УКРАЇНА
 
                        Господарський суд
 
                       Житомирської області
 
                             РIШЕННЯ
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     Від "15" вересня 2006 р. Справа № 14/36"НА"
 
     Господарський суд Житомирської області у складі:
 
     Головуючого судді
 
     судді Сичової О.П.
 
     судді
 
     за участю представників сторін
 
     від позивача Савенко I.О. - представник за довіреністю
 
     від 1-го відповідача Міняйло М.П. - керівник
 
     від 2-го відповідача : не з'явився
 
     взяла участь : Дементієнко В.П. - бувший  головний  бухгалтер
обкому Комсомолу
 
     від прокуратури : Новотурова С.В. - прокурор
 
     Розглянувши справу за позовом  Першого  заступника  прокурора
Житомирської  області  в  інтересах  державив  особі  Житомирської
обласної ради (м. Житомир)
 
     до Спілки молоді Житомирщини  (м..Житомир)  та  Житомирського
обласного  державного  комунального  підприємства   по   технічній
інвентаризації (м. Житомир)
 
     про визнання  недійсним  акту  прийомки  в  експлуатацію  від
16.12.1980 року; скасування державної  реєстрації  від  29.09.1997
року права колективної власності  та  визнання  права  комунальної
власності на гаражі,які знаходяться в м.Житомирі по вул Щорса 37.
 
     В С Т А Н О В И В
 
     Справа за заявою сторін розглянута у більш тривалий термін на
підставі п.4 ст.69 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
     По справі оголошувалась перерва з 07.09.06 по 15.09.06.
 
     Прокурором  17.03.2003  року  заявлено  позов  про   визнання
реєстраційного  посвідчення,  виданого  Житомирським   комунальним
підприємством по технічній інвентаризації 
( далі БТI )
на право колективної власності на гараж для 24 автомобілів по вул. Щорса, 37 за Координаційною Радою Спілки молоді Житомирщини та реєстраційного напису на документі про право власності недійсним та про визнання права комунальної власності на зазначені гаражі за Житомирською обласною радою.
 
     21.05.03 прокурор надав доповнення до позову, в якому уточнив
позовні  вимоги  і  просив  визнати  недійсним  акт   прийомки   в
експлуатацію  спірних  гаражів  від  16.12.1980  року   ;скасувати
державну реєстрацію права колективної власності на спірні  гаражі,
яка здійснена 29.09.97 БТI та визнати право комунальної  власності
на гаражі за Житомирською обласною радою.
 
     Свої позовні вимоги прокурор обгрунтовує наступним:
 
     -рішенням Житомирського міськвиконкому № 52 від 8.01.72  року
згідно якого обкому Компартії України виділена земельна ділянка по
вул. Щорса,37  в  м.  Житомирі  для  будівництва  2-х  поверхового
гаражу;
 
     - рішенням  Житомирської  облради  від  04.10.1991   року   №
256,яким  спірний  автогараж  переданий  безкоштовно   на   баланс
облвідділу охорони здоров'я;
 
     - п.8.17 рішення Житомирської облради № 30 від 20.02.92  року
згідно якого  автогараж  визнано  комунальною  власністю  обласної
ради;
 
     - прийняттям в  експлуатацію  спірних  гаражів  неправомочною
комісією з порушенням вимог будівельного законодавства;
 
     -відсутністю правовстановлюючих документів  у  Спілки  молоді
Житомирщини при державній реєстрації реестрації спірних гаражів за
нею та іншим (т.1 а.с. 5-7, 112-114).
 
     Позивач по справі свої позовні вимоги обгрунтовує наступним :
     - наявністю 2-х реєстраційних написів в БТI на спірні гаражі
     - лигітимністю до  сьогоднішнього  часу  рішення  №  265  від
4.10.91 року Житомирської обласної ради;
 
     -відсутністю належного реагуваняя судових органів та БТI  при
вирішенні питання про право власності на спірні гаражі за  Спілкою
Молоді Житомирщини на вищезазначене рішення № 265  та  іншим  (т.2
а.с. 58-60).
 
