ПОСТАНОВА
Іменем України22 вересня 2021 рокуКиївсправа №638/7537/17провадження № К/9901/17705/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Харківського обласного військового комісаріату про визнання бездіяльності (дій) протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області на постанову Дзержинського районного суду м. Харкова у складі судді Шишкіна О.В. від 16 серпня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Бондара В.О., Калиновського В.А., Кононенко З.О. від 24 жовтня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Харківського обласного військового комісаріату про визнання бездіяльності (дій) протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просив:- визнати протиправними бездіяльність (дії) Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо реалізації права на перерахунок пенсії з дати виникнення права на нього без обмеження строком, а саме неперерахунку пенсії ОСОБА_1 з усіх складових грошового забезпечення з урахуванням посадового окладу в розмірі відповідно до наказу Міноборони від 28 липня 2008 року № 377 з 01 вересня 2008 року та наказу Міноборони від 27 листопада 2013 року № 814 з 01 січня 2014 року; - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду в Харківській області: скласти та надати до Харківського обласного військового комісаріату список осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, який містить ім`я ОСОБА_1 для складання останнім довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку розміру пенсії з 01 вересня 2008 року та з 01 січня 2014 року з урахуванням підвищення посадового окладу згідно наказу Міноборони від 27 липня 2008 року № 377 та наказу Міноборони від 27 листопада 2013 року № 814; після отримання від Харківського обласного військового комісаріату довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 перерахувати та виплачувати ОСОБА_1 пенсію, розмір якої обчислений з усіх складових грошового забезпечення з урахуванням посадового окладу відповідно до наказу Міноборони від 27 серпня 2008 року № 377 та наказу Міноборони від 27 листопада 2013 року № 814, здійснити виплату суми перерахунку, починаючи з 01 вересня 2008 року та з 01 січня 2014 року; - зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат після отримання списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, який містить ім`я ОСОБА_1 скласти довідку для перерахунку пенсії про грошове забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням посадового окладу відповідно до наказу Міноборони від 27 серпня 2008 року № 377 з 01 вересня 2008 року та наказу Міноборони від 27 листопада 2013 року № 814 з 01 січня 2014 року.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій2. Постановою Дзержинського районного суду м. Харкова від 16 серпня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.Визнано протиправною бездіяльність (дії) Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо реалізації права на перерахунок пенсії з дати виникнення права на нього без обмеження строком, а саме неперерахунку пенсії ОСОБА_1 з усіх складових грошового забезпечення з урахуванням посадового окладу в розмірі відповідно до наказу Міноборони від 28 липня 2008 року № 377 з 01 вересня 2008 року та наказу Міноборони від 27 листопада 2013 року № 814 з 01 січня 2014 року.Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду в Харківській області: скласти та надати до Харківського обласного військового комісаріату список осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, який містить ім`я ОСОБА_1 для складання останнім довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку розміру пенсії з 01 вересня 2008 року та з 01 січня 2014 року з урахуванням підвищення посадового окладу згідно наказу Міноборони від 27 липня 2008 року № 377 та наказу Міноборони від 27 листопада 2013 року № 814; після отримання від Харківського обласного військового комісаріату довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 перерахувати та виплачувати ОСОБА_1 пенсію, розмір якої обчислений з усіх складових грошового забезпечення з урахуванням посадового окладу відповідно до наказу Міноборони від 27 серпня 2008 року № 377 та наказу Міноборони від 27 листопада 2013 року № 814; здійснити виплату суми перерахунку, починаючи з 01 вересня 2008 року та з 1 січня 2014 року.Зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат після отримання списку осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, який містить ім`я ОСОБА_1 скласти довідку для перерахунку пенсії про грошове забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням посадового окладу відповідно до наказу Міноборони від 27 серпня 2008 року № 377 з 01 вересня 2008 року та наказу Міноборони від 27 листопада 2013 року № 814 з 1 січня 2014 року.3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки Кабінет Міністрів України постановою від 7 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" делегував право визначати розміри посадових окладів, зокрема, Міністру оборони України, то наказ останнього про встановлення таких окладів військовослужбовцям військових навчальних закладів є підставою для проведення перерахунку пенсій відповідним категоріям військовослужбовців у зв`язку з тим, що змінює розмір одної зі складових грошового забезпечення цих осіб.
