У к р а ї н а
ЗАПОРIЗЬКИЙ АПЕЛЯЦIЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Iменем України
18.08.06 Справа №22/200
Колегія суддів Запорізького апеляційного господарського суду
у складі:
Головуючий суддя Мірошниченко М.В. судді Мірошниченко М.В. ,
Кричмаржевський В.А. , Радченко О.П.
при секретарі Соколов А.А.
за участю представників: прокуратури Запорізької області:
Хорунжий С.М., посвідчення № 261;
позивача: Стеценко I.В., довіреність № 01-17/238 від
14.06.2006р.;
відповідача-1: Феденко Л.А., довіреність № 01-44/1 від
01.03.2006р.;
відповідача-2: Прудка Н.С., довіреність від 01.01.2006р.;
відповідача 3: Феденко Л.А., довіреність № 01-94 від
17.08.2006р
розглянувши у відкритому судовому засіданні
апеляційне подання Першого заступника прокурора Запорізької
області в
інтересах держави в особі Запорізької обласної Ради,
м.Запоріжжя
на рішення господарського суду Запорізької області від
25.04.2006 року
у справі № 22/200
за позовом Першого заступника прокурора Запорізької області в
інтересах держави в особі Запорізької обласної Ради,
м.Запоріжжя
до відповідача-1 Товариства з обмеженою відповідальністю
"Фармація
Запоріжжя", м. Запоріжжя
до відповідача-2 Страхового товариства з додатковою
відповідальністю
"Захід-Резерв", м. Коломия, Iвано-Франківської області
до відповідача -3 Обласне комунальне підприємство "Аптечне
об?єднання
"Фармація", м.Запоріжжя
про визнання недійсним Установчого договору та повернення
майна
ВСТАНОВИВ:
Першим заступником прокурора Запорізької області в інтересах
держави в особі Запорізької обласної Ради, м. Запоріжжя заявлений
позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація
Запоріжжя", м. Запоріжжя (відповідач 1) та Страхового товариства з
додатковою відповідальністю "Захід-Резерв", м. Коломия,
Iвано-Франківської області (відповідач 2) про визнання недійсним
Установчого договору ТОВ "Фармація Запоріжжя" від 08.04.2002р.,
зареєстрованого Відділом реєстрації та єдиного реєстру
Комунарської районної державної адміністрації Запорізької міської
Ради № 254881178Ю0010635 та про повернення майна, переданого за
актом прийому-передачі від 23.01.2002р. на користь Запорізької
обласної Ради.
Розглянувши справу по суті, господарський суд Запорізької
області своїм рішенням від 25.04.2006 року у справі № 22/200
(суддя Скіданова Ю.О.) у позові відмовив.
Не погоджуючись з прийнятим у справі судовим рішенням, у
апеляційному поданні перший заступник прокурора Запорізької
області в інтересах держави в особі Запорізької обласної Ради,
вказує на те, що судове рішення прийняте із порушенням ст. ст. 3,
5, 15 Закону України "Про приватизацію державного майна"
( 2163-12 ) (2163-12)
, ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в
Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
. Зазначає, що згідно до ст. 3 Закону
України "Про приватизацію державного майна" ( 2163-12 ) (2163-12)
, цей Закон
розповсюджує свою дію на відчуження майна, яке належить до
комунальної власності . За актом прийому-передачі майна від
23.01.02р. до Статутного фонду відповідача 1 передане майно
державного комунального підприємства Фірма "Фармація" на загальну
суму 1280550грн., тобто майно, яке утворює цілісний майновий
комплекс, виділення якого у самостійне підприємство не порушує
технологічної єдності виробництва з основної спеціалізації ДКП
Фірма "Фармація".
Таким чином внов створене ТОВ "Фармація Запоріжжя" набуло
права власності на майно, яке у відповідності до ст. ст. 5, 15
зазначеного Закону України повинно було приватизуватись шляхом
викупу за грошові кошти.
Посилання місцевого господарського суду на рішення
Запорізької обласної Ради № 13 від 09.11.2001р. (у якості підстави
для відмови в задоволенні позову) є необгрунтованним, оскільки
зазначене рішення облради не суперечить Закону України "Про
місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
та передбачає
загальну можливість створення комунальними підприємствами області
господарських товариств за рахунок майна, що перебуває у їх
віданні.
Просить рішення господарського суду Запорізької області від
25.04.2006р. у справі № 22/200 скасувати, позовні вимоги
задовольнити.
