ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
03.06.13р. Справа № 904/2297/13
|
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАРС-1", м. Дніпропетровськ
до Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО", м.Дніпропетровськ
про скасування оперативно-господарських санкцій
Суддя Юзіков С.Г.
Представники:
позивача - не з'явився (про час і місце засідання суду сповіщений належно)
відповідача - Шаровський С.А., представник за довіреністю,
Звєрєв О.Б., представник за довіреністю,
присутній - Алексеев І.М., посвідчення №15887/557, інженер інспектор
СУТЬ СПОРУ:
Позивач просить скасувати оперативно-господарські санкції в розмірі 78 484,81 грн., застосовані Позивачем, викладені у протоколі № 3-9 від 14.03.2013р. комісії по розгляду акту про порушення № 002313 від 07.09.2012р.; господарські витрати покласти на Відповідача.
Відповідач позов заперечує, мотивуючи тим, що оперативно-господарські санкції застосовані до Позивача правомірно, а сума раніше нарахованих оперативно-господарських санкцій зменшена, у зв'язку з застосуванням невірного коефіцієнту, надав до матеріалів справи копії розрахунків до протоколу.
Справа, згідно зі ст. 75 ГПК України, розглядається за наявними у ній матеріалами.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
07.09.2012р. представниками Відповідача за адресою: вул. Карагандинська, 26, у м.Дніпропетровську, виявлено порушення Позивачем п. 3.3, 6.40 Правил користування електричною енергією (z0417-96)
(далі ПКЕЕ), зокрема: втручання в роботу засобу обліку, вмонтовано пристрій для заниження показів лічильника №0068058, про що складено акт про порушення ПКЕЕ Д № 002313 від 07.09.2012р., де зазначений зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти ПКЕЕ (z0417-96)
.
Енергопостачальник направив засіб обліку електричної енергії № 0068058 на експертизу з метою встановлення факту існування вмонтованого пристрою для заниження Споживачем показань лічильника електричної енергії (Акт про направлення на експертизу лічильника електроенергії від 07.09.2012р.).
У акті № 002601 проведення експертизи лічильника електроенергії від 20.09.2012р. зазначено, що заниження показів лічильника здійснювалось шляхом монтажу в кола вторинних обмоток вимірювальних трансформаторів струму фази "А", "В", "С" дистанційно-керованого пристрою, лічильник електроенергії № 0068058 НІК 2303 АРП1 визнано не придатним для подальшої експлуатації. Експертизу лічильника проведено у присутності представника ТОВ "ВАРС-1" директора Соколянської В. А.
На засіданні комісії Відповідача, оформленому протоколом № 1-6 від 14.01.2013р., прийнято рішення про нарахування Відповідачеві оперативно-господарських санкцій у сумі 135 551,90 грн. 14.03.2013р. Протоколом № 3-9 засідання комісії по розгляду акту, оперативно-господарські санкції зменшені до 78 484,81 грн.
Позивач вважає рішення Відповідача незаконним і таким, що підлягає скасуванню, що й стало причиною звернення Позивачем з даним позовом.
Відповідно до ст. 20 ГК України Держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, зокрема визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.
Згідно з ч. 1 ст. 235 ГК України за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку.
Частиною 1 ст. 236 ГК України встановлено перелік видів оперативно-господарських санкцій, який не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.
Отже, із змісту вказаних норм вбачається, що рішення Позивача є оперативно-господарською санкцією.
Підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов'язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред'явлення претензії порушнику зобов'язання. Порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням (ч. 1, 2 ст. 237 ГК України).
Право Споживача на оскарження в судовому порядку рішення комісії постачальника електричної енергії передбачено п. 6.42 ПКЕЕ (z0417-96)
.
Позивач вважає, що не може нести відповідальність за це правопорушення.
Статтею 26 Закону України "Про електроенергетику" та пунктом 1.3 ПКЕЕ (z0417-96)
встановлено, що споживання електричної енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником.
Договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов'язків сторін. Споживання електричної енергії без договору не допускається (п. 5.1 ПКЕЕ (z0417-96)
).
Відповідно до п. 3.3 ПКЕЕ (z0417-96)
, відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Експертиза засобу обліку в частині дослідження його відповідності нормованим метрологічним характеристикам та умовам експлуатації здійснюється у присутності уповноважених представників власника засобу обліку або організації, яка відповідає за його збереження, постачальника електричної енергії, електропередавальної організації, представника територіального органу, уповноваженого центральним органом виконавчої влади у сфері метрології на проведення державних приймальних і контрольних випробувань і повірки засобів вимірювальної техніки та на проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та/або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду. Експертиза засобу обліку в частині дослідження матеріалів, речовин, з яких виготовлені засіб обліку та/або пломби, здійснюється спеціалізованими організаціями, які мають право на виконання таких робіт. Числові та описові дані, отримані під час експертизи, висновки зазначаються у відповідному документі (п. 3.30 ПКЕЕ (z0417-96)
).
