ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТI
 
                         Р I Ш Е Н Н Я
 
                         Iменем України
 
     28.03.07 р. Справа № 16/353
 
     Суддя Господарського суду Донецької області В.В.Манжур
 
     При секретарі Москаленко О.О., розглянувши матеріали справи
 
     за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Люктрейд"
м. Дніпропетровськ
 
     до відповідача Державне підприємство "Донецька залізниця"  м.
Донецьк
 
     про стягнення 51 844 грн. 00 коп.
 
     За участю:
 
     Представників сторін :
 
     від позивача: не з'явився .
 
     від відповідача : Фуксман Ю.А. по дор
 
     В С Т А Н О В  И  В:  в  судовому  засіданні  було  оголошено
перерву згідно ст.77 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         до 28.03.2007р.
 
     Ухвалою господарського суду  Донецької  області  10.10.2006р.
порушено провадження по справі за позовом Товариства  з  обмеженою
відповідальністю  "Люктрейд"  м.   Дніпропетровськ   до   Державне
підприємство "Донецька залізниця" м. Донецьк про стягнення 51  844
грн 00 коп. - суми недостачі товару .
 
     Представників  сторін   було   ознайомлено   з   правами   та
обов'язками у відповідності із ст.22 Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
     У  судовому  засіданні  надано  клопотання  про  відмову  від
фіксації судового процесу технічними засобами, яке судом  прийнято
до розгляду та задоволено. Крім цього,  роз'яснено  вимоги  ст.811
Господарського процесуального кодексу  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  тому
складено протокол, який долучено до матеріалів справи.
 
     У відповідності до п.п.2, 3,  4  частини  ст.129  Конституції
України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , основними засадами судочинства є  рівність
усіх  учасників  судового  процесу   перед   законом   та   судом,
забезпечення доведеності вини, змагальність сторін  та  свобода  в
наданні ними суду своїх доказів  і  у  доведенні  перед  судом  їх
переконливості.
 
     Згідно ст.42 Господарського  процесуального  кодексу  України
( 1798-12 ) (1798-12)
         - правосуддя у  господарських  судах  здійснюється  на
засадах рівності всіх учасників судового процесу перед  законом  і
судом.
 
     Відповідно до  ст.43  Господарського  процесуального  кодексу
України  ( 1798-12 ) (1798-12)
           -   судочинство   у   господарських   судах
здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші  особи,  які
беруть участь у справі, обгрунтовують свої  вимоги  і  заперечення
поданими суду доказами.
 
     Ст.33   Господарського   процесуального    кодексу    України
( 1798-12 ) (1798-12)
         зазначає - кожна сторона повинна довести ті обставини,
на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
 
     В обгрунтування своїх вимог позивач посилається  на  понесені
збитки при нестачі товару  
( металобрухту чорних металів )
по залізнічній квитанції про приймання вантажу № 43612007 від 02.04.2006р., накладній № 43612007 від 02.04.2006р., в напіввагоні № 65730566, на Правила перевози вантажу в вагонах відкритого типу" , на Статут залізниць України .
 
     Представник відповідача - Державного  підприємства  "Донецька
залізниця" м. Донецьк позовні вимоги не визнає,  надав  відзив  на
позовну заяву № 2022/1247 від 06.11.2006р., в якому стверджує,  що
Залізниця не повинна нести відповідальність  за  нестачу  вантажу,
так як вагон прибув на станцію навантаження в  технічно  справному
стані  ,  навантаження  у   вагоні   було   проведено   средствами
відправника без участі дороги , навантаження в вагоні  було  ніжче
борта на 800 мм, листи укрити між собою , сварені  ,  маркировані,
нестача товару складала 49 850 кг, з приводу  чого  був  складений
акт загальної форми від  07.04.2006р.  та  комерційний  акт  БА  №
785085 /  9  від  07.04.2006р.  На  підставі  зазначеного  просить
відмовити в задоволенні позову .
 
     Дослідивши    матеріали    справи,    заслухавши    пояснення
представників сторін , господарський суд встановив наступне :
 
     09.01.2004р.   між   позивачем   -   ТОВ   "   Люктрейд"   та
підприємством - ТОВ "  Укрстальінвест"  був  укладений  договір  №
9-01/03- УП/3 .
 
     Даний договір за своєю правовою природою є договором поставки
.
 
     Так, відповідно до ст. 698 ЦК України ( 435-15 ) (435-15)
         за договором
поставки організація поставщик  зобов'язується  передати  у  певні
строки організації  -  покупцеві  у  властність  товар  .  Договір
поставки   є   двостороннім   договором   і   передбачає   взаємні
зобов'язання сторін .
 
     В  виконання  вимог  договору  
( п.1.1.,1.2., 2.1.2.2.)
та специфікації № 7 від 30.03.2006р., що є невід'єимною частиною до нього організація - постачальник
( позивач )
зобов'язано було поставити лом залізничним транспортом в адресу ВАТ " Алчевський металургійний комбінат "
( станція призначення Комунарськ Донецької залізниці )
в рахунок ТОВ " Укрметал" по договору № 015/2967 від 23.12.2005р. по дорученню ТОВ " Укрстальінвест" , про що була зроблена відмітка в графі № 4 залізничної квитанції № 43612007 від 02.04.2006р., за ціною 1 040 грн. 00 коп. за 1 тону .
 
