
сторін, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає
задоволенню, виходячи зі слідуючого.
21.08.1999 року Менською міжрайонною державною податковою
інспекцією Чернігівською області за наслідками перевірки ВАТ
“Чернігівнафтопродукт” з питань дотримання податкового
законодавства складено акт, в якому вказано, що за 1998 рік
занижено фонд оплати праці на суму 2968,72 грн., а тому підлягає
донарахуванню збір до фонду Чорнобиля у сумі 251,60 грн., не
сплачено і не нараховано комунальний податок за чисельність
працівників Стольненської АЗС і Березанської АЗС в сумі 251,60
грн. Безпідставно включено у 1997 та 1998 роках до податкового
кредиту 3889 грн. 10 коп.
Двічі віднесено до податкового кредиту суму 466 грн. 67 коп. та
зайво віднесена в грудні 1997 року до податкового кредиту сума
1133 грн.ЗЗ коп.
27.08.1999 року Менською міжрайонною державною податковою
інспекцією Чернігівської області прийнято рішення, яким
донараховано податок на додану вартість 5489,10 грн., збір до
фонду Чорнобиля 165,91 грн., комунальний податок 251,60 грн., а
також застосовані фінансові санкції:
-по податку на додану вартість 5489,10 грн.; -по збору до фонду
Чорнобиля 165,91 грн.; -по комунальному податку 251,60 грн.
Рішенням заступника голови Державної податкової адміністрації в
Чернігівській області № 3869/25-105 від 18.06.2001 рішення
Менської міжрайонної державної податкової інспекції № 44 від
27.08.1999 року скасовано в частині застосування фінансових
санкцій по податку на додану вартість в сумі 1161 грн. 56 коп.
Як вбачається з матеріалів справи і встановлено господарським
судом позивач не погоджується лише з застосуванням фінансових
санкцій, донарахування податків і збору ним не оскаржується.
Позивачем у 1997 та 1998 роках безпідставно включено до
податкового кредиту 5489,10 грн., чим порушено п.п. 7.4.4.,
7.4.5 п. 7.4 ст. 7 Закону України “Про податок на додану
вартість” ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) , а тому обґрунтовано донараховано суму
податку на додану вартість.
Законом України “Про формування фонду для здійснення заходів
щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та
соціального захисту населення” передбачено стягнення збору для
здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської
катастрофи.
Ст. 7 Закону передбачено, що об'єкт оподаткування, ставка збору,
порядок його обчислення, строк сплати та пільги щодо
оподаткування можуть замінюватись лише шляхом внесення змін до
цього Закону.
Таких змін до Закону не внесено, а тому позивачу у зв'язку з
несплатою і донараховано вказаний збір.
У відповідності з Декретом Кабінету Міністрів України “Про
місцеві податки і збори” позивачу донараховано комунальний
податок.
Господарський суд, приймаючи рішення, цих вимог закону не
врахував.
Відповідно до Закону “Про державну податкову службу в Україні”
( 509-12 ) (509-12) і діючої на час прийняття Інструкції про порядок
застосування та стягнення сум штрафних (фінансових) санкцій
органами державної податкової служби відповідачем і застосовані
фінансові санкції.
Законодавство України пов'язує застосування фінансових санкцій
до платника податку з виявленням факту порушення законодавства
про податки.
Зайво внесені до бюджету суми податків, зборів не враховуються
під час розрахунку таких санкцій.
Відповідно до п. 10.2 ст. 10 Закону України “Про податок на
додану вартість” ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) штрафні санкції за результатами
діяльності за період з 1.10.по 31.12.1997 року не
застосовуються.
Таким чином, рішення податкової інспекції в частині застосування
фінансових санкцій в сумі 1161 грн. 56 коп. підлягає визнанню
недійсним.
Керуючись ст.ст. ПІ5, ПІ7, ПІ9,ПІ10, ПІ11, Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12) , колегія суддів
Вищого господарського суду України
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу Менської міжрайонної державної податкової
інспекції Чернігівської області задовольнити частково.
Рішення господарського суду Чернігівської області від 15.10.2001
року змінити.
Резолютивну частину викласти в наступній редакції:
“Визнати недійсним рішення Менської міжрайонної державної
податкової інспекції Чернігівської області № 44 від 27.08.1999
року про застосування та стягнення фінансових санкцій по податку
на додану вартість в сумії 161 грн. 56 коп.
Повернути з державного бюджету ВАТ “Чернігівнафтопродукт” 1161
грн.56 коп.
В решті позову відмовити”.
Доручити господарському суду Чернігівської області видати наказ.