КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.12.2006 № 40/116
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Андрієнка В.В.
суддів: Малетича М.М.
Студенця В.І.
при секретарі:
За участю представників:
від позивача - Лиштва Ю.В.
від третіх осіб - Марченко Н.І., Федоров Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ЗАТ "Еліта"
на ухвалу Господарського суду м.Києва від 26.09.2006
у справі № 40/116 (Кролевець О.А.)
за позовом Міністерства оборони України
до Державної акціонерної компанії "Національна мережа аукціонних центрів"
треті особи ЗАТ "Еліта"
Товариство з обмеженою відповідальністю "Агропромислова група"
про визнання недійсними результатів аукціону
за позовом третьої особи,яка заявляє самостійні
вимоги на предмет спору Товариства з обмеженою відповідальністю "Агропромислова група"
до 1. Державної акціонерної компанії "Національна мережа аукціонних центрів"
2. ЗАТ "Еліта"
про визнання недійсними результатів аукціону
ВСТАНОВИВ:
Міністерство оборони України звернулось в Господарський суд м. Києваз позовом про визнання недійсним результату аукціону з продажу нежитлової будівлі, що знаходиться за адресою: м. Чернігів, вул. О.Молодчого, будівля №1 (штаб), військове містечко №62, який відбувся 30.09.2005.
Після порушення провадження у справі ТОВ "Агропромислова група" заявлила самостійні вимоги на предмет спору, подавши до суду відповідний позов у якому просила суд визнати результат аукціону у вигляді протоколу №1 від 30.09.2005 недійсним.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 26.09.2006 року припинено провадження у справі на підставі п. 1-1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, ЗАТ "Еліта" звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить ухвалу скасувати та направити справу до місцевого господарського суду для прийняття рішення по суті позовних вимог.
Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що ухвала місцевого господарського суду прийнята з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, місцевий господарський суд неправильно застосував та порушив норми процесуального та матеріального права.
Зокрема ЗАТ "Еліта" вважає, що відсутні фактичні та правові підставі для визнання аукціону від 30.09.2005 таким, що не відбувся, а тому в позові належить відмовити.
Дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів встановила наступне.
11.08.2005 р. між ДАК "Національна мережа аукціонних центрів" та Міністерством оборони України був укладений договір комісії на реалізацію нерухомого військового майна №258/18-23.
Відповідно до умов цього договору МО України доручило ДАК "Національна мережа аукціонних центрів" реалізувати на конкурентних засадах військове майно: будівлю №1 (штаб) загальною площею 4589,1 кв.м., військового містечка №62, яке розташоване за адресою: м. Чернігів, вул. О.Молодчого, 46 та укласти від свого імені відповідний договір з покупцем на умовах, що не суперечать цьому договору. Відповідно до п.2.2 договору комісії ціна реалізації майна не може бути нижчою ніж 4614329,05 грн.
В інформаційно-аналітичному блоці "Україна Бізнес" від 29серпня –5 вересня 2005 року за №35 (715) було опубліковане оголошення про продаж на аукціоні нежитлової будівлі, що знаходиться за адресою: м. Чернігів, вул. О.Молодчого,46, будівлю №1 (штаб) площею 4589,1 кв.м. військове містечко №62. В оголошенні була надана інформація про умови проведення та участі в аукціоні, термін для подання заяв про участь в аукціоні, дата, час та місце проведення аукціону.
На підставі договору комісії відповідачем був проведений аукціон з продажу військового нерухомого майна, а саме: нежитлової будівлі №1 (штаб), військового містечка №62, яка розташована за адресою: м. Чернігів, вул.О.Молодчого,46, за результатами якого був складений протокол №1 від 30.09.2005.
Відповідно до змісту цього протоколу в аукціоні приймали участь: ЗАТ "Еліта", ЗАТ "Антал-Експерт" та ТОВ "Агропромислова група". Переможцем аукціону визнано ЗАТ "Еліта", оскільки саме воно запропонувало ціну 4614329,05 грн., яка й була початковою ціною. Протокол №1 від 30.09.2005 був підписаний ліцитатором, покупцем та секретарем аукціону.
Міністерство оборони України Протокол №1 від 30.09.2005 не затвердило та надіслало на адресу ДАК "Національна мережа аукціонних центрів" відповідь про відмову в його затвердженні та запропонувало скасувати результати зазначеного аукціону та провести повторний аукціон з метою дотримання інтересів МО України. В обґрунтування своєї відмови в затвердженні протоколу аукціону позивач послався на те, що не були враховані інтереси Міністерства оборони України, а продаж вчинено за ціною, що суттєво нижче вартості реалізованого майна.
Також з матеріалів справи вбачається, що 26.01.2006 був проведений аукціон з повторного продажу військового нерухомого майна - нежитлової будівлі №1 (штаб), площею 4589,1 кв.м., військового містечка №62, яка розташована за адресою: м. Чернігів, вул.О.Молодчого,46, про що був складений протокол №1 від 26.01.2006. В аукціоні приймали участь СГТОВ "Нікиній-Агро", ТОВ "Агропромислова група" та ВАТ "Чернігівський комбінат хлібопродуктів". Переможцем аукціону визнано ТОВ "Агропромислова група", яке запропонувало найвищу ціну за об'єкт продажу в 5075762,00 грн. Протокол №1 від 26.01.2006 підписаний ліцитатором, покупцем, представником Міністерства оборони України та секретарем аукціону.
