КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 7 грудня 2011 р. № 1270
Київ

Про затвердження Комплексної (зведеної) програми підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій

( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 380 від 29.05.2013 (380-2013-п) № 648 від 04.09.2013 (648-2013-п) № 356 від 21.08.2014 (356-2014-п) № 776 від 30.09.2015 (776-2015-п) № 924 від 07.11.2018 (924-2018-п) № 390 від 08.05.2019 (390-2019-п) № 718 від 22.07.2020 (718-2020-п) )
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Комплексну (зведену) програму підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій, що додається.
2. Визнати таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2005 р. № 515 (515-2005-р) "Про схвалення Концепції підвищення безпеки діючих енергоблоків атомних електростанцій".
Прем'єр-міністр України
М.АЗАРОВ
Інд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 7 грудня 2011 р. № 1270

КОМПЛЕКСНА (ЗВЕДЕНА) ПРОГРАМА

підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій

( У тексті Комплексної (зведеної) програми слово "Міненерговугілля" у всіх відмінках замінено словом "Міненерго" згідно з Постановою КМ № 718 від 22.07.2020 (718-2020-п) )

Загальна частина

На сьогодні атомні електростанції забезпечують близько 50 відсотків потреби національної економіки в електроенергії.
В умовах залежності країни від імпорту енергоносіїв, постійного зростання цін на них та зношеності обладнання теплових електростанцій пріоритетними напрямами енергетичної політики держави є розвиток вітчизняної атомної енергетики, підвищення рівня безпеки та надійності її роботи.
Аварія на японській АЕС "Фукусіма", що була спричинена насамперед стихійним природним явищем (цунамі), призвела до значних економічних збитків японської економіки, перевищення встановлених меж викидів радіоактивних речовин у навколишнє природне середовище та опромінення персоналу і населення. Такі негативні наслідки привернули увагу світової спільноти до рівня забезпечення безпеки під час використання ядерної енергії у мирних цілях та необхідності переоцінки рівнів безпеки об'єктів атомно-енергетичного комплексу в умовах виникнення стихійних природних явищ та інших екстремальних ситуацій. З урахуванням зазначених подій такі держави, як Німеччина, Швейцарія, Італія та Японія заявили про поступову відмову від атомної енергетики, інші країни - члени ЄС - про необхідність переоцінки рівня безпеки об'єктів атомно-енергетичного комплексу та його підвищення.
Під час зустрічі міністрів енергетики країн - членів ЄС та сусідніх країн, що відбулася 23 червня 2011 р. у Брюсселі, була прийнята спільна Декларація про проведення всесторонньої переоцінки ризиків і безпеки експлуатації атомних електростанцій (стрес-тестів) та вжиття відповідних заходів, до якої приєдналася Україна.
Таким чином, в умовах погіршення іміджу атомної енергетики її подальший розвиток можливий лише за умови гарантованого забезпечення та постійного підвищення рівня безпеки експлуатації енергоблоків атомних електростанцій.

Мета Програми

Метою Програми є:
підвищення рівня безпеки експлуатації енергоблоків атомних електростанцій та надійності їх роботи;
зменшення ризиків виникнення аварій на атомних електростанціях під час стихійного лиха або інших екстремальних ситуацій;
підвищення ефективності управління проектними і позапроектними аваріями на атомних електростанціях, мінімізація їх наслідків.

Шляхи і способи розв'язання проблеми

Державним підприємством "НАЕК "Енергоатом" згідно з вимогами діючих норм і правил ядерної та радіаційної безпеки в 2010 році проведено аналіз стану безпеки енергоблоків атомних електростанцій, під час якого перевірено можливість забезпечення безпеки в умовах виникнення проектних і позапроектних аварій та управління такими аваріями.
З урахуванням результатів зазначеного аналізу та практичного досвіду експлуатації атомних електростанцій державним підприємством "НАЕК "Енергоатом" розроблені та здійснюються заходи з підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій.
Після аварії на японській АЕС "Фукусіма" державним підприємством "НАЕК "Енергоатом" проведено позачергову переоцінку рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій з урахуванням можливих сценаріїв розвитку подій під час стихійного лиха або інших екстремальних ситуацій. Обсяг і порядок проведення позачергової переоцінки рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій, а також структура та зміст звітів про результати такої переоцінки відповідають рекомендаціям Групи європейських регуляторів з питань ядерної безпеки (ENSREG) у частині дотримання технічних вимог для європейських атомних електростанцій.
За результатами проведення позачергової переоцінки рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій державним підприємством "НАЕК "Енергоатом" додатково розроблено заходи з підвищення рівня їх безпеки. Зведені заходи з підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій здійснюються на пілотних енергоблоках, після чого з урахуванням їх результатів - на інших енергоблоках атомних електростанцій.
Державне підприємство "НАЕК "Енергоатом" погоджує з Міненерго, Держатомрегулювання та ДСНС (у частині здійснення протипожежних заходів) зведені заходи з підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій з обґрунтуванням необхідності їх виконання та щорічні плани-графіки із зазначенням строків здійснення таких зведених заходів.
( Абзац п'ятий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 380 від 29.05.2013 (380-2013-п) )
Контроль за виконанням зазначених планів-графіків здійснюється Міненерго та Держатомрегулювання. Державне підприємство "НАЕК "Енергоатом" інформує щокварталу Міненерго та Держатомрегулювання про стан здійснення зведених заходів з підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій, а НКРЕ - про використання коштів для їх здійснення.
Програму передбачається виконати протягом 2012-2023 років.
( Абзац сьомий розділу із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 776 від 30.09.2015 (776-2015-п) , № 390 від 08.05.2019 (390-2019-п) )

