МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 1/9-304 від 17.06.2002

                              Міністру освіти Автономної
                              Республіки Крим, начальникам
                              управлінь освіти і науки обласних,
                              Київської, Севастопольської міських
                              держадміністрацій, головам обласних
                              рад ректорів (директорів), ректорам,
                              директорам вищих навчальних закладів
                              I-IV рівнів акредитації, директорам
                              навчально-методичних кабінетів
                              міністерств і відомств


           Про організацію навчального процесу у вищих
         навчальних закладах у 2002/2003 навчальному році


     У 2001/2002 навчальному році тривала робота з розробки  нової
законодавчої та нормативної бази вищої освіти, зокрема схвалено II
Всеукраїнським з'їздом працівників  освіти  і  затверджено  Указом
Президента України    Національну    доктрину    розвитку   освіти
( 347/2002  ),  ухвалено   Закон   України   "Про   вищу   освіту"
( 2984-14  ),  Указ  Президента України "Про додаткові заходи щодо
забезпечення розвитку освіти в Україні" ( 941/2001 ),  затверджено
Державну програму  "Вчитель" ( 379-2002-п ),  здійснювались заходи
щодо модернізації вищої освіти,  оновлення її  змісту,  поліпшення
комп'ютерної підготовки фахівців. Пріоритетною залишалась робота з
експертизи і погодження проектів галузевих  стандартів  підготовки
фахівців  освітньо-кваліфікаційних  рівнів "молодший спеціаліст" і
"бакалавр" та розробки відповідних  проектів  підготовки  фахівців
освітньо-кваліфікаційних рівнів "спеціаліст" і "магістр".
     Міністерство освіти   і   науки   України   рекомендує  вищим
навчальним закладам визначити невідкладні  й  перспективні  заходи
щодо   організації   виконання   вищезазначених   законодавчих  та
нормативно-правових  документів,  зокрема   з   питань   зміцнення
кадрового    потенціалу,   формування   базових   та   позабазових
структурних підрозділів,  впровадження галузевих стандартів  вищої
освіти, внесення відповідних змін і доповнень до навчальних планів
та навчальних програм,  посилення взаємозв'язків вищих  навчальних
закладів  і органів громадського й студентського самоврядування та
ін.
     Протягом 2002/2003   -   2003/2004   навчальних   років  вищі
навчальні заклади України повинні завершити перехід на новий зміст
навчання,  визначений  галузевими освітньо-професійними програмами
підготовки  фахівців.   З   метою   науково-методичної   апробації
галузевих  стандартів  вищої  освіти  впровадження їх в навчальний
процес треба здійснювати поетапно. В 2002/2003 навчальному році на
базі галузевих стандартів вищої освіти навчальний процес необхідно
розпочати у вищих навчальних закладах, що здійснюють підготовку на
основі повної загальної середньої освіти, з першого курсу, базової
загальної середньої освіти - з другого курсу. Відповідно до Закону
України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ) (ст.  14,  п.  5)  навчальні
плани   та   програми   навчальних   дисциплін   розробляються   і
затверджуються вищими навчальними закладами  згідно  з  галузевими
освітньо-професійними   програмами  підготовки  фахівців.  Проекти
галузевих   стандартів   вищої   освіти   (освітньо-кваліфікаційні
характеристики,    освітньо-професійні   програми)   надаються   в
електронному  варіанті  на  платній  основі  за  умови  письмового
звернення вищого навчального закладу до Науково-методичного центру
вищої освіти Міністерства освіти і науки України (04070,  м. Київ,
вул. Петра Сагайдачного, 37). Підготовка фахівців, що здійснюється
на основі освітньо-професійних програм, затверджених Міністерством
освіти  України у 1994 - 1998 роках як тимчасові,  завершується за
погодженими  в  установленому  порядку   навчальними   планами   і
програмами.
     На виконання  рішення  колегії  Міністерства  освіти  і науки
України   від   20.12.2001  N  13/7-18  "Про   стан   комп'ютерної
підготовки  майбутніх  вчителів  та  рівень  забезпечення сучасною