     1-й відповідач  -  Спілка  молоді  Житомирщини  (далі  Спілка
Молоді ) проти позову заперечує з наступних мотивів :
 
     - акт прийому в експлуатацію спірних гаражів від 16.12.80  на
думку  відповідача  містить  всі  дані  про   прийом   закінченого
будівництва належною комісією. Бланк  розроблений  згідно  діючого
законодавства. В ньому відсутні лише  дані,  згідно  якого  наказу
Житомирської облради призначена державна  комісія,  але  це  не  є
підставою   для   невизнання   права   власності    та    невидачі
реєстраційного посвідчення;
 
     - рішення  Житомирської  облради  від  4.10.91  №  256,   від
22.02.92  №  30,  розпорядження  голови  облдержадміністрації  від
11.12.97 № 684 стосуються 2-х поверхових гаражів, які  розташовані
по вул. Щорса, 37, а не спірних гаражів Спілки молоді Житомирщини,
які є 1- поверховими і теж розташовані по вул. Щорса,37;
 
     - згідно рішення арбітражного суду Житомирської  області  від
13.08.93 встановлено, що в 1977 обком Комсомолу  замовив  технічну
документацію в проектному інституті на будівництво гаражів  на  24
автомашини  по  вул.  Щорса,37.   Згідно   довідки   Житомирського
орендного підприємства "Діпроцивільпромбуд " від 10.08.93  №  6/7-
572 документація на гараж для  24  автомобілів  по  вул.  Щорса,37
розроблялась на підставі усіх необхідних вихідних даних і отримана
обкомом ЛКСМУ 31.01.78. Замовником будівництва вказаних гаражів  і
платником  був  обком  Комсомолу  .   Після   будівництва   гаражі
поставлені на баланс обкому ЛКСМУ.  Спілка  молоді  Житомирщини  є
правонаступником обкому Комсомолу (т.1 а.с. 74-75).
 
     2-й  відповідач  -  БТI  в  своєму   відзиві   зазначає,   що
підприємство  виконавши  технічну  інвентаризацію  та  розглянувши
підтверджуючі документи  провело  реєстрацію  права  власності  на
нерухоме майно. Основним  документом,який  фактично  підтверджував
право власності на спірні гаражі,являвся акт державної приймальної
комісії  закінченого  будівництва   об'єкту.Замовником   вказаного
гаражу і платником був обком ЛКСМ. На земельній ділянці на той час
знаходилась нерухомість двох юридичних  осіб  :  обкому  Компартії
України та обкому ЛКСМ  України  правонвступником  якої  є  Спілка
молоді та інше (т.1 а.с. 84-87).
 
     Ухвалою від 23.06.03 було зупинено провадження по  справі  та
доручено прокуратурі провести перевірку  щодо  факту  самовільного
будівництва гаражів за адресою : м. Житомир, вул. Щорса,37 .
 
     Прокуратура м. Житомира своїм листом № 1177/22  від  19.11.03
повідомила  суд,  що  в  ході  проведеної  перевірки  щодо   факту
самовільного будівництва гаражів за адресою  :  м.  Житомир,  вул.
Щорса,37  підстав  для  реагування  прокуратурою  м.  Житомира  не
встановлено.
 
     Ухвалою від 18 березня 2004 року провадження по  справі  було
зупинено  до  розгляду  заяви  про  перегляд   за   нововиявленими
обставинами рішення  арбітражного  суду  Житомирської  області  по
справі № 53 "НА".
 
     Під час слухання справи заслуховувались в судових  засіданнях
пояснення  членів  комісії,  які  підписали   акти   приймання   в
експлуатацію  гаражів;  Нікітюка  В.Ф.   -   начальника   обласної
інспекції  державного  архітектурно   -   будівельного   контролю;
Павленка  В.Г.  -  головного  інженера  Колективного  підприємства
"Житомирпроект"; Дементієнко В.П. - бувшого  головного  бухгалтера
обкому Комсомолу.
 
     Господарський суд розглянувши матеріали справи та  вислухавши
сторони та враховуючи,що:
 
     - 29.09.97 БТI  за  Спілкою  молоді  зареєстровано  на  праві
колективноївласності гараж для  24  автомобілів  загальною  площею
596,6 кв.м. по вул. Щорса,37,що в м. Житомирі та видано реестрацій
посвідчення № 282 інв.справа 17118;
 
     - підставою  для  державної  реєстрації  права  власності  на
гаражі був  акт  прийомки  в  експлуатацію  державною  приймальною
комісією закінченого будівництва об'єкту від 16.12.80 року.
 
     Даний акт юридичної  сили  не  має,  тому  що  не  відповідає
нормативним та законодавчим актам, оформлений з грубим  порушенням
СНиП-Ш-3-76.. В актах відсутні дані  про  наказ  щодо  призначення
державної комісії, тобто комісія не мала необхідних повноважень, а
її склад не відповідає вимогам п.5.4 СНиП-Ш-3-76., що діяв на  той
час і  регулював  порядок  прийняття  в  експлуатацію  завершеного
будівництва (т.1 а.с.27).
 
