ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ20 травня 2021 року м. Київсправа № 820/502/16адміністративне провадження № К/9901/37927/18Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Дашутіна І.В.,суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М., розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ХЕСПЕРИЯ" на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2017 року у складі колегії суддів: Жигилія С.П., Дюкарєвої С.В., Перцової Т.С. у справі № 820/502/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ХЕСПЕРИЯ" до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві, Державної фіскальної служби України, Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців Шевченківської районної в м. Києві державної адміністрації, Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, третя особа Державна казначейська служба України про скасування рішень та записів, визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (далі по тексту позивач, ТОВ "Хесперия") звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві (далі по тексту відповідач-1, ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві), Державної фіскальної служби України (далі по тексту відповідач-2, ДФС України), Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації (далі по тексту відповідач-3), Департаменту реєстрації Харківської міської ради (далі по тексту відповідач-4), Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (далі по тексту відповідач-5, Центральна ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області), третя особа Державна казначейська служба України (далі по тексту ДКС України), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:
- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС м. Києва щодо складання та направлення на адресу Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві повідомлення про закінчення терміну дії договору та угоди про розподіл продукції стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия";
- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС м. Києва щодо прийняття рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ - 39612590) від 06.04.2015;
- скасувати рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС м. Києва про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ - 39612590) від 06.04.2015;
- скасувати запис Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві, щодо внесення запису про закінчення терміну дії договору або угоди про розподіл продукції стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590);
- зобов`язати Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань Харківського управління юстиції відновити відомості про реєстрацію платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців;
- зобов`язати Центральну об`єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області поновити дію реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) з моменту його анулювання зі збереження податкових показників в розмірі 578088,46 грн на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590);
- зобов`язати Центральну об`єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати необхідну інформацію щодо поновлення дії реєстрації платника ПДВ юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) Державній казначейській службі України для відкриття нового рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ та повідомити належним чином Товариство з обмеженою відповідальністю "Хесперия" у строк, передбачений законодавством;
- зобов`язати Центральну об`єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) щодо суми податку на додану вартість у розмірі 578088,46 грн, відповідно до зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі вхідних податкових накладних, а саме: № 31034 на суму 273277,48 грн (в т. ч. ПДВ 45546,25 грн.); №31035 на суму 1061637,31 грн (в т.ч. ПДВ 176939,55 грн.), № 31023 на суму 1251115,15 грн (в т.ч. ПДВ 208519,19 грн), № 31060 на суму 882500,81 грн (в т. ч. ПДВ 147083,47 грн), всього на суму - 3468530,75 грн (в т. ч. ПДВ 578088,46 грн);
- зобов`язати Центральну об`єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати Державній казначейській службі України, відповідно до ст. 43 ПКУ, висновки та документи, необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) в системі електронного адміністрування ПДВ (або на розрахунковий рахунок НОМЕР_2), помилково та/або надміру зарахованих до бюджету, з проведенням звірки надходжень до бюджету в розмірі 578088,46 грн;
- судові витрати покласти на відповідачів.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 04.10.2016 по справі № 820/502/16 адміністративний позов ТОВ "ХЕСПЕРИЯ" до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві, Державної фіскальної служби України, Центральної об`єднаної державної податкова інспекція у м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, Департаменту реєстрації Харківської міської ради, Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві, третя особа: Державна казначейська служба України про скасування рішень та записів, визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково.
Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС м. Києва щодо складання та направлення на адресу Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві повідомлення про закінчення терміну дії договору та угоди про розподіл продукції стосовно ТОВ "ХЕСПЕРИЯ".
Визнано протиправним та скасовано рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС м. Києва про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ - 39612590) від 06.04.2015.
Скасовано запис Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві, щодо внесення запису про закінчення терміну дії договору або угоди про розподіл продукції стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590).
Зобов`язано Центральну об`єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати інформацію щодо поновлення дії реєстрації платника ПДВ юридичної особи ТОВ "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) Державній казначейській службі України для відкриття нового рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ та повідомити належним чином позивача у строк, передбачений законодавством.
