ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 815/3009/18
адміністративне провадження № К/9901/35605/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стеценка С.Г.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2018 року (суддя Танцюра К.О.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року (головуючий суддя Турецька І.О., судді Стас Л.В., Шеметенко Л.П.)
у справі №815/3009/18
за позовом ОСОБА_1
до начальника Управління соціального захисту населення Подільської міської ради Одеської області Коломейчук Ірини Костянтинівни, Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради
про визнання незаконним перерахунку розміру субсидії та зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до начальника Управління соціального захисту населення Подільської міської ради Одеської області Коломейчук І.К., у якому просив:
- визнати незаконним перерахунок розміру субсидії, проведений 11 квітня 2018 року з порушенням законодавства України і насамперед, із зухвалим зволіканням чинних норм споживання на комунальні послуги;
- визнати незаконним вилучення з особистого рахунку коштів, які були зараховані в якості субсидії, до вирішення в суді питання щодо причини формування від`ємного значення особистого рахунку, внаслідок того, що обов`язковий платіж за комунальні послуги, при незмінних доходах, виріс майже на 1 000 відсотків та унеможливив сплату рахунків за отримані послуги за відсутності коштів;
- зобов`язати зробити перерахунок розміру субсидії з 11 квітня 2018 року у відповідності до вимог чинного Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива від 21 жовтня 1995 року № 848 з послідуючими змінами та доповненнями, встановлених на означений час, та з урахуванням підвищення тарифів на послуги;
- зобов`язати негайно скасувати рішення про вилучення коштів, які нараховані на особистий рахунок як субсидія, що призначена для відшкодування витрат на комунальні послуги.
2. Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2018 року залучено до участі у справі другого відповідача Департамент соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради.
3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року, відмовлено у задоволенні позову.
4. ОСОБА_1 з судовими рішеннями не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2018 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року і задовольнити позов.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером та отримує субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.
Для призначення ОСОБА_1 субсидії на новий опалюваний період 2017 - 2018 року використовувалася інформація щодо зареєстрованих у його житловому приміщенні осіб, про забезпеченість комунальними послугами, про доходи, зареєстрованих осіб.
6. На підставі отриманої інформації та за допомогою програмного забезпечення Міністерства соціальної політики "Житлові субсидії" був проведений автоматичний масовий перерахунок субсидій з 01 жовтня 2017 року на опалюваний період 2017 - 2018 років.
7. На підставі розпорядження Подільського міського голови від 04 квітня 2018 року №97 "Про завершення опалювального сезону 2017 - 2018 років та початок роботи міських фонтанів" Управлінням соціального захисту населення 11 квітня 2018 року проведений перерахунок субсидії, розмір якої зменшився з квітня 2017 року.
8. 11 квітня 2018 року Управлінням соціального захисту населення ОСОБА_1 було проведено розрахунок субсидії на житлово-комунальні послуги.
Зміст наведеного розрахунку наступний: розмір плати за житлово-комунальні послуги в межах норм з урахуванням пільг - 342,72 грн.; середньомісячний сукупний дохід сім`ї - 1613,88 грн.; середньомісячний дохід на одного члена сім і - 1613,88 грн.; економія використання послуг за попередній період - 00.00; 7.45% - частка середньомісячного сукупного доходу (7,45% х 1613,88) - 120,23 грн. (відсоток обов`язкового платежу на рівні 120,23 грн.)
Розмір субсидії 342.72 грн. -120.23 грн. = 222,49 грн.
У цьому розрахунку вказано, що розраховано субсидію на 1 місяць квітень 2018 року. Розмір субсидії, за наявності обов`язкового платежу, розподіляється таким чином: водопостачання - 64,53 грн., електроенергія - 24,39 грн., газопостачання - 24,39 грн., оплата житла ОСББ "Колос" - 75,14 грн.
