ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
IМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2007 р.
№ 292/13-05
Вищий господарський суд України у складі: суддя Москаленко
В.С. -головуючий, судді Бенедисюк I.М. і Селіваненко В.П.
розглянув касаційну скаргу Київського обласного відділення
Фонду соціального захисту інвалідів, м. Київ (далі - відділення
Фонду)
на постанову Київського міжобласного апеляційного
господарського суду від 13.01.2006
зі справи № 292/13-05
за позовом відділення Фонду
до товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут", с.
Чорногородка Макарівського району Київської області (далі -ТОВ
"Добробут")
про стягнення штрафних санкцій у сумі 11 961 грн.
Судове засідання проведено за участю представників:
відділення Фонду -Кубишкіної Н.Г.,
ТОВ "Добробут" -Мельника О.В.
За результатами розгляду касаційної скарги Вищий
господарський суд України
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2005 року відділення Фонду звернулося до
господарського суду Київської області з позовом про стягнення з
ТОВ "Добробут" 11 961 грн. штрафних санкцій за нестворення у 2004
році робочих місць для працевлаштування інвалідів на підставі
статей 19, 20 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII ( 875-12 ) (875-12)
"Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"
(далі -Закон).
Рішенням господарського суду Київської області від 07.11.2005
(суддя Наріжний С.Ю.) позов задоволено: на користь відділення
Фонду стягнуто 11 961 грн. штрафних санкцій, на відповідача
віднесено судові витрати зі справи. Судове рішення мотивовано
невиконанням ТОВ "Добробут" обов'язку зі створення робочих місць
для працевлаштування інвалідів у 2004 році та неповідомлення
відповідних органів про наявність вакантних посад.
Постановою Київського міжобласного апеляційного
господарського суду від 13.01.2006 (колегія суддів у складі: суддя
Рудченко С.Г. -головуючий, судді Федоров М.О., Яковлєв М.Л.)
зазначене рішення скасовано та прийнято нове рішення, яким у
позові відмовлено. Судове рішення мотивовано тим, що відділенням
Фонду пропущено строк позовної давності, встановлений статтею 250
Господарського кодексу України ( 436-15 ) (436-15)
.
Відділення Фонду звернулося до Вищого господарського суду
України з касаційною скаргою, в якій просить постанову
апеляційного господарського суду скасувати, а рішення місцевого
господарського суду залишити без змін. Скаргу мотивовано тим, що
судом апеляційної інстанції у розгляді справи невірно застосовано
норми матеріального та процесуального права, зокрема, статті 250
Господарського кодексу України ( 436-15 ) (436-15)
.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 10.02.2006
касаційну скаргу відділення Фонду разом з матеріалами даної справи
передано для розгляду до Вищого адміністративного суду України.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 05.06.2007
відділенню Фонду відмовлено у відкритті касаційного провадження у
справі, а касаційну скаргу повернуто до Вищого господарського суду
України з посиланням на відсутність у Вищого адміністративного
суду України повноважень з перегляду в касаційному порядку рішень,
прийнятих не за Кодексом адміністративного судочинства України
(далі -КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
).
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Перевіривши правильність застосування попередніми судовими
інстанціями норм процесуального права, Вищий господарський суд
України дійшов висновку про необхідність часткового задоволення
касаційної скарги з урахуванням такого.
Згідно зі статтею 8 Закону державне управління в галузі
забезпечення соціальної захищеності інвалідів здійснюється
центральним органом виконавчої влади з питань праці та соціальної
політики, Міністерством охорони здоров'я України та органами
місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту
інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від
26.09.2002 № 1434 ( 1434-2002-п ) (1434-2002-п)
(далі -Положення), Фонд
соціального захисту інвалідів є урядовим органом державного
управління, який діє у складі Міністерства праці та соціальної
політики України (далі -Мінпраці) та підпорядковується йому.