комп'ютерною технікою вищих педагогічних навчальних закладів  I  -
IV  рівнів  акредитації" при розробці навчальних планів підготовки
фахівців з педагогічних спеціальностей ввести навчальну дисципліну
"Методика   застосування   комп'ютерної   техніки  при  викладанні
предметів шкільного курсу".
     При формуванні  циклу  гуманітарної  та соціально-економічної
підготовки передбачати перелік навчальних дисциплін та  мінімальну
кількість годин на їх вивчення згідно з додатком 1.
     Враховуючи те,  що цикл загальноосвітніх предметів навчальних
планів   підготовки   молодших   спеціалістів  на  основі  базової
загальної середньої освіти складений згідно з  Типовим  навчальним
планом   загальноосвітніх  навчальних  закладів,  розрахованим  на
2001/2002  -  2004/2005  навчальні  роки,   необхідно   керуватися
рекомендаціями  Міністерства  освіти  і  науки  України  (лист від
19.07.2001 N 1/9-261 ( v-261290-01 ).
     На виконання  наказу  Міністерства освіти і науки України від
25.04.2001 N  341  ( v0341290-01 ) "Про затвердження Положення про
державну    підсумкову    атестацію    студентів    з    предметів
загальноосвітньої  підготовки  у  вищих навчальних закладах I - II
рівнів акредитації,  які здійснюють підготовку фахівців на  основі
базової загальної середньої освіти" треба передбачити в навчальних
планах державну підсумкову атестацію загальноосвітньої підготовки.
     Державна підсумкова атестація з  предметів  загальноосвітньої
підготовки  проводиться  з  державної  мови  (переказ  із  творчим
завданням),  історії  України  та  трьох  предметів   за   вибором
навчального   закладу.  Терміни  державної  підсумкової  атестації
визначаються навчальними планами.
     На виконання  письмових  робіт  під час державної підсумкової
атестації відводиться така кількість астрономічних годин:  переказ
із  творчим  завданням  з  державної мови - 4,  робота з алгебри і
початків аналізу  -  2,  робота  з  геометрії  -  2,5.  Вимоги  до
формування  творчих  завдань з державної мови,  історії України та
предметів за вибором навчального закладу подаються у додатку 2.
     Студенти, які  з  об'єктивних  причин у поточному навчальному
році  не  атестовані  з  української  мови,   проходять   державну
підсумкову атестацію замість цього предмета з мови навчання.
     Підсумкові оцінки із загальноосвітніх предметів, винесених на
державну   атестацію,  виставляються  з  урахуванням  семестрового
контролю знань студентів;  із предметів,  з  яких  не  проводиться
державна   підсумкова   атестація,   -  на  підставі  семестрового
контролю.  Семестровий контроль  знань  студентів  відбувається  у
формах:    екзамену,    диференційованого    заліку,   тематичного
(модульного) оцінювання знань.  Семестровий диференційований залік
не передбачає обов'язкову присутність студентів.
     Загальноосвітні навчальні предмети,  не винесені на  державну
підсумкову  атестацію,  можуть  бути  інтегровані  з  відповідними
навчальними     дисциплінами      циклів      гуманітарної      та
природничо-наукової   підготовки   фахівців   у  вищих  навчальних
закладах I рівня  акредитації.  Оцінки  із  зазначених  навчальних
предметів   в   атестат   про   повну   загальну   середню  освіту
виставляються за  12-бальною  шкалою  шляхом  їх  перерахування  з
4-бальної шкали.
     Необхідно враховувати  вікові   особливості   студентів   при
проведенні   занять   з   предмета  "Фізкультура  і  здоров'я"  та
навчальної дисципліни "Фізичне виховання".
     Реформування вищої   освіти   потребує   змін  в  організації
навчального процесу,  зокрема посилення  ролі  самостійної  роботи
студентів,  створення для цього належних умов. Міністерство освіти
і науки України вважає за необхідне при підготовці  фахівців  усіх
освітньо-кваліфікаційних   рівнів   на   базі   повної  загальної,
середньої освіти зменшити аудиторне навантаження до  30  годин  на
тиждень.  У  вищих  навчальних  закладах  I рівня акредитації,  що
здійснюють  підготовку  на  основі  базової  загальної   середньої
освіти,   на   першому  курсі,  а  також,  зважаючи  на  специфіку
підготовки фахівців з окремих спеціальностей напрямів "Мистецтво",
