ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
НАКАЗ
18.11.2021  № 365

Про організацію діяльності органів прокуратури у сфері запобігання і протидії корупції поза межами кримінального провадження

Відповідно до вимог статті 250 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), статей 3, 65-1 Закону України "Про запобігання корупції" з метою забезпечення належної організації роботи органів прокуратури у сфері запобігання та протидії корупції поза межами кримінального провадження, керуючись статтею 9 Закону України "Про прокуратуру", НАКАЗУЮ:
1. Першим заступникам та заступникам Генерального прокурора, заступнику Генерального прокурора - керівнику Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівникам обласних, окружних, спеціалізованих прокуратур у військовій та оборонній сфері (на правах обласних та окружних прокуратур), структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур:
1.1. Забезпечити належну організацію діяльності у сфері запобігання та протидії корупції поза межами кримінального провадження згідно з вимогами Конституції України (254к/96-ВР) , КУпАП (80731-10) , Законів України "Про прокуратуру" (1697-18) , "Про запобігання корупції" (1700-18) , інших законодавчих актів, а також з урахуванням положень цього наказу.
1.2. У межах наданих законом повноважень вживати заходів щодо притягнення осіб до відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією, виявлення причин та умов, що сприяли їх вчиненню, а також невиконанню вимог Закону України (1700-18) "Про запобігання корупції" в інший спосіб, відшкодування збитків (шкоди), завданих державі внаслідок скоєння таких правопорушень.
2. Забезпечувати обов’язкову участь прокурорів у розгляді судами першої інстанції справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, передбачені статтями 172-4-172-9, 172-9-2 КУпАП (80731-10) :
2.1. В Офісі Генерального прокурора (в межах повноважень структурних підрозділів):
1) Управлінню підтримання публічного обвинувачення в суді стосовно:
- суб’єктів, визначених підпунктами "а", "є" (1700-18) , "ж" (1700-18) , "ї" (1700-18) , "й" (1700-18) пункту 1 частини першої статті 3 Закону України "Про запобігання корупції";
- народних депутатів України;
- суддів Верховного Суду, Конституційного Суду України, вищих спеціалізованих судів, працівників цих судів, Голови, заступника Голови, членів, інспекторів Вищої ради правосуддя, посадових осіб секретаріату Вищої ради правосуддя, Голови, заступника Голови, членів, інспекторів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, посадових осіб секретаріату цієї Комісії, посадових осіб Державної судової адміністрації України;
- посадових, службових осіб та державних службовців державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
- членів, службових осіб та державних службовців державних колегіальних органів;
- посадових осіб юридичних осіб публічного права, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
- інших суб’єктів, на яких поширюється дія Закону України (1700-18) "Про запобігання корупції" - за дорученням керівництва Офісу Генерального прокурора;
2) Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі стосовно:
- суб’єктів, передбачених статтею 3 Закону України "Про запобігання корупції", які притягаються до адміністративної відповідальності за протоколами, складеними за матеріалами кримінальних проваджень, розслідуваних Національним антикорупційним бюро України.
