ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.04.2007 Справа N 7/703
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого Остапенка М.І.
суддів: Харченка В.М.
Гончарука П. А.
розглянувши касаційну
скаргу Авіакомпанії “South Airlines“
на рішення господарського суду м. Києва від
14.12.2006 року
та постанову Київського апеляційного господарського
суду від 01.02.2007 року
у справі за позовом ТОВ “Авіатехекспорт“
до Державного підприємства “Завод 410 ЦА“
третя особа Авіакомпанія “South Airlines“
Про витребування майна
В С Т А Н О В И В:
у листопаді 2006 року, ТОВ “Авіатехекспорт” звернулось до
господарського суду м. Києва з позовом до державного
підприємства “Завод 410 ЦА” про витребування належного йому
майна.
Позивач зазначав, що за розпорядженням Міністерства державного
майна Російської Федерації від 07.02.2000 року № 141-р,
09.12.2002 року відбувся аукціон з продажу військового майна
Міністерства оборони Російської Федерації, за наслідками якого
ТОВ “Будалак” придбало літак АН-72 (заводський № 36572020385) за
8 795 000 рублів.
18.08.2005 року ТОВ “Будалак” уклало з авіакомпанією “South
Airlines” (Вірменія) договір № 72/А, за умовами якого остання
набувала права на літак АН-72 у разі оплати його повної вартості
до 25.12.2005 року.
Але, в обумовлені договором строки авіакомпанія “South
Airlines“платежів не здійснила і ТОВ “Будалак” передало права за
цим договором ТОВ “Авіатехекспорт” (Російська Федерація), а
згідно договору від 21.07.2006 року продало йому літак АН-72,
передавши його по акту приймання-передачі.
Але, придбане ним майно неправомірно утримується відповідачем у
справі, а тому позивач просив зобов’язати повернути майно
відповідно до права, наданого йому ст. 387 ЦК України
( 435-15 ) (435-15)
.
27.11.2006 року, до господарського суду звернулась авіакомпанія
“South Airlines”, яка, обґрунтовуючи своє право на спірний
літак, наявністю договору № 72/SA-LC/05 від 10.08.2005 року, за
яким літак придбано у компанії “LARTON Commercial S.A”, просила
залучити її до участі у справі, в якості другого відповідача.
Ухвалою господарського суду м. Києва від 04.12.2006 року
авіакомпанію “South Airlines” залучено до участі у справі у
якості третьої особи, і з урахуванням уточнень до позовної заяви
від 14.12.2006 року, рішенням того ж суду від 14.12.2006 року
позов задоволено.
Визнано за позивачем право власності на повітряне судно АН-72
(заводський № 36572020385) та зобов’язано відповідача передати
його позивачу у справі.
За наслідками перегляду справи в апеляційному порядку,
постановою Київського апеляційного господарського суду від
01.02.2007 року апеляційній скарги відповідача та третьої особи
залишені без задоволення, а рішення господарського суду першої
інстанції - без змін.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 28.03.207 року
порушено касаційне провадження у справі за касаційною скаргою
авіакомпанії “South Airlines”, у якій вона посилається на
неправильну правову оцінку судами обставин справи, помилковість
висновків щодо права позивача на літак і просить рішення
господарського суду першої інстанції та постанову апеляційного
господарського суду скасувати, постановивши нове рішення про
відмов у позові.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін,
третьої особи, перевіривши матеріали справи та обговоривши
доводи касаційної скарги, судова колегія не вбачає підстав для
її задоволення, виходячи з наступного.
Сторони у справі та третя особа є господарюючими суб’єктами
держав-учасниць Угоди про порядок вирішення спорів, пов’язаних
зі здійсненням господарської діяльності, вчиненої у м. Києві
20.03.1992 року та ратифікованої Україною 19.12.1992 року.
Відповідно до п. 3 ст. 4 Угоди, позови суб’єктів господарювання
цих країн про право власності на нерухоме майно розглядаються
виключно судом держави-учасниці Співдружності Незалежних держав,
на території якої знаходиться майно, а тому, господарський суд
м. Києва є компетентним судом щодо переданого на його вирішення
даного спору.
