ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 березня 2015 року
м. Київ
     Судова палата у господарських справах Верховного Суду України у складі:
головуючого                    Барбари В.П.,
суддів:                        Берднік І.С., Гуля В.С., 
                               Ємця А.А., Жайворонок Т.Є., 
                               Колесника П.І., Потильчака О.І., -
розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву приватного акціонерного товариства "Галіція Дистилері" (далі - ПАТ "Галіція Дистилері") про перегляд Верховним Судом України постанови Вищого господарського суду України від 7 жовтня 2014 року в справі № 14/59/5022-941/2012(18/18/5022-404/2012) за позовом регіонального відділення Фонду державного майна України по Тернопільській області (далі - регіональне відділення ФДМУ по Тернопільській області) до ПАТ "Галіція Дистилері" про спонукання внести зміни до договору оренди,
в с т а н о в и л а:
До Верховного Суду України звернулося ПАТ "Галіція Дистилері" із заявою про перегляд постанови Вищого господарського суду України від 7 жовтня 2014 року в справі № 14/59/5022-941/2012(18/18/5022-404/2012).
Заяву мотивовано тим, що у справі № 5009/2493/12 Вищий господарський суд України, застосувавши до спірних правовідносин одні й ті самі норми матеріального права, дійшов висновку, що зміни до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу (далі - Методика розрахунку орендної плати) у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2011 року № 961 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1995 року № 629 і від 4 жовтня 1995 року № 786" (961-2011-п) (далі - постанова Кабінету Міністрів України № 961) (щодо розміру ставок орендної плати), на підставі якої відповідно до умов договору оренди здійснюється визначення розміру орендної плати за державне майно, не можуть бути підставою для задоволення позову про зобов'язання відповідача укласти додатковий договір до договору оренди державного майна, згідно з яким змінюється (збільшується) розмір орендної плати за договором.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників регіонального відділення ФДМУ по Тернопільській області та ПАТ "Галіція Дистилері", перевіривши наведені заявником обставини, Судова палата у господарських справах Верховного Суду України вважає, що заява не підлягає задоволенню з нижченаведених підстав.
При вирішенні справи господарськими судами встановлено, що 12 грудня 2001 року між регіональним відділенням ФДМУ по Тернопільській області (орендодавець) і закритим акціонерним товариством "Галспирт" (орендар, правонаступником якого є ПАТ "Галіція Дистилері") було укладено договір оренди № 9-ЦМК цілісного майнового комплексу структурного підрозділу (горілчаного цеху) Бучацького мальтозного заводу (далі - Договір оренди).
Відповідно до пункту 3.1 Договору оренди орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати (786-95-п) , затвердженої Кабінетом Міністрів України і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку (листопад 2001 року) 5 268,98 грн.
Пунктом 3.4 Договору оренди було передбачено, що розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї зі сторін у разі зміни методики її розрахунку, змін централізованих цін і тарифів та в інших випадках, передбачених чинним законодавством України.
Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 27 червня 2013 року у справі № 921/293/13-г/11, залишеною без змін постановою Вищого господарського суду України від 18 листопада 2013 року внесено зміни до Договору оренди, а саме пункт 3.4 Договору оренди викладено у такій редакції: "розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін у випадках, передбачених чинним законодавством України".
Додатковими угодами доповнено та змінено умови Договору оренди, зокрема додатковою угодою від 21 січня 2007 року № 6 сторонами внесено зміни до розділу 3 "Орендна плата", відповідно до яких орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року № 786 (786-95-п) (у новій редакції), згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2006 року № 1846 (1846-2006-п) і становить без ПДВ за базовий місяць розрахунку (грудень 2006 року) - 9 962,89 грн; додатковою угодою від 22 липня 2011 року № 9 продовжено дію Договору оренди на 5 років, із 13 квітня 2010 року до 12 квітня 2015 року.
У період із жовтня по грудень 2011 року регіональне відділення ФДМУ по Тернопільській області зверталося до ПАТ "Галіція Дистилері" з пропозицією укласти додаткову угоду до Договору оренди про зміну розміру орендної плати з підстав зміни орендних ставок за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств відповідно до Методики розрахунку орендної плати у редакції постанови Кабінету Міністрів України № 961 (961-2011-п) , а також внести зміни до Договору оренди в частині обов'язків орендаря, строку чинності, умов зміни та припинення Договору оренди.
Зазначені пропозиції ПАТ "Галіція Дистилері" відхилено з посиланням на те, що зміна Методики розрахунку орендної плати не є підставою для зміни орендної плати за діючим Договором оренди, умови якого є чинними упродовж усього строку його дії.
За приписами частини 2 статті 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (далі - Закон) методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України.
У статті 21 Закону зазначено, що розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. Розмір орендної плати також може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкту оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.
Укладений сторонами договір оренди в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна. Типові договори оренди державного майна розробляє і затверджує Фонд державного майна України (частина 2 статті 10 Закону).
Орендна плата з урахуванням її індексації визначена у статті 10 Закону як істотна умова договору оренди державного та комунального майна.
За змістом пункту 3.4 Типового договору оренди цілісного майнового комплексу державного підприємства (структурного підрозділу підприємства), затвердженого наказом Фонду державного майна України від 23 серпня 2000 року № 1774 (z0930-00) , розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін у разі зміни методики її розрахунку, змін централізованих цін і тарифів та в інших випадках, передбачених чинним законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України № 961 (961-2011-п) було змінено (збільшено) орендні ставки за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств. Зазначені зміни набрали чинності з 20 вересня 2011 року.
За змістом частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України (435-15) ) встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно з частиною 2 статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (стаття 652 ЦК України).
Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до частини 3 статті 762 ЦК України договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру орендної плати за користування майном.
Орендна плата за оренду майна державної та комунальної власності є регульованою ціною.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
За таких обставин висновок суду касаційної інстанції, що внесення постановою Кабінету Міністрів України змін до Методики розрахунку орендної плати (786-95-п) (щодо розміру ставок орендної плати), на підставі якої відповідно до умов Договору оренди здійснюється визначення розміру орендної плати за державне майно, є підставою для зміни розміру орендної плати та зміни умов Договору оренди в цій частині (з урахуванням передбаченої умовами Договору оренди можливості перегляду розміру орендної плати), є обґрунтованим і законним.
Згідно з частиною 1 статті 111-26 Господарського процесуального кодексу України Верховний Суд України відмовляє в задоволенні заяви, якщо обставини, що стали підставою для перегляду справи, не підтвердилися.
Керуючись статтями 111-23, 111-24, 111-26 Господарського процесуального кодексу України, Судова палата у господарських справах Верховного Суду України
п о с т а н о в и л а:
У задоволенні заяви приватного акціонерного товариства "Галіція Дистилері" відмовити.
Постанова є остаточною і може бути оскаржена тільки на підставі, встановленій пунктом 2 частини 1 статті 111-16 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий
В.П. Барбара
Судді:
І.С. Берднік
В.С. Гуль
А.А. Ємець
Т.Є. Жайворонок
П.І. Колесник
О.І. Потильчак