Завдання і заходи

Основними завданнями Програми є:
запобігання виникненню аварій під час стихійного лиха або інших екстремальних ситуацій, мінімізація наслідків таких аварій;
унеможливлення та/або зменшення негативного радіоактивного впливу на навколишнє природне середовище та населення під час можливого виникнення аварій на атомних електростанціях;
зменшення кількості порушень у роботі атомних електростанцій та позапланових відключень енергоблоків від об'єднаної енергетичної системи України, а також збільшення обсягів корисного відпуску електроенергії;
підвищення ефективності аварійного реагування на надзвичайні події на атомних електростанціях;
виконання міжнародних зобов'язань України стосовно реалізації рекомендацій МАГАТЕ та ЄС у частині підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій.
Програмою передбачається здійснення заходів, спрямованих на:
забезпечення стійкості енергоблоків атомних електростанцій до стихійного лиха або інших екстремальних ситуацій;
забезпечення безперебійного енергопостачання енергоблоків атомних електростанцій і тепловідведення від активної зони реактора;
удосконалення системи бар'єрів фізичного захисту на шляху поширення іонізуючого випромінювання та радіоактивних речовин (паливної матриці, оболонки тепловипромінювальних елементів, корпуса реактора та герметичної оболонки реакторної установки);
належне управління проектними і позапроектними аваріями, у тому числі аваріями з пошкодженням активної зони реакторів енергоблоків атомних електростанцій;
забезпечення аварійної готовності атомних електростанцій;
заміну обладнання, що відпрацювало встановлений строк;
завершення здійснення заходів, передбачених Концепцією підвищення безпеки діючих енергоблоків атомних електростанцій (515а-2005-р) , схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2005 р. № 515.

Очікувані результати, ефективність Програми

Виконання Програми дасть змогу:
підвищити рівень безпеки енергоблоків атомних електростанцій відповідно до міжнародних стандартів і сприятиме визнанню такого факту МАГАТЕ та ЄС;
удосконалити основні критерії ядерної безпеки, визначені нормами і правилами ядерної та радіаційної безпеки (зниження рівня ймовірності пошкодження активної зони реактора та аварійних викидів радіоактивних речовин), а також зменшити кількість відмов обладнання енергоблоків атомних електростанцій та їх позапланових зупинок;
створити необхідні умови для прийняття рішень щодо можливості продовження строків експлуатації енергоблоків атомних електростанцій.

Обсяги та джерела фінансування

Витрати на виконання Програми здійснюються за рахунок коштів, які надходять державному підприємству "НАЕК "Енергоатом" від продажу електричної та теплової енергії, що виробляється атомними електростанціями, та/або інших джерел, не заборонених законодавством, а також коштів, наданих як кредити Європейським банком реконструкції та розвитку і Євратомом.
Фінансування Програми за рахунок бюджетних коштів не передбачається.
Орієнтовний обсяг фінансування Програми становить усього 26893 млн. гривень (без урахування податку на додану вартість) власних коштів державного підприємства "НАЕК "Енергоатом", а також 600 млн. євро, наданих як кредити Європейським банком реконструкції та розвитку та Євратомом.
Обсяг витрат, необхідних для виконання Програми за рахунок власних коштів державного підприємства "НАЕК "Енергоатом", уточнюється щороку під час затвердження тарифу на відпуск електричної та теплової енергії, що виробляється атомними електростанціями. Для цього державне підприємство "НАЕК "Енергоатом" узгоджує з Міненерго та подає НКРЕКП розрахунок коштів, необхідних для виконання Програми, з урахуванням індексу цін виробників промислової продукції, індексу інфляції та змін курсу валют згідно з планом-графіком здійснення зведених заходів з підвищення рівня безпеки атомних електростанцій.
Залучення кредитів Європейського банку реконструкції та розвитку і Євратома в обсязі 600 млн. євро здійснюється відповідно до Порядку підготовки, реалізації, проведення моніторингу та завершення реалізації проектів економічного і соціального розвитку України, що підтримуються міжнародними фінансовими організаціями (70-2016-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2016 р. № 70 (Офіційний вісник України, 2016 p., № 16, ст. 627).
( Розділ в редакції Постанов КМ № 776 від 30.09.2015 (776-2015-п) , № 924 від 07.11.2018 (924-2018-п) )