Зобов`язано Центральну об`єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ юридичної особи ТОВ "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) щодо суми податку на додану вартість у розмірі 578088,46 грн, відповідно до зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі вхідних податкових накладних, а саме: № 31034 на суму 273277,48 грн (в т. ч. ПДВ 45546,25 грн); №31035 на суму 1061637,31 грн (в т.ч. ПДВ 176939,55 грн), № 31023 на суму 1251115,15 грн (в т.ч. ПДВ 208519,19 грн), № 31060 на суму 882500,81 грн (в т. ч. ПДВ 147083,47 грн). Всього на суму - 34685630,75 грн (в т. ч. ПДВ 578088,46 грн).
Зобов`язано Центральну об`єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати Державній казначейській службі України, відповідно до ст. 43 ПКУ, висновки та документи, необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) в системі електронного адміністрування ПДВ (або на розрахунковий рахунок НОМЕР_2), помилково та/або надміру зарахованих до бюджету, з проведенням звірки надходжень до бюджету в розмірі 578088,46 грн.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Задовольняючи позов в частині зобов`язання Центральної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області вчинити певні дії, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості позовних вимог в цій частині. Суд указав, що реєстраційна дія, що була вчинена державним реєстратором на підставі отриманого від податкового органу документу, який має дефект змісту та походження, не може мати юридичного значення. Дослідивши матеріали справи, суд зауважив на відсутності добутих ДПІ у встановленому законом порядку доказів неперебування позивача за податковою адресою.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06.06.2017 було виправлено описку допущену в тексті постанови Харківського окружного адміністративного суду від 04.10.2016 по справі №820/502/16 та вказано третій абзац резолютивної частини постанови суду в наступній редакції:
"Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС м.Києва про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ "ХЕСПЕРИЯ" (код ЄДРПОУ - 39612590) від 31.12.2015 року".
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2017 року постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04.10.2016 по справі № 820/502/16 було скасовано в частині зобов`язання Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати інформацію щодо поновлення дії реєстрації платника ПДВ юридичної особи ТОВ "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) Державній казначейській службі України для відкриття нового рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ та повідомити належним чином позивача у строк, передбачений законодавством; зобов`язання Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ юридичної особи ТОВ "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) щодо суми податку на додану вартість у розмірі 578088,46 грн, відповідно до зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі вхідних податкових накладних, а саме: № 31034 на суму 273277,48 грн (в т. ч. ПДВ 45546,25 грн); №31035 на суму 1061637,31 грн (в т.ч. ПДВ 176939,55 грн), № 31023 на суму 1251115,15 грн (в т.ч. ПДВ 208519,19 грн), № 31060 на суму 882500,81 грн (в т. ч. ПДВ 147083,47 грн). Всього на суму - 34685630,75 грн (в т.ч. ПДВ 578088,46 грн); зобов`язання Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати Державній казначейській службі України, відповідно до ст. 43 ПКУ, висновки та документи, необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) в системі електронного адміністрування ПДВ (або на розрахунковий рахунок НОМЕР_2), помилково та/або надміру зарахованих до бюджету, з проведенням звірки надходжень до бюджету в розмірі 578088,46 грн.
У цій частині прийнято нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ТОВ "ХЕСПЕРИЯ" відмовлено.
Відмовляючи у вказаних позовних вимогах, суд апеляційної інстанції виходив з того, що судове рішення про скасування рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ "Хесперия" (код ЄДРПОУ - 39612590) від 06.04.2015 ще не набрало законної сили, тому відсутній спір з приводу невиконання відповідачем-5 вимог п. 5.10 розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 1130 від 14.11.2014 (z1456-14)
, відтак позовна вимога є передчасною та такою, що не підлягає задоволенню. Щодо позовних вимог про зобов`язання відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) щодо суми податку на додану вартість у розмірі 578088,46 грн, суд указав, що в системі електронного адміністрування ПДВ облікові картки не ведуться, а тому колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позову ТОВ "Хесперия" в частині зобов`язання відновлення показників ПДВ в розмірі 578088,46 грн в обліковій картці на рахунку електронного адміністрування ПДВ. Крім того, суд указав, що електронний рахунок позивача закрито та позивач не звертався до податкового органу з заявою про повернення помилково або надмірно зарахованих коштів відповідно до ст. 43 ПК України, то колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову щодо зобов`язання Центральної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області надати Державній казначейській службі України, відповідно до ст. 43 ПКУ, висновки та документи, необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) в системі електронного адміністрування ПДВ (або на розрахунковий рахунок НОМЕР_2), помилково та/або надміру зарахованих до бюджету, з проведенням звірки надходжень до бюджету в розмірі 578088,46 грн.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
ТОВ "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) 30.01.2015 зареєстровано як юридичну особу, №10741020000052818, яка перебувала на податковому обліку в ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві та ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві (т.1 а.с.18, 19).
