ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТI
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
РIШЕННЯ
"19" січня 2007 р.
Справа № 26/519-06-12148
За позовом : дочірнього підприємства "Херсонський річковий
порт"
Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот"
до відповідача : Одеська залізниця
про стягнення 191893,16 грн.
Суддя Никифорчук М.I.
за участю представників :
від позивача : Мітяй М.П. за довіреністю;
від відповідача : Кіташевський за довіреністю;
Суть спору : позивачем заявлено вимога про стягнення з
відповідача безпідставно нарахованої та знятої плати за
користування вагонами при їх ремонті в сумі 2954, 60 грн.; за
маневрову роботу при їх подачі в ремонт 2770,20 грн.; за
переведення стрілки 11927,29 грн.; за зважування вагонів 142258,88
грн., а всього на загальну суму 159910,77грн., з урахуванням ПДВ
191 893,16 грн.
Представник позивача вимоги підтримує.
Представник відповідача з вимогами не згоден, відзив на позов
не надав, тому справа розглядається за наявними матеріалами,
згідно вимог ст. 75 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
.
В засіданні суду оголошено перерва з 17.01.2007 р. по
19.01.2007 р. згідно вимог ч.3 ст. 77 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників
сторін, господарський суд, -
у с т а н о в и в :
Між сторонами по справі 06.02.2002 р. укладений договір №
4434 про подачу та зберігання вагонів, та договір № 466237 про
організацю перевезень і проведення розрахунків за перевезення та
надані залізницею послуги.
Згідно п.1 договору № 466237 сторони встановили, що усі
спірні питання по виконанню умов цього договору вирішуються шляхом
переговорів, а у разі недосягнення домовленості у
претензійно-позовному порядку.
Таким чином залізниця відкрила для Порту особовий рахунок з
присвоєнням коду № 466237 по якому проходять всі підписані
річковим портом документи.
Позивач указав що залізниця без згоди порту списала 191
893,16 грн., згідно наданого розрахунку, який суд вважає
правильним, , які складають:
- плату за користування вагонами при їх ремонті в сумі
2954,60 грн.;
- за маневрову роботу при їх подачі в ремонт 2770,20 грн.;
- за переведення стрілки 11927,29 грн.;
- за зажування вагонів 142258,88 грн.
Згідно п. 1.8. розділу 2 тарифного керівництва № 1, Збірник
тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України,
затверджено Наказом Міністерства транспорту 15.11.99 р. № 551
( z0828-99 ) (z0828-99)
, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1
грудня 1999 р. за N 828/4121, за маневрову роботу, що виконується
локомотивом залізниці не одночасно з подачею й забиранням вагонів,
на окрему вимогу власника під'їзної колії або вантажовласника,
порту, оформлену пам'яткою про користування вагонами
(контейнерами) або відомістю плати за користування вагонами
(контейнерами) (з визначенням часу початку і закінчення маневрової
роботи), стягується плата в розмірі 60 грн. за кожні півгодини
роботи локомотива, рахуючи неповні півгодини за повні. До такої
роботи належать: переставляння вагонів із одного фронту
навантажувально-вивантажувальних робіт на інший, переставляння
вагонів на ваги і для дозування, прибирання їх після переважування
та дозування, а також у випадках, коли завантаження або
вивантаження виконуються з обов'язковою присутністю локомотива
залізниці.
Згідно статті 60 Статуту залізниці ( 457-98-п ) (457-98-п)
, залізницями
затверджуються, зокрема:
а) тарифи на перевезення вантажів і пасажирів всіма
залізничними лініями, що не належать до загальної мережі
залізниць;
б) ставки зборів з вантажоодержувачів за очищення, промивання
та дезінфекцію вагонів засобами залізниць у випадках, передбачених
статтею 35 цього Статуту, а також за очищення, промивання засобами
залізниць вагонів після вивантаження в інших випадках, коли згідно
з Правилами потрібне спеціальне очищення і промивання вагонів;
в) тарифи на перевезення вантажів коліями, що належать
залізницям, без виходу на колії загального користування;
г) ставки зборів та розмір плати за послуги, передбачені у
статті 12 цього Статуту ( 457-98-п ) (457-98-п)
;
Згідно статті 119 цього ж статуту, за користування вагонами і
контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами,
власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами,
громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься
плата. Порядок визначення плати за користування вагонами
(контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної
плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла
з вини залізниці, встановлюється Правилами.
Згідно статті 120 цього ж статуту, за затримку вагонів і
контейнерів через недодання до накладної документів, необхідних
для виконання митних, санітарних та інших адміністративних правил
або неналежне їх оформлення, вантажовідправник вносить плату,
встановлену відповідно до статті 119 цього Статуту, і несе
відповідальність перед залізницею за наслідки затримки вагонів і
контейнерів.
По збору за зважування вантажів на вагонних вагах залізниці
плата розраховується згідно Розділу 2 п. 4 Тарифного керівництва №
1 (сторінка № 38) та складає 14, 6 грн. за один вагон будь якої
вантажопідйомності, з урахуванням коефіцієнту 2, 565 по
розпорядженню Кабінету Міністрів України від 01.04.2005р. № 91-р
( 91-2005-р ) (91-2005-р)
і телеграмою Укрзалізниці № 00050/ЦМ від
05.04.2005р. що складає: 37 грн. 45 коп. = 14,6 Х 2,565
Тим самим стягнуто по довідці ТехПД 221621,68 грн. замість
79362,8 грн.
Перебір плати 142258 грн. 88 коп. не узгоджений між
залізницею та портом.
Тобто якщо збір за зважування Одеська залізниця встановила
самостійно вона зобов'язана була узгодити збір із позивачем. Тому
вказана сума підлягає поверненню позивачу.
Залізниця порушила п. 14 абзац 4 договору на подачу та
забирання вагонів, п. 6.1 договору № 466237.
Одеська залізниця виконувала послуги по переводу стрілки і
нарахувала плату та списала суму 11927,29 грн.
Разом з тим сторони по договору № 466237 п. 10 Додатку
указали, що сторони розраховуються на підставі витрат залізниці за
послуги п. 5 -Утримання, обслуговування та перевід стрілки.
Вільний тариф залізниця встановила самостійно телеграмою №
Н\13 від 03.01.2006 р. безпідставно та списала без узгодження з
позивачем вказану суму.
Представник порту пояснив що утримання та обслуговування
стрілки здійснює порт, тому не погоджується із списанням збору за
перевід стрілки без узгодження.
Залізниця зобов'язана була направити доповнення до договору
та узгодити перевід стрілки тому що при подачі та забиранню
вагонів дана послуга виконується залізницею.
Так як сума списана без узгоди, вона підлягає поверненню
порту.
Залишені нараховані та списані суми також підлягають
поверненню.
Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-84 Господарського процесуального
кодесу України ( 1798-12 ) (1798-12)
, суддя-
В И Р I Ш И В :
1. Позов задовольнити.
Стягнути з Одеської залізниці (65023, м.Одеса, вул.
Пантелеймонівська, 19) р/р 26032400003 у Одеській філії АБ
"Експрес -Банк" м. Одеса, МФО 328801, код ЄДРПОУ 01071315 на
користь Дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт АСК
"Укррічфлот" (73025, м.Херсон, Одеська площа, 6) р/р
26009870052802 АКБ "Укрсоцбанк" м. Херсон, МФО 352015, код ОКПО
03150208) : безпідставно нараховані та зняті суми в розмірі 191
893,16 грн., державного мита 1918 грн. 93 коп., витрати на IТЗ
судового процесу 118 (сто вісімнадцять) грн.
Суддя Никифорчук М.I.