ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТI
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
                             РIШЕННЯ
 
     07.12.06
 
     Справа № 17/610-06.
 
     За  позовом:  Відкритого  акціонерного  товариства   "Сумське
автотранспортне підприємство 15927"
 
     до відповідача: Сумської районної державної адміністрації
 
     про стягнення 84 061 грн. 82 коп.
 
     Суддя Коваленко О.В.
 
     Представники:
 
     Від позивача: Пономаренко В.П.
 
     Від відповідача: не з'явився
 
     У засіданні брали участь: секретар судового засідання Котенко
Н.М.
 
     СУТЬ СПОРУ: позивач просить суд  стягнути  з  відповідача  на
свою користь 84 061 грн. 82 коп. витрат по  безкоштовному  наданню
послуг по  перевезенню  пільгових  категорій  пасажирів,  а  також
просить стягнути з відповідача на свою користь судові  витрати  по
справі.
 
     Відповідач в судове засідання не з'явився, про час  та  місце
розгляду справи повідомлений належним чином,  тому  відповідно  до
вимог ст. 75  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
          справа  розглядається  за
наявними в ній матеріалами. В письмовому відзиві проти задоволення
позовних вимог заперечував. Повідомив, що вимоги Iнструкції,  якою
керувався позивач при розрахунках коефіцієнту, застосовуються лише
з метою державних статистичних досліджень.  Розпорядженням  голови
райдержадміністрації від 01.08.2005 р.  №516а  "Про  відшкодування
витрат перевізникам  від  пільгового  перевезення  громадян"  було
змінено механізм перевезень пільгової категорії громадян і ним  же
затверджено типову  форму  договору  на  відшкодування  витрат  за
пільгове перевезення громадян.  Управління  праці  та  соціального
захисту населення зверталось до позивача з  пропозицією  укладення
вказаного договору, проте листом від 25.04.2006 р.  №108  вказаний
договір був повернутий без підписання
 
     В судовому засіданні суд встановив, що копії документів,  які
знаходяться в матеріалах справи, ідентичні їх оригіналам.
 
     Розглянувши   матеріали    справи,    заслухавши    пояснення
представника позивача, дослідивши наявні  докази  по  справі,  суд
дійшов  до  висновку  про  те,  що  вимоги  позивача   правомірні,
обгрунтовані і підлягають задоволенню з наступних підстав:
 
     Відповідно до п.1.1. Договору №1 про державне  замовлення  на
соціально значущі послуги автомобільного транспорту від 13.01.2005
року  позивач   зобов'язувався   перевозити   пільгові   категорії
пасажирів на маршрутах приміського сполучення Сумського району  як
державне замовлення на соціальні послуги автомобільного транспорту
з 01.01.2005 р. по 31.12.2005 р.  на  умовах,  передбачених  даним
договором,  а  відповідач  був  зобов'язаний  визначити   державне
замовлення на соціально значущі послуги та компенсувати збитки від
даних перевезень  і  створити  необхідні  умови  для  забезпечення
перевезень.
 
     13.02.2006  р.  між  сторонами  був  укладений  договір   про
внесення змін до  договору  від  13.01.2005  р.,  яким  строк  дії
попереднього договору продовжений  до  14.04.2006  р.  Крім  того,
сторони  домовилися,  що  умови  цього  договору  поширюються   на
відносини  між  ними  щодо  надання  соціально   значущих   послуг
автомобільного транспорту,  в  тому  числі  відшкодування  витрат,
понесених від пільгового перевезення пільгової категорії громадян,
які виникли до його укладення у період, починаючи з 01.01.2006 р.
 
     Відповідно  до  ст.  11  Закону  України  "Про  автомобільний
транспорт"  ( 2344-14 ) (2344-14)
          від  5  квітня  2001  року,   організація
перевезень   пасажирів   на   автобусних   маршрутах    загального
користування здійснюється в межах повноважень  органами  місцевого
самоврядування у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
 
     4 березня 2002 р. Постановою Кабінету Міністрів України N 256
( 256-2002-п ) (256-2002-п)
          було  затверджено  порядок  фінансування  видатків
місцевих бюджетів на  здійснення  заходів  з  виконання  державних
програм соціального  захисту  населення  за  рахунок  субвенцій  з
державного бюджету.
 
     В п.1  цього  порядку  зазначено,  що  цей  Порядок  визначає
механізм фінансування видатків  місцевих  бюджетів  на  здійснення
заходів  з  виконання  державних   програм   соціального   захисту
населення щодо компенсаційних виплат за пільговий  проїзд  окремих
категорій громадян.
 
     Відповідно до "Iнструкції про порядок  обліку  пасажирів,  що
перевозяться   громадським   транспортом   на   маршрутах",    яка
затверджена наказом Міністерства статистики України від 27.05.96 №
150 ( z0258-96 ) (z0258-96)
         та зареєстрована в Міністерстві  юстиції  України
30.05.96 N258/1283 встановлений єдиний  порядок  обліку  кількості
перевезених пасажирів  (включаючи  тих,  які  користуються  правом
безплатного та пільгового проїзду) у міському сполученні.
 
