ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
22.04.2004                                        Справа N 6/224
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого
суддів
 
розглянувши у відкритому -    Державної податкової інспекції у
судовому засіданні       м. Свердловську Луганської області
матеріали касаційних     -    Відділення державного казначейства у
скарг                    м.  Свердловську
 
на  постанову            від 16.12.2003 року Донецького
                         апеляційного господарського суду
 
у справі                 №  62
 
господарського суду      Луганської області
 
за позовом               Спільного підприємства з іспанським
                         інвестором "І", м. Свердловськ
 
до                       1.   Державної податкової інспекції у
                         м. Свердловську Луганської області
 
                         2.   Відділення державного казначейства у
                         м. Свердловську
 
про                      стягнення з Державного бюджету України
                         процентів в сумі 65 148,79 грн.,
                         нарахованих за період з 19.01.2003р. по
                         06.08.2003р. за несвоєчасне відшкодування
                         ПДВ по декларації за листопад 2002 року
 
в судовому засіданні взяли участь представники:
 
від позивача:             присутній
від відповідача-1:        не з'явились
від відповідача-2:        не з'явились
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
Рішенням Господарського  суду  Луганської  області  від 03.11.2003
року,  залишеним  без  змін  постановою  Донецького   апеляційного
господарського  суду  від  16.12.2003  року,  по справі № 62 позов
задоволене;  стягнуте  з  Державного  бюджету  України  з  рахунку
доходів  податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів
(робіт,  послуг)  на  користь  позивача  проценти  за   період   з
19.01.2003р.  по 06.08.2003р.  в сумі 65148,79 грн. за несвоєчасне
відшкодування податку на додану вартість по декларації за листопад
2002  року;  стягнуте  з  відповідача-1 на користь позивача судові
витрати в сумі 384,74 грн.;  стягнуте з відповідача-2  на  користь
позивача судові витрати в сумі 384,74 грн.
 
В касаційній  скарзі  ДПІ  у  м.  Свердловську  просить  скасувати
ухвалену по  справі  постанову  апеляційного  господарського  суду
повністю,  та  приняти  нове  рішення  по  справі,  посилаючись на
порушення норм матеріального та процесуального права,  а саме  ст.
124 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,  ст. 25 Бюджетного кодексу
України ( 2542-14 ) (2542-14)
        ,  ст.  32 Закону України "Про державний бюджет
України  на  2003 рік" ( 380-15 ) (380-15)
        ,  п.  2 Указу Президента України
№ 335/95 від 27.04.1995р. "Про Державне казначейство України", ст.
10  Закону  України  "Про   Державну  податкову  службу в Україні"
( 509-12  ) (509-12)
        ,  п.  6.3  Порядку  відшкодування  податку  на  додану
вартість від 02.07.97 за № 209/72 ( z0263-97 ) (z0263-97)
        .
 
ВДК у  м.  Свердловську  Луганської  області  в  касаційній скарзі
просить скасувати ухвалені  по  справі  судові  акти  повністю  та
прийняти  нове  рішення по даній справі,  посилаючись на порушення
норм матеріального та процесуального права,  а саме ст.  32 Закону
України  "Про  Державний бюджет на 2003 рік" та ст.  25 Бюджетного
кодексу України ( 2542-14 ) (2542-14)
        .
 
У відзиві на касаційні скарги позивач просить  залишити  постанову
Донецького  апеляційного  господарського  суду від 16.12.2003 року
без змін,  а касаційні скарги відповідача-1 та  відповідача-2  без
задоволення,    вважаючи,   що   касаційні   скарги   відповідачів
безпідставні та необґрунтовані.
 
Відповідачі не  скористалися  процесуальним  правом  на  участь  в
засіданні суду касаційної інстанції.
 
Заслухавши заперечення  на касаційні скарги представника позивача,
перевіривши повноту встановлення обставин справи  та  правильність
їх  юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду,
колегія суддів Вищого господарського  суду  України  приходить  до
висновку,  що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних
підстав.
 
Згідно з підпунктів 7.7.1,  7.7.3 п. 7.7 ст. 7 Закону України "Про
податок  на  додану  вартість"  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          у  разі,  коли за
результатами звітного  періоду  сума,  визначена  як  різниця  між
загальною  сумою  податкових  зобов'язань,  що виникли у зв'язку з
будь-яким  продажем  товарів  (робіт,  послуг)  протягом  звітного
періоду та сумою податкового кредиту звітного періоду має від'ємне
значення,  така сума підлягає  відшкодуванню  платнику  податку  з
Держбюджету   України  протягом  місяця  наступного  після  подачі
деклараці .
 
