ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2023 року
м. Київ
cправа № 908/1464/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснов Є. В. - головуючий, Міщенко І. С., Рогач Л. І.,
секретар судового засідання - Денисевич А. Ю.,
розглянувши в режимі відеоконференції у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 28.06.2023 (колегія суддів: Іванов О. Г., Березкіна О. В., Антонік С. Г.) та рішення Господарського суду Запорізької області від 24.01.2023 (суддя Ярешко О. В.) у справі
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця" до Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" про стягнення 34 310 424,48 грн,
за участю представників:
позивача - Губорєва Я. А.,
відповідача - Прокопенко М. О
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця") звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" (далі - ПАТ "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь") про стягнення 34 310 424,48 грн плати за користування вагонами.
2. Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 30.06.2020 № 40-00191230/2020-0001 у частині своєчасної оплати послуг з користування вагонами.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
3. Між АТ "Українська залізниця" та ПАТ "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" укладено названий вище договір, предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагона для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги), i проведення розрахунків за ці послуги.
4. Надання послуг за договором може підтверджуватися одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами (пункт 1.4 договору).
5. Обов`язками замовника за цим договором, зокрема, є: надання або організація надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів; сплата послуг перевізника та інших платежів, належних перевізнику за договором із сум внесеної передоплати за кодом платника; відшкодування перевізнику витрат, пов`язаних iз затримкою вагонів, контейнерів i вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України; оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника; та інше (пункти 2.1.1, 2.1.4, 2.1.5 договору).
6. Між АТ "Українська залізниця" та ПАТ "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" укладено договір від 30.09.2016 про експлуатацію залізничної під`їзної колії, яка примикає до станції 3апорiжжя-Лiве.
7. Термін дії договору: з 01.12.2016 по 30.11.2021 включно.
8. Відповідно до пункту 1 договору згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів i на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику, що примикає до станції Запоріжжя-Ліве стрілкою № 12 до парку А і стрілкою № 172 до парку Б і яка обслуговується власним локомотивом.
9. Вагони для під`їзної колії згідно з пунктом 6 договору, подаються локомотивом залізниці; подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.
10. З під`їзної колії вагони повертаються через інтервал часу 40 хвилин (пункт 8).
11. У пункті 10 договору визначено середньодобову переробну спроможність вантажно-розвантажувальних пунктів основних вантажів. Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника відповідно до Правил перевезень вантажів.
12. Згідно з пунктом 14 договору власник колії сплачує Залізниці плату: за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами та іншими нормативними документами; інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує Залізниця для власника колії згідно з діючими нормативними документами.
13. Відповідно до пункту 20 договору сторона, для якої наступили форс-мажорні обставини, зобов`язана негайно повідомити у письмовій формі іншу сторону про їх настання або припинення. Факти, викладені у повідомленні про настання форс-мажорних обставин, підлягають підтвердженню Торгово-промисловою палатою України, сертифікат якої, після його отримання, але не пізніше 20 календарних днів від дати повідомлення про настання форс-мажорних обставин, також направляється стороною, для якої настали форс-мажорні обставини, іншій стороні. Настання форс-мажорних обставин не є підставою для невиконання сторонами зобов`язань, строк виконання яких настав до дати виникнення таких обставин, а також для звільнення сторін від відповідальності за таке невиконання.
14. На адресу відповідача на станцію Запоріжжя-Ліве прибували вагони з вантажем та порожні вагони (як вантаж на своїх осях) за перевізними документами (накладними): №№ 46350286, 36742328, 45777141, 345345856, 34534883, 34552489, 45770708, 46230264, 46278750, 46317244, 46277539, 45780111, 46317285, 45780111, 46317277, 46329801, 45773272, 53490017, 34595355, 34594051,09315, 32124464, 34506345, 34439133, 34600429, 34595595, 34596510, 34589333, 34597682, 34592303, 34600403, 34600437, 34592329, 34592337, 34596668, 34505461, 45789112, 45805421, 45666237, 45795846, 46453593, 36715589, 42139840, 4242636, 42367144, 42426205, 42355925, 36715563, 34534578, 36715597, 42183210, 36824969, 36745966, 36747798, 36745974, 36825123, 36823896, 36706489, 36706455, 34540484, 36824480, 36706463, 36706448, 36706471, 45781275, 45768975, 36533990, 36553584, 36564946, 36579456, 36588424, 36594653, 36822781, 34600387, 34583419, 34556365, 34374470, 34587444, 36795276, 45769239, 45775616, 36820033, 36797330, 36822716, 34592766, 46425492, 46405403, 45201209, 45201308, 45486073, 36823201, 34595355, 09114, 53489951, 09115, 09116, 34554139, 45486040, 46451217, 45486081, 45332798, 10483, 10484, 53406773, 53406765, 46025607, 46025672, 45760071, 45585098, 45567187, 45584695, 45600525, 36706471, 45976321, 46013058, 09374, 36568061, 09375, 45641677, 32078715, 45667458, 45585080, 45585296, 00854, 00851, 00846, 45584737, 45641610, 45641628, 46025540, 45641669, 09020, 01318, 45749967, 32092314, 45641644, 45585197, 32124464, 45641735, 32099421, 36560464, 32077786, 36568061, 32139130, 45805579, 32145347, 32112881, 32119559, 45584760, 46025409, 46025391, 45548674, 45585072, 96543649, 45584778, 34330290, 36670065, 34567909, 42093138, 34592477, 36556041, 36568061, 36579670, 46025599, 46025524, 34557132.
