ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ18 серпня 2021 року м. Київсправа №588/1298/17адміністративне провадження № К/9901/47416/18Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого - Стародуба О.П., суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.03.2018 (судді - Калиновський В.А., Кононенко З.О., Чалий І.С.) у справі за позовом ОСОБА_1 до управління Міністерства внутрішніх справ України в Сумській області в особі Ліквідаційної комісії Управління МВС України в Сумській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,в с т а н о в и в :У вересні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не виготовлення для перерахунку його пенсії нової довідки про розмір грошового забезпечення, з врахуванням всіх складових грошового забезпечення передбачених чинним законодавством, за формою, передбаченою додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (45-2008-п) "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 (393-92-п) ", з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 (988-2015-п) , та не направлення до Головного Управління Пенсійного фонду України в Сумській області нової довідки про розмір грошового забезпечення для подальшого перерахунку його пенсії;зобов`язати Ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Сумській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області нову довідку про розмір його грошового забезпечення з повною реальною інформацією, за формою, передбаченою додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (45-2008-п) "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 (393-92-п) ", з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 (988-2015-п) , із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад 2400 грн, оклад за військовим (спеціальним) званням капітан міліції 1800 грн, надбавка за вислугу років (35%) - 1470 грн, надбавка за виконання особливо важливих завдань (48%) - 2721,60 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 360 грн, надбавка за оперативно-розшукову діяльність (31%) 744 грн, премія (57,4%) - 5450,48 грн, а в всього - 14946,08 грн, для перерахунку пенсії з дати виникнення права на перерахунок пенсії.Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 2009 року є пенсіонером органів внутрішніх справ та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) .На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 (988-2015-п) відповідачем складена довідка від 19.05.2017р. №11/139-413 (1540) на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 (988-2015-п) та направлена до пенсійного органу для перерахунку пенсії, в якій не зазначено відомості про надбавку за виконання особливо важливих завдань та визначено розмір премії 1, 28%. (а.с. 21)В 2017 році позивач звернувся до відповідача із заявою про перегляд зазначеної довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.Листом від 04.09.2017 № 114/33/01 відповідач відмовив позивачу у перегляді довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії від 01.01.2016, оскільки зазначена довідка оформлена з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України №45, Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (988-2015-п) . (а.с.19 - 20)
Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідач безпідставно при видачі довідки про грошове забезпечення на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 (988-2015-п) не включив нараховані йому при призначенні пенсії надбавку за виконання особливо важливих завдань 48%, надбавку за оперативно-розшукову діяльність 31% і премію у розмірі 57,4%. Вважає, що отримані ним надбавки та премія не скасовані, постанова Кабінету Міністрів України №1294 є чинною і будь-яких змін щодо вилучення зазначеного виду надбавки та премії до неї не вносилось. При цьому посилається, що зміні підлягають лише ті додаткові види грошового забезпечення, які передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 (988-2015-п) , інші види забезпечення підлягають збереженню в складі пенсій та повторному їх врахуванню при її перерахунку.
Постановою Тростянецького районного суду Сумської області від 24.11.2017 позов задоволено частково.
Зобов`язано Ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Сумській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з 01.01.2016, тобто з дати виникнення права на перерахунок пенсії за формою, передбаченою додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (45-2008-п) "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 (393-92-п) ", з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 (988-2015-п) , із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад 2400 грн, оклад за військовим (спеціальним) званням капітан міліції 1800 грн, надбавка за вислугу років (35%) - 1470 грн, надбавка за виконання особливо важливих завдань (48%) - 2721,60 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (15%) 360 грн, надбавка за оперативно-розшукову діяльність (31%) 744 грн, премія (57,4%) - 5450,48 грн, а в всього - 14946,08 грн.
У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.03.2018 скасовано постанову суду першої інстанції в частині зобов`язання відповідача включити до довідки про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії надбавку за виконання особливо важливих завдань в розмірі (48%) - 2721, 60 грн та премії (57,4%) - 5450, 48 грн.
Прийнято в цій частині нову постанову, якою зобов`язано Ліквідаційну комісію Управління МВС України в Сумській області включити до довідки середній розмір премії 1,28%.
В іншій частині постанову Тростянецького районного суду Сумської області від 24.11.2017 залишено без змін.