Відповідно до пп.  7.7.3 п.  7.7 ст. 7 Закону України "Про податок
на   додану  вартість"  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
          підставою  для  отримання
відшкодування є  дані  тільки  податкової  декларації  за  звітний
період.
 
Суми, не  відшкодовані платнику податку протягом зазначеного в цій
нормі строку, вважаються бюджетною заборгованістю. Платник податку
має   право   у   будь-який   момент  після  виникнення  бюджетної
заборгованості звернутись до господарського  суду  з  позовом  про
стягнення коштів з бюджету.
 
Згідно п.  8.1  ст.  8  Закону  України  "Про  податок  на  додану
вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         платник податку,  який здійснює операції з
вивезення  (пересилання)  товарів  (робіт,  послуг) за межі митної
території  України  (експорт)  і  подає   розрахунок   експортного
відшкодування  за  наслідками  податкового  місяця,  має  право на
отримання такого відшкодування протягом 30 календарних днів з  дня
подання такого розрахунку.
 
В  п. 8.6.  ст. 8  Закону України "Про податок на додану вартість"
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
          зазначено,  що  експортне  відшкодування  надається
протягом 30 календарних днів, наступних за днем подання розрахунку
експертного відшкодування.
 
Відповідно до підпункту 7.7.3 пункту 7.7 статті 7  вищезазначеного
Закону  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
         суми,  що не відшкодовані платнику податку
протягом місяця,  наступного після подачі  декларації,  вважаються
бюджетною   заборгованістю.   На   суму  бюджетної  заборгованості
нараховуються проценти на рівні 120 відсотків від облікової ставки
Національного банку України, встановленої на момент її виникнення,
протягом строку її дії, включаючи день погашення.
 
Порядок відшкодування  податку  на  додану  вартість   затверджено
наказом  Державної  податкової  адміністрації України та Головного
управління Державного казначейства України від 02.07.1997  року  №
209/72  ( z0263-97  ) (z0263-97)
          (у  редакції  наказу  Державної податкової
адміністрації  України  та  Державного  казначейства  України  від
21.05.2001 року № 200/86 ( z0489-01 ) (z0489-01)
        ).  Відповідно до пунктів 6.3
- 6.5 цього Порядку ( z0263-97  ) (z0263-97)
          податкові  органи  в  особовому
рахунку  платника  податку  за  прострочення терміну відшкодування
податку на додану вартість нараховують проценти (на  рівні  120  %
річних   від   облікової   ставки   Національного  банку  України,
встановленої на момент її  виникнення,  протягом  строку  її  дії,
включаючи  день погашення),  які за заявою платника податку можуть
бути перераховані на його розрахунковий рахунок або направлені  на
погашення податкового зобов'язання з податку на додану вартість.
 
Судами встановлене,  що  відповідно до рішення Господарського суду
Луганської області від 18.02.2003 року по справі № 3/29  по  спору
між  цими  ж сторонами і матеріалів даної справи,  за результатами
господарської діяльності позивача у листопаді 2002 року утворилось
від'ємне  значення  між  сумою  податкового  зобов'язання та сумою
податкового кредиту,  що  склало  2268980,00  грн.  у  тому  числі
експортне   відшкодування   1447571,00   грн.,   решта  бюджетного
відшкодування склала 821 409,00 грн.
 
Податкова декларація  з  ПДВ  за  листопад  2002  року   разом   з
розрахунком експортного відшкодування були подані та зареєстровані
DO2 у м. Свердловську 20.12.2002 року.
 
Постановою   Донецького  апеляційного  господарського   суду   від
12.05.2003 року  по  справі  №  3/29  позов  СП  "І" про стягнення
бюджетної заборгованості у розмірі  1447571,00  грн.  -  експортне
відшкодування - задоволений у повному обсязі.
 
Рішення господарського суду першої інстанції набрало законної сили
12.05.2003 року,  на його виконання 26.05.2003 року місцевим судом
видано відповідний наказ, з яким позивач 04.06.2003 року звернувся
до  Відділення  державного   казначейства   у   м.   Свердловську.
Відшкодування  в сумі 1447571,00 грн.  фактично здійснено в такому
порядку:  17.04.2003 року  -  57902,84  грн.,  06.08.2003  року  -
1389668,16   грн.,  про  що  Державна  податкова  інспекція  у  м.
Свердловську була повідомлена наступного дня після  відшкодування.
Висновок про відшкодування процентів до дати погашення податкового
боргу казначейством ДП1 не направлявся.
 