15. Оскільки відповідачем вагони своєчасно не забиралися на під`їзну колію, на підтвердження затримки вагонів на станції Запоріжжя-Ліве позивачем складено акти загальної форми ГУ-23, копії яких наявні в матеріалах справи: № 865 від 09.02.22 - № 882 від 10.02.22, № 869 від 10.02.22 - № 874 від 10.02.22, № 885 від 11.02.22 - № 898 від 12.02.22, № 892 від 11.02.22 - № 894 від 11.02.22, № 927 від 14.02.22 - № 943 від 15.02.22, № 918 від 13.02.22 - № 919 від 13.02.22, № 939 від 14.02.22 - № 960 від 14.02.22, № 945 від 15.02.22 - № 951 від 15.02.22, № 961 від 16.02.22 - № 962 від 16.02.22, № 963 від 16.02.22 - № 978 від 16.02.22, № 993 від 17.02.22 - № 1001 від 17.02.22, № 1003 від 17.02.22 - № 1011 від 18.02.22, № 1015 від 18.02.22 - № 1023 від 19.02.22, № 1017 від 18.02.22 - № 1018 від 19.02.22, № 1027 від 19.02.2022 - № 1029 від 19.02.22, № 1028 від 19.02.22 - № 1036 від 19.02.22, № 1046 від 20.02.22 - № 1049 від 20.02.22, № 1056 від 21.02.22 - № 1059 від 22.02.22, № 1061 від 22.02.22 - № 1064 - від 22.02.22, № 1073 від 23.02.22 - № 1080 від 23.02.22, № 1078 від 23.02.22 - № 1082 від 23.02.22, № 1097 від 25.02.22 - № 1166 від 01.03.22, № 1109 від 25.02.22 - № 1113 від 26.02.22, № 1112 від 26.02.22 - № 1118 від 26.02.22, № 1124 від 26.02.22 - № 1176 від 02.03.22, № 1128 від 27.02.22 - № 1161 від 28.02.22, № 1133 від 27.02.22 - № 1165 від 01.03.22, № 1134 від 27.02.22 - № 1135 від 27.02.22, № 1137 від 27.02.22 - № 1139 від 27.02.22, № 1142 від 27.02.22 - № 1147 від 28.02.22, № 1145 від 28.02.22 - № 1149 від 28.02.22, № 1150 від 28.02.22 - № 1162 від 01.03.22, № 1154 від 28.02.22 - № 1179 від 02.03.22, № 1155 від 28.02.22 - № 1175 від 02.03.22, № 1158 від 28.02.22 - № 1167 від 01.03.22, № 1159 від 28.02.22 - № 1178 від 02.03.22, № 1163 від 01.03.22 - № 1181 від 02.03.22, № 1168 від 01.03.22 - № 1169 від 01.03.22, № 1170 від 01.03.22 - № 1188 від 02.03.22, № 1173 від 01.03.22 - № 1180 від 02.03.22, № 1174 від 01.03.22 - № 1193 від 02.03.22, № 1177 від 03.03.22 - № 1190 від 02.03.22, № 1253 від 20.03.22 - № 1255 від 21.03.22, № 1256 від 23.03.22 - № 1260 від 26.03.22, № 1192 від 02.03.22 - № 1213 від 05.03.22, № 1182 від 02.03.22 - № 1191 від 02.03.22, № 1194 від 02.03.22 - № 1219 від 06.03.22, № 1258 від 24.03.22 - № 1259 від 24.03.22, № 1265 від 31.03.22 - № 1267 від 31.03.22, № 1270 від 01.04.22 - № 1271 від 01.04.22, № 1195 від 02.03.22 - № 1199 від 03.03.22, №1273 від 02.04.22 - № 1276 від 02.04.22, № 1197 від 02.03.22 - № 1198 від 03.03.22, № 1200 від 02.03.22 - № 1228 від 10.03.22, № 1201 від 03.03.22 - № 1232 від 11.03.22, № 1206 від 03.03.22 - № 1208 від 04.03.22, № 1207 від 03.03.22 - № 1211 від 04.03.22, № 1212 від 05.03.22 - № 1217 від 06.03.22, № 1214 від 03.03.22 - № 1221 від 07.03.22, № 1215 від 05.03.22 - № 1216 від 05.03.22, № 1222 від 08.03.22 - № 1231 від 11.03.22, № 1223 від 08.03.22 - № 1226 від 09.03.22, № 1224 від 09.03.22 - № 1227 від 09.03.22, № 1277 від 02.04.22 - № 1281 від 03.04.22, № 1283 від 04.04.22 - № 1284 від 04.04.22, № 1233 від 11.03.22 - № 1236 від 12.03.22, № 1239 від 13.03.22 - № 1240 від 14.03.22, № 1249 від 16.03.22 - № 1250 від 16.03.22.