В ході судового розгляду справи Запорізьким апеляційним
господарським судом на підставі ст. 24 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
та
з урахуванням приписів п. 8 ч.4 Роз?яснення Президії Вищого
господарського суду України № 04-5/366 ( v_366600-02 ) (v_366600-02)
від
28.03.2002р. "Про деякі питання практики застосування розділу ХII
Господарського процесуального кодексу України" ( 1798-12 ) (1798-12)
було
залучено до участі у справі іншого відповідача - Обласне
комунальне підприємство "Аптечне об?єднання "Фармація" (яке є
правонаступником прав та обов?язків Державного комунального
підприємства Фірма "Фармація"), про що 26.07.2006р. винесено
відповідну ухвалу.
Запорізька обласна Рада, позивач у справі, у відзиві на
апеляційне подання вказує, що рішення суду першої інстанції
прийняте із порушенням норм матеріального права та внаслідок
невідповідності висновків господарського суду обставинам справи.
Зазначає, що місцевий господарський суд відмовляючи в позові про
визнання недійсним Установчого договору відповідача 1, не послався
на норми матеріального права в обгрунтування такого висновку.
Місцевим господарським судом не враховані приписи ст. ст. 43,
60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"
( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
, оскільки Запорізькою обласною Радою не приймалось
рішення про включення спірного майна до статутного фонду ТОВ
"Фармація Запоріжжя".
Судом не враховано, що рішення Запорізької обласної Ради № 13
від 09.11.2001р. не визначає перелік (види) майна, яке буде
вкладом при створенні господарського товариства та умов і порядку
відчуження цього майна.
Місцевий господарський суд в порушення ст. 43 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
не надав правової оцінки рішенням органів місцевого
самоврядування (стор.7, 8 рішення суду), як доказам у справі.
При прийнятті рішення судом не враховано, що передане до
статутного фонду ТОВ "Фармація Запоріжжя" майно, не належало на
праві власності Державному комунальному підприємству Фірма
"Фармація", внаслідок чого у останнього було відсутнє право
вільного розпорядження цим майном у відповідності до ст. ст. 4, 6
Закону України "Про власність" ( 697-12 ) (697-12)
.
Просить рішення господарського суду Запорізької області від
25.04.2006р. у справі № 22/200 скасувати, позовні вимоги
задовольнити.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Фармація Запоріжжя"
(відповідач 1) у відзиві на апеляційне подання вказує на
законність та обгрунтованність судового рішення. Зазначає, що
відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в
Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
право визначати доцільність, порядок та
умови відчуження об'єктів права комунальної власності належить
органам місцевого самоврядування. На момент прийняття Запорізькою
обласною Радою рішення № 13 від 09.11.2001р. та реєстрації
Установчого договору відповідача 1, діюче законодавство України не
встановлювало вимогу щодо можливості відчуження комунального майна
виключно шляхом проведення приватизаційних процедур. Навпроти, у
відповідності до ст. 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових
прав та професійну оціночну діяльність в Україні" ( 2658-14 ) (2658-14)
у
переліку випадків обов'язкової оцінки майна визначено окремо:
"Створення підприємств (господарських товариств) на базі
державного майна або майна, що є у комунальній власності" і
"приватизації та іншого відчуження у випадках, встановлених
законом".
Ч.8 ст 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в
Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
встановлено, що об'єкти права комунальної
власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і
передані іншим суб'єктам права власності без згоди відповідної
територіальної громади або відповідного рішення ради чи
уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених
законом. Рішення Запорізької облради № 13 від 09.11.01р., яким ДКП
Фірмі "Фармація" були делеговані повноваження щодо прийняття
рішення про створення господарських товариств із залученням майна,
яке знаходиться на його балансі, фактично визначає умови та
порядок відчуження об'єктів права комунальної власності, внаслідок
чого було створене господарське товариство (ТОВ "Фармація
Запоріжжя"). До того ж Запорізькою обласною Радою неодноразово
було проконтрольовано виконання рішення № 13 щодо реалізації
Державним комунальним підприємством "Фармація" наданих йому цим
рішенням повноважень.
Просить рішення господарського суду Запорізької області від
25.04.2006р. у справі № 22/200 залишити без змін, а апеляційне
подання без задоволення.