9. 11 червня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до начальника Управління соціального захисту населення Подільської міської ради Коломейчук І. К. із заявою про надання йому інформації та документів наступного змісту: підстави зменшення розміру субсидії та який, під час її розрахунку, застосований коефіцієнт чи формула, коли і ким вони прийняті; надати копії правовстановлюючих документів, згідно з якими розмір призначеної субсидії з 2014 року кожні півроку зменшується та копії відповідних документів на кожні зміни розрахунку; повідомити, куди пішли викрадені кошти, а саме кошти державного бюджету, які у вигляді субсидії, що були перераховані КВЕП "Поділськводоканал" позивачу; як склалася доля вилучених коштів із рахунку КВЕП "Поділськводоканал" і за яким рахунком і яким банком кошти повернуті до державного бюджету.
10. На вказане звернення начальник Управління соціального захисту населення Подільської міської ради Коломейчук І. К. листом від 14 червня 2018 року №1486 повідомила позивача про те, що перерахунок житлової субсидії проведений спеціалістами вказаної установи відповідно до вимог чинного законодавства України. Зазначаючи про розрахунок розміру субсидії на опалювальний період 2017 р. - 2018 р., начальник Управління соціального захисту населення пояснила, що дохід позивача за 1 півріччя 2017 року згідно з довідкою ДФС та Подільського УПФУ складає 9 683,28 грн. (середньомісячний розмір 1 613,88 грн.). Субсидія розрахована на загальну житлову площу 46,3 кв.м., опалювальна площа - 45 кв. м. За листопад 2017 року (повний опалювальний місяць) розмір плати за комунальні послуги в межах норм споживання з використанням коригуючого коефіцієнту складає 1 183,31 грн., а саме: теплопостачання - 806,99 грн. (45 кв. м. х 00431 Гкал х коеф. 0,39, тариф 1346,55); електропостачання - 123,60 на 120 кВт; водопостачання - 99,40 на 4 куб. м; газопостачання - 37,57 грн. на 5,4 куб. м.,оплата житла ОСББ "Колос" - 115,75 грн. за 46,3 кв.м.
Відповідно до розрахунків, розмір субсидії на опалювальний період призначений в розмірі 1063,08 грн. (розмір плати за житлово-комунальні послуги 1 183,31 грн. та обов`язковий платіж 120,23 грн.).
Оплата позивачем наданих послуг у листопаді 2017 р. виглядала таким чином: теплопостачання - 725 грн; електропостачання - 111,04 грн; водопостачання - 89,30 грн; газопостачання - 33,75 грн; оплата житла - 103,99 грн.
Керівником Управління соціального захисту населення наголошено на тому, що постановою Кабінету Міністрів України "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування" від 06 серпня 2014 року №409 (409-2014-п)
(далі - Постанова №409) зменшені соціальні норми по електропостачанню, тому відповідно відбулося зменшення з 01 січня 2018 року розміру субсидій, зокрема: теплопостачання - 722,60 грн, водопостачання - 89,01 грн, електропостачання - 80,59 грн на 100 кВт, газопостачання - 33,64 грн, оплата житла - 103,65 грн.
11. У лютому 2018 року на виконання рішення виконавчого комітету Подільської міської ради від 10 січня 2018 року №1 "Про встановлення комунальному виробничому експлуатаційному підприємству "Подільськтеплокомуненерго" тарифу на теплову енергію, яка постачається населенню", управлінням соціального захисту населення проведено перерахунок розміру призначеної субсидії наступним чином: теплопостачання - 777,78 грн, водопостачання - 89,50 грн, електропостачання - 81,03, газопостачання - 33,83 грн, житла - 104,22 грн.
До того ж, керівником управління соціального захисту населення повідомлено, що повернення залишків невикористаних сум субсидій після закінчення опалювального (неопалювального) сезону, невикористана сума житлової субсидії повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг до державного бюджету у повному обсязі, на підставі акту розрахунку загального обсягу невикористаних сум житлової субсидії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Таким нормативним актом, як зазначив відповідач, є Порядок розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 року №534 (534-2016-п)
.
