ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 4 липня 2019 року № 1490

Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78 Шалєєва В.В. на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 2 липня 2019 року за № 21-36-27727

До Центральної виборчої комісії 2 липня 2019 року надійшла скарга кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78 Шалєєва Владислава Володимировича на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78 Боговіна Віталія Вікторовича щодо "проведення агітаційних заходів під час проведення заходів, організованих органами державної влади, органами місцевого самоврядування" такими, що не відповідають вимогам частини четвертої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) (далі - Закон) та порушують виборчі права громадян, зобов’язати зазначеного кандидата в народні депутати України в подальшому до кінця виборчого процесу утриматися від дій, "які є обмеженням, щодо проведення передвиборної агітації".
Суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що 28 червня 2019 року на головній площі міста Бердянськ Запорізької області Міністерством інформаційної політики України з метою національно-патріотичного виховання дітей та молоді, формування національно-культурної ідентичності, національно-патріотичного світогляду, збереження та розвитку духовно-моральних цінностей українського народу у віддалених прикордонних містах України було організовано та проведено музичний фестиваль "Твоя країна FEST".
Відповідно до Положення про Міністерство інформаційної політики України (2-2015-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 2, Міністерство інформаційної політики України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України.
Суб’єкт звернення зі скаргою зазначає, що музичний фестиваль "Твоя країна FEST" є заходом, організованим органом державної влади.
Разом з тим, як зауважує суб’єкт звернення зі скаргою, під час проведення заходу, в момент виступу музичних гуртів, кандидатом у народні депутати України Боговіним В.В. було організовано проведення агітаційного заходу шляхом розповсюдження агітаційних матеріалів з прізвищем кандидата та закликами на них на підтримку зазначеного кандидата в народні депутати України.
Також суб’єкт звернення вказує на проведення передвиборної агітації Боговіним В.В. під час виступу музичного гурту "Бумбокс", який відбувся 29 червня 2019 року під час святкування Дня Конституції України та був організований відділом культури виконавчого комітету Бердянської міської ради.
На думку суб’єкта звернення зі скаргою, зазначені дії суб'єкта оскарження порушують вимоги частини четвертої статті 74 Закону (4061-17) , а також є "цинічним посяганням на основоположні права та свободи Людини і Громадянина", а проведення кандидатом у народні депутати України Боговіним В.В. заходів передвиборної агітації під час масового заходу порушує права інших кандидатів у народні депутати України щодо їх рівності у виборчому процесі, гарантовані частиною третьою статті 3 Закону (4061-17) .
На виконання частини десятої статті 111 Закону (4061-17) копії скарги з доданими до неї матеріалами 2 липня 2019 року надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.
До Комісії 4 липня 2019 року надійшло пояснення Боговіна В.В., у якому йдеться про те, що з поданих суб’єктом звернення зі скаргою фото, відеоматеріалів не вбачається прямих фактів проведення агітаційного заходу на підтримку кандидата в народні депутати України Боговіна В.В. не лише на орендованій відділом культури виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області сцені, на якій проводились заходи з нагоди святкування Дня Конституції України 28 червня 2019 року, а й біля сцени.
Суб’єкт оскарження стверджує, що не має жодного відношення до виготовлення та розповсюдження матеріалів, про які йдеться в скарзі, з виборчого фонду кандидата такі матеріали не оплачувались, а відповідно їх неможливо вважати агітаційними матеріалами.
Також суб’єкт оскарження зазначає, що діє виключно в межах вимог чинного законодавства та оплачує свою агітаційну продукцію з рахунку свого виборчого фонду, який, однак, станом на 28 та 29 червня 2019 року відкрито не було.
Постановою Центральної виборчої комісії від 24 червня 2019 року № 1215 (v1215359-19) "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "РАДИКАЛЬНА ПАРТІЯ ОЛЕГА ЛЯШКА", в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" Шалєєва Владислава Володимировича зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78.
Постановою Комісії від 25 червня 2019 року № 1288 (v1288359-19) "Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, висунутих ПОЛІТИЧНОЮ ПАРТІЄЮ "СЛУГА НАРОДУ", в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" в зазначеному виборчому окрузі зареєстровано кандидата в народні депутати України Боговіна Віталія Вікторовича.
За змістом частин першої та другої статті 108 Закону (4061-17) , пунктів 2.1, 2.2, 3.4 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (v0133359-12) (далі - Порядок), кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі може оскаржити до Центральної виборчої комісії, зокрема, дії іншого кандидата в народні депутати України.
Таким чином, Комісія зазначає, що згідно зі статтею 108 Закону (4061-17) скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду скарги.
Розглянувши скаргу та додані до неї матеріали, а також пояснення суб’єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.
Передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата в народні депутати України або партію - суб’єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України (254к/96-ВР) та законам України (частина перша статті 68 Закону (4061-17) ).
Кандидати в депутати мають право розпочати свою передвиборну агітацію з дня, наступного за днем прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати (частина перша статті 70 Закону (4061-17) ).