Страхове товариство з додатковою відповідальністю
"Захід-Резерв" (відповідач 2) у відзиві на апеляційне подання
вказує на законність судового рішення. Зазначає, що у
відповідності до ст. 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових
прав та професійну оціночну діяльність в Україні" ( 2658-14 ) (2658-14)
у
переліку випадків обов'язкової оцінки майна визначено окремо:
"Створення підприємств (господарських товариств) на базі
державного майна або майна, що є у комунальній власності" і
"приватизації та іншого відчуження у випадках, встановлених
законом". Про те, що приватизація є одним із способів зміни форми
власності свідчить рішення Конституційного суду України від
13.12.2000р. по справі № 1-16/2000.
На виконання ст. 60 Закону України "Про місцеве
самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
Запорізька обласна Рада
прийняла рішення № 13 від 09.11.01р., яким вирішила питання щодо
відчуження майна, визначила порядок та умови відчуження. Зазначене
рішення № 13 не визнано недійсним у встановленому порядку і
породжує правові наслідки.
Вимога позовної заяви про повернення майна на користь
Запорізької обласної Ради внаслідок визнання недійсним Установчого
договору ТОВ "Фармація Запоріжжя" на підставі ст. 48 ЦК УРСР
( 1540-06 ) (1540-06)
, є взагалі безпідставною, оскільки в випадку визнання
угоди недійсною за цією статтею, законом передбачено повернення
кожній із сторін усього одержаного за угодою, але не на користь
іншої особи, яка не є стороною за угодою.
Просить рішення господарського суду Запорізької області від
25.04.2006р. у справі № 22/200 залишити без змін, а апеляційне
подання без задоволення.
Обласне комунальне підприємство "Аптечне об?єднання
"Фармація" (відповідач 3) у відзиві на апеляційне подання вказує
на законність та обгрунтованність судового рішення. Зазначає, що
відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в
Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
право визначати доцільність, порядок та
умови відчуження об'єктів права комунальної власності належить
органам місцевого самоврядування. Стаття 3 Закону України "Про
господарські товариства" ( 1576-12 ) (1576-12)
надає право виступати
засновниками господарських товариств усім підприємствам, установам
та організаціям, крім випадків, коли таке право прямо обмежене
законом. Оскільки законом окремо не заборонено комунальним
підприємствам виступати засновниками господарських товариств,
Запорізька обласна рада законно прийняла рішення № 13 від
09.11.01р. про внесення комунального майна до статутного фонду
господарського товариства його засновником - ДКП Фірмою
"Фармація".
Рішення № 13 Запорізької обласної Ради недійсним не визнано.
Установчий договір вчинений внаслідок дії зазначеного рішення
Ради.
Рішенням № 13 Запорізькою обласною Радою надані повноваження
ДКП Фірмі "Фармація" на створення господарського товариства із
залученням майна комунальної власності, що знаходиться на балансі
цього комунального підприємства, з обов'язковим узгодженням
розміру внеску з Запорізькою обласною державною адміністрацією.
Запорізька облдержадміністрація узгодила розмір внеску майна, про
що свідчить лист "Про погодження частки ДКП Фірми "Фармація" від
18.01.02р. № 08-44/74.
Просить рішення господарського суду Запорізької області від
25.04.2006р. у справі № 22/200 залишити без змін, а апеляційне
подання без задоволення.
Присутні в судових засіданнях представники прокуратури та
сторін підтримали доводи, викладені в апеляційному поданні та
відзивах на нього.
Ухвалою Запорізького апеляційного господарського суду від
08.06.2006р. розгляд апеляційного подання призначений на
26.07.2006р.
Розпорядженням голови Запорізького апеляційного
господарського суду № 2046 від 25.07.2006р. справу призначено до
розгляду у складі колегії - Мірошниченка М.В. (головуючий), суддів
Хуторного В.М., Радченко О.П.
В судовому засіданні 26.07.2006р., на підставі ст. 77 ГПК
України ( 1798-12 ) (1798-12)
розгляд апеляційної скарги було відкладено до
18.08.2006р.
Розпорядженням заступника голови Запорізького апеляційного
господарського суду № 2384 від 17.08.2006р. справу призначено до
розгляду у складі колегії - Мірошниченка М.В. (головуючий), суддів
Кричмаржевський В.А., Радченко О.П.
В судовому засіданні 18.08.2006р. від Обласного комунального
підприємства "Аптечне об?єднання "Фармація" надійшли клопотання
про залучення до участі у справі у якості третіх осіб, які не
заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні
відповідача - 3 і, відповідно, на стороні позивача: Запорізьку
обласну державну адміністрацію. Зазначені клопотання залишені
колегією суддів без задоволення з наступних підстав.
У відповідності до ст. 27 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
треті
особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть
вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття
рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору
може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін. Їх
може бути залучено до участі у справі також за клопотанням сторін,
прокурора або з ініціативи господарського суду.
