ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 9 липня 2021 року № 259

Про Порядок розгляду скарг комісіями з всеукраїнського референдуму

Відповідно до частини п’ятої статті 123, частини сьомої статті 131 Закону (1135-20) України "Про всеукраїнський референдум", керуючись статтями 11 - 13, пунктами 1, 4, 13 статті 17, пунктами 4, 13 статті 20 Закону (1932-15) України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Затвердити Порядок розгляду скарг комісіями з всеукраїнського референдуму (додається).
2. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
О.ДІДЕНКО
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 9 липня 2021 року № 259

ПОРЯДОК

розгляду скарг комісіями з всеукраїнського референдуму

1. Загальні положення

1.1. Цей Порядок регулює питання розгляду комісіями з всеукраїнського референдуму скарг на рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються процесу всеукраїнського референдуму, його ініціювання.
1.2. Під час розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються процесу всеукраїнського референдуму, його ініціювання, та прийняття за наслідками такого розгляду відповідних рішень комісії з всеукраїнського референдуму керуються положеннями Конституції України (254к/96-ВР) , Закону України (1135-20) "Про всеукраїнський референдум" (далі - Закон), Закону України (1932-15) "Про Центральну виборчу комісію", інших законів України, цим Порядком та іншими актами Центральної виборчої комісії, прийнятими на виконання законів України.
1.3. Під скаргою слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про всеукраїнський референдум та вимога забезпечити реалізацію і захист прав на участь у всеукраїнському референдумі, законних інтересів суб’єктів референдумного процесу, поновити порушені права на участь у всеукраїнському референдумі.

2. Суб’єкти звернення зі скаргою до комісії з всеукраїнського референдуму

2.1. Відповідно до частини першої статті 125 Закону (1135-20) суб’єктом звернення до комісії з всеукраїнського референдуму зі скаргою щодо процесу всеукраїнського референдуму може бути:
1) виборець, права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження;
2) ініціативна група всеукраїнського референдуму за народною ініціативою (далі - ініціативна група);
3) політична партія, зареєстрована в Центральній виборчій комісії як прихильник або опонент питання всеукраїнського референдуму;
4) громадська організація, зареєстрована в Центральній виборчій комісії як прихильник або опонент питання всеукраїнського референдуму;
5) офіційний спостерігач від ініціативної групи, політичної партії, громадської організації, зареєстрованої як прихильник або опонент питання всеукраїнського референдуму, а також від громадської організації, що отримала дозвіл мати офіційних спостерігачів на всеукраїнському референдумі, зареєстрований відповідно до вимог Закону (1135-20) (далі - офіційний спостерігач).
При цьому офіційний спостерігач у територіальному окрузі з всеукраїнського референдуму може звернутися зі скаргою лише до окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму в межах відповідного територіального округу з всеукраїнського референдуму; офіційний спостерігач у закордонному окрузі з всеукраїнського референдуму - до Центральної виборчої комісії як окружної комісії з всеукраїнського референдуму закордонного округу з всеукраїнського референдуму, а також дільничної комісії з всеукраїнського референдуму закордонної дільниці; офіційний спостерігач у загальнодержавному окрузі з всеукраїнського референдуму - до будь-якої комісії з всеукраїнського референдуму.
2.2. Виборець може оскаржити до комісії з всеукраїнського референдуму рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують особисто його права або охоронювані законом інтереси щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму, у тому числі на участь у роботі комісії з всеукраїнського референдуму, здійснення спостереження, присутність на засіданні комісії з всеукраїнського референдуму у визначених Законом (1135-20) випадках, під час проведення голосування відповідно до Закону, незабезпечення передбачених законодавством умов для доступу виборців з інвалідністю до процесу всеукраїнського референдуму.

3. Представництво суб’єктів звернення зі скаргою до комісії з всеукраїнського референдуму