З 06.04.2015 ТОВ "Хесперия" зареєстровано як платника ПДВ з індивідуальним податковим номером 396125926595 та в системі електронного адміністрування ПДВ 16.04.2015 відкрито рахунок № НОМЕР_1 (т.1, а.с.20).
ТОВ "Хесперия" з ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у місті Києві та ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у місті Києві укладено договори про визнання електронних документів №270320151 від 27.03.2015 (т.1, а.с.21-23), №070720151 від 07.07.2015 (т.1, а.с.26-27), №291020151 від 29.10.2015 (т.1, а.с.29-30).
ТОВ "Хесперия" складено та засобами телекомунікаційного зв`язку подано до податкової інспекції податкові декларації з ПДВ за травень 2015 року із показниками податкових зобов`язань - 0,00 грн, податкового кредиту 0,00 грн, від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного податкового періоду 0,00 грн; за червень 2015 року із показниками податкових зобов`язань - 0,00 грн, податкового кредиту 0,00 грн, від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного податкового періоду 0,00 грн; за липень 2015 року із показниками податкових зобов`язань 0,00 грн, податкового кредиту 0,00 грн, від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного податкового періоду 0,00 грн; за серпень 2015 року із показниками податкових зобов`язань - 0,00 грн, податкового кредиту 0,00 грн, від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного податкового періоду 0,00 грн; за вересень 2015 року із показниками податкових зобов`язань - 0,00 грн, податкового кредиту 431005,00 грн, від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного податкового періоду 431005,00 грн; за жовтень 2015 року із показниками податкових зобов`язань - 0,00 грн, податкового кредиту 431005,00 грн, від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного податкового періоду 431005,00 грн; за листопад 2015 року із показниками податкових зобов`язань - 0,00 грн, податкового кредиту 431005,00 грн, від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного податкового періоду 431005,00 грн (т.1, а.с.35 -56).
Судовим розглядом встановлено, що ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві всі перелічені вище податкові декларації прийнято (т.1, а.с.150-154).
Як убачається з матеріалів справи, а саме витягів з системи електронного адміністрування ПДВ Центральної ОДПІ м. Харкова ГУ ДСФ у Харківській області, станом на 31.07.2015 за позивачем обліковувалась сума ПДВ за отриманими податковими накладними у розмірі 34685630,75 грн, сума ПДВ за виданими податковими накладними у розмірі 431005,00 грн, сума податку, на яку платник може зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних у розмірі 578088,46 грн. Судовим розглядом також встановлено, що наведені суми узгоджуються з показниками податкових декларацій ТОВ "Хесперия" за звітні податкові періоди травень-листопад 2015 року.
Станом на 12.12.2015 за позивачем, ТОВ "Хесперия" у системі електронного адміністрування ПДВ обліковувалось значення суми ПДВ за отриманими податковими накладними у розмірі 0,00 грн, сума ПДВ за виданими податковими накладними у розмірі 107,57 грн, сума податку, на яку платник може зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних у розмірі -107,57 грн.
Фахівцями ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС України у м. Києві проведено перевірку ТОВ "Хесперия" з приводу знаходження позивача за податковою адресою, результати якої оформлені актом №5003/3/9/20-33-11-01-27 від 08.12.2015, відповідно до якого позивач за місцезнаходженням не перебуває.
23.06.2015, 22.07.2015 та 28.07.2015 ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС України у м. Києві щодо ТОВ "Хесперия" складено повідомлення форми 18-ОПП Про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням, які направлено до органу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців (т.1, а.с.162-165).