16. В актах зазначено початок та закінчення затримки вагонів (дата та час в годинах та хвилинах). Акти підписано представниками сторін.
17. За час затримки вагонів на коліях станції, на під`їзних коліях станцією призначення на підставі складених актів загальної форми ГУ-23, пам`яток про подавання та забирання вагонів нарахована плата за користування вагонами у розмірі 34310424,48 грн за складеними відомостями плати за користування вагонами форми ГУ-46: №№ 01049167, 02049168, 02049169,02049173, 02049174, 02049176, 02049177, 02049178, 02049180, 04049183, 04049184,04049185, 04049186, 04049187, 04049188, 05049189, 05049192, 05049193, 05049194, 05049195, 05049196, 06049197, 06049198, 06049199, 06049200, 06049201, 06049203, 07049204, 07049205, 07049206, 07049207, 07049208, 08049209, 08049210, 08049211,08049212, 08049215, 08049216, 08049217, 08049218, 09049222, 09049223, 09049224,09049225, 09049226, 09049227, 09049229, 09049230, 10049232, 11049233, 11049234,11049235, 11049236, 11049240, 12049249, 12049250, 12049251, 14049262, 10049269.
18. Відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46 підписані відповідачем із зауваженнями: сума за відомостями сплат не підлягає через настання обставин непереборної сили (форс-мажор), які підтверджено листом Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022, про що АТ "Укрзалізниця" повідомлена листами №№ 80/2009773, 80/2009774 від 01.03.2022.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
19. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 24.01.2023, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 28.06.2023, позов задоволений. Суд першої інстанції зазначив, що факт затримки вагонів на станціях призначення Запоріжжя-Ліве з вини відповідача не спростовано останнім належними та допустимими доказами, у зв`язку з чим позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача 34 310 424,48 грн плати за користування вагонами обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню. Відповідач, зі свого боку, не довів належними доказами об`єктивної неможливості забрати вагони в період дії воєнного часу в Україні.
Короткий зміст касаційної скарги
20. ПАТ "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, увалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. Скарга мотивована порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема статей 119, 121 Статуту залізниць України, статті 617 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України (435-15) ), статті 218 Господарського кодексу України (далі - ГК України (436-15) ), пунктів 6, 12 Правил користування вагонами і контейнерами, а також відсутністю висновків Верховного Суду щодо застосування цих норм права у подібних правовідносинах.
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
21. АТ "Українська залізниця" у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін, повністю погоджуючись із аргументацією судів стосовно відсутності підстав для звільнення від обов`язку внесення плати за користування вагонами під час дії комендантської години.
Позиція Верховного Суду
22. За змістом пункту першого частини другої статті 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.
23. Статтею 908 ЦК України передбачено, що перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
24. Згідно із частиною п`ятою статті 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту та відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами (статутами) та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
25. Статтею 8 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.
26. Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (457-98-п) затверджено Статут залізниць України, положення якого згідно з пунктом 2 Статуту визначають обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
27. У пункті 3 Статуту залізниць передбачено, що його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.
28. У статті 71 Статуту залізниць визначено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).
29. Відповідно до статті 119 Статуту залізниць за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
30. Пунктом 3 Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6).
31. За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлюватися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізничні послуги.
32. Відповідно пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, і є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами.
33. Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у пам`ятці про подання/забирання вагонів, яка оформлюється після закінчення приймально-здавальних операцій.