Предметом позову у справі № 22/200 є вимоги про визнання
недійсним Установчого договору ТОВ "Фармація Запоріжжя" від
08.04.2002р., зареєстрованого Відділом реєстрації та єдиного
реєстру Комунарської районної адміністрації Запорізької міської
Ради № 254881178Ю0010635 та про повернення майна, переданого за
актом прийому-передачі від 23.01.2002р. на користь Запорізької
обласної Ради.
Таким чином, ані в випадку задоволення позову, ані в випадку
відмови в позові, судове рішення не впливає на права або обов'язки
Запорізької обласної державної адміністрації по відношенню до
Обласного комунального підприємства "Аптечне об?єднання "Фармація"
(відповідача 3) або по відношенню до Запорізької обласної Ради
(позивача). Клопотання є процесуально безпідставними.
Розгляд справи здійснювався із застосуванням засобів
технічного забезпечення фіксації судового процесу -
програмно-апаратного комплексу "Діловодство суду".
18.08.2006р. в судовому засіданні за згодою представників
прокуратури та сторін було оголошено вступну та резолютивну
частини постанови Запорізького апеляційного господарського суду.
Як випливає з матеріалів справи, Рішенням одинадцятої сесії
XXII скликання Запорізької обласної ради народних депутатів № 6
від 18.11.1997р. "Про реалізацію повноважень обласної Ради щодо
управління об'єктами спільної власності територіальних громад"
Державне комунальне підприємство фірма "Фармація" віднесено до
переліку об'єктів, які є спільною власністю територіальних громад
сіл, селищ, міст та перебувають в управлінні Запорізької обласної
Ради.
Відповідно до п. 2 вказаного рішення Запорізька обласна Рада
вирішила запропонувати обласній державній адміністрації тимчасово,
до прийняття закону України про правовий режим майна спільної
власності та створення відповідного підрозділу у складі
виконавчого апарату обласної Ради, продовжувати здійснення таких
функцій по управлінню об'єктами, які є спільною власністю
територіальних громад.
Як вбачається із Статуту Державного комунального підприємства
фірма "Фармація", зареєстрованого розпорядженням виконавчого
комітету Комунарської районної Ради народних депутатів № 31/23-8
від 06.03.1995р. за реєстраційним № 5311, Державне комунальне
підприємство фірма "Фармація" засноване на державній (комунальній)
власності Запорізької обласної Ради народних депутатів,
підпорядковане Управлінню охорони здоров'я Запорізького
облвиконкому, підзвітне Управлінню комунальної власності виконкому
Запорізької обласної Ради народних депутатів. Відповідно до п. 4.4
Статуту, відчуження засобів виробництва, що є комунальною
власністю і закріплені за ДКП Фірма "Фармація" здійснюється за
погодженням з Органом управління майном у порядку, що встановлений
чинним законодавством. Одержані в результаті відчуження
зазначеного майна кошти спрямовуються виключно на інвестиції
Підприємства і є комунальною власністю.
Рішенням двадцять третього скликання двадцять третьої сесії
Запорізької обласної Ради № 13 від 09.11.2001р. "Про приватизацію
об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст
Запорізької області та надання повноважень підприємствам по
створенню господарських товариств" Державному комунальному
підприємству фірмі "Фармація" надані повноваження приймати рішення
про створення господарських товариств із залученням майна, що
знаходиться на їх балансі та належить до спільної власності
територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області, за
умови обов'язкового узгодження з облдержадміністрацією розміру їх
внесків до статутного фонду товариства (п. 2.1 даного рішення).
Листом № 08-44/74 від 18.01.2002р. Запорізька обласна
державна адміністрація, розглянувши документи по створенню
господарського товариства із залученням майна ДКП фірма "Фармація"
згідно з рішенням XXIII сесії Запорізької обласної ради від
09.11.2001р. № 13, погодила створення Товариства з обмеженою
відповідальністю за участю Страхового товариства з додатковою
відповідальністю "Захід-резерв", з відповідним внеском ДКП фірма
"Фармація" нерухомого та рухомого майна до статутного фонду
Товариства за проведеною КФ "Галар" експертною оцінкою на загальну
суму 1280550,00 грн.
23.01.2002р. відбулися установчі збори учасників Товариства з
обмеженою відповідальністю "Фармація Запоріжжя", що
підтверджується протоколом установчих зборів учасників ТОВ
"Фармація Запоріжжя" № 1 (копія якого міститься в матеріалах
справи).