На підставі вищезазначеного повідомлення, Реєстраційною службою Головного управління юстиції у місті Києві в особі Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців Шевченківського району до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців внесено запис про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу ТОВ "Хесперия".
Рішенням ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві №87 від 31.12.2015 анульовано реєстрацію ТОВ "Хесперия" як платника ПДВ. Юридичною підставою для прийняття зазначеного рішення суб`єктом владних повноважень стало положення п. ж п.184.1 ст. 184 Податкового кодексу України, а фактичною підставою слугувало судження контролюючого органу про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу згідно з записом в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Не погоджуючись з такими діями відповідачів, позивач звернувся до суду з даним позовом про скасування рішень та записів, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
Позивачем подано касаційну скаргу, в якій він просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Доводи касаційної скарги позивача ґрунтуються на тому, що він протиправно був позбавлений статусу платника ПДВ, внаслідок чого втратив право на використання у визначений законом спосіб 34685630,75 грн за податковими накладними, які були одержані від постачальників та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних. Вказує, що право на податковий кредит з ПДВ у розмірі 578 088, 46 грн виникло у позивача до прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ.
Відповідачем були подані заперечення на касаційну скаргу, в яких посилаючись на законність та обґрунтованість прийнятого судом апеляційної інстанції судове рішення, просив залишити його без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перегляд судових рішень здійснюється в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевірка правильності застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права - на підставі встановлених фактичних обставин справи (частина 1 статті 341 КАС України).
Таким чином, касаційному перегляду у вказаній справі підлягають позовні вимоги в частині - зобов`язання Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати інформацію щодо поновлення дії реєстрації платника ПДВ юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) Державній казначейській службі України для відкриття нового рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ та повідомити належним чином позивача у строк, передбачений законодавством;
- зобов`язання Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) щодо суми податку на додану вартість у розмірі 578088,46 грн, відповідно до зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі вхідних податкових накладних, а саме: № 31034 на суму 273277,48 грн (в т. ч. ПДВ 45546,25 грн.); №31035 на суму 1061637,31 грн (в т.ч. ПДВ 176939,55 грн.), № 31023 на суму 1251115,15 грн (в т.ч. ПДВ 208519,19 грн), № 31060 на суму 882500,81 грн (в т. ч. ПДВ 147083,47 грн). Всього на суму - 34685630,75 грн. (в т. ч. ПДВ 578088,46 грн);
- зобов`язання Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати Державній казначейській службі України, відповідно до ст. 43 ПКУ, висновки та документи, необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) в системі електронного адміністрування ПДВ (або на розрахунковий рахунок НОМЕР_2), помилково та/або надміру зарахованих до бюджету, з проведенням звірки надходжень до бюджету в розмірі 578088,46 грн.
За приписами ст. 15, 16 ПК України, платниками податків визнаються фізичні особи, юридичні особи та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операціях), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом. Платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням та сплатою податків та зборів.
Платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів (підп. 16.1.2., 16.1.3 п. 16.1. ст. 16 ПК України).
Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначений положеннями ст. 200 ПК України, а саме: сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду (п. 200.1 ст. 200 ПК України); при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з п.200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом (абз. 1 п. 200.2 ст. 200 ПК України); при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 200-1.3 ст. 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 200-1.3 ст. 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (п. 200.4 ст. 200 ПК України).
Згідно з положеннями ст. 200-1 ПК України, на вказану суму податку позивач має право виписати податкові накладні і за умови додержання закону в частині належного оформлення податкових накладних, перебування за податковою адресою, дії договору про визнання електронних документів, відсутності інших передбачених законом перешкод подати виписані податкові накладі засобами телекомунікаційного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до абз. 2 п. 201.1 ст. 201 ПК України, у податковій накладній зазначаються в окремих рядках обов`язкові реквізити, до яких, зокрема, відноситься: ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку.
Пунктом 200-1.8 ст. 200-1 ПК України передбачено, що після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Перерахування коштів до бюджету здійснюється на підставі реєстру, який центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника і сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру такий орган перераховує суми податку до бюджету.
