ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                        ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ
 
 08.04.2004                                       Справа N 32/645
 
    Вищий  господарський  суд  України  в складі колегії суддів:
 
                 Т. Добролюбової - головуючого
                 Т. Дроботової
                 Т. Гоголь
 
за участю представників:
 
позивача         А.А.А. - дов. від 04.11.2003 р.
                 Б.Б.Б. - дов. від 10.08.2003 р.
 
відповідача      В.В.В.- дов. від 12.01.2004 р.
 
розглянувши у відкритому
судовому засіданні
касаційну скаргу Державної податкової інспекції у  H-cькому районі
                 м. Києва
 
на постанову     від   20.11.2003 р.   Київського     апеляційного
                 господарського суду
 
у справі         № 32/645 господарського суду м. Києва
 
за позовом       Київської  міської організації "ХХХ"
 
до               Державної податкової інспекції у  H-cькому районі
                 м. Києва
 
про   визнання недійсним податкового повідомлення - рішення ДПІ  у
H-cькому районі м. Києва № 326-23/5-05508648-2284 від 29.01.2003р.
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
Позивачем до господарського суду м.  Києва був заявлений позов про
визнання недійсним податкового повідомлення-рішення ДПІ у H-cькому
районі  м.  Києва  №  326-23/5-05508648-2284  від  29.01.2003р про
визначення суми податкового зобов'язання з податку на землю у сумі
227745,02 грн. та фінансових санкцій у розмірі 56936,40 грн.
 
Підставою прийняття  оспорюваного податкового повідомлення рішення
є акт  від  06.12.2002р.  про  результати  перевірки  правильності
обчислення  та  своєчасності  внесення  до  бюджету сум земельного
податку  Київською  міською  організацією  "ХХХ"   за   період   з
01.01.2000р. по 01.10.2002р.
 
Зокрема, в   акті   перевірки   зазначено,   що   Київська  міська
організація "ХХХ" є громадською організацією, а не кооперативом, а
тому  не  має  права  на  пільги  щодо  сплати  податку  на  землю
встановлені приписами  статті  7  Закону  України  "Про  плату  за
землю".
 
Вказане призвело до заниження позивачем суми земельного податку на
227745,02 грн.
 
Рішенням господарського суду  м.  Києва  від  22.10.2003р.  (суддя
Хрипун  О.О.) позовні вимоги задоволені в повному обсязі,  а саме,
визнано недійсним  податкове  повідомлення  рішення  ДПІ  H-cькому
районі м. Києва № 326-23/5-05508648-2284 від 29.01.2003р.
 
Ухвалюючи судове   рішення,  господарський  суд  м.  Києва  дійшов
висновку,  що Київська міська організація "ХХХ",  здійснюючи  свою
статутну  діяльність  щодо  сприяння  членам  спілки в організації
колективного  зберігання  власного  автотранспорту  на  спеціально
наданих  для  цих  цілей  земельних  ділянках,  правомірно сплачує
земельний податок у розмірі,  встановленому частиною  п'ятою  ст.7
Закону України "Про плату за землю" ( 2535-12 ) (2535-12)
        .
 
За апеляційною  скаргою  ДПІ у H-cькому районі м.  Києва Київський
апеляційний господарський суд  переглянув  рішення  господарського
суду м.  Києва від 22.10.2003р. в апеляційному порядку, постановою
від 29.01.2004р. залишив його без змін з тих же підстав.
 
ДПІ у H-cькому районі м.  Києва подала  до  Вищого  господарського
суду України касаційну скаргу на постанову Київського апеляційного
господарського суду від 29.01.2004р.,  в якій просить  рішення  та
постанову  у даній справі скасувати,  у задоволенні позовних вимог
відмовити, посилаючись на неправильне застосування судом першої та
апеляційної інстанції норм матеріального права.
 