Установчі збори, на яких були присутні Державне комунальне
підприємство фірма "Фармація" та Страхове товариство з додатковою
відповідальністю "Захід - Резерв", зокрема вирішили створити
Товариство з обмеженою відповідальністю "Фармація Запоріжжя",
затвердити, підписати Установчий договір про створення та порядок
діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація
Запоріжжя". Відносно порядку оцінки вкладів та їх внесення до
статутного фонду Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація
Запоріжжя" вирішено оцінити вклад ДКП фірма "Фармація" у
статутному фонді Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація
Запоріжжя" у розмірі 1280550,00 грн., вклад СТзДВ "Захід-Резерв" -
у розмірі 1920825,00 грн. ДКП фірма "Фармація" вноситься до
статутного фонду згідно до ст. 7.3 Установчого договору майно. До
моменту державної реєстрації товариства кожен з учасників вносить
100 відсотків вкладу в порядку, передбаченому законодавством. Крім
того, вирішено затвердити Статут Товариства з обмеженою
відповідальністю "Фармація Запоріжжя".
Як вбачається з Установчого договору про створення та порядок
діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація
Запоріжжя", зареєстрованого у Відділі реєстрації та єдиного
реєстру Комунарської районної адміністрації Запорізької міської
ради 08.04.2002р. за реєстраційним № 25488178Ю0010635,
23.01.2002р. Державне комунальне підприємство фірма "Фармація" та
Страхове товариство з додатковою відповідальністю "Захід-Резерв"
на підставі рішення установчих зборів учасників ТОВ "Фармація
Запоріжжя" (протокол № 1 від 23.01.2002р.), рішення 23 сесії
Запорізької області ради від 09.11.2001р. № 13, листа Запорізької
обласної державної адміністрації від 18.01.2001р. № 08-44/74
створили Товариство з обмеженою відповідальністю "Фармація
Запоріжжя" шляхом об'єднання майна та підприємницької діяльності
учасників з метою одержання прибутку.
З розділу 7 Установчого договору вбачається, що статутний
фонд Товариства поділений на 100 часток (вартість 1 частки -
32013,75 грн.) та становить 3201375,00 грн. Частки учасників
визначені у таких розмірах:
1) Державне комунальне підприємство фірма "Фармація" -
1280550 грн., що становить 40 часток, або 40 % відсотків у
Статутному фонді, із яких майновий внесок становить 1280550 грн.;
2) Страхове товариство з додатковою відповідальністю "Захід -
Резерв" 1920825,00 грн., що становить 60 часток, або 60 % у
Статутному фонді, із яких грошовий внесок складає 1920825 грн.
&nbs p; До моменту державної реєстрації установчих
документів, Учасники вносять до Статутного фонду 100% вказаного в
Установчих документах вкладу, що підтверджується відповідними
документами.
Як свідчить аналіз акту прийому-передачі майна до Статутного
фонду ТОВ "Фармація Запоріжжя" від 23.01.02р., який є невід'ємною
частиною Установчого договору про створення та порядок діяльності
ТОВ "Фармація Запоріжжя" від 23.01.2002р., ДКП фірма "Фармація"
передала, а ТОВ "Фармація Запоріжжя" прийняло, до Статутного фонду
Товариства, майновий внесок (майно), що становить 40 часток, або
40% відсотків у Статному фонді ТОВ "Фармація Запоріжжя" на
загальну суму 1280550,00 грн., до складу якого увійшли будівлі та
споруди за адресою: м. Запоріжжя, вул. Складська, 4, аптека № 2 за
адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 72, аптека № 115 по вул.
Кирова, 190 в смт. Кушугум Запорізького району, аптека № 129 в
смт. Малокатеринівка Запорізького району, аптека № 38 по вул.
Центральна, 81 в с. Веселянка Запорізької області, комп'ютерна
техніка, периферійні устрої та копіровальна техніка на загальну
суму 96240,00 грн., меблі на загальну суму 52780,00 грн.,
електронно-касові апарати на загальну суму
13190,00 грн., холодильне обладнання на загальну суму
14350,00 грн., побутова техніка на загальну суму 21760,00 грн.,
обладнання зв'язку, інше обладнання та інвентар на загальну суму
1990,00 грн., транспортні засоби на загальну суму 141090,00 грн.,
промислове та лабораторне обладнання на загальну суму 7390,00 грн.
