ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                        ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 08.04.2004                                        Справа N 9/103
 
                             Київ
 
       Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
               головуючого Добролюбової Т.В.
               суддів      Дроботової Т.Б., Гоголь Т.Г.
 
розглянувши у відкритому
судовому засіданні в м. Києві
касаційну скаргу    Державної податкової інспекції у м. Р-ську
 
на постанову        Київського апеляційного Господарського суду
 
від                 15 жовтня 2003 року
 
за позовом          Державної податкової інспекції у м. Р-ську
 
до                  Відкритого акціонерного товариства "XXX"
 
про                 стягнення 17398,76 грн.
 
в судовому засіданні взяли участь представники:
 
від позивача:       не  з'явились,   повідомлені належно про час і
                    місце розгляду касаційної скарги
 
від відповідача:    А.А.А. д. від 5.01.2004 р.
 
Державною податковою  інспекцією  у  м.  Р-ську  у  червні  2003р.
заявлений позов про стягнення з Відкритого акціонерного товариства
"XXX" 17398,76 грн.  штрафних  санкцій  за  порушення  Товариством
вимог  касової  дисципліни,  за які до нього застосовані фінансові
санкції,  передбачені  приписами  Указу  Президента  України  "Про
застосування  штрафних  санкцій  за  порушення  норм з регулювання
обігу готівки" ( 436/95 ) (436/95)
        .
 
Рішенням господарського суду Чернігівської області  від  22  липня
2003р.,  ухваленим суддею Івченко С.М.,  задоволені позовні вимоги
про стягнення з Відкритого акціонерного товариства "XXX"  17398,76
грн.  штрафних  санкцій,  передбачених  приписами Указу Президента
України "Про застосування штрафних санкцій  за  порушення  норм  з
регулювання  обігу  готівки"  ( 436/95 ) (436/95)
        ,  з огляду на доведеність
матеріалами справи  факту  порушення  відповідачем  вимог  касової
дисципліни.
 
Київський Апеляційний   господарський  суд  у  складі  головуючого
Новікова М.М. та суддів Мартюк А.І. і Мачульського Г.М. постановою
від  15  жовтня  2003  року перевірене рішення Господарського суду
Чернігівської області скасував,  задовольнивши  апеляційну  скаргу
Відкритого  акціонерного  товариства  "XXX".  Постанова мотивована
приписами  Закону  України  "Про  порядок  погашення   зобов'язань
платників   податків   перед  бюджетами  та  державними  цільовими
фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         та Указу Президента України "Про застосування
штрафних  санкцій  за  порушення норм з регулювання обігу готівки"
( 436/95 ) (436/95)
           з  огляду  на  відсутність  підстав  для  задоволення
позовних вимог ДПІ про стягнення штрафних санкцій з відповідача за
тих  умов,  що  позивач  не  прийняв  відповідного   рішення   про
застосування   штрафних   санкцій   за   порушення  вимог  касової
дисципліни.
 
Державна податкова інспекція у  м.  Р-ську  вважає,  що  постанова
Київського  апеляційного господарського суду прийнята з порушенням
матеріального  права.  Просить  Вищий  господарський  суд  України
здійснити   перегляд  матеріалів  справи  у  касаційному  порядку,
скасувати  постанову  у  справі,  а  рішення  Господарського  суду
Чернігівської   області,   яким  задоволені  позовні  вимоги  ДПІ,
залишити без змін.
 