12. Як вбачається з акту розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій КВЕП "Подільськводоканал" від 30 травня 2018 року, невикористані суми субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг постачання холодної та гарячої води і водовідведення за опалювальний період 2017 - 2018 роки за особовими рахунками одержувачів субсидій станом на 01 травня 2018 року складає 685 313,22 грн., у тому числі невикористана субсидія ОСОБА_1 - 369,87 грн.
13. Позивач вважає вищенаведений перерахунок субсидії незаконним, а повернення коштів до бюджету - протиправним, що і стало підставою для звернення до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Відмовляючи у позові, суди першої та апеляційної інстанцій вважали обґрунтованим зроблений Управлінням соціального захисту населення ОСОБА_1 перерахунок розміру субсидії від 11 квітня 2018 року та про відсутність підстав проведення з цієї ж дати повторного перерахунку.
15. Суд першої інстанції проаналізував положення Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 року № 534 (534-2016-п)
і зробив висновки, що невикористані суми субсидії надавачем послуг перераховуються на рахунок структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який повертає до державного бюджету зазначені кошти, при цьому, не повертаючи їх споживачу.
16. Суд апеляційної інстанції вказав на те, що повернення невикористаної субсидії одержувачу можливо лише у випадках відшкодування витрат на оплату послуг з газо, - електропостачання для індивідуального опалення, у зв`язку з чим вимога ОСОБА_1 про повернення йому на особистий рахунок невикористаної субсидії є такою, що не підлягає задоволенню.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
17. Скаржник мотивує касаційну скаргу тим, що суди попередніх інстанцій не надали належної уваги незаконному вилученню виділених позивачу у якості субсидії коштів. Зі змісту касаційної скарги вбачається, що позивач не погоджується з діями відповідача щодо проведеного розрахунку сум субсидії та повернення залишку коштів до бюджету.
18. Процесуальними порушеннями ОСОБА_1 вважає те, що суд апеляційної інстанції не врахував, що відповідача в особі начальника управління соціального захисту населення Коломейчук І.К. представляв не виключно адвокат, як це передбачено статтею 131-2 Конституції України, а її представник.
19. Скаржник вважає, що суд апеляційної інстанції порушив пункт 4 статті 205 КАС України.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
20. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених статті 341 КАС України, виходить з такого.
21. Умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій визначенні у Положенні про порядок призначення житлових субсидій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (848-95-п)
(далі - Положення - № 848, у редакції, чинній на момент cпірних відносин).
22. У пункті 3 Положення №848 передбачено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
23. Постановою Кабінету Міністрів України "Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії" від 27 липня 1998 року №1156 (1156-98-п)
(зі змінами) встановлено, що за умови призначення житлової субсидії за управління багатоквартирним будинком, користування житлом, його утримання та оплату послуг водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергії, вивезення побутового сміття та рідких нечистот (житлово-комунальні послуги) в межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами, громадяни, які зареєстровані і фактично проживають у житловому приміщенні (будинку), сплачують частку середньомісячного сукупного доходу, а за придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива - частку їх сукупного доходу за попередній календарний рік (Р о), яка визначається за формулою, передбачену нормою.
24. Розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами і розмір субсидій визначаються окремо на кожний вид послуг. При цьому розмір витрат на оплату послуги визначається пропорційно частці вартості цієї послуги у загальній сумі вартості житлово-комунальних послуг. У разі коли протягом періоду, на який призначено субсидію, фактична плата за окремий вид послуг змінюється, перерахунок розміру субсидій на оплату житлово-комунальних послуг не проводиться.