Внаслідок цього, СП "І" звернулось до суду з позовом про стягнення
з  Державного  бюджету України 65 148,79 грн.  - суми процентів за
несвоєчасне відшкодування ПДВ по декларації за листопад 2002 року,
нарахованих за період з 19.01.2003 року по 06.08.2003 року включно
на суму бюджетної заборгованості 1 447 571,00 грн.
 
Рішенням господарського суду  Луганської  області  від  03.11.2003
року по справі № 62 позов СП "І" був задоволений у повному обсязі,
оскільки сума нарахованих процентів підтверджується актом звірення
розрахунків.
 
Довід касаційної    скарги    ДПІ    у    м.   Свердловську   щодо
необґрунтованості залучення її  в  якості  відповідача  по  справі
колегія суддів не бере до уваги з огляду на таке.
 
ДПІ у  м.  Свердловську  притягнута  відповідачем-1 по справі,  як
суб'єкт правовідносин по бюджетному  відшкодуванню.  Пунктом  10.2
ст.  10  Закону  України   "Про   податок   на   додану  вартість"
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         передбачено,  що контроль за нарахуванням і  сплатою
податку в бюджет здійснюють податкові органи.
 
Статтею 10   Закону  України  "Про  державну  податкову  службу  в
Україні" ( 509-12  ) (509-12)
          встановлені  функції  державних  податкових
органів, зокрема: здійснення контролю за додержанням законодавства
про податки, інші платежі, забезпечення обліку платників податків,
інших платежів, правильність обчислення і своєчасність надходження
цих  податків,  платежів,   контроль   за   своєчасністю   подання
платниками  податків бухгалтерських звітів і балансів,  податкових
декларацій,  розрахунків  та  інших   документів,   пов'язаних   з
обчисленням   податків,   інших   платежів,   а   також  перевірки
достовірності цих документів щодо правильності визначення об'єктів
оподаткування   і   обчислення   податків  інших  платежів,  тобто
податкові органи ведуть особовий рахунок позивача - платника  ПДВ,
в якому відображаються дані про надходження коштів,  списання їх з
рахунку, про нарахування процентів.
 
ДПІ у  м.  Свердловську  повинна  підтвердити  правильність   суми
процентів, нарахованих на суму бюджетної заборгованості, заявленої
позивачем у позовній заяві до примусового відшкодування з бюджету.
 
Відповідно до  п.  4.2  Порядку  ( z0263-97   ) (z0263-97)
           якщо   рішення
арбітражного суду щодо відшкодування з державного бюджету суми ПДВ
або  відсотків  за   бюджетною   заборгованістю   за   несвоєчасно
відшкодовані  суми  надходять до органів Держказначейства,  то для
забезпечення повноти контролю за  правильністю  відшкодування  сум
ПДВ   не   пізніше  наступного  дня  після  одержання  його  копія
передається  до  податкового  органу  для  формування  висновку  в
загальному  порядку  в  п'ятиденний  термін  з дати надходження до
податкового органу
 
Таким чином,  у  Порядку  ( z0263-97  ) (z0263-97)
          ДПА  України  не  тільки
зобов'язала  нижчестоящі  податкові  органи  видавати  висновки  в
процесі виконання рішення,  але й встановила конкретний строк  для
виконання цього зобов'язання.  Отже,  виконання податковим органом
контролю щодо правильності відшкодування ПДВ згідно рішень суду  -
це  видача  їм  висновку  органу казначейства з підтвердженням сум
ПДВ.
 
Колегія суддів не бере до уваги довід  відповідача-2  про  те,  що
відповідно  до  своїх  повноважень  він не є органом казначейства,
який згідно з законом  наділений  правом  здійснення  відповідного
відшкодування  за  рішенням  суду,  оскільки це протирічить нормам
діючого законодавства.
 
Відповідно   до   приписів   ст. 48  Бюджетного  кодексу   України
( 2542-14   ) (2542-14)
           в   Україні   застосовується   казначейська  форма
обслуговування  Державного   бюджету   України,   яка   передбачає
здійснення Державним казначейством України у тому числі операцій з
коштами державного бюджету та розрахунково-касового обслуговування
розпорядників бюджетних коштів, контролю бюджетних повноважень при
зарахуванні  надходжень,  прийнятті  зобов'язань   та   проведенні
платежів.
 