     Строк доставки вантажу був  встановлений  до  05.04.2006р.  (
квитанція в прийомі вантажу № 43612007 від 02.04.2006р.
 
     02.04.2006р. зі станції  відправника  -  Заоскол'є  Південної
залізниці в направленні станції призначення - Комунарськ Донецької
залізниці пішов вагон №  65730566  з  вантажем  
( брухтом чорних металів виду № 4 )
по залізничній накладній № 43612007 від 02.04.2006р. в кількості 58 000 кг
( брутто)
.
 
     07.04.2006р. по прибуттю  поїзда  та  вагона  №  65730566  на
станцію Западная, час прибуття 12 год  50  хв  був  складений  акт
загальної форми , в якому було вказано , що вагон с вантажем 
( м/ лом )
прибув на станцію без порушень , листи укриття зварені між собою , маркировані , навантаження нижче бортів на 0, 5 м. Зазначений акт був підписаний зі сторони представників станції , представником прийомоздатника він підписаний не був, про що був зроблений відповідний запис .
 
     На підставі ст. 52  Статуту  Залізниць  України  ( 457-98-п ) (457-98-п)
        
згідно вимоги вантажоотримувача був складений комерційний акт БА №
785085  /  9  від  07.04.2006р.,  в  якому  було   зазначено,   що
07.04.2006р. на  станцію  Комунарськ  Донецької  залізниці  прибув
напіввагон № 65730566 в  супроводжуванні  воєнізованої  охорони  (
ВОХР) станції Дебальцеве 
( розподіл А комерційного акту )
.
 
     Станцією  Комунарськ  Донецької   залізниці   було   зроблено
контрольне зважування на 150 тонних вагах . При перевірці  вантажу
було виявлено , що спірний вагон на станцію  Комунарськ  Донецької
залізниці прибув 07.04.2006р. о 12 год 50 хв з ознаками нестачі, а
саме  :  ,  вагон  прибув  на  станцію  навантаження  в   технічно
ісправному стані , навантаження у вагоні було проведено средствами
відправника без участі дороги , навантаження в вагоні  було  ніжче
борта на 800 мм  
( коли в акті загальної форми було вказано навантаження нижче бортів на 0, 5 м )
( коли в акті загальної форми було вказано навантаження нижче бортів на 0, 5 м ) , листи укрити між собою , сварені , маркировані, нестача товару складала 49 850 кг . При перевірці вантажу було отримано товару в кількості брутто 28 550 кг , тари 20 400 кг, нетто 8 150 кг, коли по документу ( залізничної накладної № 43612007 від 02.04.2006р.)
значиться 78 400 кг брутто , тара 20 400 кг, нетто 58 000 кг . То б то була виявлена нестача товару в кількості 49 850 кг .
 
     В залізничній накладній  №  43612007  від  02.04.2006р.  було
вказано , що груз 
( брухт сталевий виду № 4 )
відгружений навалом загальною вагою
( нетто)
58 000 кг, вага вантажу визначена шляхом зважування на 150 тонних вагах . В графі № 4
( заява та відмітки відправника)
вказний власник вантажу - ТОВ " Люктрейд" , а також сам товар : лом чорних металів
( найменування Альфа Вите , виду № 4 )
в кількості брутто 78 400 кг . Коли в зазначених актах - акту загальної форми від 07.04.2006р. станції Западна вказаний вантаж - м/лом
( а не лом чорних металів Альфа Вите , виду № 4 відповідно до залізничної накладної )
( а не лом чорних металів Альфа Вите , виду № 4 відповідно до залізничної накладної ) ; в комерційному акті БА № 785085 / 9 від 07.04.2006р. вантаж вказаний як "лом чорних металів не поіменований в алфавіті " . То б то суду не зрозумілим є факт того , який саме вантаж був перевезений залізницею . Також, суду не зрозумілим є факт прибуття вантажу зі спізненням на 2 доби ( помітка - вантаж прибув 07.04.2006р., коли повинен був бути доставлений 05.04.3006р. )
та факт супроводжування вантажу воєнізованою охороною станції Дебальцеве Донецької залізниці
( про що є відмітка в комерційному акті )
, коли вантаж не був зупинений на зазначеній станції , пояснення з цього приводу Залізницею не були надані.
 
     Дослідивши усі докази по справі, суд встановив, що згідно ст.
110 Статуту залізниць залізниця ( 457-98-п ) (457-98-п)
         несе відповідальність
за втрату, недостачу, псування чи пошкодження  вантажу  з  моменту
його прийняття до перевезення і до видачі вантажоодержувачу.
 
     В даному випадку залізниця прийняла вантаж в кількості 58 000
кг 
( нетто)
, про що свідчить квітанція в прийомі внтажу № 43612007 від 02.04.2007р., в зазначеній залізничній квитанції відсутнє посилання на переважування залізницею спірного вантажу , то б то залізниця не довела суду , що прийняла вантаж в меншому об'ємі та кількості .
 