"Культура",  "Медицина",  навчальне навантаження, як виняток, може
бути  36  годин.  Водночас  рекомендується  планувати   проведення
самостійної роботи студентів під керівництвом викладачів.  Цей вид
роботи зараховується до навчального навантаження викладача обсягом
не  більш  як шість годин на тиждень.  Вказані зміни в організації
навчального процесу не ведуть до  скорочення  штатної  чисельності
викладачів    і   повинні   сприяти   зменшенню   їх   аудиторного
навантаження.  Вищий навчальний заклад повинен створити всі умови,
необхідні  студенту  для  успішної  самостійної  навчальної праці,
надавати йому  потрібні  для  цього  методичні  засоби  (навчальну
літературу,    конспекти    лекцій,   лабораторне   обладнання   і
устаткування, електронно-обчислювальну техніку тощо).
     Міністерство наголошує      на     необхідності     зміцнення
матеріально-технічної бази, організаційного, програмно-методичного
та   кадрового   забезпечення   практичної  підготовки  студентів,
розробки наскрізних програм цієї підготовки.
     Для забезпечення     навчального     процесу    високоякісною
навчально-методичною  літературою   ректорам,   директорам   вищих
навчальних  закладів  I - IV рівнів акредитації необхідно посилити
контроль щодо змісту літератури,  яка видається і використовується
в    межах    навчального    закладу.    В   навчальному   процесі
використовуються  підручники  і   навчальні   посібники   лише   з
відповідним грифом Міністерства освіти і науки України.
     Для забезпечення виконання Закону  України  "Про  пріоритетні
напрями розвитку науки і техніки" ( 2623-14 ),  Програми роботи  з
обдарованою  молоддю  на  2001  -  2005 роки,  затвердженої Указом
Президента України від 08.02.2001 N 78/2001 ( 78/2001 ), необхідно
спрямовувати  науково-дослідну  роботу  відповідно до пріоритетів,
визначених   у   вищезазначеному   законі,   залучати   обдаровану
студентську молодь до наукових досліджень, участі у всеукраїнських
та міжнародних семінарах і конкурсах.
     Національна доктрина  розвитку  освіти  вимагає  створення  у
вищих  навчальних  закладах  цілісної  системи  виховання,  яка  б
забезпечила  формування  в  молоді  сучасного  світогляду,   ідей,
поглядів,   переконань,  що  базуються  на  найцінніших  надбаннях
вітчизняної і світової культури.
     Особливу увагу   міністерство   приділяє   реалізації  Указів
Президента України "Про заходи щодо розвитку  духовності,  захисту
моралі та   формування   здорового   способу    життя    громадян"
( 456/99  ),  "Про Комплексну програму профілактики злочинності на
2001 -  2005  роки"  (  1376/2000  ),  "Про   соціально-економічну
підтримку становлення     та    розвитку    студентської    сім'ї"
( 958/2000 ), "Про Національну програму "Репродуктивне здоров'я на
2001 -  2005  роки"  (  203/2001  ),  Закону  України "Про фізичну
культуру і спорт" ( 3808-12 ).  У контексті цих  документів  треба
звернути   увагу   на   правове   виховання  студентської  молоді,
проведення  ранньої   профілактичної   роботи   щодо   запобігання
асоціальній  поведінці,  створення  належних  умов для проживання,
навчання і відпочинку її  в  гуртожитках,  підтримку  студентських
сімей,  розширення  мережі  студентських профілакторіїв,  таборів,
організацію  у  навчальних  закладах,  між  навчальними  закладами
змагань з різних видів спорту, спартакіад, спортивних свят тощо.
     Для забезпечення  реалізації  Стратегії  подолання  бідності,
затвердженої Указом   Президента  України  від  15.08.2001  N  637
( 637/2001 ), та плану заходів Міністерства освіти і науки України
з  цього  питання  (наказ  від  31.01.2002  N 57) керівникам вищих
навчальних закладів, передусім медичних, педагогічних та фізичного
виховання,  організовувати  вивчення студентами тематики з проблем
інвалідності  (додаток  3).   Необхідно   створювати   умови   для
оздоровлення    студентів-інвалідів,    студентів-сиріт,   сприяти
усуненню комунікаційних, побутових та інших перешкод, що заважають
студентам  з  обмеженими  фізичними  можливостями  здобувати  вищу
освіту,   надавати   допомогу   в   працевлаштуванні   випускникам
зазначеної категорії.