Форми і засоби передвиборної агітації визначено в частині другій статті 68 Закону (4061-17) .
При цьому відповідно до частини шостої статті 68 Закону (4061-17) передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, виділених на забезпечення ведення передвиборної агітації відповідно до Закону, коштів виборчих фондів партій, кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах.
Частиною четвертою статті 74 Закону (4061-17) визначено, що забороняється проведення агітаційних заходів, розповсюдження передвиборних агітаційних матеріалів, демонстрація агітаційних фільмів чи кліпів, розповсюдження виборчих листівок, плакатів, інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, у яких розміщено матеріали передвиборної агітації, публічні заклики голосувати за чи не голосувати за партії - суб’єктів виборчого процесу, кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі або публічна оцінка діяльності цих партій чи кандидатів у депутати під час проведення заходів, організованих органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, державними чи комунальними підприємствами, закладами, установами, організаціями.
За змістом частини першої, пункту 5 частини другої статті 61 Закону (4061-17) Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження кандидату в народні депутати України в разі порушення кандидатом у народні депутати України обмежень щодо проведення передвиборної агітації.
Докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи. Якщо суб’єкт звернення, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів (частини перша - третя статті 112 Закону (4061-17) ).
Обставини (факти), для доведення яких законом встановлені певні засоби доказування, не можуть доводитися іншими засобами доказування (частина п’ята статті 112 Закону (4061-17) ).
Згідно з частинами четвертою та сьомою статті 112 Закону (4061-17) виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії - суб’єкта розгляду скарги.
Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись законом.
Надані суб’єктом звернення зі скаргою як докази фотокартки та відеоматеріали, на його думку, засвідчують факт проведення агітації за кандидата в народні депутати України Боговіна В.В. в одномандатному виборчому окрузі № 78.
При цьому додані до скарги матеріали та отримані пояснення суб’єкта оскарження не дають можливості встановити факт проведення агітаційних заходів чи розповсюдження передвиборних агітаційних матеріалів, розповсюдження виборчих листівок, плакатів, інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, у яких розміщено матеріали передвиборної агітації саме кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78 Боговіним В.В.
Центральна виборча комісія звертає увагу, що частиною другою статті 61 Конституції України (254к/96-ВР) встановлено, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
Отже, до скарги не додано доказів на підтвердження того, що оскаржувані дії вчинено саме суб’єктом оскарження, що відповідно не дає Центральній виборчій комісії підстав зробити висновок про порушення обмежень стосовно ведення передвиборної агітації кандидатом у народні депутати України, зареєстрованим в одномандатному виборчому окрузі № 78 Боговіним В.В.
Відповідно до частини четвертої статті 113 Закону (4061-17) при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.
Підставою для задоволення скарги є встановлення виборчою комісією, що рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта оскарження не відповідають законодавству про вибори народних депутатів України.
Порушення суб’єктом оскарження законодавства про вибори народних депутатів України суб’єктом звернення зі скаргою не доведено. З доданих до скарги матеріалів неможливо встановити, чи мали місце оскаржувані дії суб’єкта оскарження (пункт 1 частини третьої статті 113 Закону (4061-17) ).
З огляду на викладене Комісія не має підстав для задоволення скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78 Шалєєва В.В. на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року щодо визнання дій кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78 Боговіна Віталія Вікторовича щодо "проведення агітаційних заходів під час проведення заходів, організованих органами державної влади, органами місцевого самоврядування" такими, що не відповідають вимогам частини четвертої статті 74 Закону (4061-17) , порушують виборчі права громадян.
Зважаючи на зазначене, похідні вимоги скарги стосовно зобов’язання Боговіна В.В. у подальшому до кінця виборчого процесу утриматися від дій, які є обмеженням щодо проведення передвиборної агітації, також не підлягають задоволенню.
Крім того, вимоги в частині дотримання обмежень щодо проведення передвиборної агітації є загальнообов'язковими до виконання усіма суб'єктами відповідного виборчого процесу та обумовлені Законом (4061-17) .
Разом з тим згідно з частиною двадцять шостою статті 74 Закону (4061-17) в разі надходження до Центральної виборчої комісії заяви чи іншого повідомлення щодо порушень, які мають ознаки вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення, відповідна виборча комісія невідкладно надсилає зазначене повідомлення до відповідних правоохоронних органів.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 68, частин дев’ятої, двадцять шостої статті 74, статей 108 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (4061-17) , Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України (v0133359-12) , затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133, керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15) , Центральна виборча комісія постановляє:
1. Відмовити в задоволенні скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78 Шалєєва Владислава Володимировича.
2. Копію скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78 Шалєєва Владислава Володимировича та доданих до неї матеріалів надіслати до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у скарзі обставин та реагування відповідно до законодавства України.
3. Копію цієї постанови надіслати кандидатам у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 78 Шалєєву В.В. та Боговіну В.В.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
Т.СЛІПАЧУК