25. Судами попередніх інстанцій встановлено, що з наданого до суду розрахунку субсидії на житлово-комунальні послуги від 11 квітня 2018 року рішення про призначення субсидії прийнято за наступними показниками: загальна житлова площа квартири позивача складає - 46,3 кв.м., опалювальна - 45,00 кв.м.; визначено розмір плати ЖКП в межах норм з урахуванням пільг 342,72 грн, середньомісячний сукупний дохід сім`ї 1613,88 грн, економія використаних послуг за попередній період 0,00%, 7,45% частка середньомісячного сукупного доходу - 120,23 грн., розмір субсидії склав 222,49 грн.
26. Суди попередніх інстанцій вважали вказаний розрахунок обґрунтованим.
27. У касаційній скарзі немає чітких та конкретиних доводів щодо неправомірності вказаного розрахунку.
28. Згідно з пунктом 15 Положення №848 житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального (неопалювального) сезону і розраховується:
на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня;
на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня.
29. Пункт 16 Положення № 848 передбачає, що після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).
30. Відповідно до приписів пункту 17 Положення №848 перерахунок житлової субсидії в межах установленого строку її призначення без звернення громадян здійснюється у разі, зокрема, встановлення рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або місцевої держадміністрації дати початку (закінчення) опалювального періоду, що відрізняється від дати початку (закінчення) опалювального сезону, на який розраховується житлова субсидія (у разі користування послугою з постачання теплової енергії).
31. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі розпорядження Подільського міського голови від 04 квітня 2018 року №97 "Про завершення опалювального сезону 2017 - 2018 років та початок роботи міських фонтанів" Управлінням соціального захисту населення 11 квітня 2018 року проведений перерахунок позивачу субсидії, розмір якої зменшився з квітня 2017 року.
32. Згідно з положеннями пункту 18 Положення № 848 після закінчення опалювального (неопалювального) сезону невикористана сума житлової субсидії повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг до державного бюджету в повному обсязі на підставі акта розрахунку загального обсягу невикористаних сум житлової субсидії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
33. Положення щодо повернення невикористаних сум житлової субсидії врегульовані Порядком розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 року № 534 "Деякі питання надання субсидій для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг" (534-2016-п)
(далі - Порядок № 534, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин).
34. Пунктом 2 Порядку №534 передбачено, що розрахунок невикористаних сум субсидії проводиться виробниками/виконавцями послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, газо- та електропостачання (далі - надавачі послуг), об`єднаннями співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельними кооперативами, які є колективним споживачем (замовником) житлово-комунальних послуг станом на 1 травня та 1 жовтня за особовим рахунком споживача - громадянина, якому призначено субсидію на опалювальний (неопалювальний) сезон, що закінчився (далі - одержувач субсидії).
35. У пункті 3 вказаного Порядку зазначено, що розрахунок невикористаної суми субсидії проводиться надавачем послуг, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом у разі, коли на особовому рахунку одержувача субсидії станом на 1 травня та 1 жовтня обліковується переплата за послугу.
36. За результатами розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, що підлягає поверненню до бюджету, надавач послуги, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний кооператив складає акт розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій у трьох примірниках, один з яких залишає у себе, а два інших подає до 1 червня та до 1 листопада до структурного підрозділу з питань фінансів та до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі їх створення) ради (далі - структурний підрозділ з питань соціального захисту населення). Коригування сум, зазначених в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, допускається до початку опалювального (неопалювального) сезону (пункт 8 Порядку № 534).
37. Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення щомісяця, починаючи з червня враховує загальний обсяг невикористаних сум субсидій, визначений у поданому надавачем послуги, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом акті відповідно до цього Порядку, під час здійснення розрахунків з таким надавачем, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом відповідно до Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256 (256-2002-п)
(який був чинний на момент виникнення спірних відносин, та втратив чинність 01 січня 2020 року), та відображає разом з нарахуваннями поточного місяця у щомісячному акті звіряння розрахунків за надані послуги, що складається відповідно до пункту 5 зазначеного Порядку. У разі відсутності кредиторської заборгованості перед надавачем послуги, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом та відсутності поточних нарахувань субсидій станом на перше число місяця, в якому подано акт розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій (у разі реорганізації, ліквідації підприємства тощо), надавач послуги, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний кооператив протягом зазначеного місяця перераховує невикористану суму субсидії на рахунок структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повертає до державного бюджету зазначені кошти в п`ятиденний строк з моменту їх надходження (пункти 10, 11 Порядку №534).