     Державна комісія, яка приймала спірні гаражі в  експлуатацію,
не була уповноваженою та до її складу не були включені  працівники
органів державного пожежного  нагляду,держнагляду  охорони  праці,
органів по використанню водних  ресурсів,  проектної  організіції.
Крім  цього,  акт   прийомки   в   експлуатацію   об'єкта   не   є
правоустановчим  документом,  що  посвідчує  право  власності   на
гаражі.
 
     Відповідно до  п.1.6  Правил  державної  реєстрації  об'єктів
нерухомого майна, що знаходяться у власності юридичних та фізичних
осіб, затверджених Держжитлокомунгоспом України від 13.12.95 №  56
( z0031-96 ) (z0031-96)
          ,  зареєстрованих  Міністерством   юстиції   України
19.01.96 № 1056 державній реєстрації підлягають  ті  об'єкти,  які
прийняті в експлуатацію у встановленому порядку(т.1 а.с.128);
 
     -матеріалами  справи  встановлено,що  на   підставі   рішення
Житомирського міськвиконкому від 6.01.72 №  52,  обкому  Компартії
України була виділена земельна ділянка по  вул.  Щорса,37,  площею
12435,0 кв.м. під забудову гаражів.
( т.3 а.с.24-26)
.
 
     Актом від 14 січня 1972 року було проведено відвод  в  натурі
земельної   ділянки   площею   12435,0   кв.м.   в    користування
Житомирського обкому КП України  по  вул.Щорса,37,де  і  відбулось
будівництво гаража,
 
     Матеріалами справи № 53 НА встановлено,що будівництво  гаражу
на 24 автомобілі проводилось в період 1977 -1980  роки,  тобто  на
земельній ділянці,яка в установленому порядку була виділена обкому
Компартії   України,так   як   Спілка   молоді   оформила    право
землекористування цією земельною ділянкою набагато пізніше,а  саме
в 1994 та 2002-2003 роках (.рішення Житомирської міської ради №420
від 28.07.94 року ; № 19 від 28.05.02 року та № 170 від 25.02.2003
року)(т.2 а.с.74-78)
 
     - згідно рішення виконкому облради № 265 від  4.10.91року(т.1
а.с. 20)будівлі та земельна ділянка,які належали обкому  КПУ  були
безкоштовно  передані  на  баланс  облвідділу  охорони   здоров'я.
Балансова  вартість  -  319  502,79  крб.  в   т.ч.   технологічне
обладнання - 33002,79 крб. Доказом того,що у цю балансову вартість
всього  майнового  комплексу  увійшла  і  крита  стоянка   на   24
автомобіля 
( далі спірні гаражі )
є відстуність окремого рішення про передачу спірних гаражів будь - яким іншим організаціям в тому числі Спілці молоді. Все це підтверджується документами, які містяться в т.1 а.с. 28-48.
 
     Крім того  встановлено,що  як  громадське  об'єднання  Спілка
молоді була зареєстрована  і  отримала  свідоцтво  про  реєстрацію
тільки 3.01.92 року, а Статут зареєструвала лише  13.02.92  року.(
т.3 а. с.28), тобто вже після того  коли  рішенням  обласної  ради
народних депутатів від 4.10.91 року  №  265  будівлі  та  земельна
ділянка, які належали обкому КПУ, в тому  числі  і  спірний  гараж
були безкоштовно передані  на  баланс  обласного  відділу  охорони
здоров'я та прийняті ним по акту прийому - передачі .
 
     20.01.92  року  наказом  №   8   відділу   охорони   здоров'я
Житомирського облвиконкому вказане майно було передано  об'єднаним
гаражам обласних і міських лікувальних закладів і 1.02.92  року  (
до моменту реєстрації Спілки молоді ) було поставлене на баланс.
 
     Рішення  виконкому  обласної  Ради  народних  депутатів   від
4.10.91 року № 265 ніким не оспорювалося, а  значить  не  втратило
своєї юридичної сили.
 
     - з пояснень сторін по справі та людей причетних до тих подій
встановлено,що  в  обкомі  КПУ  в   1977   -1978   роках   виникла
необхідність будівництва ще одного гаража. Для цього потрібно було
отримати дозвіл і кошти від ЦК КП України. Оскільки ЦК КПУ  такого
дозволу не дав, керівництвом обкому КПУ було прийняте рішення  про
самовільне будівництво  нового  гаража  за  рахунок  інших  статей
кошторису витрат 
( в основному статті "Капремонт")
. На прохання обкому КПУ, за його кошти обком ВЛКСМ замовив документацію на будівництво критої автостоянки на 24 автомобілі, яке було розпочато у 1978 та закінчено у 1980 роках.
 