Податкова служба  посилається  на  те,  що  на  її   думку   судом
неправильно  застосовані  до  спірних правовідносин приписи Закону
України "Про  порядок  погашення  зобов'язань  платників  податків
перед  бюджетами  та  державними  цільовими  фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
        ,
оскільки передбачений цим Законом механізм  стягнення  податкового
боргу   не   застосовується  для  стягнення  штрафних  санкцій  за
порушення норм з регулювання обігу готівки.  ДПІ,  посилаючись  на
приписи   пункту   1.7   Закону  України  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими  фондами"  ( 2181-14 ) (2181-14)
         наголошує на тому,  що порушення
норм з регулювання обігу  готівки  до  податкових  зобов'язань  не
відноситься.  При  цьому,  заявник  обґрунтовує  касаційну  скаргу
приписами пункту 7 та 8 статті 11  Закону  України  "Про  державну
податкову  службу  в  Україні"  ( 509-12 ) (509-12)
        ,  якими визначено право
органів  державної  податкової  служби  в  установленому   законом
порядку  застосовувати  до  підприємств,  установ,  організацій та
громадян фінансові санкції.
 
Відкритим акціонерним товариством "XXX" відзив на касаційну скаргу
не надіслано.
 
Вищий господарський   суд   України   заслухавши   доповідь  судді
Добролюбової Т.В.,  пояснення представника ВАТ "XXX",  перевіривши
правильність застосування апеляційним судом приписів матеріального
законодавства, відзначає наступне.
 
Відповідно до вимог  статті  111-7  Господарського  процесуального
кодексу  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
          касаційна  інстанція  виходить  з
обставин,  встановлених у даній справі судом першої та апеляційної
інстанції.   Під   час   розгляду   справи,   господарським  судом
Чернігівської  області  встановлено  та   підтверджено   під   час
здійснення   апеляційного  провадження,  що  внаслідок  проведеної
Державною податковою інспекцією у м.  Р-ську  перевірки  з  питань
дотримання   вимог  касової  дисципліни  ВАТ  "XXX"  за  період  з
1.04.2001р.  по 1.10.2002р.  виявлено порушення останнім  приписів
пункту 2.3 та пункту 2.12.  Положення про ведення касових операцій
в національній  валюті  в  Україні  ( z0237-01  ) (z0237-01)
        ,  затвердженого
Постановою  Правління Національного банку України від 19.02.2001 №
72,  про що податковою службою складено довідку  від  4.02.2003  №
23-219/49.  Перевіркою  було встановлено використання відповідачем
за наявності податкового боргу готівки з виручки  на  виплати,  що
пов'язані з оплатою праці; порушення порядку здійснення готівкових
розрахунків,  які проводились  без  належно  оформлених  первинних
документів.
 
Приписами пункту  2.12  Положення  про  ведення касових операцій в
національній  валюті  в  Україні  ( z0237-01  ) (z0237-01)
          передбачено,  що
готівкова   виручка   підприємств   (підприємців),  крім  готівки,
одержаної  з  банку  та  не  використаної  за  призначенням,  може
використовуватися  ними  для  забезпечення потреб,  що виникають у
процесі їх функціонування,  а також для проведення  розрахунків  з
бюджетами  та  державними цільовими фондами за податками і зборами
(обов'язковими платежами). Підприємства, що мають податковий борг,
здійснюють  виплати,  пов'язані з оплатою праці (крім виплат через
екстрені (невідкладні) обставини),  виключно  за  рахунок  коштів,
одержаних   з   установ  банків.  Відповідно  до  вимог пункту 2.3
( z0237-01 ) (z0237-01)
        .
 
Положення про ведення касових операцій  в  національній  валюті  в
Україні ( z0237-01 ) (z0237-01)
         розрахунки готівкою підприємств (підприємців)
між собою та з  фізичними  особами  проводяться  із  застосуванням
прибуткових  та  видаткових  касових  ордерів,  касових і товарних
чеків,  розрахункових квитанцій,  проїзних  документів  тощо,  які
підтверджували   б  факт  продажу  (повернення)  товарів,  надання
послуг,  отримання (повернення) коштів,  а також  рахунків-фактур,
договорів, угод, контрактів, актів закупівлі товарів тощо.
 