Прокурорам Спеціалізованої антикорупційної прокуратури забезпечувати участь у розгляді судами першої інстанції справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, згідно з рішенням заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури або особи, яка виконує його обов’язки;
3) Генеральній інспекції стосовно:
- прокурорів, посадових, службових осіб, державних службовців органів прокуратури;
- посадових осіб Тренінгового центру прокурорів України;
- членів відповідного органу, що здійснює дисциплінарне провадження згідно з вимогами Закону України (1697-18) "Про прокуратуру";
4) Спеціалізованій прокуратурі у військовій та оборонній сфері стосовно посадових, службових осіб, державних службовців:
- Міністерства оборони України;
- апарату Головнокомандувача Збройних Сил України;
- Генерального штабу Збройних Сил України;
- органів військового управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
- Адміністрації Державної прикордонної служби України;
-  Служби зовнішньої розвідки України;
- Служби безпеки України;
- Управління державної охорони України;
- Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту;
- Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України;
- Головного управління Національної гвардії України;
- Головного управління розвідки Міністерства оборони України;
- Державної служби експортного контролю України;
- Державного космічного агентства України;
- Державного концерну "Укроборонпром";
- Державної компанії з експорту та імпорту продукції і послуг військового та спеціального призначення "Укрспецекспорт";
- Національного університету оборони України імені Івана Черняховського;
5) Спеціалізованій екологічній прокуратурі:
- за статтями 172-4, 172-5, 172-7, 172-8, 172-9 (у разі вчинення правопорушення у сфері охорони навколишнього природного середовища), 172-9-2 КУпАП за протоколами спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції стосовно:
а) керівництва, інших посадових, службових осіб, державних службовців:
- Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України;
- Міністерства аграрної політики та продовольства України;
- Державної екологічної інспекції України;
- Державного агентства лісових ресурсів України;
- Державного агентства водних ресурсів України;
- Державного агентства України з управління зоною відчуження;
- Державного агентства меліорації та рибного господарства України;
- Державної служби геології та надр України;
- Державної інспекції ядерного регулювання України;
б) посадових осіб юридичних осіб публічного права, утворених указаними органами державної влади, юрисдикція яких поширюється на всю територію України.
2.2. Обласним прокуратурам стосовно:
- посадових осіб, державних службовців державних органів та органів місцевого самоврядування обласного рівня;
- членів, посадових, службових осіб та державних службовців колегіальних органів обласного рівня;
- депутатів обласних рад;
- суддів та працівників судів, присяжних з місцем розташування у відповідному обласному центрі;
- посадових осіб юридичних осіб публічного права, юрисдикція яких поширюється на територію області;
- інших суб’єктів, на яких поширюється дія Закону України (1700-18) "Про запобігання корупції" - за дорученням Офісу Генерального прокурора;
2.3. Спеціалізованим прокуратурам у  військовій та оборонній сфері:
1) Центрального регіону - стосовно посадових, службових осіб, державних службовців:
- командування та Штабу Сухопутних військ;
- Повітряних Сил Збройних Сил України;
- командування Десантно-штурмових військ;
- Сил спеціальних операцій;
- управління оперативного командування "Північ" Сухопутних військ Збройних Сил України;
- управління Повітряного командування "Центр" Повітряних Сил Збройних Сил України;
- Київського квартирно-експлуатаційного управління Міністерства оборони України;
- Центрального управління Військової служби правопорядку (по м. Києву і Київській області);
- Північного Київського територіального управління Національної гвардії України;
- Північно-Східного, Центрального територіальних управлінь внутрішнього аудиту Департаменту внутрішнього аудиту Міністерства оборони України та Територіального управління внутрішнього аудиту військових частин, безпосередньо підпорядкованих Міністерству оборони України та Головнокомандувачу Збройних Сил України, Департаменту внутрішнього аудиту Міністерства оборони України;
- Північного територіального юридичного управління;
- Дисциплінарного батальйону Збройних Сил України;
- Концернів "Військторгсервіс" та "Техвоєнсервіс" Міністерства оборони України;
- Концерну радіомовлення, радіозв’язку та телебачення Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України;
- Державного підприємства "Антонов";
- Державної акціонерної холдингової компанії "Артем";