3.1. Суб’єктами підписання скарги від імені ініціативної групи з урахуванням положень частин першої, третьої, четвертої статті 76, частин першої, другої статті 78 Закону (1135-20) можуть бути:
1) уповноважений представник ініціативної групи - під час подання скарги до будь-якої комісії з всеукраїнського референдуму;
2) уповноважена особа ініціативної групи у загальнодержавному окрузі з всеукраїнського референдуму - під час подання скарги до будь-якої окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму, а також до Центральної виборчої комісії як окружної комісії з всеукраїнського референдуму закордонного округу з всеукраїнського референдуму;
3) уповноважена особа ініціативної групи у територіальному окрузі з всеукраїнського референдуму - під час подання скарги до окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму в межах відповідного територіального округу з всеукраїнського референдуму;
4) представник ініціативної групи у Центральній виборчій комісії - у разі подання скарги до Центральної виборчої комісії.
3.2. Суб’єктами підписання скарги від імені політичної партії, громадської організації, що зареєстровані як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму, з урахуванням положень частин першої, третьої статті 76, частин першої, другої статті 78 Закону (1135-20) можуть бути:
1) керівник політичної партії, громадської організації - під час подання скарги до будь-якої комісії з всеукраїнського референдуму;
2) уповноважена особа політичної партії, громадської організації у загальнодержавному окрузі з всеукраїнського референдуму - під час подання скарги до будь-якої окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму, а також до Центральної виборчої комісії як окружної комісії з всеукраїнського референдуму закордонного округу з всеукраїнського референдуму;
3) уповноважена особа політичної партії, громадської організації у територіальному окрузі з всеукраїнського референдуму - під час подання скарги до окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму в межах відповідного територіального округу з всеукраїнського референдуму;
4) представник політичної партії, громадської організації у Центральній виборчій комісії - у разі подання скарги до Центральної виборчої комісії.
3.3. Суб’єкти, зазначені у пунктах 3.1, 3.2 цього Порядку, діють як представники ініціативної групи, політичної партії, громадської організації без додаткового уповноваження.
3.4. Документом, що підтверджує повноваження особи, вказаної у підпункті 1 пункту 3.1 цього Порядку, є рішення зборів громадян України про призначення уповноваженого представника ініціативної групи.
Документом, що підтверджує повноваження осіб, указаних у підпунктах 2 - 4 пункту 3.1, підпунктах 2 - 4 пункту 3.2 цього Порядку, є відповідне посвідчення, видане Центральною виборчою комісією.

4. Суб’єкти розгляду скарг. Предмет і суб’єкт оскарження до комісії з всеукраїнського референдуму

4.1. Суб’єкти звернення зі скаргою, зазначені в пункті 2.1 цього Порядку, можуть з урахуванням вимог Закону (1135-20) та цього Порядку оскаржити:
1) до Центральної виборчої комісії:
- рішення, дії чи бездіяльність окружної комісії з всеукраїнського референдуму;
- дії чи бездіяльність членів окружної комісії з всеукраїнського референдуму;
2) до окружної комісії з всеукраїнського референдуму, що утворила відповідну дільничну комісію:
- рішення, дії чи бездіяльність дільничної комісії з всеукраїнського референдуму;
- дії чи бездіяльність членів дільничної комісії з всеукраїнського референдуму;
3) до дільничної комісії з всеукраїнського референдуму:
- дії чи бездіяльність члена відповідної дільничної комісії з всеукраїнського референдуму під час проведення голосування.
4.2. Рішення, дії чи бездіяльність комісій з всеукраїнського референдуму, їх членів, указані у пункті 4.1 цього Порядку, також можуть оскаржуватися до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.
4.3. Виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви оскаржуються:
1) рішення, дії, бездіяльність Центральної виборчої комісії;
2) дії чи бездіяльність члена Центральної виборчої комісії;
3) рішення, дії, бездіяльність регіонального та територіального представництв Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення);
4) рішення чи дії ініціативної групи, члена ініціативної групи;
5) рішення чи дії політичної партії, громадської організації, зареєстрованих як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму;
6) дії чи бездіяльність уповноважених осіб суб’єктів процесу всеукраїнського референдуму (ініціативної групи, політичної партії, громадської організації, зареєстрованих як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму);
7) дії чи бездіяльність офіційного спостерігача;
8) рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, їх посадових та службових осіб;
9) рішення, дії чи бездіяльність засобів масової інформації, інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників.
4.4. Якщо судом відкрито провадження за адміністративним позовом або ухвалено судове рішення з того самого питання та з тих самих підстав, що подано скаргу до комісії з всеукраїнського референдуму, комісія з всеукраїнського референдуму не пізніше наступного дня після отримання відомостей про відкриття провадження/ухвалення судового рішення повертає таку скаргу суб’єкту звернення без розгляду листом за підписом особи, вказаної у пункті 7.12 цього Порядку (частині другій статті 129 Закону (1135-20) ), із зазначенням підстав її повернення.