     15.12.1980 року дана автостоянка була здана в експлуатацію  і
прийнята завідуючим гаражами обкому КПУ  Гречковським  В.М.,що  ще
раз підтверджує факт належності спірних гаражів обкому КПУ,  а  не
обкому ЛКСМУ.
 
     У зв'язку з тим, що  будівництво  критої  автостоянки  велося
незаконно, для формального прийняття  в  експлуатацію  завершеного
будівництва було утворено робочу комісію, до складу  якої  входили
представники будівельних організацій (ПМК - 63, СМПК - 513, СПМК -
597, СПМК - 531, обкому КПУ та обкому ВЛКСМ).
 
     Було  складено  акти  двох  робочих  комісій   -   один   від
15.12.1980 - за головуванням представника  обкому  КПУ  Шульського
С.I., а другий - від 16.12.1980  -  за  головуванням  представника
обкому ВЛКСМ Заполовського Ю.А.
 
     В  матеріали  справи  в  якості  доказів  того,   що   перший
відповідач по справі не  вкладав  коштів  в  будівництво  спірного
гаража,позивач надав фінансові звіти Житомирського обкому ЛКСМУ за
період з 01.01.1979 року по 31.12.1980 року. В  зазначених  звітах
відсутня   інформація,що   в   цей   період   відповідач,який    є
правонаступником  Житомирського  обкому  ЛКСМУ,   вів   капітальне
будівництво об'єкту (т.2 а.с.99-126);
 
     -відповідно  до  постанови  Кабінету  Міністрів  України  від
05.11.91 № 311 ( 311-91-п ) (311-91-п)
          "про  розмежування  державного  майна
України між  загальнодержавною  (республіканською  )  власністю  і
власністю адміністративно -  територіальних  одиниць  (комунальною
власністю ), Закону України "Про обернення майна Компартії та КПРС
на державну  власність"  ( 2004-12 ) (2004-12)
          ,  рішень  облвиконкому  від
20.11.91 № 322 ( 322-91-п ) (322-91-п)
         "Про організацію роботи по  формуванню
комунальної власності та її  розмежуванню  між  адміністративно  -
територіальними одиницями області " та від  23.12.91  №  339  "Про
розмежування  державного  майна  України   між   загальнодержавною
(республіканською )  власністю  адміністративно  -  територіальних
одиниць (комунальною власністю)" та на основі протоколів  засідань
обласної узгоджувальної комісії виконком  обласної  Ради  народних
депутатів затвердив перелік майна комунальної  власності  обласної
ради народних депутатів і прийняв майно, що належало обкому КПУ (в
тому числі і гараж) та передав спірний гараж безкоштовно на баланс
обласного відділу охорони здоров'я, в  свою  комунальну  власність
(п.8.17  переліку  майна  комунальної  власності   обласної   Ради
народних  депутатів  додатку  №  1  до  рішення  облвиконкому  від
22.02.92 № 30).
 
     За таких обставин власником  спірних  гаражів  є  Житомирська
обласна Рада і тому є неправильною реестрація права  власності  на
спірні гаражі за Спілкою молоді.
 
     _ крім того з  інвентаризаційних  справ  на  будови  по  вул.
Щорса,37 за № 13245 (АТП обласних та міських лікувальних закладів)
та № 17118  (спілка  молоді  Житомирщини)  вбачається,  що  в  них
вказані одні і ті ж об'єкти. Iнвентаризаційна справа АТП  обласних
та міських лікувальних закладів виконана на весь комплекс  споруд,
в т. ч. і на спірні гаражі. Це підтверджує той факт, що гаражі  по
вул.   Щорса,37   входять   в   балансову    вартість    майнового
комплексу,який є комунальною власністю позивача.
 
     -крім того в додатку № 1 до рішення від 9.12.99 обласної ради
народних депутатів "Про хід виконання рішення  обласної  ради  від
23.12.97  щодо   ефективності   використання   об'єктів   спільної
власності територіальних громад сіл, селищ, міст " підтверджується
той факт,  що  державне  комунальне  автотранспортне  підприємство
обласних і  міських  лікувальних  закладів  перебуває  у  спільній
власності територіальних громад сіл, селищ,  міст  області.  Отже,
без  рішення  обласної  ради  про  видалення  частини  гаражів  із
цілісного майнового комплексу, що раніше належав обкому КПУ, а  на
даний момент безкоштовно переданий на  баланс  управління  хоорони
здоров'я, ніякий  орган  не  міг  прийняти  рішення  про  передачу
гаражів Спілці молоді Житомирщини.
 