- казенного підприємства спеціального приладобудування "Арсенал";
- дочірніх підприємств Державної компанії "Укрспецекспорт";
2) Західного регіону - стосовно посадових, службових осіб та державних службовців:
- Західного територіального управління внутрішнього аудиту Департаменту внутрішнього аудиту Міністерства оборони України;
- Західного територіального управління Національної гвардії України;
- Військово-медичного клінічного центру Західного регіону;
- Управління Повітряного командування "Захід" Повітряних Сил Збройних Сил України;
- оперативного командування "Захід";
- Західного відділу державного технічного нагляду Управління державного технічного нагляду Збройних Сил України;
- Західного територіального відділу пожежної безпеки;
- 28 регіонального санітарно-епідеміологічного управління;
- санітарно-епідеміологічного загону Державної прикордонної служби України (м. Львів);
- 6 управління Головного управління військової контррозвідки Департаменту контррозвідки Служби безпеки України;
- Західного територіального управління Військової служби правопорядку у Збройних Силах України;
- 4762 Головного військового представництва Міністерства оборони України;
- Навчально-спортивної бази літніх видів спорту Міністерства оборони України;
3) Південного регіону - стосовно посадових, службових осіб та державних службовців:
- Командування Військово-Морських Сил Збройних Сил України;
- Повітряних командувань "Схід" та "Південь" Повітряних Сил Збройних Сил України;
- Управління оперативного командування "Південь" та "Схід";
- Південного територіального управління внутрішнього аудиту Департаменту внутрішнього аудиту та фінансового контролю Міністерства оборони України;
- Південного та Східного територіальних управлінь Військової служби правопорядку;
- Південного Одеського територіального управління та Центрального територіального управління Національної гвардії України;
- Південного управління капітального будівництва Міністерства оборони України;
- Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України;
- Регіонального управління Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України;
- 5 і 7 управлінь Головного управління військової контррозвідки Департаменту контррозвідки Служби безпеки України;
- Військово-медичного клінічного центру Південного регіону;
- Південного відділу державного технічного нагляду Управління державного технічного нагляду Збройних Сил України;
- Південного територіального відділу пожежної безпеки;
- Управління військових сполучень на Одеській залізниці та Чорноморського басейну;
4) об’єднаних сил - стосовно посадових, службових осіб та державних службовців:
- об’єднаного командного пункту Об’єднаних сил;
- Східного територіального управління Національної гвардії України;
- Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України;
- державного підприємства "Харківський завод транспортного устаткування";
- публічного акціонерного товариства "Хартрон".
2.4. Окружним прокуратурам - стосовно інших суб’єктів, на яких поширюється дія Закону України (1700-18) "Про запобігання корупції", крім віднесених до компетенції Офісу Генерального прокурора, обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур.
2.5. Спеціалізованим прокуратурам у військовій та оборонній сфері (на правах окружних прокуратур) - стосовно інших суб’єктів, на яких поширюються дія Закону України (1700-18) "Про запобігання корупції" та юрисдикція спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері, крім віднесених до компетенції структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних та окружних прокуратур.
2.6. Участь у розгляді судами справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, стосовно осіб, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, забезпечувати з урахуванням пунктів 2.1 - 2.5 цього наказу.
3. Участь прокурорів у розгляді апеляційних скарг на рішення у справах про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, забезпечувати:
3.1. В Офісі Генерального прокурора:
1) Управлінню підтримання публічного обвинувачення в суді - у справах, у яких ним забезпечувалася участь у суді першої інстанції, а також інших - за дорученням керівництва Офісу Генерального прокурора;
2) Генеральній інспекції, Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі, Спеціалізованій прокуратурі у військовій та оборонній сфері,  Спеціалізованій екологічній прокуратурі - у справах, у яких ними забезпечувалася участь у суді першої інстанції.
3.2. Обласним та спеціалізованим (на правах обласних) прокуратурам - у справах цієї категорії, крім тих, у яких участь у судах першої інстанції забезпечувалася Офісом Генерального прокурора.
4. Участь у розгляді справ та апеляційних скарг керівництвом прокуратур вищого рівня може доручатися обласним, окружним прокуратурам за місцем розташування суду.