В касаційні  скарзі  ДПІ у H-cькому районі м.  Києва звертає увагу
суду на те,  що Закон України "Про плату за землю" ( 2535-12 ) (2535-12)
         дає
вичерпний перелік суб'єктів плати за землю які мають пільги,  так,
відповідно   до    частини    п'ятої    статті 7  вказаного Закону
( 2535-12 ) (2535-12)
        ,  податок   за  земельні  ділянки,  зайняті,  зокрема,
житловим  фондом,  кооперативними  автостоянками  для   зберігання
особистих  транспортних засобів громадян,  гаражно - будівельними,
дачно - будівельними  кооперативами,  індивідуальними  гаражами  і
дачами  громадян,  справляються  в  розмірі  трьох  відсотків суми
земельного податку,  обчисленого відповідно до  частин  першої  та
другої цієї статті ( 2535-12 ) (2535-12)
        .
 
Оскільки позивач  є громадською організацією,  він не підпадає під
дію цієї статті,  а тому повинен сплачувати земельний  податок  на
загальних підставах
 
У відзиві   на   касаційну   скаргу   позивач   просить   залишити
постановлені у справі  судові  рішення  без  змін,  а  скаргу  без
задоволення.
 
Заслухавши доповідь  судді  -  доповідача  та пояснення у судовому
засіданні  представників  сторін,  перевіривши  наявні   матеріали
справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та
повноти їх встановлення в рішенні та  постанові  у  даній  справі,
колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню
з таких підстав.
 
Відповідно до вимог  статті  111-7  Господарського  процесуального
кодексу  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
          касаційна  інстанція  виходить  з
обставин,  встановлених у  справі  судами  першої  та  апеляційної
інстанції, а саме.
 
Як вбачається  з  матеріалів справи та встановлено судом першої та
апеляційної  інстанції,   згідно   із   статутом,   зареєстрованим
управлінням юстиції Київської міської держадміністрації XX.XX.93р.
(з наступними змінами і доповненнями) Київська міська  організація
"ХХХ" (далі - організація) є громадською організацією, що об'єднує
на добровільних засадах громадян - власників особистих автомобілів
і    мотоциклів,   самодільних   конструкторів   і   реставраторів
старовинних  транспортних  засобів,  а  також  інших  громадян   -
любителів  автомототехніки,  метою  діяльності  якої є задоволення
спільних  інтересів  своїх  членів  щодо  забезпечення,   зокрема,
організованого  зберігання,  технічного  обслуговування  і ремонту
транспортних засобів.
 
Як передбачено  пунктом  2.3  статуту,  для  виконання   статутних
завдань  організація  у  встановленому  порядку здійснює необхідну
господарську  та  іншу  комерційну  діяльність,   у   тому   числі
зовнішньоекономічну,  шляхом створення госпрозрахункових установ і
організацій (автошкіл,  курсів тощо) зі статусом юридичної  особи,
сприяє  членам  спілки  у  створенні  кооперативів  з  будівництва
гаражів,  в організації будівництва і експлуатації автостоянок,  в
зберіганні,  технічному  обслуговуванні  та  ремонті  транспортних
засобів.
 
Відповідно до частини першої ст.  7 Закону України "Про  плату  за
землю"  ( 2535-12  ) (2535-12)
         ставки земельного податку з земель,  грошову
оцінку яких встановлено,  встановлюються в розмірі одного відсотка
від їх грошової оцінки,  за винятком земельних ділянок, зазначених
у частинах п'ятій - десятій цієї статті ( 2535-12  ) (2535-12)
          та  частині
другій статті 6 цього Закону ( 2535-12 ) (2535-12)
        .
 