Як убачається з матеріалів справи, позивачем отримано від контрагентів податкові накладні від 31.07.2015 за № 31034 на суму 273277,48 грн (в т. ч. ПДВ 45546,25 грн); №31035 на суму 1061637,31 грн (в т.ч. ПДВ 176939,55 грн), № 31023 на суму 1251115,15 грн (в т.ч. ПДВ 208519,19 грн), № 31060 на суму 882500,81 грн (в т. ч. ПДВ 147083,47 грн).
Указані накладні були доставлені до центрального рівня Державної податкової служби України 28.09.2015, що підтверджується відповідними квитанціями № 1.
Водночас, колегія суддів звертає увагу, що квитанції № 2, які в свою чергу, є доказами щодо прийняття контролюючим органом указаних вище податкових накладних, у матеріалах справи відсутні.
Тобто, вказане унеможливлює дійти обґрунтованого висновку про те, що сума в розмірі 578088,46 грн, яку платник просить поновити у системі електронного адміністрування ПДВ, сформована на підставі зазначених вище податкових документів.
Указана обставина не була належним чином досліджена судами першої та апеляційної інстанції.
Відповідно до пункту 200.1.8 статті 200.1 Податкового кодексу України (2755-17)
та пункту 7 Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 (569-2014-п)
(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), після анулювання реєстрації особи як платника податку залишок коштів на його електронному рахунку перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Перерахування коштів до бюджету здійснюється на підставі реєстру, який центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів (далі Казначейство), в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника і сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру Казначейство перераховує суми податку до бюджету.
Повідомлення про закриття електронного рахунка Казначейство надсилає ДФС не пізніше наступного робочого дня з дня його закриття.
При цьому, у разі анулювання реєстрації особи як платника податку податкові зобов`язання визначаються на підставі податкової декларації з податку за підсумками останнього звітного (податкового) періоду, визначеного пунктом 184.6 статті 184 Податкового кодексу України. Після анулювання такої реєстрації залишок коштів на електронному рахунку платника податку після розрахунків з бюджетом за результатами останнього звітного (податкового) періоду перераховується до бюджету.
Пунктом 3 Порядку № 569 визначено, що періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДФС та Казначейством.
Приписами 5 цього Порядку установлено, що електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДФС надсилає Казначейству не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації особи платником податку.
Казначейство відповідно до вимог статті 69 Податкового кодексу України надсилає ДФС повідомлення про відкриття електронного рахунка в день його відкриття. Після надходження такого повідомлення ДФС інформує платника податку про реквізити його електронного рахунка (п. 6 цього Порядку).
Помилково та/або надміру сплачені грошові зобов`язання можуть бути повернуті платнику податку відповідно до статті 43 Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 43.4-1 статті 43 Податкового кодексу України у разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в СЕА, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
Отже, з аналізу вказаних вище законодавчих норм убачається, що відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку у системі електронного адміністрування ПДВ, а також надання висновків та документів, які необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків в системі електронного адміністрування ПДВ належить до повноважень ДФС України. При цьому, такі повноваження контролюючого органу здійснюються у певній послідовності після дослідження питання стосовно правомірності процедури включення до облікових карток певної інформації щодо стану розрахунків платника за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами та операцій, які проводяться з коштами передоплати.
Колегія суддів також зазначає, що установлення судом факту протиправності рішення суб`єкта владних повноважень зумовлює виникнення потреби в обтяженні цього або іншого (в разі коли має місце подія вибуття платника податків поза межі територіальної юрисдикції певного органу ДФС України) суб`єкта обов`язком усунути всі спричинені рішенням негативні юридичні наслідки та повернути платника податків у первинне правове становище, котре існувало до моменту прийняття цього рішення, вчинивши дії з поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ, поновлення дії договору про визнання електронних документів, поновлення функціонування рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ, перерахування до бюджету залишку коштів, відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ, перерахування до бюджету залишку коштів.
Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Згідно з вимогами частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Виходячи з системного тлумачення зазначених положень законодавства убачається, що особа має право звернутись до адміністративного суду з позовом у разі, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб`єкта владних повноважень) порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач. Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.