     Недостача  -  цє  різниця  у  вазі  чи   кількості   вантажу,
прийнятого до перевезення і виданого вантажоодержувачу  за  однією
накладною. Відповідальність залізниці настає за наявності її вини.
Вина залізниці презумцується.
 
     Ст.113 Статуту Залізниць України ( 457-98-п ) (457-98-п)
         передбачено, що
за незбереження  
( втрату , нестачу , пошкодження, псування)
прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть що втрата, нестача, псування , пошкодження виникли з не залежних від них причин .
 
     В даному випадку  залізниця  не  довела  суду  ,  що  нестача
вантажу , переданого їй на перевезення , виникла не з її вини  або
з  не  залежних  від  неї  причин,  оскільки  спірний   вантаж   (
металобрухт)  прибув  на  станцію   призначення   -   Комсомольськ
Донецької залізниці під охороною 
( Вохр - примітка в розподілі А комерційного акту )
, документи , що підтверджували наявність вини іншої сторони в матеріалах справи відсутні .
 
     Суд приймає посилання  позивача  на  отримані  ним  збитки  в
вигляді нестачі товару з вини залізниці згідно приписів ст. 611 ЦК
України ( 435-15 ) (435-15)
         , оскільки позивачем доведено розмір  отриманих
збитків , а саме : доведено кількість поставленого на завантаження
товару 
( кількість товару зазначена в залізничній накладній , яка складається станцією відправлення , посилання щодо невірно вказаного вантажу відсутні )
. Також, згідно наданих до суду документів - картки рахунку 361 бухгалтерського обліку контрагентів ТОВ" Люктрейд" та ТОВ" Укрстальінвест" , видаткової накладної № РН-000045 від 08.04.2007р., накладної на отримання товару № 33 від 26.04.2006р.
( виставлених на адресу вантажоотримувач - ВАТ " Алчевський металургійний комбінат")
, акту приймання - передачі від 08.04.2006р , акту звірки розрахунків між ТОВ " Укрстальінвест" та ТОВ " Укрметал", що дійсно позивач поставив вантаж , за який була здійснена передплата згідно платіжних доручень за період з 06.01.2006р. по 22.12.2006р. Представником вантажоодержувача
( ВАТ " Алчевський металургійний комбінат")
була здійснена оплата за отриманий фактично вантаж в кількості 8 150 кг на суму 8 476 грн. 03 коп.
 
     За таких обставин позов щодо  стягнення  вартості  нестачі  в
сумі 51 844 грн. 00 коп. слід задовольнити та покласти ії  вартісь
на  відповідача.  Сума  вартості  нестачі   вантажу   підтверджена
матеріалами справи , а саме : кількість  недопоставленого  вантажу
складала 49 850 кг 
( приписи комерційного акту )
, вартість за тону вантажу
( металобрухту )
угоджена сторонами на підставі специфікації до договору № 7 від 30.03.2006р. та складає 1 040 грн. 00 коп.
 
     То б то з огляду на зазначене , суд з'ясував , що зі  сторони
позивача 
( відправника вантажу )
були фактично понесені збитки в вигляді нестачі товару
( брухту чорного металу )
з вини відповідача - Донецької залізниці , на підставі чого його вимоги щодо стягнення нестачі товару в сумі 51 844 грн. 00 коп. є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню .
 
     Судові витрати Господарський суд Донецької області згідно ст.
ст. 44 , 49 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
          покладає  на  відповідача  по
справі.
 
     Враховуючи вищевикладене, на підстав ст. 113,  ст.  114,  131
Статуту залізниць України ( 457-98-п ) (457-98-п)
         , та керуючись  ст.ст.  43,
33, 34, 43, 49, 82 - 84 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , суд, -
 
     ВИРIШИВ:
 
     Позовні  вимоги  Товариства  з   обмеженою   відповідальністю
"Люктрейд" м. Дніпропетровськ до Державного підприємства "Донецька
залізниця" м. Донецьк про стягнення 51 844  грн  00  коп.  -  суми
недостачі товару , задовольнити
 
     Стягнути з Державного підприємства  "Донецька  залізниця"  м.
Донецьк  на  користь  Товариства  з   обмеженою   відповідальністю
"Люктрейд" м.  Дніпропетровськ  -  51  844  грн  00  коп.  -  суми
недостачі товару , 518  грн.  44  коп.  -  на  відшкодування  суми
сплаченого держмита; 118 грн. - на відшкодування сплачених  витрат
на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
 
     Видати наказ після набуття рішенням законної сили.
 
     Рішення  суду  набирає   законної   сили   після   закінчення
десятиденного строку з дня його прийняття (підписання).
 
     В судовому засіданні було оголошено  вступну  та  резулятивну
частину рішення на підставі ст. ст. 82-84 ГПК України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        
.
 
     Рішення підписане 28.03.2007р.
 
     Суддя Манжур В.В.