Результат аукціону, проведеного 30.09.2005, Міністерство оборони України та ТОВ "Агропромислова група" просять визнати недійсним, оскільки сам аукціон був проведений з порушенням вимог п.4, 5, 6, 7, 16, 18 Положення №1976 від 22.09.2000 (z0692-00) . Зокрема, позивач зазначає, що при підготовці до проведення продажу не був отриманий дозвіл або погодження на відчуження майна; не надано повної інформації про майно, що підлягає продажу; не дотримано вимог щодо оприлюднення інформації про майно та терміну призначення
Порядок та умови відчуження військового майна регулюються Законом України "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" (1075-14) .
Відповідно до ст.1 вищезазначеного Закону військове майно - це державне майно, закріплене за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України (далі - військові частини). До військового майна належать будинки, споруди, передавальні пристрої, всі види озброєння, бойова та інша техніка, боєприпаси, пально-мастильні матеріали, продовольство, технічне, аеродромне, шкіперське, речове, культурно-просвітницьке, медичне, ветеринарне, побутове, хімічне, інженерне майно, майно зв'язку тощо.
Згідно із ст.2 Закону Міністерство оборони України як центральний орган управління Збройних Сил України здійснює відповідно до закону управління військовим майном.
Ст. 6 Закону "Про правовий режим майна у Збройних Силах України" встановлено, що кошти, одержані від реалізації військового майна, зараховуються до Державного бюджету України та використовуються виключно на потреби оборони відповідно до кошторису Міністерства оборони України.
Сторони при проведенні аукціону з продажу військового майна (нежитлової будівлі, що знаходиться за адресою: м. Чернігів, вул. О.Молодчого,46, будівлю №1 (штаб) площею 4589,1 кв.м. військове містечко №62) діяли на підставі Положення про порядок продажу на аукціоні, за конкурсом основних засобів, що є державною власністю, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 30.07.1999 №1477 (z0573-99) .
Положенням визначено наступні стадії продажу майна на аукціоні: отримання підприємством дозволу або погодження на відчуження майна, визначення початкової ціни продажу майна, підготовку інформації про майно та умови його продажу, проведення маркетингу щодо визначення потенційних покупців, укладення договору з організатором аукціону, укладення угоди між підприємством та організатором аукціону, проведення аукціону, затвердження результатів аукціону (або обґрунтована відмова підприємства в разу порушення порядку проведення аукціону), укладення договору купівлі-продажу майна (при умові затвердження протоколу проведення аукціону підприємством) на протязі 10 днів між переможцем аукціону та підприємством, внесення оплати за придбане майно, передача майна покупцеві.
Процедура відчуження військового майна не була здійснена до кінця, що підтверджується наступним.
Матеріалами справи встановлено, що в аукціоні з продажу військового майна, який відбувся 30.09.2005, приймали участь три організації, початкова ціна була визначена на рівні 4614329,05 грн., яку й було запропоновано одним з учасників аукціону, а саме ЗАТ "Еліта". За результатами проведеного аукціону був складений протокол №1 від 30.09.2005, який був підписаний ліцитатором В.Л.Шевченком, представником ЗАТ "Еліта" та секретарем аукціону О.Я.Горлановим.
Як зазначалось вище, протокол проведення аукціону №1 від 30.09.2005 не був затверджений Міністерством оборони України, що підтверджується відсутністю на цьому протоколі підпису уповноваженої особи Міністерства оборони України. Представники сторін та 3-їх осіб цей факт не заперечували.
Відповідно до частини 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно зі ст. 202 Цивільного кодексу України провочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Частиною 2 встановлено, що правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори).
Відповідно до частини 4 ст. 202 ЦК України дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін.
Зважаючи на те, що протокол проведення аукціону №1 від 30.09.2005 не був затверджений Міністерством оборони України згідно з п.31 Положення (z0573-99) , тому відсутні підстави стверджувати, що ЗАТ "Еліта" набуло право на укладення договору купівлі-продажу за результатами аукціону від 30.09.2005.
Договір купівлі-продажу військового майна – об'єкту продажу на цьому аукціоні між сторонами не був укладений.
Таким чином, оскільки результати аукціону не було затверджено Міністерством оборони, то відсутні підстави для визнання результатів аукціону недійсними.
З огляду на наведене судова колегія погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що провадження у справі підлягає припиненню на підставі п.1-1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України.
З урахуванням викладеного судова колегія вважає, що ухвала Господарського суду м. Києва від 26.09.2006 року у справі № 40/116 прийнято з повним і достовірним встановленням всіх фактичних обставин, які мають значення для вирішення даного спору.
У зв`язку з цим підстав для скасування прийнятої ухвали Київський апеляційний господарський суд не вбачає, а отже апеляційна скарга Закритого акціонерного товариства "Еліта" підлягає залишенню без задоволення.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Ухвалу Господарського суду м. Києва від 26.09.2006 року у справі № 40/116 залишити без змін, а апеляційну скаргу Закритого акціонерного товариства "Еліта" - без задоволення.
Головуючий суддя Андрієнко В.В. Судді Малетич М.М. Студенець В.І.
13.12.06 (відправлено)