Тобто, в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15)
захист прав, свобод та інтересів осіб завжди є наступним за встановленням судом факту їх порушення.
Право на судовий захист має лише та особа, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Таким чином, для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №820/159/16, від 21.07.2020 у справі №820/1053/16, від 20 квітня 2021 року у справі №820/498/16 .
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду наголошує, що принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі полягає насамперед у активній ролі суду при розгляді справи. В адміністративному процесі, на відміну від суто змагального процесу, де суд оперує виключно тим, на що посилаються сторони, мають бути повністю встановлені обставин справи, щоб суд ухвалив справедливе та об`єктивне рішення. Принцип офіційності, зокрема, виявляється у тому, що суд визначає обставини, які необхідно встановити для вирішення спору; з`ясовує якими доказами сторони можуть обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо цих обставин; а у разі необхідності суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, доповнити чи пояснити певні обставини, а також надати суду додаткові докази.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 12 березня 2019 року у справі № 725/254/16-а.
При цьому, згідно з ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи та які належить установити при ухваленні судового рішення у справі.
Суд звертає увагу, що встановлюючи наявність або відсутність фактів, якими обґрунтовувалися вимоги чи заперечення, визнаючи одні та відхиляючи інші докази, суди повинні належним чином мотивувати свої висновки та враховувати, що доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
У свою чергу, відповідно до ч. 2 ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Відповідно до ч. 1- 3 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 349 КАС України Суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.
Частиною 2 статті 353 КАС України передбачено, що підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази або суд необґрунтовано відхилив клопотання про витребування, дослідження або огляд доказів, або інше клопотання (заяву) учасника справи щодо встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення справи.
Беручи до уваги те, що Верховний Суд як суд касаційної інстанції в силу положень статті 341 КАС України позбавлений можливості встановлювати обставини у справі, а також додатково перевіряти докази, враховуючи порушення судами попередніх інстанцій принципу офіційного з`ясування обставин справи, що призвело до ухвалення рішень, які не відповідають вимогам статті 159 КАС України (в редакції, чинній на час ухвалення судами першої та апеляційної інстанцій судових рішень) щодо законності і обґрунтованості, колегія суддів дійшла висновку про необхідність скасування таких судових рішень в частині, що переглядалась судом касаційної інстанції і направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції у вказаній частині.
З огляду на наведене, касаційна скарга ТОВ "ХЕСПЕРИЯ" підлягає частковому задоволенню.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ХЕСПЕРИЯ" - задовольнити частково.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2016 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2017 року в частині позовних вимог щодо зобов`язання Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати інформацію щодо поновлення дії реєстрації платника ПДВ юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) Державній казначейській службі України для відкриття нового рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ та повідомити належним чином позивача у строк, передбачений законодавством; зобов`язання Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області відновити показники в обліковій картці на рахунку платника податку в системі електронного адміністрування ПДВ юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) щодо суми податку на додану вартість у розмірі 578088,46 грн відповідно до зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі вхідних податкових накладних, а саме: № 31034 на суму 273277,48 грн (в т. ч. ПДВ 45546,25 грн; №31035 на суму 1061637,31 грн (в т.ч. ПДВ 176939,55 грн, № 31023 на суму 1251115,15 грн (в т.ч. ПДВ 208519,19 грн), № 31060 на суму 882500,81 грн (в т. ч. ПДВ 147083,47 грн). Всього на суму - 34685630,75 грн (в т. ч. ПДВ 578088,46 грн); зобов`язання Центральної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області надати Державній казначейській службі України, відповідно до ст. 43 ПКУ, висновки та документи, необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків "Хесперия" (код ЄДРПОУ 39612590) в системі електронного адміністрування ПДВ (або на розрахунковий рахунок НОМЕР_2), помилково та/або надміру зарахованих до бюджету, з проведенням звірки надходжень до бюджету в розмірі 578088,46 грн - скасувати.
Справу у цій частині направити на новий розгляд до Харківського окружного адміністративного суду.
В іншій частині постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2017 року - залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
Суддя-доповідач І. В. Дашутін
Судді О.О. Шишов
М. М. Яковенко