Ухвалюючи рішення про задоволення позову частково, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач необґрунтовано не включив у довідку для перерахунку пенсії надбавку за виконання особливо важливих завдань, оскільки позивач отримував її під час проходження служби, і така надбавка передбачена постановою Кабінету Міністрів України №1294, яка є чинною і повинна враховуватися при перерахунках пенсій, та необґрунтовано визначив у довідці про розмір грошового забезпечення відсоток премії позивачу на рівні 1,28%, оскільки розмір премії, яка була раніше визначена для позивача у грошовому забезпеченні, складає 57,4% і має бути включена при перерахунку пенсії у вказаному розмірі.
Змінюючи постанову суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до вимог Порядку №45 Національною поліцією України визначено розмір премії, фактично виплаченої поліцейським управлінь, відділів (відділень) поліції за посадою оперуповноваженого у грудні 2015 року, який становить 1,28%, а тому відповідач, визначаючи спірний розмір премії, діяв виключно у межах повноважень та у спосіб, що встановлені чинним законодавством.
З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанції не погодився позивач, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що надбавка за виконання особливо важливих завдань була встановлена згідно Указу Президента України від 04.10.1996 №926/96 (926/96) та на підставі постанови Кабінету Міністрів України №1294 і була врахована при призначенні пенсії, а тому повинна бути включена при її перерахунку на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 (988-2015-п) . Крім того, премія є формою заохочення, індивідуальною подякою за високу кваліфікацію, якісну працю, премія має індивідуальний характер і застосовується у конкретному розмірі до окремої особи, а її зменшення чи скасування можливе лише за наявності наказу керівника органу чи підрозділу МВС України із зазначенням для цього конкретних причин.
Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Так, відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", тут і далі в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій. Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015 №900-VIII (900-19) статтю 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".
Статтею 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Згідно з абзацом 2 пункту 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" (згідно з Законом України від 23.12.2015 №900-VIII (900-19) ) за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Відповідно до статті 102 Закону України "Про Національну поліцію" Пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) .
Кабінет Міністрів України постановою від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та постановою від 18.11.2015 №947 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 №268 (268-2006-п) " встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ. Постанова №988 набрала чинності 02.12.2015.
Таким чином, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Кабінету Міністрів України Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" згідно із Законом України від 23.12.2015 №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" (900-19) , статтями 51, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах вже була висловлена Верховним Судом у постановах від 15.02.2018 справа №820/6514/17, від 27.03.2020 справа №537/14865/17, від 11.08.2020 справа №714/19/17, від 20.08.2020 справа №524/7847/16-а і колегія суддів не вбачає підстав для відступу від такої позиції.
Відповідно до пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) від 13.02.2008 №45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ (2262-12) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Згідно пункту 5 Порядку №45 довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Абзацом сьомим пункту 5 Порядку № 45 установлено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 12.12.2018 залишила судове рішення Верховного Суду у зразковій справі у справі №802/2196/17-а (№Пз/9901/1/18) без змін, та сформулювала наступний висновок:
"……….у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не належить вказувати надбавку за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач під час проходження служби та яка була включена до грошового забезпечення при обрахунку пенсії, оскільки така надбавка вже не була встановлена законодавством для поліцейських та не виплачувалась;
2) у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії належить вказати розмір премії, визначений у середньому розмірі, що фактично виплачений за відповідною посадою поліцейського за січень 2016 року……..".
Як установлено судами попередніх інстанцій, надбавка за виконання особливо важливих завдань, яка, на думку позивача, повинна бути включена у довідку про розмір грошового забезпечення, на час виникнення у нього права на перерахунок пенсії вже не була встановлена законодавством для поліцейських та не виплачувались, а тому відповідно до абзацу 7 п. 5 Порядку № 45 ця надбавка не підлягає врахуванню при перерахунку пенсії позивача.
Щодо врахування премії не у розмірі 57,4%, а у розмірі 1,28%, то зазначена премія також врахована у належному розмірі, оскільки Порядком №45 передбачено, що розмір премії для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, в якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, а тому суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано прийняли рішення про відмову в задоволенні позову.
Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права висловлена Верховним Судом у постанові від 17.06.2021 у справі №825/1946/17, від 16.06.2021 у справі №554/2811/17, від 09.07.2020 у справі №816/857/18, від 20.05.2020 у справі №524/2735/17, від 05.03.2020 у справі №338/914/17.
Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, оскільки при ухваленні судового рішення суд апеляційної інстанції правильно застосував норми матеріального права, порушень норм процесуального права не допустив, тому суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а судового рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
Керуючись статтями 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.03.2018 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
А.А. Єзеров
В.М. Кравчук