4.1. Забезпечуючи участь у розгляді справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, прокурорам відповідно до вимог законодавства:
заявляти самовідвід за наявності конфлікту інтересів чи інших обставин, які можуть викликати сумнів у їх об’єктивності та процесуальній незалежності;
заявляти клопотання, висловлювати мотивовану позицію щодо клопотань інших учасників судового розгляду;
за наявності підстав ініціювати привід особи, яка притягається до адміністративної відповідальності;
під час дослідження доказів з’ясовувати обставини адміністративного правопорушення та інші факти, що мають значення для вирішення справи, доводити перед судом належність і допустимість доказів, якими обґрунтовуються обставини вчинення адміністративного правопорушення, об’єктивно оцінювати сукупність доказів із точки зору їх достатності для доведення винуватості особи;
реагувати на порушення закону, що обмежують права учасників судового провадження або можуть вплинути на законність прийнятого рішення;
після з’ясування усіх обставин справи надавати суду мотивований висновок щодо наявності (відсутності) в діях особи події та складу адміністративного правопорушення, у якому висловлювати позицію з дотриманням принципу верховенства права, з урахуванням практики Європейського суду з прав людини та правових висновків Верховного Суду.
4.2. Підписані висновки надавати для вивчення керівникам самостійних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, керівникам обласних, окружних, спеціалізованих (на правах обласних та окружних) прокуратур або їхнім першим заступникам чи заступникам згідно з розподілом обов’язків, а їх копію долучати до матеріалів наглядових проваджень.
4.3. Керівникам обласних, окружних, спеціалізованих (на правах обласних та окружних) прокуратур:
4.4. У разі підтримання висновку прокурора щодо відсутності в діях особи події та складу адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією, не пізніше наступного робочого дня забезпечувати надіслання його копії до уповноваженого структурного підрозділу прокуратури вищого рівня.
Про прийняті судом рішення у таких справах у триденний строк інформувати уповноважений структурний підрозділ прокуратури вищого рівня.
5. Повноваження, передбачені статтею 65-1 Закону України "Про запобігання корупції", здійснювати прокурорам з урахуванням суб’єктів, визначених у пункті 2 цього наказу.
5.1. Подання про виявлення причин та умов, що сприяли вчиненню адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією, або невиконанню вимог Закону України (1700-18) "Про запобігання корупції" в інший спосіб вносити керівнику органу, підприємства, установи, організації, де працює особа, яка вчинила таке порушення, після набрання законної сили рішенням суду про притягнення особи до адміністративної відповідальності або про закриття справи з нереабілітуючих підстав, передбачених статтею 22, пунктом 7 частини 1 статті 247 КУпАП.
5.2. Після отримання рішення суду, зазначеного у пункті 5.1 цього наказу, забезпечувати його опрацювання прокурором, який брав участь у розгляді справи, з метою встановлення підстав для внесення подання.
5.3. У разі відсутності підстав для внесення подання складати обґрунтовану довідку, яку подавати на затвердження:
- в Офісі Генерального прокурора - керівнику самостійного структурного підрозділу;
- в обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратурах - першому заступнику або заступнику керівника обласної прокуратури згідно з розподілом обов’язків;
- в окружних, спеціалізованих (на правах окружних) прокуратурах - керівнику окружної прокуратури, його першому заступнику чи заступнику.
6. Структурним підрозділам Офісу Генерального прокурора, обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур за наявності підстав для захисту інтересів держави внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією, шляхом підготовки та звернення до суду з позовом, заявою, вступу у справу, оскарження судового рішення, участі у виконавчому провадженні передавати матеріали до підрозділів представництва або інших підрозділів згідно з їхньою компетенцією у порядку, визначеному наказом Генерального прокурора з питань організації взаємодії органів прокуратури з питань захисту інтересів держави в суді поза межами кримінального провадження.
7. Основними критеріями оцінки ефективності діяльності на цьому напрямі визначити своєчасність та повноту вжитих заходів щодо забезпечення законності та неупередженості при розгляді справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, запобігання правопорушенням та усунення їх негативних наслідків.
8. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Генерального прокурора України від 13.07.2018 (v0135900-18) № 135 (v0135900-18) "Про розмежування повноважень прокурорів у сфері запобігання та протидії корупції поза межами кримінального провадження".
9. Контроль за виконанням наказу покласти на перших заступників та заступників Генерального прокурора, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників обласних, окружних, спеціалізованих (на правах обласних та окружних) прокуратур.
Генеральний прокурор
І. Венедіктова