ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2011 року м. Київ
Верховний Суд України у складі:
головуючого             Кривенка В.В.,
суддів:                 Балюка М.І., Барбари В.П., 
                        Берднік І.С., Глоса Л.Ф., 
                        Гошовської Т.В., Григор’євої Л.І., 
                        Гуля В.С., Гуменюка В.І., 
                        Гусака М.Б., Ємця А.А., 
                        Жайворонок Т.Є., Заголдного В.В., 
                        Канигіної Г.В., Кліменко М.Р., 
                        Ковтюк Є.І., Колесника П.І., 
                        Короткевича М.Є., Коротких О.А., 
                        Косарєва В.І., Кривенди О.В., 
                        Кузьменко О.Т., Луспеника Д.Д., 
                        Лященко Н.П., Маринченка В.Л., 
                        Охрімчук Л.І., Панталієнка П.В., 
                        Патрюка М.В., Пивовара В.Ф., 
                        Потильчака О.І., Пошви Б.М., 
                        Прокопенка О.Б., Романюка Я.М., 
                        Сеніна Ю.Л., Таран Т.С., 
                        Терлецького О.О., Тітова Ю.Г., 
                        Шицького І.Б., Школярова В.Ф., 
                        Яреми А.Г., ?
розглянувши в порядку письмового провадження за наявними матеріалами справу за позовом управління Пенсійного фонду України в Запорізькому районі Запорізької області (далі – управління ПФУ, ПФУ відповідно) до відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Запоріжжі (далі – відділення Фонду, Фонд відповідно) про визнання протиправною відмови у прийнятті до заліку та стягнення компенсаційної виплати у розмірі 186 грн 46 коп.,
в с т а н о в и в:
23 серпня 2007 року управління ПФУ звернулося в господарський суд Запорізької області з позовом до відділення Фонду про стягнення витрат на поховання померлого пенсіонера ОСОБА_1 у розмірі 186 грн 46 коп. Пізніше позивач уточнив свої вимоги та просив визнати протиправною відмову відповідача у прийнятті до заліку і стягнути витрати на виплату допомоги на поховання померлого ОСОБА_1 та на доставку пенсій за листопад 2006 року у розмірі 186 грн 46 коп.
Постановою господарського суду Запорізької області від 26 жовтня 2007 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 9 червня 2008 року, в задоволенні позову відмовлено.
Вищий адміністративний суд України постановою від 27 січня 2011 року рішення судів попередніх інстанцій скасував та ухвалив нове – про задоволення вимог позивача. Як на підставу для задоволення позову суд послався на те, що у разі смерті працівника, який отримував пенсію внаслідок ушкодження здоров’я на виробництві чи у зв’язку з професійним заорюванням, Фонд зобов’язаний організувати поховання померлого, відшкодувати вартість пов’язаних з цим ритуальних послуг відповідно до місцевих умов.
Не погоджуючись із цією постановою, відділення Фонду звернулося із заявою про її перегляд з підстави неоднакового застосування касаційним судом пунктів 8, 9 статті 34 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі – Закон № 1105-XIV (1105-14) ) . На підтвердження неоднакового застосування касаційним судом норми матеріального права відділення Фонду послалося на постанову Вищого адміністративного суду України від 19 травня 2009 року, в якій касаційний суд у подібних правовідносинах зазначив, що відділення Фонду зобов’язане відшкодувати виплачені іншими страховиками суми допомоги на поховання лише тих осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, тобто за умови наявності причинного зв’язку їх смерті з одержаним каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я.
Перевіривши наведені заявником доводи, Верховний Суд України вважає, що заява відділення Фонду підлягає задоволенню з таких підстав.
Статтею 1 Основ законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від 14 січня 1998 року № 16/98-ВР (далі – Основи) встановлено, що загальнообов’язкове державне соціальне страхування – це система прав, обов’язків і гарантій, яка передбачає надання соціального захисту, що включає матеріальне забезпечення громадян у разі хвороби, повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом, громадянами, а також бюджетних та інших джерел, передбачених законом.
Відповідно до статті 4 Основ з алежно від страхового випадку є такі види загальнообов’язкового державного соціального страхування: пенсійне страхування; страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; медичне страхування; страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; страхування на випадок безробіття; інші види страхування, передбачені законами України. Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов’язкового державного соціального страхування, регулюються окремими законами, прийнятими відповідно до цих Основ.
Види соціальних послуг та матеріального забезпечення за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням визначені у статті 25 Основ. Усі види страхування, крім медичного, включають в себе допомогу на поховання. Так, зокрема, до пенсійного страхування входить допомога на поховання пенсіонерів; до страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, – допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); до страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання – допомога на поховання осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.
Пунктом 5 частини першої статті 24 Закону № 1105-XIV Фонд зобов’язано співпрацювати з фондами з інших видів соціального страхування у фінансуванні заходів, пов’язаних з матеріальним забезпеченням та наданням соціальних послуг застрахованим, у кожному конкретному випадку спільно приймаючи рішення щодо того, хто з них братиме участь у фінансуванні цих заходів.