5. Строки подання скарги до комісії з всеукраїнського референдуму

5.1. Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті 127 Закону (1135-20) , згідно з якою скарга до комісії з всеукраїнського референдуму може бути подана суб’єктом звернення протягом трьох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження.
5.2. Законом (1135-20) установлено такі спеціальні строки оскарження:
1) скарга щодо порушення, вчиненого до дня голосування, може бути подана протягом трьох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування (частина друга статті 127 Закону (1135-20) );
2) скарга щодо порушення, вчиненого в день голосування до закінчення голосування, може бути подана до відповідної дільничної комісії з всеукраїнського референдуму не пізніше закінчення голосування (частина третя статті 127 Закону (1135-20) );
3) скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної комісії з всеукраїнського референдуму, члена (членів) дільничної комісії, вчинених у день голосування, а також під час підрахунку голосів виборців на дільниці з всеукраїнського референдуму та/або під час транспортування документів, може бути подана до окружної комісії з всеукраїнського референдуму не пізніше дня, наступного за днем прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною комісією з всеукраїнського референдуму документів дільничної комісії з всеукраїнського референдуму відповідно до Закону (частина третя статті 127 Закону (1135-20) ).
5.3. Під час розгляду комісією з всеукраїнського референдуму питання щодо дотримання суб’єктом звернення зі скаргою строків оскарження комісія з всеукраїнського референдуму повинна також враховувати такі положення Закону (1135-20) :
1) першим днем строку, що відповідно до Закону має початися у зв’язку з настанням певної події, є день, наступний за днем настання зазначеної події; останнім днем строку, що відповідно до Закону має закінчитися у зв’язку з настанням певної події, є день, що передує дню зазначеної події (частини друга, третя статті 25);
2) обчислення строку оскарження починається з дня, наступного за днем прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, що оскаржуються (частина п’ята статті 127);
3) днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути вчинена, але не вчинена дія, передбачена законом (частина четверта статті 127);
4) строк подання скарги подовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше дня, наступного за днем її повернення суб’єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 129 Закону (1135-20) (частина сьома статті 127);
5) зміна або уточнення вимог суб’єкта звернення із скаргою під час розгляду скарги комісією з всеукраїнського референдуму, зумовлені виявленням обставин, раніше не відомих суб’єкту звернення із скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків (частина восьма статті 127).
Суб’єкт звернення зі скаргою повинен довести, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою.
Суб’єкт звернення зі скаргою має право в межах строку подання скарги до комісії з всеукраїнського референдуму змінити її вимоги (змінити предмет оскарження без зміни підстав, збільшити або зменшити розмір вимог) шляхом подання письмової заяви.
Уточнення вимог суб’єкта звернення зі скаргою (поправки, доповнення, внесені з метою надання більшої точності вимогам скарги без зміни їх по суті) здійснюється шляхом подання заяви у письмовій формі (на паперових носіях або в електронній формі, засвідченій кваліфікованим електронним підписом) не пізніш як за дві години до початку засідання комісії з всеукраїнського референдуму, на якому така скарга розглядатиметься.
Заяви про зміну або уточнення вимог скарги, подані після закінчення вказаних строків, а також стосовно яких скаржник не довів, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою, відхиляються, про що зазначається у рішенні комісії з всеукраїнського референдуму;
6) днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги комісією з всеукраїнського референдуму (частина шоста статті 127).

6. Приймання та реєстрація скарг

Скарги, що подаються до окружних і дільничних комісій з всеукраїнського референдуму, приймаються та реєструються відповідно до Закону (1135-20) і Порядку організації роботи та ведення діловодства комісій з всеукраїнського референдуму, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 9 липня 2021 року № 256 (v0256359-21) .