     У відповідності із ст.55 Закону України  "Про  власність"№697
( 697-12 ) (697-12)
         -ХII власник не може бути  позбавлений  права  на  своє
майно  крім  випадків   передбачених   цим   законом   та   іншими
законодавчими  актами  України.В  даному  випадку  відповідачі  по
справі зареестрували право власності на майно,яке в  установленому
законом порядку було передано позивачу.
 
     За таких обставин, господарський суд  приходить  до  висновку
про часткове задоволення позову  в  частині  скасування  державної
реєстрації на  спірні  гаражі,  яка  здійснена  29.09.97  року  та
визнання права комунальної власності  на  гаражі  за  Житомирською
обласною радою.
 
     В частині визнання недійсним  акту  прийомки  в  експлуатацію
гаражів від 16.12.80 року провадження у справі слід припинити, так
як  зазначений  акт  не  відноситься   до   актів   ненормативного
характеру,що  суперечить   вимогам   ст.ст.1,12,21   ГПК   України
( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
     Заперечення  1-го  відповідача-Спілки  молоді  спростовуються
матеріалами  справи,  діючим  до  сьогоднішнього   часу   рішенням
Житомирської обласної ради № 256 від 4.10.91року.
 
     Посилання 1-го відповідача на  те,що  рішенням  по  справі  №
53"НА"  встановлено  фактично  його  право  власності  на   спірні
гаражі,не може судом бути прийнято до уваги, так як предмет позову
по вищезазначеній справі стосувався не визнання права власності на
спірні гаражі за Спілкою  молоді,  а  визнання  недійсним  рішення
міськвиконкому про передачу йому у власність спірних  гаражів.Крім
того як зазначено в постанові Вищого арбітражного суду України від
07.06.93 року по справі № 53" НА" наявні в справі акти  прийому  в
експлуатацію гаражів не свідчить про те,що  вони  у  встановленому
порядку знаходяться у власності позивача-Спілки молоді.
 
     Заперечення   щодо   пропуску   строку   позовної    давності
спростовується тим,що прокуратурі стало відомо про порушення права
державної власності тільки в вересні 2002 року із листа управління
охорони здоров'я № 4762 від 13.09.2002 року,а  з  позовною  заявою
прокурор звернувся до суду 17  березня  2003  року,тобто  в  межах
встановленого строку позовної давності.
 
     У відповідності із  ст.  33  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
          кожна
сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на
підставу своїх вимог і заперечень.
 
     Оцінивши     всі     докази     в     усій     повноті     та
сукупності,господарський суд вважає,що позов  підлягає  частковому
задоволенню,а судові витрати  слід  покласти  в  рівних  долях  на
відповідачів по справі.
 
     Керуючись  ст.  ст.  49,  82-85  ГПК   України   ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,
господарський суд
 
                             ВИРIШИВ:
 
     1. Позов задоволити частково.
 
     2.  Визнати  право  комунальної  власності   на   гаражі   за
Житомирською обласною радою.
 
     3. Скасувати державну реєстрацію права колективної  власності
на  гаражі  по   вул.   Щорса,37,   яка   здійснена   29.09.97року
Житомирським  обласним  державним  комунальним  підприємством   по
технічній інвентаризації.
 
     4.  Припинити  провадження  по  справі  в  частині   визнання
недійсним акту прийому в експлуатацію гаражів по вул. Щорса, 37  в
м. Житомирі від 16.12.80 року.
 
     5. Стягнути з Спілки молоді Житомирщини  в  дохід  державного
бюджету - 85,00 грн. державного мита.
 
     6. Стягнути з Житомирського обласного державного комунального
підприємства  по  технічній  інвентаризації  в  дохід   державного
бюджету - 85,00 грн. державного мита.
 
     Рішення набирає  законної  сили  після  закінчення  10  -  ти
денного строку з дня підписання повного рішення.
 
     Суддя Сичова О.П.
 
     Дата підписання 29.09.06
 
     Віддрукувати:
 
     1 - в справу
 
     2 - прокурору обл.
 
     3- позивачу
 
     3- 1-му відповідачу
 
     4- 2-му відповідачу