Приписами пункту  2.3  Положення  про  ведення  касових операцій в
національній валюті в Україні ( z0237-01  ) (z0237-01)
          передбачено,  що  до
підприємств  (підприємців) застосовуються штрафні санкції згідно з
чинним законодавством України за: перевищення встановлених лімітів
каси;  витрачання  готівки  з  виручки на виплати,  що пов'язані з
оплатою  праці,  за  наявності   податкового   боргу;   проведення
готівкових  розрахунків  без подання одержувачем коштів платіжного
документа,  який  підтверджував  би  сплату  покупцем   готівкових
коштів.
 
Згідно статті   1   Указу  Президента  України  "Про  застосування
штрафних санкцій   за  порушення норм з регулювання обігу готівки"
( 436/95 ) (436/95)
            у   разі  порушення  юридичними  особами  всіх  форм
власності,  фізичними особами -  громадянами  України,  іноземними
громадянами   та   особами  без  громадянства,  які  є  суб'єктами
підприємницької діяльності,  а також  постійними  представництвами
нерезидентів,   через   які  повністю  або  частково  здійснюється
підприємницька діяльність,  норм з  регулювання  обігу  готівки  у
національній   валюті,   що   встановлюються  Національним  банком
України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу.
Зокрема,   за   проведення   готівкових  розрахунків  без  подання
одержувачем коштів платіжного документа  (товарного  або  касового
чека,   квитанції   до   прибуткового  ордера,  іншого  письмового
документа),  який  би  підтверджував  сплату  покупцем  готівкових
коштів, - у розмірі сплачених коштів.
 
Відповідно до  вимог  пункту  7  статті  11  Закону  України  "Про
державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) (509-12)
          органи  державної
податкової   служби  мають  право  застосовувати  до  підприємств,
установ,  організацій і громадян фінансові санкції  у  порядку  та
розмірах, встановлених законом. Приписами частини 4 статті 1 Указу
Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення
норм  з  регулювання  обігу  готівки"  ( 436/95  ) (436/95)
         визначено,  що
передбачені цією статтею штрафи в  повному  обсязі  стягуються  до
державного   бюджету   в  порядку,  встановленому  законодавством.
Штрафні санкції, передбачені цим Указом ( 436/95 ) (436/95)
        , застосовуються
до  осіб,  зазначених у статті 1 цього Указу ( 436/95 ) (436/95)
        ,  органами
державної податкової служби на підставі матеріалів проведених ними
перевірок   і   подань   державної  контрольно-ревізійної  служби,
фінансових  органів  та  органів  Міністерства  внутрішніх   справ
України  в  установленому  законодавством  порядку  та в розмірах,
чинних на день завершення перевірок або на день одержання органами
державної  податкової служби зазначених подань.  Тобто встановивши
порушення,  податкові  органи   повинні   прийняти   рішення   про
застосування санкцій, у порядку та розмірах, встановлених законом.
 
З огляду на відсутність прийнятого податковою службою відповідного
рішення  про  застосування   фінансових   санкцій   за   порушення
товариством  вимог  касової  дисципліни,  у  суду відсутні правові
підстави для висновку  про  законність  вимог  ДПІ  про  стягнення
17398,76  грн.  штрафних  санкцій.  З  урахування викладеного,  до
мотивувальної частини постанови апеляційного  господарського  суду
вносяться відповідні зміни,  а резолютивна частина залишається без
змін. За таких обставин, переглянута постанова у справі відповідає
приписам   чинного   законодавства,  а  доводи  касаційної  скарги
визнаються непереконливими.
 
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 111-5, 111-7, 111-8,
111-9,  111-11   Господарського   процесуального  кодексу  України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України
 
                       П О С Т А Н О В И В :
 
Постанову Київського  апеляційного  господарського  суду  від   15
жовтня  2003 р. у  справі  № 9/103 залишити без змін,  а касаційну
скаргу  Державної  податкової  інспекції  у  м.   Р-ську   -   без
задоволення.
 
Головуючий Т. Добролюбова
Судді      Т.Дроботова
           Т.Гоголь