ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
06.04.2004                                       Справа N 6/238
 
    Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
головуючого                  В.Овечкіна
суддів:                      Є.Чернова
                             В.Цвігун
за участю представників сторін:
 
позивача Малина М.О., Волосна Я.О.
відповідача Тарадова А.О.
 
розглянувши у відкритому     ЗАТ “Енергоресурси”
судовому засіданні
касаційну скаргу
 
на постанову від             08.12.2003
 
Київського апеляційного господарського суду
 
у справі                     № 6/238
 
за позовом                   ЗАТ “Енергоресурси”
 
до                           Центральної енергетичної митниці
 
про   визнання незобов’язаним за векселем
 
                       В С Т А Н О В И В:
 
Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.10.2003 у справі
№  6/238 (У складі: Дудун О.Л. - головуючий, судді Пасько  М.В.,
Паламар П. І.) Закритому акціонерному товариству “Енергоресурси”
в позові відмовлено.
 
Рішення  мотивоване  тим, що вексельне зобов’язання  випливає  з
постанов  КМ України від 19.05.99 № 840, від 04.10.99  №  1836.в
рахунок   сплати   митного   збору  за   митне   та   оформлення
імпортованого  в  Україну  природного газу,  тобто  зобов'язання
виникло  на  підставі законодавства; у вексельному законодавстві
відсутні   вимоги,  пов'язані  з  визнанням  векселя  недійсним;
підставою  для  передачі позивачем відповідачу спірного  векселя
було зобов'язання оплатити митний збір.
 
Колегія  суддів Київського апеляційного господарського  суду  (у
складі  Головуючого Кривди Д.С., Гольцової Л.А.,  Рябухи  В.І.),
здійснюючи  перевірку  рішення в зв’язку  зі  скаргою  позивача,
постановою  від 08.12.2003 рішення у справі залишив без  змін  з
тих же підстав.
 
Не   погоджуючись  з  прийнятим  рішенням,  Закрите   акціонерне
товариство  “Енергоресурси” звернулося з касаційною  скаргою,  в
якій  просить  рішення та постанову у справі скасувати,  позовні
вимоги задовольнити; судові витрати покласти на відповідача.
 
Свої   доводи  заявник  аргументує  тим,  що  на  момент  видачі
позивачем  векселя  не  існувало нормативно-правового  акту,  що
передбачав   би   обов'язок  імпортерів  сплачувати   додатковий
двохвідсотковий митний збір при імпортуванні товарів, оскільки в
цей  час  постанова  Кабінету Міністрів України  від  19.05.1999
№  840 була визнана недійсною рішенням Вищого арбітражного  суду
України  від  14.09.1999  у  справі №  1/63;  між  позивачем  та
відповідачем не було взаємних цивільних прав та обов'язків,  які
б    створювали   підставу   для   видачі   векселя;   вексельне
законодавство  не  встановлює  обов'язку  векселедавця  оплатити
вексель  при  настанні  строку  платежу,  якщо  вексель  не  був
пред'явлений до платежу Векселедержателем.
 
Центральна  енергетична  митниця  просить  постанову  у   справі
залишити  без  змін  як  таку,  що  відповідає  вимогам  чинного
законодавства
 
Колегія суддів перевірила матеріали справи у відкритому судовому
засіданні і зазначає таке.
 
Як   свідчать   матеріали  справи,  платіжним   дорученням   від
13.10.2000  №  425,  позивач перерахував на рахунок  відповідача
кошти  в  сумі 65294,59 грн., що складало суму боргу за  простим
векселем № 80351641158183 від 15.11.99.
 
Відповідно  до Постанови Кабінету Міністрів України  №  840  від
19.05.1999р.  збір за митне оформлення товарів, які імпортуються
на  митну  територію  України,  у  розмірі  2  відсотків  митної
вартості товарів спрямовуються до Державного бюджету України.
 
Відповідно  до  п.  2  Указу Президента  України  “Про  Державне
казначейство”  ( 590-95-п ) (590-95-п)
         від 27.04.1995р. № 335/95  одними  з
основних  завдань Державного казначейства України є: організація
виконання  Державного бюджету України і здійснення  контролю  за
цим, управління наявними коштами Державного бюджету України.
 
Таким  чином,  у  разі  задоволення позову повернення  сплачених
коштів  здійснювалося б з Державного бюджету  України  Державним
казначейством України. Таким чином, рішення господарського  суду
вплинуло   б  на  права  та  обов'язки  Державного  казначейства
України.
 
Частина  1 ст. 27 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         передбачає,  що  треті
особи,  які  не  заявляють самостійних вимог на  предмет  спору,
можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача  до
прийняття   рішення   господарським  судом,   якщо   рішення   з
господарського  спору може вплинути на їх  права  або  обов'язки
щодо  однієї з сторін, їх може бути залучено до участі у  справі
також   за   клопотанням  сторін,  прокурора  або  з  ініціативи
господарського суду.
 
П.  З  ч.  2  ст. 111-10 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         передбачає,  що
порушення  норм  процесуального права  є  в  будь-якому  випадку
підставою   для  скасування  рішення  місцевого  або   постанови
апеляційного господарського суду, якщо господарський суд прийняв
рішення або постанову, що стосується прав і обов'язків осіб, які
не були залучені до участі в справі.
 
Зазначені  процесуальні  недоліки  можуть  бути  усунені  підчас
нового розгляду справи.
 
Виходячи  з  викладеного, керуючись ст.ст. 111-7, 111-8,  111-9,
111-10,  111-11  Господарського процесуального  кодексу  України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
1. Касаційну скаргу ЗАТ “Енергоресурси” задовольнити частково.
 
2.  Рішення  господарського  суду м.  Києва  від  14.10.2003  та
постанову  Київського  апеляційного  господарського   суду   від
08.12.2003 у справі № 6/238 скасувати.
 
3.Справу  №  6/238  передати на новий розгляд до  господарського
суду м. Києва.