ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
26.09.2019 N 377/6/99-00-04-02-05-15/ІПК
З урахуванням пункту другого постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року N 1200 (1200-2018-п) "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. N 682-р (682-2019-р) "Питання Державної податкової служби України" Державна податкова служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексуУкраїни (далі - Кодекс) розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації, направлене Державній фіскальній службі України, стосовно практичного застосування норм податкового законодавства щодо реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального.
У зверненні Товариство зазначає, що не є емітентом смарт-карток і талонів, а здійснює придбання та реалізацію нафтопродуктів та скрапленого газу (далі - пальне) за смарт-картами та талонами шляхом укладення договорів з Постачальниками з придбання пального за місцем знаходження АЗС та подальшого постачання пального Покупцю (юридичній чи фізичній особі) пред'явнику смарт-карти чи талону оператору АЗС.
Товариство зазначає, що не є власником АЗС та АЗС належних на правах користування не має, а також відсутні будь-які інші місця зберігання пального (як стаціонарні так і пересувні акцизні склади).
У зв'язку із прийнятими нещодавно змінами до Кодексу (2755-17) , якими встановлено ряд нових правил та умов оподаткування господарської діяльності юридичних осіб, зокрема запроваджено систему електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового у Товариства виникли питання реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального.
Питання:
1. Чи відноситься Товариство, яке згідно договорів закуповує та перепродає іншим Покупцям (пред'явнику смарт-картки чи талону) пальне та у якого відсутні акцизні склади до підприємств, які здійснюють реалізацію пального згідно з пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу (2755-17) ?
2. Чи необхідно Товариству, у якого немає власних АЗС, яке не здійснює безпосереднього відпуску пального через АЗС, у якого відсутні будь-які місця зберігання пального та акцизні склади реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального згідно пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу (2755-17) ?
Питання 1 - 2
Відповідно до пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу (2755-17) (із змінами, які набули чинності з 01.07.2019 р.) платником акцизного податку є особа (у тому числі юридична особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без створення юридичної особи), яка реалізує пальне або спирт етиловий.
Пальне - нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, паливо моторне сумішеве, речовини, що використовуються як компоненті моторних палив, інші товари, зазначені у пп. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу (2755-17) ) (пп. 14.1.141-1п. 14.1 ст. 14 Кодексу (2755-17) ).
Згідно з пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу (2755-17) (із змінами, які набули чинності з 01.07.2019 р.) реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI Кодексу (2755-17) - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:
до акцизного складу;
до акцизного складу пересувного;
для власного споживання чи промислової переробки;
будь-яким іншим особам.
Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:
у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками;
при використанні пального, з якого сплачено акцизний податок, виключне для потреб власного споживання чи промислової переробки суб'єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу.
Відповідно до пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу (2755-17) особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов'язковій реєстрації як платники акцизного податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового.
Реєстрація платника акцизного податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Згідно з п. 117.3 ст. 117 Кодексу (2755-17) здійснення суб'єктами господарюванні операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому Кодексом - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у розмірі 100 відс. вартості реалізованого пального або спирту етилового.
Разом з цим повідомляємо, що п. 44.1 ст. 44 Кодексу (2755-17) передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв'язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 р. N 281/171/578/155 (z0805-08) , талон - це спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Слід зазначити, що до звернення Товариства не надано будь-яких первинних документів (договорів з постачальниками та покупцями, видаткових накладних, актів прийомі-передачі пального та ін.), фіксуючих факти здійснення господарських операцій.
Отже, у разі, якщо Товариство здійснює операції лише з талонами та/або смарт-картками на пальне, без реалізації пального в розумінні пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу (2755-17) , при цьому договором передбачено постачання талонів (карток), як торгівельної послуги на отримання палива, то за такими операціями у суб'єкта господарювання не потрібно реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального, об'єкт оподаткування акцизним податком при цьому не виникатиме.
Однак, якщо за даними первинних документів Товариство здійснює операції з отримання від постачальників та реалізацію покупцям палива за допомогою талонів та/або смарт-карток на пальне, які отримуються та/або надаються як доповнення до видаткових накладних на паливо, у цьому випадку Товариство є платником акцизного податку в розумінні пп. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу (2755-17) .
Для надання більш повної та ґрунтовної індивідуальної податкової консультації суб'єкт господарювання має право звернутися до контролюючого органу та надати копії відповідних документів, зокрема договорів з постачальниками пального та покупцями пального, видаткових накладних, актів прийому-передачі пального та з наведенням детального опису суті здійснюваних операцій.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу (2755-17) індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.