Згідно з пунктом 9 Положення для реалізації покладених на
Фонд соціального захисту інвалідів завдань за погодженням з
Мінпраці утворюються територіальні відділення Фонду в межах
граничної чисельності його працівників.
Відповідно до покладених на нього завдань Фонд соціального
захисту інвалідів здійснює контроль за своєчасним перерахуванням
сум штрафних санкцій, що надходять від підприємств, установ і
організацій за недодержання ними нормативів робочих місць для
забезпечення працевлаштування інвалідів (підпункт 3 пункту 4
Положення).
Пунктом 11 Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями),
установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду
соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання
цих коштів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 28.12.2001 № 1767 ( 1767-2001-п ) (1767-2001-п)
, передбачено, що у разі
несплати підприємствами, установами організаціями, які не
забезпечують нормативу робочих місць, штрафних санкцій в
установлений термін відділення Фонду вживають заходів щодо їх
стягнення в судовому порядку.
Таким чином, Фонд соціального захисту інвалідів та його
відділення є органами державної влади, які у правовідносинах з
підприємствами (об'єднаннями), установами та організаціями,
зокрема, у зв'язку із застосуванням штрафних санкцій, передбачених
статтею 20 Закону, реалізує владні управлінські функції, а право
відділень Фонду на звернення до суду у відповідних відносинах
визначено в законодавчому порядку.
Отже, даний спір є публічно-правовим і на нього згідно зі
статтями 4, 17 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
поширюється юрисдикція
адміністративних судів. Відповідну правову позицію викладено в
постановах Верховного Суду України від 17.01.2006 зі справи №
13/189, від 24.01.2006 зі справи № 11/268 та інших.
Абзацами першим та другим пункту 6 розділу VII "Прикінцеві та
перехідні положення" (в редакції Закону України від 06.10.2005 №
2953-IV ( 2953-15 ) (2953-15)
) КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
передбачено, що до
початку діяльності окружних та апеляційних адміністративних судів
адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно
до Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
1991
року, вирішують у першій та апеляційній інстанціях відповідні
місцеві та апеляційні господарські суди за правилами КАС України
( 2747-15 ) (2747-15)
. Касаційний перегляд рішень за такими справами
здійснює Вищий адміністративний суд України за правилами КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
.
Проте даний спір, який має публічно-правовий характер,
місцевим і апеляційним господарськими судами в порушення вимог
статей 1, 12 Господарського процесуального кодексу України
( 1798-12 ) (1798-12)
(далі -ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
) після набрання
чинності КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
розглянуто в порядку
господарського судочинства.
Водночас Вищий господарський суд України не має повноважень з
касаційного перегляду публічно-правових спорів по суті, що знайшло
відображення й у постановах Верховного Суду України від 24.01.2006
зі справ №№ 1/5-90, 1/4-89, 1/2-87, 07/296, від 21.02.2006 №
5/334-18/559 та інших.
Таким чином, розгляд господарськими судами першої та
апеляційної інстанцій публічно-правового спору в порядку
господарського судочинства унеможливив здійснення касаційної
перевірки прийнятих ними рішень зі справи в порядку
адміністративного судочинства, внаслідок чого зазначені судові
рішення підлягають скасуванню згідно зі статтею 111-10 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
з передачею справи місцевому господарського суду для
розгляду за правилами КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
.
Відповідну правову позицію викладено в постановах Верховного
Суду України від 14.11.2006 зі справи № 10/153, від 13.02.2007 зі
справ № 2-27/1828.1-2006 та № 25/162-06-4457.
Керуючись статтями 111-7, 111-9 -111-11 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Київського обласного відділення Фонду
соціального захисту інвалідів задовольнити частково.
2. Рішення господарського суду Київської області від
07.11.2005 та постанову Київського міжобласного апеляційного
господарського суду від 13.01.2006 зі справи № 292/13-05
скасувати.
Справу передати до господарського суду Київської області для
розгляду за правилами адміністративного судочинства.
Суддя В. Москаленко
Суддя I. Бенедисюк
Суддя В. Селіваненко