Короткий зміст вимог касаційної скарги4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України у Харківській області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 16 серпня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду. від 24 жовтня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 проходив військову службу у Збройних Силах України на посаді молодшого наукового співробітника науково-дослідної лабораторії кафедри авіаційних двигунів факультету авіаційної підготовки Харківського інституту льотчиків Військово-Повітряних Сил та був звільнений у запас 4 березня 1998 року.Позивач отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) .Наказом Міноборони від 27 серпня 2008 року № 377 затверджено схему розмірів посадових окладів за основними типовими посадами керівного та наукового складу офіцерів військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України. Оскільки Кабінет Міністрів України у вказаній вище постанові делегував право визначати розміри посадових окладів, зокрема, Міністру оборони України, то наказ останнього про встановлення таких окладів військовослужбовцям військових навчальних закладів є підставою для проведення перерахунку пенсій відповідним категоріям військовослужбовців у зв`язку з тим, що змінює розмір одної зі складових грошового забезпечення цих осіб. Міноборони своїм листом від 29 серпня 2008 року № 248/6/С/1087-д повідомило Пенсійний фонд України про необхідність підготовки головними управліннями Пенсійного фонду списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку у зв`язку з набуттям чинності наказу № 377. Але орган Пенсійного фонду не здійснив дії щодо зазначеного перерахунку пенсії позивачу. 30 грудня 2013 року набув чинності наказ Міноборони від 27 листопада 2013 року № 814 "Про затвердження схем розмірів посадових окладів військовослужбовців військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України". Вказаним наказом затверджено нові схеми розмірів посадових окладів. З набуттям чинності вказаним наказом, відповідач повинен був здійснити перерахунок пенсії позивачу, однак цього протиправно не зробив. 6. Вважаючи такі дії (бездіяльність) відповідачів неправомірними, ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що лише рішення Кабінету Міністрів України про зміну хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців є належною підставою для перерахунку пенсії, а рішення інших органів (у тому числі і накази Міністра оборони України) не можуть братися управліннями Пенсійного фонду як підстава для перерахунку пенсії, оскільки є чіткий порядок, який визначає процедуру перерахунку пенсії та належні для цього підстави. Також зазначено, що перерахунок пенсії позивачу проводився Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області з дотриманням вимог чинного законодавства та на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, що надавалися Харківським обласним військовим комісаріатом.Крім того, відповідач зазначає, що позов подано поза межами 6-ти місячного строку, визначеного статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції чинній на час звернення позивача до суду), що є підставою для залишення позовних вимог без розгляду.8. Представником ОСОБА_2 Острицьким А.О. подано заперечення на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області на постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 16 серпня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року, в яких він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.9. Відзиву на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області на постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 16 серпня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року Харківським обласним військовим комісаріатом не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ10. Відповідно до частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону.11. У відповідності до положень пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (45-2008-п) , перерахунок раніше призначених пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку з введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення і надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції12. Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців. 13. Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (1294-2007-п) затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців у розмірах згідно з додатками, а пунктом 5 цієї постанови керівникам державних органів надано право в межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, - у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами згідно з додатками 1 - 23 і 30-32 за аналогічними посадами.14. На виконання пункту 12 частини 2 постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 (1294-2007-п) , з метою впорядкування розмірів посадових окладів військовослужбовців військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України Міністром оборони України було видано наказ від 28 липня 2008 року № 377 "Про затвердження схем посадових окладів військовослужбовців військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України". Зазначеним Наказом Міністра оборони України від 28 липня 2008 року № 377 (z0761-08) затверджено Схему розмірів посадових окладів за основними типовими посадами керівного та наукового складу офіцерів військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України, а також Схему розмірів посадових окладів за основними типовими посадами військовослужбовців із числа науково-педагогічного (педагогічного) складу військових навчальних закладів Збройних Сил України (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України).15. У зв`язку із набранням чинності наказу Міністра оборони України від 27 листопада 2013 року № 814 (z2100-13) , наказ Міністра оборони України від 27 серпня 2008 року № 377 втратив чинність.16. Наказом Міністра оборони України від 27 листопада 2013 року № 814 (z2100-13) затверджено схему розмірів посадових окладів за основними типовими посадами військовослужбовців із числа керівного та наукового складу військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України.17. Враховуючи наведене та беручи до уваги те, що Кабінет Міністрів України делегував своє право керівникам державних органів визначати розміри посадових окладів, у тому числі, й Міністру оборони України, накази Міністра оборони України № 377 від 28 липня 2008 року (z0761-08) та № 814 від 27 листопада 2013 року про встановлення нових розмірів посадових окладів є належною підставою для проведення перерахунку пенсій військовослужбовців військових навчальних закладів, в даному випадку, позивача.18. При цьому, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України або органом, якому делеговано право, зокрема, визначати розміри посадових окладів, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган Пенсійного фонду України.19. Так, на підставі зазначеного в пункті 1 Порядку № 45 рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.20. Тобто, Порядок № 45 встановлює певну послідовність дій, які передують здійсненню перерахунку пенсії, а саме: Міноборони повідомляє Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій; Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку; Головні управління складають відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з яких особи були звільнені із служби.21. У справі, яка розглядається суди встановили, що Міноборони своїм листом від 29 серпня 2008 року № 248/6/С/1087-д повідомило Пенсійний фонд України про необхідність підготовки його головними управліннями списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку у зв`язку з набуттям чинності наказу № 377.22. В той же час, головні управління Пенсійного фонду України не були повідомлені про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.23. За таких обставин, у Головного управління Пенсійного фонду в Харківській області не виникло заснованих на законі правових підстав для складання та подання до Харківського обласного військового комісаріату списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, в тому числі й позивача, і, як наслідок, для здійснення спірного перерахунку пенсії.24. Органи ж Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм відповідними органами/особою-пенсіонером довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у довідках.25. Суди першої та апеляційної інстанції, вирішуючи спір, надали оцінку тому, чи має позивач право на перерахунок пенсії відповідно до наказів Міністерства № 377, № 814, проте не врахували, що Головним управлінням Пенсійного фонду в Харківській області не отримано відповідну довідку з відомостями про склад та розмір грошового забезпечення позивача відповідно до вказаних наказів Міноборони, та не відмовлено по суті у перерахунку пенсії, отже, позовні вимоги є передчасними.26. Аналогічна правова позиція у подібних правовідносинах висловлена Верховним Судом у постановах від 19 липня 2019 року у справі № 640/17250/16-а та від 23 квітня 2020 року у справі № 638/7536/17.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги27. Частиною 1 статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.28. Враховуючи те, що суди першої та апеляційної інстанцій повно встановили фактичні обставини справи, але неправильно застосували норми матеріального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень, колегія суддів вважає, що рішення судів попередніх інстанцій слід скасувати та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.Керуючись статтями 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області задовольнити.Постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 16 серпня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року скасувати.Ухвалити нове рішення.У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.Постанова є остаточною та не оскаржується.
Суддя-доповідач Н.В. Коваленко
Судді Я.О. Берназюк
І.В. Желєзний