ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.04.2004 Справа N 28/224а
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого
розглянув Спеціалізованої державної податкової інспекції
касаційну по роботі з великими платниками податків у м.
скаргу Донецьку
на постанову від 16.12.2003
Донецького апеляційного господарського суду
у справі № 28/224а
господарського суду Донецької області
за позовом комунального підприємства "Т", м. Донецьк
до Спеціалізованої державної податкової інспекції
по роботі з великими платниками податків у м.
Донецьку
про визнання недійсним податкового повідомлення- рішення
за участю представників сторін:
від позивача не з'явилися
від відповідача не з'явилися
В С Т А Н О В И В:
В липні 2003 року комунальне підприємство "Т" пред'явило в суді
позов до Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі
з великими платниками податків у м. Донецьку про визнання
недійсним податкового повідомлення-рішення № 0000840823/2-24680/10
від 18.07.2003 яким застосовані штрафні санкції в сумі 731,08 грн.
за порушення граничних строків сплати узгодженої суми податкового
зобов'язання.
В обгрунтування позовних вимог зазначало, що податкові
зобов'язання по сплаті земельного податку за результатами 2001року
були погашені ним в межах строку, встановленого законом України
"Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед
бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14) .
Рішенням господарського суду Донецької області від 14.10.2003
позов задоволено.
Визнано недійсним податкове повідомлення-рішення № 0000840823/2-
24680/10 від 18.07.2003.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від
16.12.2003 рішення залишено без змін.
Задовольняючи позов та залишаючи рішення без змін, судові
інстанції виходили з того, що базовий податковий період для
земельного податку дорівнює календарному року. Такий висновок
обґрунтовували ст. 14 Закону України "Про плату за землю"
( 2535-12 ) (2535-12) .
Посилання податкової інспекції на норми Закону України "Про
Державний бюджет України на 2001 рік" ( 2120-14 ) (2120-14) , яким визначено
термін сплати податку за землю 1 місяць, не може бути прийнято до
уваги з огляду на вимоги частини 2 ст. 7 Закону України "Про
систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12) згідно якої зміна податкових
ставок і механізм справляння податків і зборів (обов'язкових
платежів) не можуть запроваджуватися Законом України про Державний
бюджет України на відповідний рік.
В касаційній скарзі Спеціалізована державна податкова інспекція по
роботі з великими платниками податків у м. Донецьку просить
скасувати постановлені судові рішення і прийняти нове рішення,
яким в позові відмовити, посилаючись на неправильне застосування
п. 19.6 ст. 19, пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Закону України "Про порядок
погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14) , ч. 3 ст. 54 Закону
України "Про Державний бюджет України на 2001 рік" ( 2120-14 ) (2120-14) ,
ст. 1 Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12) .
Перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та їх
юридичну оцінку, Вищий господарський суд України вважає, що
касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено судовими інстанціями, а саме: господарським судом
та апеляційним судом, 30.04.2003 Спеціалізованою державною
податковою інспекцією по роботі з великими платниками податків у
м. Донецьку складено акт про результати документальної перевірки
дотримання вимог податкового та валютного законодавства
комунального підприємства "Т" за період з 01.10.2000 до
01.01.2003, який став підставою для прийняття спірного
повідомлення-рішення про порушення позивачем на 31 календарний
день строку сплати 3655,37 грн. із узгодженого податкового
зобов'язання по земельному податку за жовтень 2001р. в сумі
7200,39 грн.
Згідно ч. 1 ст. 17 Закону України "Про плату за землю" ( 2535-12 ) (2535-12)
земельний податок сплачується рівними частками власниками
земельних ділянок, земельних часток (паїв) і землекористувачами -
виробниками товарної сільськогосподарської і рибної продукції та
громадянами до 15 серпня і 15 листопада, а всіма іншими платниками
- щоквартально до 15 числа наступного за звітним кварталом місяця.
Дію частини першої статті 17 щодо строків сплати земельного
податку платниками (крім громадян та виробників
сільськогосподарської і рибної продукції) зупинено на 2001 рік -
згідно із ст. 60 Закону України від 07.12.2000 р. "Про Державний
бюджет України на 2001 рік" ( 2120-14 ) (2120-14) № 2120-ІІІ, на 2002 рік
згідно із ст. 55 Закону України від 20.12.2001 р. "Про Державний
бюджет України на 2002 рік" ( 2905-14 ) (2905-14) № 2905- ІІІ.