У статті 21 цього Закону визначені соціальні послуги та виплати, які здійснюються та відшкодовуються Фондом . Так, у разі настання страхового випадку Фонд у встановленому законом порядку повинен, зокрема, своєчасно та в повному обсязі відшкодовувати шкоду, заподіяну працівникові внаслідок ушкодження його здоров’я або в разі його смерті, виплачувати відповідні кошти йому або особам, які перебували на його утриманні; організовувати поховання померлого, відшкодовувати вартість пов’язаних з цим ритуальних послуг відповідно до місцевих умов.
Відповідно до частини восьмої статті 34 Закону № 1105-XIV у разі смерті потерпілого від нещасного випадку або професійного захворювання витрати на його поховання несе Фонд згідно з порядком, визначеним Кабінетом Міністрів України.
Порядок проведення витрат на поховання у разі смерті потерпілого від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2001 року № 826 (826-2001-п) , регулює питання відшкодування Фондом таких витрат страхувальнику або сім ’ ї застрахованого, чи іншій особі, яка здійснювала поховання потерпілого, на організацію поховання та пов ’ язаних з цим ритуальних послуг. Витрати на поховання провадяться у разі смерті потерпілого, що настала за обставин, за яких настає страховий випадок державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, перелік яких наведено Кабінетом Міністрів України (пункт 2 цього Порядку). Організація поховання працівника, який загинув на виробництві або помер у лікарні під час лікування отриманої на виробництві травми, проводиться страхувальником (пункт 5 зазначеного Порядку).
Згідно з абзацом 2 частини дев’ятої статті 34 Закону № 1105-XIV у разі смерті потерпілого, який одержував страхові виплати і не працював, розмір відшкодування шкоди особам, зазначеним у статті 33 цього Закону, визначається виходячи із суми щомісячних страхових виплат і пенсії, які одержував потерпілий на день його смерті, з відповідним коригуванням щомісячних страхових виплат згідно із статтею 29 цього Закону. Причинний зв’язок смерті потерпілого з одержаним каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я має підтверджуватися висновками відповідних медичних закладів.
Зі змісту частини четвертої статті 26 Основ, частини другої статті 24 Закону № 1105-XIV убачається: якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між страховиками виник спір щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернулася застрахована особа. При цьому неналежний страховик має право звернутися до належного страховика та відшкодувати понесені ним витрати.
Аналіз норм Закону № 1105-XIV (1105-14) , який визначає правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов’язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, що призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві осіб, та зазначеного вище Порядку, затвердженого на виконання частини восьмої статті 34 цього Закону, дає підстави вважати, що Фонд зобов’язаний відшкодовувати виплачені іншими страховиками суми допомоги на поховання лише тих осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, тобто за умови наявності причинного зв’язку їх смерті з одержаним каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я.
Також слід зазначити, що положення пункту 4 Порядку відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов’язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв’язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України та правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 4 березня 2003 року № 5-4/4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 травня 2003 року за № 376/7697 (z0376-03) , яким зобов’язано Фонд відшкодовувати ПФУ витрати на допомогу на поховання сім’ї померлого або особі, яка здійснила поховання особи, котра отримувала пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, суперечить положенням Закону № 1105-XIV (1105-14) . Так, зокрема, стаття 21 цього Закону пов’язує виникнення такого обов’язку у Фонду зі смертю працівника, а не з отриманням померлим, який не працював, зазначеної вище пенсії.
Оскільки при вирішенні спору касаційний суд неправильно застосував норми матеріального права до встановлених у справі обставин, то заяву відділення Фонду слід задовольнити.
З урахуванням наведеного постанова касаційного суду підлягає скасуванню, а справа – направленню на новий розгляд до цього суду.
Керуючись статтями 241– 243 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд України
п о с т а н о в и в:
Заяву відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Запоріжжі задовольнити.
Постанову Вищого адміністративного Суду України (rs14834762) від 27 січня 2011 року скасувати, справу направити на новий розгляд до суду касаційної інстанції.
постанова є остаточною і оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого пунктом 2 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий
В.В. Кривенко
Судді:
М.І. Балюк
В.П. Барбара
І.С. Берднік
Л.Ф. Глос
Т.В. Гошовська
Л.І. Григор’єва
В.С. Гуль
В.І. Гуменюк
М.Б. Гусак
А.А. Ємець
Т.Є. Жайворонок
В.В. Заголдний
Г.В. Канигіна
М.Р. Кліменко
Є.І. Ковтюк
П.І. Колесник
М.Є. Короткевич
О.А. Коротких
В.І. Косарєв
О.В. Кривенда
О.Т. Кузьменко
Д.Д. Луспеник
Н.П. Лященко
В.Л. Маринченко
Л.І. Охрімчук
П.В. Панталієнко
М.В. Патрюк
В.Ф. Пивовар
О.І. Потильчак
Б.М. Пошва
О.Б. Прокопенко
Я.М. Романюк
Ю.Л. Сенін
Т.С. Таран
О.О. Терлецький
Ю.Г. Тітов
І.Б. Шицький
В.Ф. Школяров
А.Г. Ярема