НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
30.01.2020 № 218

Про погодження із зауваженнями проєкту Закону України "Про публічні консультації"

Розглянувши проєкт Закону України "Про публічні консультації", надісланий листом Міністерства юстиції України від 14.01.2020 № 360/7.1.3/11-20, відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070 (1070/2011) , Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Погодити проєкт Закону України "Про публічні консультації" із зауваженнями, що додаються.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг забезпечити повідомлення Міністерства юстиції України про прийняте рішення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Голова Комісії
І. Пашко
Згідно з чинним законодавством
відповідно до колегіального рішення Комісії
Протокол № 5 засідання
Комісії від 30.01.2020
Додаток
до розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
30.01.2020 № 218

Зауваження

до проєкту Закону України "Про публічні консультації"

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, розглянула проєкт Закону України "Про публічні консультації" (далі - проєкт Закону), надісланий Міністерством юстиції України листом від 14.01.2020 № 360/7.1.3/11-20, та надає такі зауваження і пропозиції.
1. Преамбулою проєкту Закону зазначено, що цей Закон установлює загальні стандарти проведення суб'єктами владних повноважень публічних консультацій з метою забезпечення участі громадськості та інших заінтересованих осіб та врахування інтересів та потреб усіх заінтересованих осіб під час розроблення та прийняття проектів нормативно-правових актів суб'єктами владних повноважень.
До суб'єктів владних повноважень відповідно до проєкту Закону віднесено, зокрема, і державні колегіальні органи.
Державне регулювання ринків фінансових послуг відповідно до статті 21 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (далі - Закон) здійснюється: щодо ринку банківських послуг та діяльності з переказу коштів - Національним банком України; щодо ринків цінних паперів та похідних цінних паперів (деривативів) - Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; щодо інших ринків фінансових послуг - національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.
Повноваження Нацкомфінпослуг визначені Законом, а також Положенням про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженим Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070 (1070/2011) (далі - Положення).
Згідно з частиною третьою статті 28 Закону нормативно-правові акти Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) .
Проекти актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, що мають ознаки регуляторного акта, але на які не поширюється дія Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) , оприлюднюються з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань у порядку та спосіб, що передбачені Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) . Строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та не може становити менше ніж десять робочих днів з дня, наступного за днем оприлюднення проекту акта. Усі зауваження і пропозиції щодо проекту нормативно-правового акта, одержані протягом установленого строку, підлягають обов'язковому розгляду національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг. За результатами такого розгляду, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, повністю або частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє. Інформація про результати розгляду зауважень та пропозицій підлягає обов'язковому оприлюдненню на офіційному веб-сайті національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, протягом п'яти робочих днів з дня, наступного за днем такого розгляду.
Положення проєкту Закону, зокрема щодо порядку проведення публічних консультацій, строку проведення публічних консультацій, подання пропозицій заінтересованими сторонами, фактично дублюються з аналогічними положеннями Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) , але мають різні підходи щодо зазначених вище процедур.
Частиною третьою статті 2 проєкту Закону передбачено, що підготовка проектів регуляторних актів здійснюється відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) і з урахуванням положень цього Закону в частині організації та проведення публічного обговорення.
Натомість внесення змін до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) проектом Закону не передбачено та не враховано особливості розроблення та оприлюднення проектів регуляторних актів, визначені Законом.
Але відповідно до частини п'ятої статті 1 проєкту Закону порядок організації проведення публічних консультацій органами виконавчої влади, згідно з вимогами цього Закону, визначається Кабінетом Міністрів України.
Враховуючи викладене вище, положення проєкту Закону потребують доопрацювання в частині узгодження позицій із Законом та Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (1160-15) , оскільки їх практичне застосування буде призводити до неузгодженостей у діях суб'єктів владних повноважень, на які поширюється дія цих законів.
2. У листі Міністерства юстиції України від 14.01,2019 № 360/7.1.3/11-20 зазначено, що проєкт Закону розроблено на виконання підпункту 1 пункту 48 Плану заходів з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.11.2015 № 1393 (1393-2015-р) , яким передбачено розроблення законопроекту щодо громадського обговорення суспільно важливих рішень (публічні консультації).
Натомість положення проєкту Закону поширено не тільки на прийняття суспільно важливих рішень, але й на всі нормативно-правові акти, що розробляються суб'єктами владних повноважень.
3. Слід зазначити, що пояснювальна записка до проєкту Закону не враховує вимоги Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950 (950-2007-п) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 09.11.2011 № 1156 (1156-2011-п) ) (далі -Регламент), щодо змісту таких пунктів: вплив на бюджет; позиція заінтересованих сторін.
Так, пояснювальною запискою до проєкту Закону зазначено, що прийняття та реалізація проєкту Закону не потребує фінансування з державного чи місцевого бюджетів.
Разом з тим положеннями проєкту Закону передбачено обов'язок суб'єкта владних повноважень: забезпечувати розміщення матеріалів публічних консультацій на Єдиному веб-порталі, архівування та зберігання таких матеріалів, пов'язаних з проведенням публічних консультацій, не менше ніж три роки з дня прийняття рішення, публічного обговорення шляхом проведення публічних заходів (засідань за круглим столом, слухань, конференцій, фокус-груп, зустрічей, інтернет-, відеоконференцій тощо), що потребуватиме додаткового фінансування з державного чи місцевого бюджетів.
У пояснювальній записці до проєкту Закону також відсутній такий пункт як прогноз впливу, хоча прийняття проєкту Закону суттєво вплине на ринкове середовище, забезпечення захисту прав та інтересів суб'єктів господарювання, громадян і держави.
Враховуючи вищевикладене проєкт Закону потребує доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.
Директор департаменту державного регулювання та
методології нагляду на ринках фінансових послуг
Н. Лех
(Текст взято з сайту Нацкомфінпослуг України http://nfp.gov.ua)