Предметом даного позову є вимоги про визнання недійсним
Установчого договору про створення та порядок діяльності
Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація Запоріжжя" від
08.04.2002 р., зареєстрованого відділом реєстрації та єдиного
реєстру Комунарської районної адміністрації Запорізької міської
ради № 25488178Ю0010635, та повернення Запорізькій обласній Раді
майна, переданого за актом прийому-передачі від 23.01.2002 р.
Оцінивши встановлені обставини справи, місцевий господарський
суд обгрунтовано дійшов до висновку про відсутність підстав для
задоволення позовних вимог.
В обгрунтування позовних вимог в позові вказано на п. 4 ст. 3
Закону України "Про приватизацію державного майна" ( 2163-12 ) (2163-12)
,
відповідно до якої відчуження майна, що є у комунальній власності,
регулюється положеннями цього Закону, інших законів з питань
приватизації і здійснюється органами місцевого самоврядування.
Одночасно, згідно з приписами ст. 17 Закону України "Про
місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
відносини органів
місцевого самоврядування з підприємствами, установами та
організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних
територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості,
підзвітності та підконтрольного органам місцевого самоврядування.
Згідно з ч.ч. 5,6 ст. 60 Закону України "Про місцеве
самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
органи місцевого
самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад
відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння,
користування та розпорядження об'єктами права комунальної
власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть
передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або
тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в
оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу,
вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та
договорах умови використання та фінансування об'єктів, що
приватизуються та передаються у користування і оренду.
Доцільність, порядок та умови відчуження об'єктів права
комунальної власності визначаються відповідною радою. Доходи від
відчуження об'єктів права комунальної власності зараховуються до
відповідних місцевих бюджетів і спрямовуються на фінансування
заходів, передбачених бюджетами розвитку.
Ч. 8 згаданої статті Закону визначено, що об'єкти права
комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних
громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди
безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради
чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених
законом.
Разом з тим, як зазначалося вище, 09.11.2001р. Запорізькою
обласною Радою двадцять третього скликання третьої сесії прийнято
рішення № 13 "Про приватизацію об'єктів спільної власності
територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області та
надання повноважень підприємствам по створенню господарських
товариств", відповідно до якого Державному комунальному
підприємству фірмі "Фармація" були делеговані повноваження щодо
прийняття рішень про створення господарських товариств із
залученням майна, що знаходиться на їх балансі та належить до
спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст
Запорізької області, за умови обов'язкового узгодження з
облдержадміністрацією розміру їх внесків до статутного фонду
товариства, у встановленому законом порядку не визнано недійсним.
На день розгляду справи зазначене рішення є чинним, у
встановленому законом порядку не визнано недійсним.
Крім того, в матеріалах справи містяться листи Запорізької
обласної Ради № 01-14/57 від 04.03.2002р., № 01-13/95 від
15.04.2002р., № 149/03 від 25.04.2002р. "Про надання інформації",
направлені на адресу Державного комунального підприємства фірми
"Фармація", з вимогою, встановленою згідно з п. 6 рішення обласної
ради від 09.11.2001р. № 13 "Про приватизацію об'єктів спільної
власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької
області та надання повноважень підприємствам по створенню
господарських товариств" надати інформацію щодо вжиття заходів по
реалізації п. 2.1 цього рішення.
Таким чином, враховуючи наявність вищезазначеного рішення та
інші матеріали справи, суд дійшов до обгрунтованого висновку, щодо
передчасності та необгрунтованості вимоги про визнання недійсним
Установчого договору про створення та порядок діяльності
Товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація Запоріжжя"
зареєстрованого у відділі реєстрації та єдиного реєстру
Комунарської районної адміністрації Запорізької міської ради
08.04.2002р. за реєстраційним № 25488178Ю0010635.
Крім того, розглянувши позовну вимогу про повернення
Запорізькій обласній Раді майна, яке було передане за актом
прийому-передачі від 23.01.2002 р. до Статутного фонду Товариства
з обмеженою відповідальністю "Фармація Запоріжжя" суд правомірно
відмовив в її задоволенні, виходячи з наступних підстав.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Запорізької
міської ради № 255/15 від 28.07.2005р. "Про оформлення права
власності на будівлю аптеки /літ Л/ по вул. Перемоги, 72 за ТОВ
"Фармація Запоріжжя" вирішено оформити право власності на будівлю
аптеки /літ Л/ по вул. Перемоги, 72 загальною площею за
внутрішніми замірами 48,9 кв.м за Товариством з обмеженою
відповідальністю "Фармація Запоріжжя" та доручено орендному
підприємству Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризації
оформити та видати свідоцтво про право власності на будівлю аптеки
/літ. Л/ по вул. Перемоги, 72 за ТОВ "Фармація Запоріжжя" та
погасити реєстрацію права спільної власності територіальних громад
сіл, селищ, міст Запорізької області.