Розрахунковий засіб обліку електричної енергії має бути опломбований на кріпленні кожуха лічильника пломбою з тавром Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики, а на затискній кришці - пломбою електропередавальної організації. Пломби з тавром електропередавальної організації мають бути встановлені також на пристроях, що закривають первинні і вторинні кола живлення засобу обліку, приводи і кнопки управління комутаційних апаратів та кришки автоматів, встановлених у цих колах, двері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, лінії зв'язку автоматизованих систем обліку та всі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схеми обліку. Підготовка місць для опломбування здійснюється власником електроустановки згідно з переліком, наданим електропередавальною організацією. Перелік місць пломбування може бути розширений за обґрунтованою пропозицією однієї із сторін. У зазначених місцях можуть бути встановлені пломби інших заінтересованих сторін (п. 3.31 ПКЕЕ (z0417-96)
).
При пломбуванні оформляється акт про пломбування. У акті про пломбування мають бути зазначені: місце встановлення кожної пломби, сторона, яка її встановила, сторона, відповідальна за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб на них. Акт про пломбування обліку підписується керівниками або уповноваженими особами сторін, які брали участь у пломбуванні обліку (п. 3.32 ПКЕЕ (z0417-96)
).
Електропередавальна організація (постачальник електричної енергії за регульованим тарифом) не рідше одного разу на шість місяців має здійснювати контрольний огляд засобу обліку. Технічна перевірка здійснюється електропередавальною організацією (постачальником електричної енергії за регульованим тарифом) не рідше одного разу на три роки. Роботи з контрольного огляду засобу обліку та технічної перевірки розрахункових засобів обліку електричної енергії проводяться у присутності уповноважених представників споживача, а в разі, якщо споживач купує електричну енергію у постачальника електричної енергії за нерегульованим тарифом - додатково в присутності представників постачальника за нерегульованим тарифом та оформляються актом про проведені роботи із зазначенням в акті прізвища уповноваженого представника електропередавальної організації, який проводив роботи, та номера його службового посвідчення, підстави проведення технічної перевірки або контрольного огляду засобу обліку та детального опису результатів обстеження (п. 3.33 ПКЕЕ (z0417-96)
).
У разі виявлення представниками електропередавальної організації або представниками постачальника електричної енергії пошкоджень чи зриву пломб, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів обліку, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів (систем) обліку з метою зміни їх показів перерахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до Методики (п. 6.40 ПКЕЕ (z0417-96)
).
У разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником постачальника електричної енергії, від якого споживач одержує електричну енергію, або електропередавальної організації порушень цих Правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності представника споживача оформляється акт порушень. В акті мають бути зазначені зміст виявленого порушення із посиланням на відповідні пункти цих Правил та вихідні дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недоврахованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, які необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт складається в двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт підписується представником постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) та представником споживача. У разі відмови споживача підписати акт в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт вважається дійсним, якщо він підписаний не менше ніж трьома уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації). Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта, які зазначаються в акті, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання. Акт підписують тільки особи, які брали участь в контрольному огляді або технічній перевірці (п. 6.41 ПКЕЕ (z0417-96)
).
На підставі акта порушень уповноваженими представниками постачальника електричної енергії (електропередавальної організації) під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг недоврахованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів порушень створюється постачальником електричної енергії (електропередавальною організацією) і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників постачальника електричної енергії. Споживач має бути повідомлений про час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 5 робочих днів до призначеного дня засідання і має право бути присутнім на засіданні комісії. рішення комісії оформляється протоколом і набирає чинності з дня вручення протоколу споживачу. Разом з протоколом споживачу надаються розрахунок величини вартості та розрахункові документи для оплати недоврахованої електричної енергії та/або збитків. Споживач має право оскаржити рішення комісії в суді. У разі звернення до суду впродовж 10 робочих днів з дня вручення протоколу споживачу останній має право не оплачувати виставлені рахунки до вирішення спірних питань у судовому порядку. Постачальник електричної енергії (електропередавальна організація) під час вручення протоколу споживачу зобов'язаний ознайомити споживача з його правом щодо можливості оскарження рішення комісії (п. 6.42 ПКЕЕ (z0417-96)
).