7. Вимоги до змісту і форми скарги. Наслідки подання неналежно оформленої скарги

7.1. Невідкладно після надходження скарги комісія з всеукраїнського референдуму перевіряє дотримання суб’єктом звернення зі скаргою вимог Закону (1135-20) (стаття 128) та цього Порядку щодо форми та змісту скарги.
7.2. Згідно з частиною першою статті 128 Закону (1135-20) скарга до комісії з всеукраїнського референдуму подається у письмовій формі (на паперових носіях або в електронній формі, засвідченій кваліфікованим електронним підписом). Скарга повинна містити:
1) назву комісії з всеукраїнського референдуму, до якої вона подається;
2) прізвище, власне ім’я, по батькові (найменування) суб’єкта звернення із скаргою, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;
3) прізвище, власне ім’я, по батькові (найменування) суб’єкта оскарження, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі відомі суб’єкту звернення;
4) суть порушеного питання;
5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб’єкт звернення із скаргою обґрунтовує свої вимоги;
6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від суб’єкта розгляду скарги;
7) перелік документів і матеріалів, що додаються;
8) підпис суб’єкта звернення із скаргою чи особи, яка його представляє відповідно до статті 126 (1135-20/ые126) Закону (1135-20) та розділу 3 цього Порядку, із зазначенням дати підписання.
7.3. Скарга може містити перелік заінтересованих осіб, яких суб’єкт звернення із скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги.
7.4. Виборець, оскаржуючи рішення, дію чи бездіяльність суб’єкта оскарження, повинен зазначити у своїй скарзі, яким чином таке рішення, дія чи бездіяльність порушує його особисті права щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму.
7.5. Суб’єкт звернення може у скарзі заявляти вимоги про:
1) визнання рішення (окремих його положень) суб’єкта оскарження таким, що не відповідає вимогам законодавства про всеукраїнський референдум (є протиправним), порушує права на участь у процесі всеукраїнського референдуму, права та законні інтереси суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму та його скасування;
2) визнання дій суб’єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам законодавства про всеукраїнський референдум (є протиправними), порушують права на участь у процесі всеукраїнського референдуму, права та законні інтереси суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму і зобов’язання утриматися від вчинення певних дій;
3) визнання бездіяльності суб’єкта оскарження такою, що не відповідає вимогам законодавства про всеукраїнський референдум (є протиправною), порушує права громадян на участь у процесі всеукраїнського референдуму, права та законні інтереси суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму і зобов’язання вчинити певні дії, передбачені законодавством, яке регулює організацію та порядок проведення всеукраїнського референдуму;
4) поновлення в інший спосіб, що не суперечить Закону (1135-20) , порушених прав на участь у процесі всеукраїнського референдуму, прав та законних інтересів суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму.
В одній скарзі може бути об’єднано декілька вимог, пов’язаних між собою підставою виникнення або поданими доказами, основні та похідні вимоги скарги. Похідною вимогою скарги є вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої вимоги скарги (основної вимоги).
7.6. У скарзі, що подається від імені ініціативної групи, політичної партії, громадської організації, зареєстрованих як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму, передбачені пунктом 2 частини першої статті 128 Закону (підпунктом 2 пункту 7.2 цього Порядку) відомості зазначаються стосовно суб’єкта звернення зі скаргою, тобто щодо ініціативної групи, політичної партії, громадської організації відповідно.
7.7. У разі подання скарги від імені політичної партії, громадської організації, зареєстрованих як прихильник чи опонент питання всеукраїнського референдуму, керівником політичної партії, громадської організації, його підпис засвідчується печаткою політичної партії, громадської організації.
У разі подання скарги до комісії з всеукраїнського референдуму особисто уповноваженим представником ініціативної групи він пред’являє копію рішення зборів громадян України про призначення уповноваженого представника ініціативної групи, а представником, указаним у підпунктах 2 - 4 пункту 3.1, підпунктах 2 - 4 пункту 3.2 цього Порядку, - посвідчення, видане Центральною виборчою комісією у порядку, встановленому Законом (1135-20) . В інших випадках до скарги додається засвідчена в установленому порядку копія відповідного документа.
7.8. Якщо скарга подається до комісії з всеукраїнського референдуму офіційним спостерігачем особисто, він пред’являє посвідчення, видане комісією з всеукраїнського референдуму в порядку, встановленому Законом (1135-20) . В інших випадках до скарги додається засвідчена в установленому порядку копія відповідного посвідчення.
7.9. Згідно з частиною четвертою статті 128 Закону (1135-20) до скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, що дорівнює кількості суб’єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.
При цьому письмові докази подаються в оригіналі або в засвідченій у встановленому порядку копії.
У разі подання засобами електронної пошти (в електронній формі) скарги, засвідченої кваліфікованим електронним підписом, документи, що мають бути додані до неї відповідно до статті 128 Закону (1135-20) , подаються у формі електронного документа, засвідченого кваліфікованим електронним підписом.
7.10. Скарга, оформлена без дотримання передбачених статтею 128 (1135-20) Закону (1135-20) та цим Порядком вимог, повертається суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніше дня, наступного за днем її надходження, а скарга, подана напередодні дня голосування, у день голосування чи наступного дня, - невідкладно.
7.11. Повернення скарги без розгляду здійснюється листом за підписом особи, вказаної у пункті 7.12 цього Порядку (частина друга статті 129 Закону (1135-20) ), в якому зазначається вичерпний перелік недоліків, що перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 128 Закону (1135-20) та цього Порядку, у передбачені Законом строки.
7.12. Право повернути скаргу без розгляду мають:
1) щодо скарг, поданих до Центральної виборчої комісії, - Голова Центральної виборчої комісії, заступник Голови Центральної виборчої комісії або інший член Центральної виборчої комісії за дорученням Голови Центральної виборчої комісії;
2) щодо скарг, поданих до окружної чи дільничної комісії з всеукраїнського референдуму, - голова або заступник голови відповідної комісії з всеукраїнського референдуму.
7.13. При повторному поданні скарги з невиправленими недоліками або з допущенням нових недоліків комісія з всеукраїнського референдуму приймає рішення (постанову) про залишення такої скарги без розгляду по суті (частина четверта статті 129 Закону (1135-20) ).
7.14. У разі повторного подання скарги після усунення її недоліків у скарзі зазначається, що вона подається повторно.