15.09.2005р. виконавчим комітетом Запорізької міської ради на
підставі зазначеного рішення видано свідоцтво про право власності
на нерухоме майно № 255/15 серії ЯЯЯ № 498166, яке свідчить про
те, що будівля аптеки літ. Л, розташована за адресою: Запорізька
область, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 72 належить на праві
колективної власності ТОВ "Фармація Запоріжжя".
Крім того, в матеріалах справи міститься Витяг про реєстрацію
права власності на нерухоме майно, виданий орендним підприємством
Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризації №9715244 від
31.01.2006р. на будівлю аптеки літ. Л по вул. Перемоги, буд. 72 в
м. Запоріжжі, відповідно до якого власником зазначеного об'єкта є
ТОВ "Фармація Запоріжжя".
13.03.2003р. виконавчим комітетом Запорізької міської ради
прийнято рішення № 70/9 "Про оформлення права власності на об'єкти
нерухомості по вул. Складській, 4 за ТОВ "Фармація Запоріжжя",
відповідно до якого вирішено оформити право власності на вказані
об'єкти за ТОВ "Фармація Запоріжжя".
16.04.2003. виконавчим комітетом Запорізької міської ради на
підставі цього рішення видано свідоцтво про право власності на
нерухоме майно серії САА № 911889, яке свідчить про те, об'єкти
нерухомості літ. А-4, Б, В, В, В-1, Г, Г-1, З, И, М, Н, Н-1 за
адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 4
належать на праві колективної власності ТОВ "Фармація Запоріжжя".
Крім того, право колективної власності на зазначені об'єкти
підтверджено Витягом про реєстрацію права власності на нерухоме
майно № 530893, виданого орендним підприємством Запорізьке
міжміське бюро технічної інвентаризації від 13.05.2003р.
25.12.2003р. десятою сесією двадцять четвертого скликання
Кушугумської селищної ради Запорізької області прийнято рішення №
9, яким вирішено оформити право власності на нежиле приміщення
аптеки № 115 літ. А-18.35+9.05+4.70+.0.9+14.35+2.43+4.20+2.43+0.6,
склад Б-10.85*3.95, вбиральня В, погріб пг 2.90*1.50 в смт.
Кушугум по вул. Кірова, 190 за ТОВ "Фармація Запоріжжя", на
підставі якого 19.02.2004р. Кушугумською селищною радою
Запорізького району Запорізької області видано свідоцтво про право
власності на нерухоме майно серії САА № 096527, яке свідчить про
те, що будівля аптеки А, склад Б, шийка погріба пг; вбиральня В,
належить на праві колективної власності ТОВ "Фармація Запоріжжя".
Крім того, право колективної власності на зазначені об'єкти
підтверджено Витягом про реєстрацію права власності на нерухоме
майно № 3039362, виданого орендним підприємством Запорізьке
міжміське бюро технічної інвентаризації від 11.03.2004р.
Виконавчий комітет Григорівської сільської ради Запорізького
району Запорізької області своїм рішенням № 12 вирішив оформити
право власності на будівлі та споруди: аптека літ. А, склад літера
Б, сарай літера В, вбиральня літера Г, погріб літера пг, забор №
1, басейн № 2 по вул. Центральна, буд. 81 в с.Веселянка за ТОВ
"Фармація Запоріжжя". На підставі цього рішення Григорівською
сільською радою 15.03.2004р. видано свідоцтво про право власності
на нерухоме майно серії САА № 096579, яке свідчить про те, що
аптека А, склад Б, сарай В, вбиральня Г, погріб пг, паркан № 1,
басейн № 2 по вул. Центральна, буд. 81 в с.Веселянка належить на
праві колективної власності ТОВ "Фармація Запоріжжя". Крім того,
право колективної власності на зазначені об'єкти підтверджено
Витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно №
3207903, виданим орендним підприємством Запорізьке міжміське бюро
технічної інвентаризації від 30.03.2004р.
