ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
 01.04.2004                               Справа N 18/333(18/339)
 
         Вищий господарський суд у складі колегії суддів:
 
                    головуючого Першикова Є.В.
                    суддів Савенко Г.В., Ходаківської І.П.
 
розглянувши касаційні скарги ВАТ "XXX"
 
на постанову від 24.09.03 p.
Київського апеляційного господарського суду
 
у справі №18/333(18/339)
господарського суду м.Києва
 
за позовом ВАТ "XXX"
 
за позовом ВАТ "YYY"
 
до ФДМУ
 
3-тя особа Промислово-фінансовий консорціум "ZZZ"
 
про   зобов'язання допустити до участі у конкурсі
 
        за участю представників сторін:
 
позивача 1: А.А.А. (дов. №18-130 від 24.12.03 p.)
позивача 2: А.А.А. (дов. №25-490 від 29.03.04 p.)
відповідача: не з'явились
3-ої особи: Б.Б.Б. (дов. від 07.04.03 p. б/н)
 
За згодою  сторін  відповідно  до  ч.2  ст.85  та   ч.1   ст.111-5
Господарського  процесуального  кодексу  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
          у
судовому засіданні від 01.04.04 були  оголошені  лише  вступна  та
резолютивна частини постанови колегії суддів Вищого господарського
суду України.
 
Рішенням господарського  суду   м.Києва   від   25.04.03   (судді:
Мандриченко О.В.,  Гумега О.В., Яковлева Г.А.) в позові відмовлено
з посиланням на необгрунтованість позовних вимог.
 
Постановою колегії суддів Київського  апеляційного  господарського
суду у складі:  головуючого Зеленіна В.О.,  суддів:  Авдеєва П.В.,
Коршун Н.М.  від 24.09.03 рішення  місцевого  господарського  суду
залишено без змін.
 
ВАТ "XXX" звернулось до  Вищого  господарського  суду  України  із
касаційною    скаргою   на   постанову   Київського   апеляційного
господарського  суду,  вважаючи,  що   дана   постанова   прийнята
внаслідок    неправильного    застосування   та   порушення   норм
матеріального і процесуального права,  в зв'язку з чим просить  її
скасувати, позов задовольнити.
 
Колегія суддів  Вищого  господарського  суду України,  розглянувши
касаційну скаргу ВАТ "XXX" на  постанову  Київського  апеляційного
господарського    суду,   заслухавши   представників   сторін   та
перевіривши  наявні  матеріали  справи  на  предмет   правильності
застосування  судом  норм  матеріального  і  процесуального права,
відзначає наступне:
 
Господарськими судами при розгляді  справи  було  встановлено,  що
Наказом  від  XX.XX.2003 року № X7 Фондом державного майна України
затверджені рішення конкурсної комісії по  проведенню  конкурсу  з
продажу  пакета акцій (протокол № 1 від XX.XX.2003 року) ВАТ "QQQ"
та Інформаційне повідомлення Фонду державного  майна  України  про
проведення конкурсу з продажу пакета акцій Відкритого акціонерного
товариства "QQQ".
 
Комісія по проведенню конкурсу з продажу пакета  акцій  ВАТ  "QQQ"
(протокол № 1 від XX.XX.2003 року) постановила застосувати до умов
конкурсу  вимоги  постанови   Кабінету   Міністрів   України   від
23.10.2002  року  №  1563  "Деякі питання підвищення інвестиційної
привабливості об'єктів приватизації" ( 1563-2002-п  ) (1563-2002-п)
        ,  визначила
розмір  пакета  акцій,  закріплений  у  державній власності,  який
підлягає передачі в управління переможцю конкурсу, що становить 25
%  статутного фонду товариства плюс одна акція, а також встановила
початкову ціну  пакета  акцій  ВАТ  "QQQ"  у  сумі  53  078 700,00
гривень.  Комісією визначено фіксовані умови  проведення  конкурсу
продажу   пакета   акцій  відкритого  акціонерного  товариства  та
рекомендовано Фонду державного майна України затвердити  додаткові
умови  проведення  конкурсу  з  урахуванням рекомендацій,  наданих
комісією.
 
Відповідно до протоколу № 165 засідання робочої групи з проведення
експертизі-підтверджуючих документів при продажу пакета акцій  ВАТ
"QQQ" розміром 25 %  статутного фонду товариства від 25-26 березня
2003 року призупинено засідання робочої групи на  етапі  складання
описів  підтверджуючих документів,  наданих потенційними покупцями
для участі у конкурсі з продажу пакета ВАТ"QQQ".
 