Визначення підсудності спору господарському суду м. Києва
передбачено і ст. 76 Закону України “Про міжнародне приватне
право” ( 2709-15 ) (2709-15)
від 23.06.2005 року.
Згідно ст. 42 Закону України “Про міжнародне приватне право”
( 2709-15 ) (2709-15)
, захист права власності та інших речових прав
здійснюється на вибір заявника відповідно до права держави, у
якій майно знаходиться, або відповідно до права держави суду.
Захист права власності та інших речових прав на нерухоме майно
здійснюється відповідно до права держави, у якій це майно
знаходиться.
Таким чином, при вирішенні даного спору повинні враховуватись
норми права, що регулюють зміст права власності, на який не
впливає місцезнаходження власника (ст. 318 ЦК України
( 435-15 ) (435-15)
)та способи захисту права власності, визначені главою
29 ЦК України ( 435-15 ) (435-15)
, зокрема, передбачене ст. 387 ЦК
України ( 435-15 ) (435-15)
право власника витребувати своє майно від
особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави,
заволоділа ним.
Як встановлено господарським судом першої інстанції та судом
апеляційної інстанції під час перегляду справи в апеляційному
порядку, а наведені судом обставини підтверджуються матеріалами
справи і доводами касаційної скарги не спростовуються
авіакомпанія “South Airlines”, не є тим власником повітряного
судна, якого можна визнати добросовісним набувачем спірного
майна.
Своє право на спірний літак АН-72 (заводський № 36572020385)
авіакомпанія “South Airlines” обґрунтовує придбанням цього
повітряного судна у компанії “LARTON Commercial S.A” (Республіка
Панама) за контрактом № 72/SA-LC/05 від 10.08.2005 року.
Компанією “LARTON Commercial S.A” спірний літак придбано у ТОВ
SФалкон” (Російська Федерація), а останнє придбало спірний літак
у ЗАТ “Авіадім” (Російська Федерація) по контракту від
05.08.2005 року.
Проте, після укладання цих договорів, цей же літак авіакомпанія
“South Airlines” придбала у ТОВ “Будалак” по договору № 72/А від
18.08.2005 року.
Умовами цього договору передбачалось, що авіакомпанія ““South
Airlines” здійснить поетапну оплату вартості літака у визначені
додатком № 1 до цього договору терміни і завершити розрахунки до
25.12.2005 року.
Право власності на повітряне судно авіакомпанія “South Airlines”
набувала з часу повної оплати суми договору і підписання акта
приймання-передачі.
В обумовлені договором строки авіакомпанія “South Airlines”
платежі не здійснила і літак їй ТОВ “Будалак” не передавало, що
представником авіакомпанії не оспорювалось.
При такому положенні та враховуючи, що ТОВ “Будалак” придбало
спірний літак у первісного власника на аукціоні, який проводився
09.12.2002 року на виконання розпорядження Міністерства
державного майна Російської Федерації від 07.02.2000 року
№ 141-р і це підтверджено протоколом проведення аукціону від
09.12.2002 року, договором купівлі-продажу від 15.12.2002 року
№ 24/1449 та визнається представником авіакомпанії,
господарський суд першої інстанції й апеляційний господарський
суд прийшли до правильних висновків щодо придбання повітряного
судна поза волею його дійсного власника, недобросовісності
авіакомпанії “South Airlines” та правомірності вимог
теперішнього власника щодо вимог про витребування судна від
осіб, які його утримують, обґрунтовано постановили про
задоволення позову і підстав для скасування судових рішень, за
наведених у касаційній скарзі мотивів, судова колегія не вбачає.
Враховуючи наведене, керуючись ст. ст. 111-9, 111-11 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення
господарського суду м. Києва від 14.12.2006 року та постанову
Київського апеляційного господарського суду від 01.02.2007 року
–без змін.
Головуючий М.І. Остапенко
Судді В.М. Харченко
П.А Гончарук