8. Опрацювання комісією з всеукраїнського референдуму скарги, що надійшла засобами електронної пошти (в електронній формі)

У разі надходження скарги (сканованої копії скарги) засобами електронної пошти (в електронній формі), крім тієї, яка засвідчена кваліфікованим електронним підписом, вона опрацьовується комісією з всеукраїнського референдуму в установленому порядку після надходження цієї скарги у письмовій формі на паперових носіях або засвідченої кваліфікованим електронним підписом. Днем подання такої скарги вважається день отримання скарги комісією з всеукраїнського референдуму у письмовій формі на паперових носіях або засвідченої кваліфікованим електронним підписом.

9. Процедура та строки розгляду скарг комісією з всеукраїнського референдуму

9.1. Скарга, оформлена з дотриманням вимог статті 128 Закону (1135-20) та цього Порядку, розглядається відповідною комісією з всеукраїнського референдуму на її засіданні.
9.2. Порядок скликання і проведення засідань комісій з всеукраїнського референдуму встановлено Законом (1135-20) , Законом України (1932-15) "Про Центральну виборчу комісію" та актами Центральної виборчої комісії.
9.3. На засідання комісії з всеукраїнського референдуму з розгляду скарги обов’язково своєчасно запрошують суб’єкта звернення із скаргою, суб’єкта оскарження та інших заінтересованих осіб.
9.4. Про місце, день і час проведення засідання комісії, на якому передбачається розгляд скарги, та про запрошення взяти участь у такому засіданні комісія з всеукраїнського референдуму повідомляє суб’єкта звернення із скаргою, суб’єкта оскарження та інших заінтересованих осіб одним із таких способів:
рекомендованою телеграмою;
факсимільним повідомленням;
засобами електронної пошти.
Допускається повідомлення суб’єкта звернення із скаргою, суб’єкта оскарження та заінтересованих осіб про місце, день і час розгляду скарги телефоном з фіксуванням такої дії службовою особою суб’єкта розгляду скарги окремою письмовою довідкою.
Документи щодо повідомлення зазначених осіб додаються до протоколу засідання комісії з всеукраїнського референдуму, на якому відбувався розгляд скарги.
9.5. Неприбуття на засідання комісії з всеукраїнського референдуму осіб, які були належним чином повідомлені про нього, та/чи їх представників не перешкоджає розгляду скарги.
9.6. Копії скарги та доданих до неї документів надаються суб’єкту оскарження та заінтересованим особам заздалегідь, а в разі неможливості - не пізніше початку розгляду скарги. Суб’єкт оскарження має право подати письмові пояснення по суті скарги, що беруться до уваги комісією з всеукраїнського референдуму під час розгляду скарги.
9.7. Загальний строк розгляду скарг установлено частиною першою статті 130 Закону (1135-20) , згідно з якою скарга розглядається відповідною комісією з всеукраїнського референдуму на її засіданні не пізніш як на третій день з дня отримання скарги.
9.8. Частинами другою - четвертою статті 130 Закону (1135-20) встановлено такі спеціальні строки розгляду скарг:
1) скарга щодо порушення, вчиненого до дня голосування, розглядається комісією з всеукраїнського референдуму не пізніш як на третій день з дня отримання скарги, але не пізніше 24 години дня, що передує дню голосування;
2) скарга щодо порушення, вчиненого у день голосування до закінчення голосування, подана до дільничної комісії з всеукраїнського референдуму, розглядається нею невідкладно після закінчення голосування;
3) скарга щодо порушення, вчиненого у день голосування, під час підрахунку голосів на дільниці та/або під час транспортування документів всеукраїнського референдуму, подана до комісії з всеукраїнського референдуму, розглядається нею у дводенний строк з дня подання скарги, але не пізніше приймання протоколу про підрахунок голосів виборців на відповідній дільниці.