38. Відповідальними за цільове та належне використання бюджетних коштів, асигнованих на виплату субсидій, є державні органи, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення. Та обставина, що правовими нормами розрахунок невикористаних сум субсидій, в тому числі й відповідальність за правильність такого розрахунку, покладено на надавача послуг, не змінює статусу зазначених органів в контексті контролю за використанням бюджетних коштів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення.
39. Судами попередніх інстанцій встановлено, що з акту розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій Комунального виробничо-експлуатаційного підприємства "Подільськводоканал" від 30 травня 2018 року, було проведено розрахунок невикористаних сум субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг постачання холодної та гарячої води і водовідведення за опалювальний період 2017-2018 років за особовими рахунками одержувачів субсидій станом на 01 травня 2018 року. Отримана сума невикористаної субсидії на оплату послуги з постачання холодної та гарячої води і водовідведення склала 685313,22 грн, у тому числі невикористана субсидія ОСОБА_1 склала 369,87 грн.
40. Позивач вважає, що суди не надали належної оцінки незаконному вилученню відповідачем з особистого рахунку позивача коштів, які були зараховані в якості субсидії.
41. У пункті 15 Положення №848 у редакції, що діяла до 27 квітня 2018 року було передбачено, що частина невикористаної суми субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення, що в еквіваленті не перевищує вартості (станом на 1 травня нового неопалювального сезону) 100 куб. метрів природного газу або вартості 150 кВт·г електричної енергії (в разі використання природного газу/електричної енергії для індивідуального опалення), перераховується на особовий рахунок одержувача субсидії в банківській установі або виплачується через відділення поштового зв`язку ПАТ "Укрпошта" на підставі списків таких осіб, які подаються до 1 червня поточного року підприємствами - виробниками/виконавцями послуг з газо-, електропостачання в паперовому та електронному вигляді структурному підрозділу з питань соціального захисту населення та в яких зазначається сума невикористаної субсидії. Перерахування частини невикористаної субсидії на особовий рахунок одержувача субсидії в банківській установі або виплата її через відділення поштового зв`язку ПАТ "Укрпошта" здійснюється структурним підрозділом з питань соціального захисту населення на підставі особистої заяви одержувача, поданої до 1 вересня поточного року. Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє одержувачу субсидії про необхідність подання зазначеної заяви. Строк подання заяви може бути продовжений до 1 листопада поточного року на підставі рішення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її утворення) ради або комісії, яка ними утворюється, якщо така заява не була подана в установлений строк з причин, визначених таким органом або комісією поважними.
42. Постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 року №329 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022" (329-2018-п)
у пункті 18 визначено, що після закінчення опалювального (неопалювального) сезону невикористана сума житлової субсидії повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг до державного бюджету в повному обсязі на підставі акта розрахунку загального обсягу невикористаних сум житлової субсидії у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Після закінчення опалювального сезону частина суми невикористаної внаслідок економії споживання енергоресурсів житлової субсидії на оплату комунальних послуг з постачання та розподілу природного газу та постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення, що не перевищує вартості 100 куб. метрів природного газу або 150 кВт·г електричної енергії на початок нового неопалювального сезону (станом на 1 травня поточного календарного року), повертається домогосподарству, яке забезпечило таку економію.
До 1 червня поточного календарного року виконавці комунальних послуг з постачання та розподілу природного газу, з постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення, об`єднання повідомляють структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про наявність у домогосподарств невикористаної внаслідок економії енергоресурсів житлової субсидії. Така інформація із зазначенням суми невикористаної житлової субсидії за кожним домогосподарством надається у вигляді списків у паперовому та електронному вигляді.