Частиною п'ятою цієї статті ( 2535-12 ) (2535-12)
         передбачено, що податок за
земельні  ділянки,   зайняті   житловим   фондом,   кооперативними
автостоянками   для   зберігання  особистих  транспортних  засобів
громадян,  гаражно-будівельними, дачно-будівельними кооперативами,
індивідуальними  гаражами  і дачами громадян,  а також за земельні
ділянки,  надані для  потреб  сільськогосподарського  виробництва,
водного   та   лісового  господарства,  які  зайняті  виробничими,
культурно-побутовими  та  господарськими  будівлями  і  спорудами,
справляється  у  розмірі  трьох відсотків суми земельного податку,
обчисленого відповідно до частини першої та другої статті 7  цього
Закону ( 2535-12 ) (2535-12)
        .
 
Аналіз змісту вказаної статті дає підстави для висновку, що ставки
земельного   податку   встановлені   законодавцем   за   принципом
функціонального   використання   та   місцезнаходження   земельної
ділянки.
 
Суб'єктний склад  платників  податку,  в  тому  числі  за  ознакою
організаційно-правової    форми    господарювання,    законодавцем
врахований  як  критерій  при   встановленні   пільгового   режиму
оподаткування, про що свідчить зміст статті 12 Закону України "Про
плату за землю" ( 2535-12 ) (2535-12)
        .
 
Позивач протягом  періоду,  за  який  була   здійснена   перевірка
контролюючим органом, використовував надані йому земельні ділянки,
які  за  функціональним  використанням  згідно  даних   Державного
земельного   кадастру   є   землями   транспорту  і  зв'язку,  для
улаштування  і  організації  діяльності  колективних  автостоянок,
діючих  на  підставі  Положення  про колективну автостоянку "ХХХ",
затвердженого  постановою  президії  Центральної  ради  "ХХХ"  від
XX.XX.2002р. № X1.
 
Згідно пункту  2 цього Положення колективна автостоянка призначена
для постійного  або  тимчасового  зберігання  автомототранспортних
засобів членів зазначеної спілки.
 
Забезпечення позивачем  в  ході  здійснення  статутної  діяльності
функціонального використання земельних ділянок,  з яким,  зокрема,
частина    п'ята  статті  7  Закону  України  "Про плату за землю"
( 2535-12 ) (2535-12)
           пов'язує  застосування   встановленої   нею   ставки
земельного    податку    при    відсутності    визначення   чинним
законодавством поняття  "кооперативна  автостоянка",  обґрунтовано
розцінено    апеляційним    господарським    судом   як   критерій
правомірності застосування позивачем ставки земельного  податку  у
розмірі  трьох  відсотків від суми земельного податку,  визначеної
відповідно до частини першої вказаної статті.
 
Застосування норми частини п'ятої статті  7  Закону  України  "Про
плату    за    землю"    ( 2535-12    ) (2535-12)
            в   залежності   від
організаційно-правової   форми   господарювання   землекористувача
ставило  б  в нерівне матеріальне положення користувачів земельних
ділянок  з   однаковим   функціональним   призначенням,   зокрема,
кооперативів,   які   здійснюють   підприємницьку  діяльність,  та
об'єднання громадян,  основна мета діяльності яких не пов'язана  з
одержанням прибутків.
 
Враховуючи викладене,   апеляційний   господарський   суд   дійшов
правильного висновку,  що  Київською  міською  організацією  "ХХХ"
земельний   податок  за  земельні  ділянки,  зайняті  колективними
автостоянками,   сплачувався   з   дотриманням    вимог    чинного
законодавства.
 
Наведене спростовує   доводи   касаційної   скарги  про  порушення
господарським судом норм матеріального права.
 
Керуючись статтею 111-7,  пунктом 1 статті 111-9,  статтею  111-11
Господарського  процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий
господарський суд України
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
Рішення господарського  суду  м.  Києва  від  22.10.2003   р.   та
постанову   Київського   апеляційного   господарського   суду  від
29.01.2004 р.  у справі №  32/645  господарського  суду  м.  Києва
залишити  без  змін,  а  касаційну скаргу ДПІ у H-cькому районі м.
Києва без задоволення.
 
Головуючий Т. Добролюбова
Судді:     Т. Дроботова
           Т. Гоголь