10. Докази

10.1. Згідно з частиною першою статті 132 Закону (1135-20) доказами, на підставі яких комісія з всеукраїнського референдуму встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, можуть бути:
1) письмові документи і матеріали (у тому числі електронні), які містять відомості про обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги;
2) письмові пояснення суб’єктів процесу всеукраїнського референдуму, посадових і службових осіб органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, відповідних органів правопорядку, отримані на вимогу суб’єкта розгляду скарги, у тому числі членів комісії з всеукраїнського референдуму, на виконання повноважень комісії з всеукраїнського референдуму;
3) речові докази;
4) висновки експертів, надані письмово на запит комісії з всеукраїнського референдуму - суб’єкта розгляду скарги, суб’єкта звернення або суб’єкта оскарження;
5) аудіо-, відеоматеріали.
10.2. Відповідно до частини шостої статті 132 Закону (1135-20) письмові докази подаються в оригіналі або у засвідченій у встановленому порядку копії.
Якщо подано копію письмового доказу, комісія з всеукраїнського референдуму має право вимагати подання оригіналу або самостійно витребовує оригінал письмового доказу.
Після розгляду скарги комісія з всеукраїнського референдуму на вимогу власника документа повертає оригінал документа, а у справі скарги залишається засвідчена комісією його копія.
10.3. Докази комісії з всеукраїнського референдуму надають суб’єкт звернення із скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи.
Комісія з всеукраїнського референдуму - суб’єкт розгляду скарги може звернутися із запитом (витребувати) додаткові докази за власною ініціативою або на прохання суб’єкта звернення із скаргою, суб’єкта оскарження, заінтересованих осіб.
У разі якщо суб’єкт звернення із скаргою, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не нададуть доказів для підтвердження обставин, на які вони посилаються, комісія з всеукраїнського референдуму вирішує справу на основі наявних доказів.
10.4. Згідно з частиною четвертою статті 132 Закону (1135-20) комісія з всеукраїнського референдуму бере до розгляду лише ті докази, що мають значення для розгляду скарги, тобто лише ті докази, які свідчать про наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, або конкретизують, уточнюють ці обставини.
Про відхилення доказів, що не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні комісії - суб’єкта розгляду скарги.
10.5. Комісія з всеукраїнського референдуму повинна враховувати положення частини п’ятої статті 132 Закону (1135-20) , згідно з якими обставини (факти), для доведення яких законом установлені певні засоби доказування, не можуть доводитися іншими засобами доказування.
10.6. Частиною сьомою статті 132 Закону (1135-20) передбачено, що комісія з всеукраїнського референдуму оцінює належність, достовірність кожного доказу, достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись законом. Жодні докази не мають наперед установленої сили, крім обставин, фактів, встановлених судовим рішенням, що набрало законної сили.