До 1 липня поточного року структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє отримувачам житлової субсидії про належні їм виплати, їх розмір та порядок отримання.
Для отримання коштів невикористаної житлової субсидії до 1 вересня поточного календарного року громадяни звертаються з відповідною заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення.
На підставі поданих заяв структурні підрозділи з питань соціального захисту населення протягом двох місяців від початку нового опалювального сезону виплачують громадянам кошти невикористаної житлової субсидії в такому порядку: мешканцям міст обласного значення
- через особові рахунки в банківських установах;мешканцям сіл, селищ, міст (крім міст обласного значення)
- через особові рахунки в банківських установах або відділення поштового зв`язку ПАТ "Укрпошта".
За рішенням комісії строк подання заяви щодо отримання коштів невикористаної житлової субсидії може бути продовжено до 1 листопада поточного календарного року.
43. Аналіз наведених норм законодавства дає підстави для висновку про те, що одержувач субсидії міг отримати кошти невикористаної житлової субсидії внаслідок економії споживання послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення.
44. У цій справі з акту розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій Комунального виробничо-експлуатаційного підприємства "Подільськводоканал" від 30 травня 2018 року судами було встановлено, що у ОСОБА_1 була невикористана сума субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг постачання холодної та гарячої води і водовідведення за опалювальний період 2017-2018 років за особовими рахунками одержувачів субсидій станом на 01 травня 2018 року.
45. З огляду на те, що економія споживання послуг постачання холодної та гарячої води і водовідведення не передбачена як підстава для одержання невикористаних коштів одержувачем субсидії, вказані кошти у розмірі 369,87грн були правомірно повернуті до Державного бюджету.
46. Отже, суди попередніх інстанцій зробили законні висновки про відмову у позові.
47. Доводи касаційної скарги про порушення норм процесуального права в частині того, що відповідача Коломейчук І.К. представляв не адвокат, не знайшли свого підтвердження, оскільки від відповідача 1 (начальника Управління соціального захисту населення Подільської міської ради Одеської області Коломейчук І.К.), в судові засідання першої та апеляційної інстанції взагалі ніхто не з`являвся, у письмовому вигляді від Управління соціального захисту населення Подільської міської ради Одеської області документи підписувалися головою комісії з реорганізації управління Соломатіною О.Я. Натомість Максимчук А.В. виступала представником відповідача-2 (Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради) на підставі довіреності від 21 серпня 2019 року № 2973.
48. У статті 131-2 Конституції України передбачено, що виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення.
Законом можуть бути визначені винятки щодо представництва в суді у трудових спорах, спорах щодо захисту соціальних прав, щодо виборів та референдумів, у малозначних спорах, а також стосовно представництва малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена.
49. Частиною 2 статті 57 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах незначної складності та в інших випадках, визначених цим Кодексом, представником може бути фізична особа, яка відповідно до частини другої статті 43 цього Кодексу має адміністративну процесуальну дієздатність.
50. Представництво інтересів відповідача-2 Максимчук А.В. на підставі довіреності без підтвердження наявності у ней адвокатського свідоцтва не є порушенням норм процесуального права у цій справі, оскільки спір, що виник між сторонами, є малозначним, справа розглядалася судами у порядку спрощеного позовного провадження, тому доводи касаційної скарги в цій частині є необґрунтованими.
51. Також не знайшли свого підтвердження доводи позивача про порушення пункту 4 статті 205 КАС України, оскільки відкладення розгляду справи є правом суду, а не його обов`язком.
52. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
53. З огляду на викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.
54. Оскільки Верховний Суд залишає без змін рішення судів попередніх інстанцій, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.
На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 242, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2018 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року у справі №815/3009/18 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя С.Г. Стеценко