Листами від XX.XX.2003 року № X7 та № X9 Фондом  державного  майна
України  відмовлено  ВАТ  "YYY" та ВАТ "XXX" в участі у конкурсі з
продажу пакета акцій ВАТ" "QQQ".
 
Відповідно до частини 1 статті 8 Закону України "Про  приватизацію
державного  майна"  ( 2163-12  ) (2163-12)
          від  04.03.92  р.  №  2163-ХІІ,
покупцями об'єктів приватизації  можуть  бути  громадяни  України,
іноземні   громадяни,  особи  без  громадянства,  юридичні  особи,
зареєстровані  на  території  України,  та  юридичні  особи  інших
держав.  Частиною  5  статті  8  Закону  України "Про приватизацію
державного майна" ( 2163-12 ) (2163-12)
         передбачено,  що Державною програмою
приватизації можуть бути встановлені особливості участі покупців у
приватизації.
 
Підпункт 3 пункту 59 Державної програми  приватизації  на  2000  -
2002  роки,  затвердженої  Законом  України "Про Державну програму
приватизації" від 18.05.00 р.( 1723-14 ) (1723-14)
         №  1723-ІII,  передбачає,
що  умовами  конкурсу можуть визначатися зобов'язання держави щодо
передачі   в   управління   переможцю   конкурсу   пакета   акцій,
закріпленого у державній власності, або його частини, а також інші
умови.  Так,  у разі проведення конкурсу, умови якого передбачають
передачу  в  управління  переможцю  пакета  акцій,  закріпленого у
державній власності,  учасник конкурсу  у  разі  перемоги  отримує
пакет   акцій  у  власність  та  -  право  здійснювати  управління
державними   корпоративними   правами.   Такі   правовідносини   з
управління  державними  корпоративними  правами не є приватизацією
відповідно   до Закону України "Про приватизацію державного майна"
( 2163-12 ) (2163-12)
        .
 
Згідно зі статтею 116 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,  Кабінет
Міністрів України здійсню управління  об'єктами  загальнодержавної
власності відповідно до закону.
 
Пунктом 38 Програми ( 1723-14 ) (1723-14)
         передбачено, що умови приватизації
підприємств,  які мають  стратегічне  значення  для  економіки  та
безпеки  держави,  погоджуються  Фондом державного майна України з
Кабінетом Міністрів України в порядку, що встановлюється Кабінетом
Міністрів України.  ВАТ "QQQ" є підприємством,  що має стратегічне
значення для економіки  і  безпеки  держави  згідно  з  постановою
Кабінету     Міністрів    України   від  29.08.2000  року  №  1346
( 1346-2000-п  ) (1346-2000-п)
        .  Відповідно  до  листа Антимонопольного комітету
України від XX.XX.1999 року №  X4  вказане  акціонерне  товариство
входить до переліку підприємств,  що займають монопольне становище
на загальнодержавному  ринку,  а  тому  умови  конкурсу  підлягали
погодженню відповідачем з Кабінетом Міністрів України.
 
Особливості проведення  конкурсів,  які  передбачають  передачу  в
управління   державного   пакету  акцій,  врегульовані  Постановою
Кабінету Міністрів України "Деякі питання підвищення інвестиційної
привабливості  об'єктів приватизації" ( 1563-2002-п ) (1563-2002-п)
         від 23.10.02
№ 1563,  яка прийнята відповідно до статті 116 Конституції України
( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        ,  пункту  38,  підпункту  3  пункту  59 Державної
програми приватизації на 2000 - 2002 роки ( 1723-14 ) (1723-14)
        ,  частини  5
статті  8    Закону  України  "Про  приватизацію державного майна"
( 2163-12 ) (2163-12)
        .
 
Постановою Кабінету Міністрів України  "Деякі  питання  підвищення
інвестиційної привабливості об'єктів приватизації" ( 1563-2002-п ) (1563-2002-п)
        
передбачено включення під час продажу за конкурсом  пакетів  акцій
підприємств,     які     займають    монопольне    становище    на
загальнодержавному ринку та пакети акцій яких у розмірі 25  чи  50
відсотків  статутного фонду плюс одна акція закріплені у державній
власності, до умов конкурсу:
 
- розміру пакета  акцій,  який  складається  з  пакета  акцій,  що
підлягає  продажу,  та  пакета  акцій,  закріпленого  у  державній
власності, який підлягає передачі в управління переможцю конкурсу;
 
- зобов'язань щодо забезпечення  переможцем  конкурсу  ефективного
управління пакетом акцій, закріпленим у державній власності;
 
- права переможця конкурсу на придбання пакета акцій, закріпленого
у державній власності, у разі прийняття рішення про його продаж;
 
- інших умов, передбачених законодавством про приватизацію.
 
Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.10.2002 року
№  1563  ( 1563-2002-п ) (1563-2002-п)
         передбачалося,  що у разі виставлення на
продаж пакетів акцій відкритих  акціонерних  товариств  у  розмірі
менше  ніж  50 відсотків плюс одна акція учасником конкурсу,  може
бути юридична особа,  яка має досвід  ефективного  управління  (на
підставі  права  власності або за договором доручення) контрольним
пакетом акцій підприємства, що виробляє продукцію (виконує роботи,
надає послуги),  аналогічну основній продукції (роботам, послугам)
підприємства,  що приватизується,  або об'єднання, яке створено за
участю такої юридичної особи і перебуває під її контролем.  Цим же
пунктом постанови передбачалося,  що для участі у конкурсі  можуть
встановлюватися   додаткові   умови,   які  стосуються  визначення
критеріїв здійснення ефективного  управління  контрольним  пакетом
акцій підприємства,  що виробляє продукцію (виконує роботи,  надає
послуги),  аналогічну  основній  продукції   (роботам,   послугам)
підприємства, що приватизується.
 
Відповідно до  статті  117  Конституції  України  ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,
Кабінет  Міністрів  України  в  межах  своєї   компетенції   видає
постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання.
 
З урахуванням  наведеного,  господарські суди правомірно дійшли до
висновку,  що додаткові умови  конкурсу,  визначені  у  пункті  12
Інформаційного повідомлення, прийняті відповідачем в межах наданих
йому повноважень  і  не  порушують  прав  позивачів  на  участь  у
конкурсі.
 
Відповідно до   статті   16   Закону   України  "Про  приватизацію
державного майна" ( 2163-12 ) (2163-12)
        ,  продаж  об'єктів  приватизації  на
аукціоні,  за  конкурсом  та  на  фондових  біржах  здійснюється у
порядку,  що  затверджується  Фондом  державного  майна   України,
Антимонопольним  комітетом  України,  Державною  комісією з цінних
паперів та фондового ринку України. Згідно з пунктом 6 Тимчасового
положення  "Про  Фонд  державного  майна  України"  ( 2558-12  ) (2558-12)
        ,
затвердженого Постановою Верховної Ради України від 07.06.92 р.  №
2558-ХII,  відповідач має право видавати в межах своєї компетенції
нормативні документи, обов'язкові для виконання органами державної
виконавчої влади та іншими юридичними особами.
 
Наказом Фонду державного майна України,  Антимонопольного комітету
України,  Державної комісії з цінних паперів  та  фондового  ринку
України  від 13.09.00 р.  № 1908/11/271 було затверджено Положення
про порядок проведення конкурсів з продажу пакетів акцій відкритих
акціонерних   товариств,   створених  у  процесі  приватизації  та
корпоратизації ( z0665-00 ) (z0665-00)
        .
 
Відповідно до Положення про порядок проведення конкурсів з продажу
пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у процесі
приватизації  та  корпоратизації  ( z0665-00   ) (z0665-00)
        ,   інформаційне
повідомлення про проведення конкурсу складається за формою Додатку
1 і має містити,  окрім іншого, фіксовані умови конкурсу (пункт 5)
та  додаткові  умови  участі  в конкурсі,  що визначаються органом
приватизації (пункт 12).
 
ВАТ "QQQ" займає монопольне становище і має  стратегічне  значення
для  економіки  і  безпеки держави.  Тому умови конкурсу з продажу
держаного пакету акцій відповідач затвердив,  керуючись Постановою
Кабінету Міністрів України "Деякі питання підвищення інвестиційної
привабливості об'єктів приватизації" ( 1563-2002-п ) (1563-2002-п)
        .
 
Враховуючи стратегічне значення ВАТ "QQQ" для економіки і  безпеки
держави,   відповідач   як   державний   орган   приватизації  був
зобов'язаний  (через  встановлення  відповідних   умов   конкурсу)
забезпечити доступ до управління державними корпоративними правами
особу,  що має відповідний досвід і здатна  забезпечити  ефективне
управління ВАТ "QQQ",  у тому числі - його стабільну діяльність та
нарахування дивідендів на користь держави.
 