Крім того, рішенням господарського суду Запорізької області
від 25.06.2004р. у справі № 26/63-17/227 визнано право власності
за ТОВ "Фармація Запоріжжя" на об'єкт нерухомості - аптеку № 129,
розташовану за адресою: Запорізька область, Запорізький район,
смт. Малокатеринівка, вул. Калініна, 35 (будівля А внутрішньо
дворові споруди (склад) Б - інв. № 01010043). Право власності на
1/1 частини будівлі літ. А, складу Б підтверджено Витягом про
реєстрацію права власності на нерухоме майно № 4233601 від
23.07.2004р., виданого орендним підприємством Запорізьке міжміське
бюро технічної інвентаризації.
Відповідно до п. 7.3 Установчого договору про створення та
порядок діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю
"Фармація Запоріжжя", протоколу загальних зборів учасників
товариства з обмеженою відповідальністю "Фармація Запоріжжя" № 1
від 23.01.2002р., ДКП фірма "Фармація" зробило вклад до статутного
фонду товариства у вигляді майнового внеску (майна), що становить
40 часток, або 40% у статутному фонді ТОВ "Фармація Запоріжжя" на
загальну суму 1280550,00 грн.
Відповідно до вимог ст.26 Закону України "Про власність"
( 697-12 ) (697-12)
, ст. 12 Закону України "Про господарські товариства"
( 1576-12 ) (1576-12)
та ст. 115 ЦК України ( 435-15 ) (435-15)
, ст.85 ГК України
( 436-15 ) (436-15)
товариство є власником майна, переданого йому
засновниками і учасниками у власність як внески.
На підставі викладеного, суд першої інстанції обгрунтовано
дійшов до висновку, що право власності на спірне майно в
передбаченому чинним законодавством порядку перейшло до ТОВ
"Фармація Запоріжжя" і на час розгляду справи є його власністю.
Оскільки позивач на теперішній час не є власником спірного майна,
вимога про повернення Запорізькій обласні Раді майна, переданого
за актом прийому-передачі майна до Статутного фонду Товариства з
обмеженою відповідальністю "Фармація Запоріжжя" від 23.01.2002 р.,
є не обгрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
Крім того, у якості підстави позову позивач послався на ст.
48 ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
(1963р.). Вимога позовної заяви про
повернення майна на користь Запорізької обласної Ради внаслідок
визнання недійсним Установчого договору ТОВ "Фармація Запоріжжя"
на підставі ст. 48 ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
, є взагалі безпідставною,
оскільки в випадку визнання угоди недійсною за цією статтею,
законом передбачено повернення кожній із сторін усього одержаного
за угодою (двостороння реституція), але не на користь іншої особи,
яка не є стороною за угодою, тобто не на користь Запорізької
обласної Ради.
Слід також додати, що відповідно до ст. 60 Закону України
"Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
право
визначати доцільність, порядок та умови відчуження об'єктів права
комунальної власності належить органам місцевого самоврядування.
Стаття 3 Закону України "Про господарські товариства" ( 1576-12 ) (1576-12)
надає право виступати засновниками господарських товариств усім
підприємствам, установам та організаціям, крім випадків, коли таке
право прямо обмежене законом. Оскільки законом окремо не
заборонено комунальним підприємствам виступати засновниками
господарських товариств, Запорізька обласна рада законно прийняла
рішення № 13 від 09.11.01р. про внесення комунального майна до
статутного фонду господарського товариства його засновником - ДКП
Фірмою "Фармація".
Рішення № 13 Запорізької обласної Ради недійсним не визнано.
Установчий договір вчинений внаслідок дії зазначеного рішення
Ради.
Рішенням № 13 Запорізькою обласною Радою надані повноваження
ДКП Фірмі "Фармація" на створення господарського товариства із
залученням майна комунальної власності, що знаходиться на балансі
цього комунального підприємства, з обов'язковим узгодженням
розміру внеску з Запорізькою обласною державною адміністрацією.
Запорізька облдержадміністрація узгодила розмір внеску майна, про
що свідчить лист "Про погодження частки ДКП Фірми "Фармація" від
18.01.02р. № 08-44/74.
За таких обставин рішення господарського суду Запорізької
області від 25.04.06р. є обгрунтованим, законним, підстави для
його зміни або скасування відсутні.
Керуючись ст. ст. 101-105 Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
, Запорізький апеляційний господарський
суд,
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду Запорізької області від
25.04.2006р. у справі № 22/200 залишити без змін, а апеляційне
подання першого заступника прокурора Запорізької області в
інтересах держави в особі Запорізької обласної Ради, м.
Запоріжжя - без задоволення
Головуючий суддя Мірошниченко М.В.
судді Мірошниченко М.В.
Кричмаржевський В.А. Радченко О.П.