ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТI
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
Р I Ш Е Н Н Я
"04" травня 2007 р.
Справа № 13/2/07
Господарський суд Миколаївської області,
головуючий суддя Коваль Ю.М.,
при секретарі Карцеві М.С.,
з участю представника відповідача -Кірюшина М.О. по дов. №б/н від 20.02.2007 р., (представник позивача, повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився),
розглянувши у відкритому судовому засіданні
справу № 13/2/07
за позовом Одеської залізниці, 65023, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська,19,
до відкритого акціонерного товариства Первомайський кар'єр "Граніт" (надалі -ВАТ Первомайський кар'єр "Граніт"), 55200, Миколаївська область, м. Первомайськ, вул. Дзержинського,17,
про стягнення штрафу в сумі 20740 грн., -
В С Т А Н О В И В:
Одеською залізницею пред'явлено позов до ВАТ Первомайський кар'єр "Граніт" про стягнення з останнього штрафу в сумі 20740 грн. за неправильно вказану в залізничній накладній групового перевезення № 41070525 масу вантажу у вагонах №№ 67674556, 66934076, 60652443, 67389924, 66554403 та залізничні накладній № 41070527 вагон № 65783805.
У судовому засіданні, яке відбулося 18.04.2007 р., представник позивача позовні вимоги підтримав повністю.
Відповідач позов не визнає, вважаючи вимоги позивача необгрунтованими, оскільки при груповій відправці вагонів маса вантажу, відсіву граніту, визначалася на вагах тензометричного типу, перевірка яких регулярно проводилася працівниками залізниці. При навантаженні відсів гранітний був сухим, а видався залізницею вже мокрим внаслідок зливи, яка були на станції Миколаїв, що могло визвати збільшення маси вантажу. Вислухавши представників сторін, які підтримали доводи, викладені у позов та відзиві на нього, вивчивши матеріали справи, суд вважає вимоги позивача безпідставними, виходячи з такого.
24.07.2006р. ВАТ Первомайський кар'єр "Граніт" згідно залізничної накладної групового перевезення № 41070525 зі станції Болеславчик Одеської залізниці до станції Миколаїв Одеської залізниці вантажною швидкістю у групі вагонів №№ 66554403, 67389924, 60652443, 66934076, 67674556 відправлено відсів гранітний. У вказаній накладній відповідачем зазначено, що маса вантажу складає 348000 кг.
На станції Миколаїв Одеської залізниці при переважуванні вагонів встановлено, що вага вантажу більша, ніж зазначено в залізничній накладній, на 4400 кг., із них у вагоні № 67674556 більше на 2100 кг., у вагоні № 66934076 більше на 1900 кг., у вагоні № 67389924 більше на 500 кг. Про вказану невідповідність вантажу в супроводжувальній вагони накладній залізницею складено комерційний акт БК № 034979/111 від 27.07.2006 р. (а.с.9).
24.07.2006 р. ВАТ Первомайський кар'єр "Граніт" також зі станції Болеславчик Одеської залізниці відправлено вантажною швидкістю залізничний вагон № 65783805 згідно залізничної накладної № 41070527 з вантажем відсів гранітний загальною масою 69000 кг.
На станції призначення Миколаїв Одеської залізниці при переважуванні вагону встановлено розбіжність маси вантажу, зазначеної в перевізних документах від фактичної, на 600 кг більше. Про вказану невідповідність вантажу в супроводжувальній вагон накладній залізницею складено комерційний акт БК № 034978/110 від 27.07.2006 р.
Правовідносини сторін регулюються ст. ст. 23, 24, 52, 118, 122 Статуту залізниць України (далі -Статут), Правилами видачі вантажу, зареєстрованими Міністерством юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083, Правилами обчислення термінів доставки вантажів (ст. 41, 116 Статуту), затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 644 ( z0862-00 ) (z0862-00) від 21.11.2000 р.
Відповідно до ст.ст. 23, 24, 52 Статуту відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем.
Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції.
Вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та вагу вантажу, що зазначаються у накладній.
На станціях призначення залізниця вправі перевірити масу, кількість місць і стан вантажу у разі.
Статтею 27 Правил видачі вантажу передбачено, що надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2%.
Норми недостачі або надлишку маси вантажів розраховуються для вантажів, які перевозяться без тари й упаковки від маси нетто.
Зазначений в комерційних актах надлишок маси вантажу, наприклад, у вагоні № 67389924 становить 1%, у вагоні № 66934076 -1,02%, у вагоні № 67674556 -1,03%, у вагоні № 65783805 -1%, тобто незначний.
Згідно наявних на залізничних накладних штемпелів залізниці, остання прийняла до перевезення вантаж 24.07.2006 р., а доставила вантаж і передала його у вагонах вантажоодержувачу під розвантаження 27.07.2006 р.
Згідно статті 33 Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12) , кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, докази надаються сторонами і іншими учасниками господарського процесу.
Згідно статті 34 Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12) , господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Як свідчать матеріали справи, зокрема довідка Миколаївського обласного центру з гідрометеорології № 110 від 21.03.2007 р., за даними авіаметеорологічної станції Миколаїв 26.07.2006 р. спостерігалися зливи з грозами. Такі погодні умови, враховуючи вид вантажу -відсів граніту та його перевезення у відкритому рухому складі, вважає суд, призвели до збільшення вантажу у вагонах № 67674556, № 66934076, № 67389924 та № 65783805. Викладене випливає із зазначених вище комерційних актах, оскільки вони не містять інформації щодо стану вантажу, зокрема щодо наслідків зливи, котра спостерігалася 26.07.2006 р.
Крім того, обгрунтованими є посилання відповідача на прострочення позивачем строку доставки вантажу.
Правилами обчислення термінів доставки вантажів (ст. 41, 116 Статуту залізниць України) визначено, що при перевезенні вантажу вантажною швидкістю вагонними відправками та відправками у великотоннажних контейнерах, залізниці зобов'язані доставляти вантажі за призначенням у термін 1 доба на кожні повні та неповні 200 км. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах календарним штемпелем станції відправлення.
Відповідно до накладних № 41070525 та № 41070527 від 24.07.2006 р. розрахунок платежів провадиться за відстань 316 км. Таким чином, виходячи з Правил обчислення термінів доставки вантажів, строк доставки вантажу перевищено на одну добу. Вантаж повинен був бути доставленим 26.07.2006 р.
З огляду на викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст.43,82-84 Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12) , суд -
ВИРIШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного господарського суду через господарський суд Миколаївської області протягом 10 днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст. 84 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12) .
Суддя