     Ця інструкція застосовується регіональними органами державної
статистики для розрахунку  коефіцієнтів  співвідношення  кількості
безплатно перевезених пасажирів і платних пасажирів  у  загальному
обсязі  пасажирських   перевезень   за   видами   сполучення   для
підприємств громадського транспорту.
 
     Згідно з п.8.2. Iнструкції, "розрахунки значень  коефіцієнтів
співвідношення  "безплатних  та  платних  пасажирів"   за   видами
сполучення для підприємств  громадського  транспорту  (автобусних,
тролейбусних,   трамвайних)   виконують   регіональні   управління
статистики один раз на рік  на  підставі  даних  діючої  державної
статистичної звітності та  встановленої  середньомісячної  частоти
поїздок окремих категорій громадян з правом безплатного проїзду  у
громадському транспорті за видами сполучення.
 
     Одержані   коефіцієнти   співвідношення   затверджуються    у
встановленому   порядку   і   доводяться   до   всіх   підприємств
громадського   транспорту   регіону,   які   виконують   регулярні
(маршрутні)  пасажирські  перевезення  у  міському  і  приміському
сполученні, регіональними управліннями статистики  не  пізніше  20
вересня звітного року.
 
     На підприємствах громадського транспорту вони вводяться у дію
з жовтня звітного року і розповсюджуються  до  вересня  наступного
року включно  (до  одержання  нових  затверджених  даних).  На  їх
підставі протягом року підприємства транспорту визначають загальні
обсяги перевезених пасажирів, включаючи безплатних.
 
     Тобто   виключне   право   для   затвердження    коефіцієнтів
співвідношення кількості перевезення пасажирів належить управлінню
статистики.
 
     Згідно з п.8.1. Iнструкції про порядок обліку  пасажирів,  що
перевозяться громадським транспортом  на  маршрутах,  затвердженої
наказом Міністерства статистики України від  27.05.1996  р.   №150
( z0258-96 ) (z0258-96)
          , кількість перевезених пасажирів, які  користуються
правом безплатного проїзду у громадському транспорті, визначаються
шляхом  множення  отриманої  виручки  позивачем  від   перевезення
платної  категорії  пасажирів  на  коефіцієнт  співвідношення   із
пільговими категоріями пасажирів, який дорівнює 3,28.
 
     Розрахунки фактичної втрати доходів позивачем та акти  звірки
взаєморозрахунків  щомісячно  направлялися  позивачем  на   адресу
відповідача для подальшого погодження та підписання сторонами.
 
     Але  в  порушення  умов  договору  відповідач  ухилявся   від
погодження сум, зазначених в актах позивачем підписання зазначених
актів звірки розрахунків в період з 13.01.2005 р. по 14.04.2006 р.
 
     З  п.  2.5.  договору  №1  вбачається,  що   відповідач   був
зобов'язаний сплачувати  розрахункову  суму  компенсації  позивачу
збитків  від  безкоштовного  проїзду  громадян,  які  користуються
пільгами в оплаті проїзду щомісячно в межах  коштів,  затверджених
Державним бюджетом на 2005 рік, на розрахунковий рахунок позивача.
 
     Відповідно до ч.1 ст. 904 ЦК України ( 435-15 ) (435-15)
         за  договором
про безоплатне надання послуг замовник  зобов'язаний  відшкодувати
виконавцеві  усі  фактичні  витрати,   необхідні   для   виконання
договору.
 
     Але в наслідок порушення відповідачем умов договору  у  нього
виникла заборгованість перед позивачем, яка становить 84 061  грн.
82  коп.,  що  підтверджується   відповідними   документами,   які
містяться в матеріалах  справи,  а  саме:  розрахунками  фактичної
втрати доходів позивачем, актами звірки взаємних розрахунків.
 
     Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання
має виконуватися належним чином відповідно  до  умов  договору  та
вимог цього Кодексу.
 
     Відповідач не подав до суду доказів сплати боргу  в  сумі  84
061 грн. 82 коп. або аргументованих заперечень  з  цього  приводу,
тому  вимоги  позивача  правомірні,  обгрунтовані,  і   підлягають
задоволенню.
 
     Згідно ст. ст. 44, 49  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
          витрати  по
державному миту та витрати на  інформаційно-технічне  забезпечення
судового процесу підлягають стягненню  з  відповідача  на  користь
позивача.
 
     Керуючись ст.  ст.  82  -  85  Господарського  процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , суд
 
     ВИРIШИВ:
 
     1. Позов задовольнити повністю.
 
     2.  Стягнути  з  Сумської  районної  державної  адміністрації
(40009, м. Суми, вул. Червоногвардійська,  97,  код  04057864)  на
користь    Відкритого     акціонерного     товариства     "Сумське
автотранспортне  підприємство  15927"  (40009,   м.   Суми,   вул.
Білопільський шлях, 16, код 03118529) 84 061 грн. 82  коп.  боргу,
840 грн. 62 коп. витрат по сплаті державного мита та 118  грн.  00
коп.  витрат  на   інформаційно-технічне   забезпечення   судового
процесу.
 
     3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
 
     Суддя О.В. КОВАЛЕНКО