Таким чином,  додаткові  умови  конкурсу,  які  містить  пункт  12
Інформаційного   повідомлення,   не   обмежують  коло  потенційних
покупців,   а   встановлюють   особливості   участі   покупців   у
приватизації, відповідно до частини 5 статті 8 Закону України "Про
приватизацію державного майна" ( 2163-12 ) (2163-12)
        .
 
Інформаційне повідомлення   про   проведення  конкурсу  відповідає
законодавству і містить всю інформацію, наявність якої передбачена
законодавством,  у  тому  числі  - інформацію щодо дати проведення
конкурсу  (пункт  11),  щодо  положення,   відповідно   до   якого
проводиться конкурс(пункт 6), щодо дотримання видів діяльності ВАТ
"QQQ" та забезпечення обсягів реалізації продукції, щодо виконання
мобілізаційних завдань. Відповідач не був зобов'язаний зазначати в
інформаційному повідомленні інформацію,  якщо вимога про наявність
такої  інформації  не  передбачена законодавством.  Позивачі мають
право отримувати інформацію про приватизацію на підставі статті 19
Закону   України   "Про  приватизацію"  ( 2163-12  ) (2163-12)
          в  порядку,
передбаченому законодавством.
 
Вимога щодо  недопущення  звільнення  працівників   з   ініціативи
покупця (пункт 5 інформаційного повідомлення) відповідає статті 26
Закону України "Про приватизацію державного майна" ( 2163-12 ) (2163-12)
        . За
результатами  конкурсу  переможець  отримує  25  відсотків акцій у
власність та 25 відсотків плюс одна акція в управління, разом - 50
відсотків  плюс  одна  акція у вищому органі управління ВАТ "QQQ".
Тому переможець  конкурсу  має  можливість  забезпечити  виконання
умови щодо недопущення звільнення працівників.
 
Наказом від XX.XX.03 р.  № X7 були затверджені умови конкурсу,  що
відповідають пункту 38,  підпункту 3 пункту 59 Державної  програми
приватизації  на  2000  -  2002  роки  ( 1723-14 ) (1723-14)
        ,  пунктам 1 і 2
Постанови Кабінету Міністрів  України  "Деякі  питання  підвищення
інвестиційної    привабливості      об'єктів         приватизації"
( 1563-2002-п ) (1563-2002-п)
        ,  Положенню про  порядок  проведення  конкурсів  з
продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств, створених у
процесі приватизації та корпоратизації ( z0665-00 ) (z0665-00)
        .  Таким  чином
відповідач  врегулював приватизаційні відносини у відповідності до
чинного  законодавства  та  в  межах  наданої  йому   компетенції.
Невідповідність   позивачів  умовам  конкурсу,  що  затверджені  у
встановленому порядку, не є порушенням їх прав.
 
Згідно імперативних  вимог   ст.ст.111-5,   111-7   Господарського
процесуального  кодексу  України ( 1798-12 ) (1798-12)
        касаційна інстанція на
підставі вже  встановлених  фактичних  обставин  справи  перевіряє
рішення  місцевого  господарського  суду чи постанову апеляційного
господарського суду виключно на предмет правильності  застосування
згаданими    господарськими    судами    норм    матеріального   і
процесуального права,  тобто,  в межах юридичної оцінки  фактичних
обставин справи.
 
Касаційна інстанція   не   має  права  встановлювати  або  вважати
доведеними  обставини,  що  не  були  встановлені  у  рішенні  або
постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання
про достовірність  того  чи  іншого  доказу,  про  перевагу  одних
доказів  над іншими,  збирати нові докази або додатково перевіряти
докази.
 
З урахуванням наведеного,  колегія суддів вважає,  що  рішення  та
постанова  господарських  судів про відмову у задоволенні позовних
вимог відповідають чинному законодавству і мають бути залишені без
змін.
 
Керуючись ст.ст.111-5,   111-7,   111-9,   111-11   Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  колегія суддів Вищого
Господарського суду України,
 
                           ПОСТАНОВИЛА
 
Касаційну скаргу ВАТ "XXX" залишити без задоволення.
 
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 24.09.03
p.у справі №18/333(18/339) залишити без змін.
 
Головуючий Є. Першиков
Судді :    Г.Савенко
           І.Ходаківська