34. Відповідно до пунктів 6, 8 Правил користування вагонами і контейнерами усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
35. Про затримку вагонів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані в цьому акті передаються станцією у повідомленні про затримку вагонів на станцію призначення. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом) (пункти 9, 10 Правил користування вагонами і контейнерами).
36. Відповідно до пункту 12 Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника; час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.
37. З урахуванням встановлених обставин справи суди дійшли правильного висновку, що позивачем правомірно нараховано відповідачу плату за користування вагонами у розмірі 34 310 424,48 грн, що є підставою для задоволення позовних вимог.
38. Обставини, за якими вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами, передбачені статтею 121 Статуту залізниць, відповідно до якої вантажовідправник, вантажоодержувач, порт звільняються від плати за користування вагонами і контейнерами:
а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинним положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;
б) у разі подання залізницею вагонів (контейнерів) у кількості, що перевищує максимальну переробну спроможність навантажувальних і розвантажувальних пунктів відправника і одержувача;
в) в інших випадках, передбачених Правилами.
39. Пунктом 16 розділу ІІ Правил, визначено такі умови звільнення від плати за користування вагонами і контейнерами, а саме:
а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно із чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;
б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність; вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;
в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці; час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).
40. Суди попередніх інстанцій не встановили жодної підстави для звільнення відповідача від плати за користування вагонами.
41. Щодо посилання скаржника на положення статті 617 ЦК України, то колегія суддів зазначає, що настання обставин непереборної сили звільняє за умовами договору та нормою частини першої статті 617 ЦК України сторону саме від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договором. Однак у цьому випадку предметом спору є стягнення плати за користування вагонами, що не є видом відповідальності за порушення зобов`язання.
42. Щодо твердження скаржника про відсутність підстав для нарахування плати за користування вагонами з виключенням часових проміжків, коли на території Запорізької області діяла комендантська година, то колегія суддів зазначає, що за відсутності складених залізницею актів про засвідчення відповідних обставин, а саме запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення, відсутні підстави не враховувати в час користування вагоном час комендантської години. При цьому колегія суддів враховує, що правомірність стягнення плати за користування вагонами після введення воєнного стану, у тому числі й у період комендантської години, підтверджується висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 23.06.2023 у справі № 904/3141/22, від 20.06.2023 у справі № 904/2442/22, від 17.05.2023 у справі № 904/2252/22, від 07.07.2023 у справі № 916/2613/22.
Щодо підстави касаційного оскарження, передбаченої пунктом 3 частини другої статті 287 ГПК України
43. Відповідно до пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах. Ця норма спрямована на формування єдиної правозастосовчої практики шляхом висловлення Верховним Судом висновків щодо питань застосування тих чи інших норм права, які регулюють певну категорію правовідносин та підлягають застосуванню господарськими судами під час вирішення спору.
44. У разі подання касаційної скарги на підставі пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України скаржник повинен обґрунтувати, в чому саме полягає неправильне застосування норми матеріального права чи порушення норми процесуального права, щодо якої відсутній висновок Верховного Суду (у чому саме полягає помилка судів попередніх інстанцій при застосуванні відповідних норм права та як саме ці норми права судами були застосовано неправильно). При цьому формування правового висновку не може ставитись у пряму залежність від обставин конкретної справи та зібраних у ній доказів і здійснюватися поза визначеними ГПК України (1798-12) межами розгляду справи судом касаційної інстанції.
45. ПАТ "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" у касаційній скарзі посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування пунктів 6, 12 Правил користування вагонами і контейнерами.
46. Однак узагальнене посилання на норми права, які, на думку скаржника, неправильно застосовано судами попередніх інстанцій, здійснене без наведення обґрунтованих мотивів щодо необхідності формування відповідного висновку Верховного Суду щодо застосування таких норм, а наведені у касаційній скарзі доводи фактично стосуються необхідності переоцінки доказів, тобто зводяться до заперечення обставин, встановлених судом апеляційної інстанції під час розгляду справи, та перегляду вже здійсненої оцінки доказів у справі.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
47. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
48. За змістом частини першої статті 309 цього ж Кодексу суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань (частина друга).
49. Враховуючи вищенаведене, рішення та постанову судів попередніх інстанцій слід залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.
Судові витрати
50. Судовий збір за подання касаційної скарги в порядку, передбаченому статтею 129 ГПК України, покладається на скаржника.
Керуючись статтями 240, 300, 301, 306, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Запорізький металургійний комбінат "Запоріжсталь" залишити без задоволення.
2. Постанову Центрального апеляційного господарського суду від 28.06.2023 та рішення Господарського суду Запорізької області від 24.01.2023 залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя Є. В. Краснов
Суддя І. С. Міщенко
Суддя Л. І. Рогач