Відповідно до ч. 3 ст. 54 Закону України "Про Державний бюджет
України на 2001 рік" ( 2120-14 ) (2120-14) земельний податок та орендна
плата за земельні ділянки сплачуються платниками (крім громадян та
виробників сільськогосподарської і рибної продукції) щомісячно до
15 числа наступного місяця за звітним.
Як вбачається з ч. 3 ст. 1 Закону України "Про систему
оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12) ставки, механізм справляння податків і
зборів (обов'язкових платежів), за винятком особливих видів мита,
і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або
змінюватися іншими законами України, крім законів про
оподаткування.
Відповідно до ч. 2 ст. 7 цього ж Закону зміна податкових ставок і
механізм справляння податків і зборів (обов'язкових платежів) не
можуть запроваджуватися Законом України про Державний бюджет
України на відповідний рік.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про плату за землю"
( 2535-12 ) (2535-12) ставки земельного податку, порядок обчислення і сплати
земельного податку не можуть встановлюватись або змінюватись
іншими законодавчими актами, крім цього Закону.
Як вбачається з частини 4 ст. 28 Закону України "Про бюджетну
систему України" ( 512-12 ) (512-12) Закон про Державний бюджет України не
може встановлювати нові, змінювати чи скасовувати існуючі податки,
збори, інші обов'язкові платежі, вносити зміни до чинного
законодавства. У разі необхідності зміни чи доповнення вносяться
спочатку до відповідних законів.
Бюджетний кодекс України від 21.06.2001 року № 2542-111, згідно з
вимогами якого Закон України "Про бюджетну систему України"
( 512-12 ) (512-12) втратив чинність з 03.07.2001 року, визначив, що закон
про державний бюджет України - це закон, який затверджує
повноваження органам державної влади здійснювати виконання
Державного бюджету України протягом бюджетного періоду (п. 20 ч.
1).
Бюджетним кодексом не встановлено, що Закон про Державний бюджет
України може встановлювати нові, чи скасовувати існуючі податки,
збори, інші обов'язкові платежі, вносити зміни до чинного
законодавства з питань оподаткування.
Наведене спростовує доводи про те, що базовим податковим (звітним)
періодом для сплати земельного податку є місяць.
Згідно ст. 14 Закону України "Про плату за землю" ( 2535-12 ) (2535-12)
юридичні особи самостійно обчислюють суму земельного податку в
порядку, визначеному цим Законом, за формою, встановленою Головною
державною податковою інспекцією України щороку за станом на 1
січня і до 1 лютого подають дані відповідній державній податковій
інспекції.
Станом на 2001 рік розрахунок земельного податку подавався
платником в порядку та по формі, затвердженими наказом ДПА України
від 14.01.98 р. № 18 ( z0046-98 ) (z0046-98) , яким передбачався розрахунок
платником річної суми податку із щорічним поданням такого
розрахунку до податкового органу.
Відповідно до пункту 1.11 ст. 1 Закону України від 21.12.2000 р.
№ 2181-ІІІ ( 2181-14 ) (2181-14) податкова декларація, розрахунок - це
документ, що подається платником податків до контролюючого органу
у строки та за формою, встановленими законодавством, на підставі
якого здійснюється нарахування та/або сплата податку, збору
(обов'язкового платежу).
За змістом підпункту 4.1.4 пункту 4.1 ст. 4 цього Закону
( 2181-14 ) (2181-14) податкові декларації (в розумінні поняття податкової
декларації визначеного пунктом 1.11 ст. 1 цього Закону, тобто в
тому числі і розрахунок) подаються у встановлені цим підпунктом
строки, що починаються за останнім календарним днем відповідного
звітного (податкового) періоду.
Оскільки розрахунок земельного податку за 2001 рік підлягав
поданню до 1 лютого цього ж року, його не можна вважати податковим
звітним документом (розрахунком) у розумінні зазначеного
підпункту.
Враховуючи викладене, відсутні підстави для висновку, до якого
дійшов апеляційний господарський суд, що базовим податковим
(звітним) періодом для сплати земельного податку є календарний
рік.
Проте судові інстанції прийшли до правильного висновку про
безпідставність застосування до позивача штрафних санкцій на
підставі оспорюваного податкового повідомлення-рішення, оскільки
сплата позивачем земельного податку була здійснена з дотримання
строку, встановленого чинним законодавством.
Керуючись ст. ст. 111-5, 111-7, 111-9-111-11 Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12) , Вищий господарський
суд України
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції по
роботі з великими платниками податків у м. Донецьку залишити без
задоволення, а постанову Донецького апеляційного господарського
суду від 16.12.2003 у справі 28/224а без змін.