Статтею 193 ГК України визначено, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону та інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до ст. 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Складений Відповідачем акт про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
Д № 002313 від 07.09.2012р. відповідає вимогам Методики визначення обсягу вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем правил користування електричною енергією (далі - Методика), містить достатній обсяг вихідних даних, необхідних для розрахунку обсягу недоврахованої спожитої електричної енергії за пунктом 2.5, формулою 2.4 Методики. Інформація про межу балансової належності міститься у "Акті розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін", який є Додатком № 2 до Договору.
Всі пломби зазначені у акті про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
Д № 002313 від 07.09.2012р. взяті на схоронність Споживачем, що підтверджується актом про пломбування засобу обліку від 29.03.2011р., підписаним директором підприємства Позивача - Соколянською В. А.
Експертним трасологічним дослідженням Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз № 3750-12 від 23.11.12р., проведеного за зверненням Відповідача, зокрема встановлено:
- на тілі пломби № 70085215 знятої з приладу обліку електрон енергії № 0068058 присутні сліди механічної дії для розкриття і повторного навішування;
- пломби № 70127495, 70127500, зняті з приладу обліку електроенергії № 0068058, розкриттю після первинного навішування не підвергалися; пломба № 70085215, знята з приладу обліку електроенергії № 0068058, підвергалась розкриттю після первинного навішування;
- відтиски матриць пломбувальних лещат 3-х свинцевих пломб з символами "11/Л/ПЧ/І" знятих з приладу обліку електроенергії № 0068058, не відповідають відтиску тавра наданого зразка;
- сліди механічної дії на цілісність пломбу вального дроту пломби № 3 з символами "11/Л/ПЧ/І" знятої з приладу обліку електроенергії № 0068058, для розкриття чи повторного навішування відсутні;
- три свинцеві пломби з символами "11/Л/ПЧ/І", зняті з приладу обліку електроенергії № 0068058, не піддавались повторному навішуванню після накладення на них відтиску пломбувальних лещат з символами "11/Л/ПЧ/І".
Таким чином, з висновку експертної установи вбачається, що відтиски на свинцевих пломбах знятих з приладу обліку Позивача не відповідають зразковим таврам, наданим на дослідження, пломба № 70085215, знята з приладу обліку електроенергії піддавалась розкриттю після первинного навішування. Це свідчить про втручання Позивачем в роботу приладу обліку електроенергії № 0068058.
Відповідно до п. 1.2 Методики, методика застосовується постачальником електричної енергії за регульованим тарифом (електропередавальною організацією) при визначенні обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення ПКЕЕ (z0417-96)
та/або виявлення фактів крадіжки електричної енергії, самовільного підключення до об'єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без приладів обліку
Пунктом 2.5 Методики встановлено, що у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2.1 цієї Методики, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (\Удоб, кВт*год) визначається за формулою (2.4) Wдоб. = Р * tдоб. * Кв, де:
Р - потужність (кВт), було визначено підпунктом в), що дорівнює договірній потужності 34 кВт (п. 1 Договору про постачання електричної енергії № 1341/34-245 від 07.10.1998). Оскільки паспортні дані струмоприймачів Споживача на час складання акту про порушення ПКЕЕ (z0417-96)
, надано не було;
t доб. - тривалість роботи обладнання протягом доби (год), що становить 12 год. (Додаток 12 до Договору);
Кв - коефіцієнт використання струмоприймачів (додаток 1 Методики) було визначено 0,5 (струмоприймачі, що не увійшли в перелік), оскільки Споживач не надав можливості встановити повний перелік струмоприймачів, та не надав на них технічні паспорти.
Енергопостачальник здійснив розрахунок за п. 2.5, формулою 2.4 Методики кількість недоврахованої електричної енергії за актом Д№002313 від 07.09.2012, що склало суму 78 484,81 гри.
Відповідач зменшення оперативно-господарських санкції до 78 484,81 грн., викладених у Протоколі № 3-9 від 14.03.2013р. обґрунтував застосуванням невірного коефіцієнту (0,75), тоді як, з урахуванням того, що Відповідачеві не надано повний перелік струмоприймачів Позивача, слід було застосувати коефіцієнт 0,5.
З урахуванням наданих сторонами документів, пояснень сторін, беручи до уваги висновки експертного трасологічного дослідження Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз № 3750-12 від 23.11.12р., суд вважає, що позов задоволенню не підлягає.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати слід покласти на Позивача.
Керуючись 33, 34, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України (1798-12)
, господарський суд
В И Р І Ш И В:
У позові відмовити.
Судові витрати покласти на Позивача.
рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання його повного тексту.
рішення підписане _________________