11. Рішення комісії з всеукраїнського референдуму за результатами розгляду скарг

11.1. Рішення комісії з всеукраїнського референдуму - суб’єкта розгляду скарги має бути законним і обґрунтованим.
11.2. За результатами розгляду скарги комісія з всеукраїнського референдуму на засіданні ухвалює рішення у формі постанови.
11.3. Перед розглядом скарги по суті комісія з всеукраїнського референдуму вивчає скаргу для встановлення таких обставин:
1) чи подано скаргу належним суб’єктом звернення із скаргою, визначеним Законом (1135-20) ;
2) чи віднесено Законом розгляд скарги до повноважень комісії з всеукраїнського референдуму (належний суб’єкт розгляду скарги);
3) чи дотримано суб’єктом звернення із скаргою строки оскарження, встановлені Законом.
11.4. Під час вирішення питання, чи подано скаргу належним суб’єктом звернення зі скаргою, комісія з всеукраїнського референдуму повинна враховувати, зокрема, таке:
1) виборець є належним суб’єктом звернення зі скаргою лише в разі зазначення ним у скарзі, яким чином оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю порушено особисто його права або охоронювані законом інтереси щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму;
2) офіційний спостерігач є належним суб’єктом звернення зі скаргою лише в разі оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються відповідного округу, де цей офіційний спостерігач зареєстрований;
3) якщо скаргу до комісії з всеукраїнського референдуму від імені суб’єкта звернення зі скаргою підписано особою, якій Законом (1135-20) не надано право представляти інтереси такого суб’єкта, або під час подання скарги не пред’явлено, а до скарги не додано належним чином засвідченої копії документа, що посвідчує право представляти інтереси суб’єкта звернення зі скаргою, така скарга повертається суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду відповідно до пунктів 7.10, 7.11 цього Порядку. Якщо вказані обставини виявлено під час розгляду скарги на засіданні комісії з всеукраїнського референдуму, вважається, що така скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою.
11.5. Під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень комісії з всеукраїнського референдуму, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від комісії з всеукраїнського референдуму.
11.6. Комісія з всеукраїнського референдуму приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення із скаргою чи до неналежної комісії з всеукраїнського референдуму або з порушенням строків оскарження, встановлених Законом (1135-20) .
11.7. Центральна виборча комісія, окружна комісія з всеукраїнського референдуму, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.
11.8. У разі якщо скаргу подано належним суб’єктом звернення зі скаргою до належного суб’єкта розгляду такої скарги та в установлені Законом (1135-20) строки, комісія з всеукраїнського референдуму переходить до розгляду скарги по суті.
11.9. Під час розгляду по суті скарги на рішення суб’єкта оскарження комісія з всеукраїнського референдуму вирішує:
1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб’єктом оскарження;
2) чи прийнято оскаржуване рішення суб’єктом оскарження на законних підставах;
3) чи прийнято оскаржуване рішення в межах повноважень та відповідно до визначеної законом процедури;
4) чи підтверджуються викладені у скарзі вимоги наданими доказами;
5) які правові норми належить застосувати до зазначених правовідносин;
6) чи належить задовольнити кожну з вимог суб’єкта звернення із скаргою, чи відмовити в їх задоволенні;
7) чи належить поновити порушені права або законні інтереси суб’єкта звернення із скаргою в інший спосіб;
8) які рішення слід зобов’язати прийняти чи які дії, що випливають із факту скасування рішення, вчинити.
11.10. Під час розгляду по суті скарги на дії (бездіяльність) суб’єкта оскарження комісія з всеукраїнського референдуму вирішує:
1) чи мала місце оскаржувана дія (бездіяльність) суб’єкта оскарження;
2) чи оскаржувана дія (бездіяльність) здійснювалася (вчинялася) суб’єктом оскарження на законних підставах;
3) чи підтверджуються викладені у скарзі вимоги наданими доказами;
4) які правові норми належить застосувати до зазначених правовідносин;
5) чи належить задовольнити кожну з вимог суб’єкта звернення зі скаргою, чи відмовити в їх задоволенні;
6) чи належить поновити порушені права або законні інтереси суб’єкта звернення із скаргою в інший спосіб;
7) які рішення слід зобов’язати прийняти чи які дії, що випливають із факту визнання оскаржених дій чи бездіяльності протиправними, вчинити.
11.11. Розглянувши скаргу по суті, комісія з всеукраїнського референдуму може прийняти одне з таких рішень:
- про задоволення скарги повністю або частково;
- про відмову в задоволенні скарги.
11.12. Якщо у скарзі заявлено дві або більше вимог, комісія з всеукраїнського референдуму повинна дати правову оцінку кожній з них.
11.13. Рішення про задоволення скарги комісія з всеукраїнського референдуму приймає в разі встановлення, що рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта оскарження не відповідають законодавству про всеукраїнський референдум.
У разі задоволення скарги комісія з всеукраїнського референдуму може задовольнити всі або частину вимог суб’єкта звернення зі скаргою.
У разі задоволення скарги комісія з всеукраїнського референдуму може прийняти рішення, яким:
1) визнати рішення суб’єкта оскарження чи окремі його положення, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства про всеукраїнський референдум (є протиправними), порушують права громадян на участь у процесі всеукраїнського референдуму, права та законні інтереси суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму;
2) скасувати оскаржене рішення;
3) зобов’язати суб’єкта оскарження здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення всеукраїнського референдуму;