Стаття 32 Закону України "Про державний  бюджет  України  на  2003
рік"  ( 380-15 ) (380-15)
         встановлює,  що виконання рішення,  яке прийняте
державним органом,  що відповідно до  Закону  має  право  на  його
застосування,   про   стягнення   коштів   з   рахунків,  на  яких
обліковуються кошти  державного  бюджету,  здійснюється  Державним
казначейством України. Рішення про стягнення коштів з рахунків, на
яких  обліковуються  кошти  державного  бюджету   передаються   до
Державного казначейства України.
 
Положенням про   Державне  казначейство  України  передбачено,  що
Державне казначейство  є  системою  органів  державної  виконавчої
влади,  до  складу  якої  належить  Державне  управління  та  його
територіальні  органи  -  управління  Державного  казначейства   в
Автономній Республіці Крим,  областях, містах Києві та Севастополі
з відділеннями у районах, містах та районах у містах.
 
Територіальним органом   Держказначейства   за   місцезнаходженням
позивача  є ВДК у м.  Свердловську,  до функцій якого згідно п.  7
зазначеного Положення входить  здійснення  повернення  за  рахунок
Державного бюджету зайво сплачених або стягнених податків,  зборів
та обов'язкових платежів. Згідно ч.3 пп. 7.7.3 п. 7.7 ст. 7 Закону
України   "Про   податок   на   додану  вартість"  ( 168/97-ВР  ) (168/97-ВР)
        
відшкодування  ПДВ  з  Державного  бюджету   здійснюється   шляхом
перерахування  відповідних  грошових  сум  з бюджетного рахунку на
рахунок платника податку.
 
Відповідно до п.  4.1  Порядку  відшкодування  податку  на  додану
вартість  з  бюджету ( z0263-97 ) (z0263-97)
         здійснюється органами Державного
казначейства України  за  висновками  податкових  органів  або  за
рішенням суду.  Таки чином, саме Держказначейство прямо визнало та
задекларувало свій обов'язок проводити відшкодування з  Державного
бюджету України грошових сум ПДВ.
 
Згідно ст.   116   ГПК  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
          виконання  рішення
господарського суду провадиться на підставі виданого  ним  наказу,
який  є  виконавчим  документом.  Господарським  судом  Луганської
області  на  виконання  рішення від  18.02.2003  р.  видано  наказ
№ 3/29, який 04.06.2003 року був направлений на виконання до ВДК у
м. Свердловську.
 
Доводи щодо  неможливості  нарахування  процентів  за  несвоєчасне
виконання  рішення  суду,  прийнятого  до виконання органом,  який
згідно з законом здійснює відповідне виконання судового рішення, а
також твердження відповідача-2 про те,  що з часу набрання судовим
рішенням законної сили,  заборгованість не може кваліфікуватись як
бюджетна  не мають сенсу,  оскільки:  рішенням суду по справі № 62
стягнуті проценти,  нараховані на суму бюджетної заборгованості, а
не за невиконання рішення суду; відповідно до пп. 7.7.3 п. 7.7 ст.
7 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
         на
суму  бюджетної  заборгованості  нараховуються  проценти  по  день
погашення бюджетної заборгованості включно.
 
Довід ВДК у м.  Свердловську щодо штрафних санкцій  за  відстрочку
виконання  судового  рішення не відповідає фактичним обставинам по
справі.  Судами не встановлено,  що відповідачу-2 судом в  порядку
ст.  121 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         надавалось відстрочення виконання
наказу  Господарського  суду  Луганської  області   №   3/29   від
18.02.2003р.
 
Отже, вина  відповідача-2  в  тривалому  невиконанні  рішення суду
знайшла своє підтвердження матеріалами  справи.  Тому  попередніми
судовими  інстанціями  правомірно частина судових витрат покладена
на  ВДК  у м.  Свердловську у відповідності із ст.  49 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Беручи до  уваги все наведене та вимоги чинного законодавства в їх
сукупності,  колегія  суду  не  вбачає  підстав   для   скасування
постанови Донецького апеляційного господарського суду.
 
Керуючись ст. ст. 111-5, 111-7, 111-8, п. 1 ч. 1 ст. 111-9, 111-11
ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України, -
 
                            ПОСТАНОВИВ:
 
Касаційні скарги Державної податкової інспекції у м.  Свердловську
від   31.12.2003   року   №   13995/10  та  Відділення  Державного
казначейства у  м.  Свердловську  від  14.01.2004  року  №  66  на
постанову   Донецького   апеляційного   господарського   суду  від
16.12.2003  року  у  справі  №  62  залишити  без  задоволення,  а
постанову   Донецького   апеляційного   господарського   суду  від
16.12.2003 року у справі № 62 - без змін.