НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
04.02.2020 № 247

Про схвалення висновку до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв'язку" (реєстраційний № 2788 від 20.01.2020)

Розглянувши, проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв'язку" (реєстраційний № 2788 від 20.01.2020) надісланий листом Секретаріату Кабінету Міністрів України від 30.01.2020 № 2588/0/2-20, відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070 (1070/2011) , Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв'язку" (реєстраційний № 2788 від 20.01.2020), що додається.
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг надати висновок до Міністерства фінансів України.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Голова Комісії
І. Пашко
Згідно з чинним законодавством
відповідно до колегіального рішення Комісії
Протокол № 6 засідання
Комісії від 04.02.2020
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
04.02.2020 № 247

ВИСНОВОК

до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв'язку" (реєстраційний номер 2788 від 20.01.2020)

Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв'язку" (реєстраційний номер 2788 від 20.01.2020) (далі - проект Закону) внесений на розгляд Верховної Ради України народним депутатом України Клочком A.A. та іншими.
Нацкомфінпослуг, у межах компетенції, розглянула проект Закону спрямований на створення сприятливих умов для забезпечення найменш захищеним категоріям громадян України доступу до фінансових послуг на всій території держави.
Проектом Закону пропонується внести зміни до Господарського та Цивільного кодексів України (435-15) , Законів України "Про банки та банківську діяльність" (2121-14) , "Про Національний банк України" (679-14) , "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (2664-14) , "Про поштовий зв'язок" (2759-14) , "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" (1768-14) , "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених від військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12) , "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" (2346-14) , "Про оплату праці" (108/95-ВР) , "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15) , "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) , "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (4452-17) .
Ключовими завданнями проекту Закону є:
- удосконалення порядку виплати пенсій, соціальних виплат, інших видів грошової допомоги через відділення поштового зв'язку, з використанням банківських поштових рахунків;
- удосконалення порядку надання послуг поштового зв'язку з переказу коштів;
- забезпечення доступу населення до фінансових послуг на всій території держави;
- підтримка бізнесу у віддалених населених пунктах шляхом збільшення рівня доступності до фінансових послуг;
- створення умов для підвищення рівня безготівкових розрахунків в державі.
Метою проекту Закону є підвищення рівня доступності фінансових послуг, забезпечення права громадян та суб'єктів господарювання на отримання фінансових послуг на всій території країни, залучення коштів в економіку держави, створення умов до розвитку безготівкових розрахунків, оптимізація діяльності національного оператора поштового зв'язку.
В той же час, вважаємо за необхідне висловити такі зауваження до законопроекту.
1. Враховуючи те, що пунктом 1 частини першої статті 18 Закону України від 06.12.2019 № 361-IX "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", у редакції набрання чинності якої відбудеться 28.04.2020 передбачено, зокрема, що державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії щодо операторів поштового зв'язку здійснюється Національним банком України, вважаємо за необхідне у проекті Закону підпункт 2 пункту 6 розділу І, щодо повноважень Національного банку України, виключити.
2. Відповідно до статті 47 Закону України "Про банки і банківську діяльність" банки мають право надавати банківські та інші фінансові послуги (крім послуг у сфері страхування), а також здійснювати іншу діяльність, визначену в цій статті, яка тим чи іншим чином пов'язана з банківською діяльністю.
Банківська діяльність як така є виключним видом діяльності. При цьому, належне здійснення банківської діяльності, змістом якої є, у тому числі, залучення у вклади (депозити) грошових коштів фізичних і юридичних осіб та розміщення зазначених коштів від свого імені, на власних умовах та на власний ризик, відкриття і ведення банківських рахунків фізичних та юридичних осіб (ст. 1 Закону України "Про банки і банківську діяльність"), вимагає від особи, яка її здійснює, виконання ряду специфічних вимог, зокрема, щодо капіталу банку, його резервів, структури власності, ділової репутації керівників, технічного забезпечення, розкриття банківської таємниці, державного контролю за банками тощо.
Враховуючи зазначені ризики, що можуть негативно вплинути на спроможність фінансових установ виконувати свої зобов'язання перед споживачами фінансових послуг, у разі залучення Національним оператором поштового зв'язку їх коштів у вклади (депозити) вважаємо за необхідне абзац шостий пункту 4 пункту 11 розділу І проекту Закону викласти в такій редакції:
"залучення у вклади (депозити) коштів від фізичних та юридичних осіб (за винятком фінансових установ)".
Крім того, необхідно зазначити, що враховуючи те, що пояснювальна записка до проекту Закону не містить докладної інформації щодо фінансово-економічного стану національного оператора поштового зв'язку, спроможності адміністративного, організаційно-технічного, кадрового, економічного забезпечення здійснення банківських операцій, неможливо визначити здатність ПАТ "Укрпошта" надавати фінансові послуги та забезпечувати фінансову стабільність.
3. Пункт 4 пункту 10 розділу І проекту Закону потребує доопрацювання, з урахуванням підпункту 1 пункту 6 Закону України від 12.09.2019 79-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг" (79-20) , яким передбачено, зокрема, виключення деяких пунктів у статті 4 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Висновок
Проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв'язку" (реєстраційний номер 2788 від 20.01.2020) потребує доопрацювання.
Директор департаменту державного регулювання та
методології нагляду на ринках фінансових послуг
Н. Лех
(Текст взято з сайту Нацкомфінпослуг України http://nfp.gov.ua)