ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТI
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
РIШЕННЯ
"23" березня 2007 р.
Справа № 26/30-07-423
За позовом : відкритого акціонерного товариства
"Вінницяоблпаливо"
до відповідача : Одеська залізниця
до іншого відповідача : колективного підприємства
збагачувальна фабрика
"Центральна"
про стягнення 2587,4 грн.
Суддя Никифорчук М.I.
за участю представників :
від позивача : не з'явився;
від відповідача : Тіхонова Г.I. довіреністю;
від іншого відповідача : не з*явився;
Суть спору : позивачем заявлено вимога про стягнення з іншого
відповідача збитків від нестачі вантажу.
Представник позивача вимоги підтримує. В судове засідання не
з'явився, був повідомлений належним чином, в порядку ст. 64 ГПК
України ( 1798-12 ) (1798-12)
, про час та місце розглядання справи.
Представник залізниці вимоги не визнає повністю, просить у
позову вімовити.
Представник іншого відповдача в судове засідання не з'явився,
був повідомлений належним чином, в порядку ст. 64 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
, про час та місце розглядання справи, причини неявки
не повідомив, тому справа розглядається згідно вимшог ст. 75 ГПК
України ( 1798-12 ) (1798-12)
.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника
залізниці, господарський суд, -
у с т а н о в и в :
По залізничній накладній № 48609142, яка є договором
перевезення вантажу згідно ст. 6 Статуту залізниць України, у
напіввагоні № 67161174 відвантажено вугілля вагою 69 тон.
07.09.2006 р. на станції Знаменка, Одеської залізниці,
відповідно до абзацу 6 статті 2 Статуту Залізниць, проведене
перевантаження Товару, в результаті чого, згідно ст. 129 Статуту
залізниць України ( 457-98-п ) (457-98-п)
, складені акти загальної форми №№
6006-6010 та комерційний акт БК № 044358*886/3.
Згідно вказаного комерційного акту вказаний вагон у
технічному стані є справним. У вагоні виявлені поглиблення. Течі
вантажу немає.
Згідно вказаного комерційного акту втрата вантажу складає
8300 кг.
Згідно статті 31 Статуту Залізниць ( 457-98-п ) (457-98-п)
, залізниця
зобов'язана подавати під завантаження справні, придатні для
перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу,
сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані
вагони та контейнери.
Згідно вимог ст.110 Статуту ( 457-98-п ) (457-98-п)
залізниця несе
відповідальність за забереження вантажу від часу його прийняття
для перевезення і до моменту видачу одержувачу.
Проте, відповідно до п. "а" ст. 111 Статуту ( 457-98-п ) (457-98-п)
,
залізниця звільняється від відповідальності за недостачу вантажу
за умови надходження його у непошкодженому вагоні з непошкодженими
пломбами відправника чи без пломб, коли таке перевезення дозволено
Правилами, а також якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому
рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо немає
ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час
перевезення.
Відповідно до п. "г" ст. 111 Статуту ( 457-98-п ) (457-98-п)
, залізниця
звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування
або пошкодження вантажу у разі, коли: недостача вантажу не
перевищує норм природної втрати і граничного розходження
визначення маси.
Наявність поглиблень на вігуллі, на думку суду, є ознаками
втрати вантажу під час перевезення.
Згідно вимог ст. 113 Статуту ( 457-98-п ) (457-98-п)
, - за незбереження
(втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до
перевезення вантажу, багажу, вантажобагажу залізниці несуть
відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не
доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з
незалежних від них причин.
Зазначені статті Статуту ( 457-98-п ) (457-98-п)
кореспондуються з ч. 1
ст. 362 ЦК України ( 435-15 ) (435-15)
, згідно з вимогами якої перевізник
відповідає за втрату, нестачу і пошкоджєння прийнятого до
перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або
пошкодження сталися не з його вини.
Загальна сума недостачі з урахуванням норм природної втрати і
граничного розходження визначення маси нетто становить 2587,40
грн.
Згідно рахунків № 192-1 від 11.09.2006 р. ПП "Розма Плюс" та
№ 264 від 04.09.2006р. КП ЗФ "Центральна" провізна плата за
недостачу вугілля в розмірі 7,61 т. складає 369,01 грн.
Пронаналізувавши надані сторонами докази, суд прийшов до
наступного.
Згідно вимог ст. 33 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
кожна сторона
повинна довести ті обставини на які вона посилається як на
підставу своїх вимог та заперечень.
Згідно п.3.13 роз'яснення Президії Вищого господарського суду
України N 04-5/601 ( v_601600-02 ) (v_601600-02)
від 29.05.2002р. "Про деякі
питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення
вантажів залізницею" , Відповідно до статті 114 Статуту
( 457-98-п ) (457-98-п)
залізниця відшкодовує завдану недостачею, псуванням
або пошкодженням вантажу шкоду у розмірі дійсної його вартості або
у розмірі тієї суми, на яку знижено вартість вантажу.
Недостача маси вантажу, з огляду на яку відшкодовуються
збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням норми природної
втрати та граничного розходження визначення маси нетто вантажу під
час перевезення.
Згідно зі статтею 114 Статуту ( 457-98-п ) (457-98-п)
поряд з
відшкодуванням збитків залізниця зобов'язана відшкодувати сплачену
за перевезення цього вантажу провізну плату, якщо її не включено
до вартості втраченого вантажу, лише у випадку повної втрати
вантажу. Відшкодування провізної плати у разі нестачі, псування
або пошкодження вантажу Статут ( 457-98-п ) (457-98-п)
не передбачає.
На це ж роз'яснення посилається і предстаник іншого
відповідача.
За таких обставин підстав для задоволення позову немає.
Керуючись статтями 82 -84 Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
, господарський суд, -
в и р і ш и в :
У позові відмовити.
Суддя Никифорчук М.I.