4) зобов’язати суб’єкта оскарження утриматися від вчинення певних дій;
5) поновити в інший спосіб порушені права громадян щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму, права та законні інтереси суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму;
6) зобов’язати суб’єкта оскарження та/або інший орган, іншого суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму здійснити передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення всеукраїнського референдуму, дії, які випливають із факту скасування рішення, визнання оскаржених дій або бездіяльності протиправними.
11.14. Комісія з всеукраїнського референдуму вищого рівня за результатом розгляду скарги, на підставі рішення суду або з власної ініціативи може скасувати рішення комісії з всеукраїнського референдуму нижчого рівня та прийняти рішення по суті питання.
11.15. У разі скасування судом рішення відповідної комісії з всеукраїнського референдуму, у тому числі про визнання голосування на дільниці з всеукраїнського референдуму недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів всеукраїнського референдуму, рішення із зазначеного питання приймає комісія, рішення якої скасовано, або комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому якщо рішення скасовано не з формальних підстав, комісія з всеукраїнського референдуму не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.
11.16. Комісія з всеукраїнського референдуму відмовляє в задоволенні скарги, якщо встановить, що:
1) рішення, дії або бездіяльність суб’єкта оскарження вчинені відповідно до закону, в межах повноважень, передбачених законом, і не порушують права виборців щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму, права і законні інтереси інших суб’єктів процесу всеукраїнського референдуму;
2) суб’єктом звернення зі скаргою не надано підтвердження порушення суб’єктом оскарження законодавства про всеукраїнський референдум, а наявних у матеріалах скарги доказів недостатньо для встановлення цього факту комісією з всеукраїнського референдуму;
3) виборцем не доведено порушення особисто його прав або охоронюваних законом інтересів щодо участі у процесі всеукраїнського референдуму рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження;
4) оскаржуване рішення (дія чи бездіяльність) суб’єктом оскарження не ухвалювалось (не вчинялись) або на момент розгляду скарги суб’єктом оскарження вчинено необхідні дії, скасовано рішення, що є предметом оскарження, або іншим способом поновлено права суб’єкта звернення зі скаргою відповідно до вимог Закону (1135-20) (відсутність предмета оскарження).
11.17. Комісія з всеукраїнського референдуму, приймаючи рішення про залишення без розгляду по суті або про відмову в задоволенні основної вимоги скарги, відповідно залишає без розгляду по суті чи відмовляє у задоволенні також похідної вимоги скарги.
11.18. Якщо комісія з всеукраїнського референдуму при розгляді скарги визнає необхідним проведення перевірки зазначених у скарзі обставин органами правопорядку, вона згідно з частиною п’ятою статті 131 Закону (1135-20) звертається до відповідних органів правопорядку для перевірки таких обставин та вжиття відповідних заходів щодо припинення порушення законодавства. Про результати перевірки та вжиті заходи відповідні органи повідомляють комісію з всеукраїнського референдуму, яка до них звернулася.
11.19. Під час оформлення окружною чи дільничною комісією з всеукраїнського референдуму постанови за результатом розгляду скарги враховуються зміст і вимоги до оформлення постанови комісії з всеукраїнського референдуму, визначені частиною третьою статті 51 Закону (1135-20) та Порядком організації роботи та ведення діловодства комісій з всеукраїнського референдуму, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 9 липня 2021 року № 256 (v0256359-21) .
11.20. Частиною одинадцятою статті 133 Закону (1135-20) передбачено, що копія рішення (постанови) комісії з всеукраїнського референдуму видається чи надсилається суб’єкту звернення зі скаргою, суб’єкту оскарження, заінтересованим особам, відповідній комісії з всеукраїнського референдуму, іншому суб’єкту, про якого йдеться у рішенні, не пізніше дня, наступного за днем прийняття рішення, а у разі прийняття рішення напередодні чи в день голосування - невідкладно.
11.21. Постанова, прийнята окружною чи дільничною комісією з всеукраїнського референдуму, вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування чи під час встановлення результатів голосування - не пізніше ніж через чотири години після завершення засідання комісії з всеукраїнського референдуму.
Копія постанови окружної комісії з всеукраїнського референдуму щодо розгляду скарги передається нею через автоматизовану інформаційно-телекомунікаційну систему до Центральної виборчої комісії невідкладно після прийняття такого рішення.
11.22. Постанови Центральної виборчої комісії та окружних комісій з всеукраїнського референдуму про розгляд скарг не пізніше дня, наступного за днем прийняття рішення, а у разі прийняття рішення напередодні, в день голосування або на наступний день - невідкладно оприлюднюються на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
11.23. Постанова комісії з всеукраїнського референдуму, прийнята в межах її повноважень, є обов’язковою для виконання.
11.24. Ніхто не має права втручатися у законну діяльність комісій з всеукраїнського референдуму.

12. Заключні положення

Відповідно до частини четвертої статті 123 Закону (1135-20) комісії з всеукраїнського референдуму організовують свою роботу під час процесу всеукраїнського референдуму, у тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити приймання і розгляд скарг у строки та спосіб, встановлені законом.
Секретар
Центральної виборчої комісії
О.ГАТАУЛЛІНА