 Міністр                                               В.Г.Кремень

                                   Додаток 1
                                   до листа Міністерства
                                   освіти і науки України
                                   від 17 червня 2002 р. N 1/9-304

                             Перелік
            навчальних дисциплін циклу гуманітарної та
            соціально-економічної підготовки фахівців

---------------------------------------------------------------
|Назви навчальних дисциплін |Мінімальний навчальний час       |
|циклу гуманітарної і       |засвоєння навчальної дисципліни, |
|соціально-економічної      |академічні години/кредити        |
|підготовки                 |---------------------------------|
|                           |Молодший спеціаліст |Бакалавр    |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Основи філософських знань  |                    |            |
|(філософія,                |                    |            |
|релігієзнавство)           |      54/1          |   -        |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Філософія (філософія,      |                    |            |
|релігієзнавство, логіка,   |                    |            |
|етика і естетика)          |        -           | 162/3      |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Культурологія              |      54/1          | 54/1       |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Психологія                 |        -           | 54/1       |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Фізичне виховання          |      162/3         | 216/4      |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Українська мова (за        |                    |            |
|професійним спрямуванням)  |      54/1          | 54/1       |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Іноземна мова (за          |                    |            |
|професійним спрямуванням)  |      216/4         | 297/5,5    |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Основи правознавства       |      54/1          |   -        |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Правознавство              |        -           | 81/1,5     |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Політологія                |        -           | 108/2      |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Історія України            |      54/1          | 108/2      |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Соціологія                 |      54/1          | 54/1       |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Економічна теорія          |      54/1          | 108/2      |
|---------------------------+--------------------+------------|
|Всього                     |      756/14        | 1296/24    |
---------------------------------------------------------------

                                   Додаток 2
                                   до листа Міністерства
                                   освіти і науки України
                                   від 17 червня 2002 р. N 1/9-304

                              Вимоги
     до формування творчих завдань з державної мови, історії
       України та предметів за вибором навчального закладу

     Державна атестація  студентів  із  загальноосвітніх предметів
проводиться з державної мови (письмово),  історії України та трьох
предметів за вибором навчального закладу.
     Завдання складають викладачі навчальних  закладів  на  основі
чинних програм та підручників, навчальних посібників, що зазначені
у додатку 2 до листа Міносвіти і науки України від 19.07.2001 року
N 1/9-261  (  v-261290-01  ).  Крім  того,  варто ввести до даного
переліку посібники,  видані у 2002 році, що мають відповідний гриф
Міністерства освіти і науки України.
     Переказ із творчим завданням обрано  як  екзаменаційну  форму
контролю знань студентів з української мови з урахуванням сучасних
вимог до мовленнєвої  підготовки  студентів,  визначених  проектом
державного  стандарту  середньої школи та чинними програмами,  які
спрямовані на формування  національно  свідомої,  духовно  багатої
особистості,    яка   володіє   вміннями   й   навичками   вільно,
комунікативно виправдано користуватися засобами української мови -
її стилями, формами, жанрами в усіх видах мовленнєвої діяльності.
     Переказ із  творчим  завданням,  що  є  засобом  навчання   і
перевірки  знань  та  вмінь,  дає  змогу  одночасно оцінити рівень
мовної, мовленнєвої і комунікативної компетенції студентів.
     Усі види  переказу  (докладний,  стислий  і вибірковий),  які
мають на меті  передати  текст  як  певну  смислову  і  структурну
цілісність,   можуть   передбачати  виконання  додатково  творчого
завдання, що пов'язане з умінням самостійно будувати тексти.
     Пропонуємо керуватися   збірником  текстів  для  переказів  з
творчими завданнями для випускного екзамену на атестат  про  повну
загальну середню освіту за редакцією Л.  В.  Скуратівського, Г. Т.
Шелехової,  М.  Г.  Парфенова, Л. І. Піскорської, який укладено за
тематичним принципом.
     Письмовий переказ первинного тексту  потребує  від  студента,
окрім  орфографічних  і  пунктуаційних навичок,  також мовленнєвих
умінь.
     Усі види  переказів (докладний,  стислий,  вибірковий) можуть
передбачати виконання додаткового творчого завдання.
     Метою творчих  завдань  є максимальне наближення студентів до
вирішення завдань,  пов'язаних із самостійною  побудовою  текстів.
Такими завданнями можуть бути:
     - поширення авторського тексту  (введення  розповіді,  опису,
роздуму);
     - зміна особи оповідача;
     - зміна структури тексту;
     - перестановка  частин  тексту  для  більшої   логічності   і
компактності викладу;
     - надання оцінки подіям, про які розповідається в тексті;
     - висловлення свого ставлення до дійових осіб, подій, явищ;
     - розповідь про те, що найбільше сподобалося у творі і чому;
     - доповнення  тексту із збереженням авторського стилю викладу
та ін.
     Переказ (докладний, стислий, вибірковий) із творчим завданням
є роботою комплексного типу і оцінюється як одна робота.
     Підсумкова оцінка  з української мови виставляється в атестат
про повну загальну середню освіту  на  підставі  оцінки  державної
підсумкової атестації з урахуванням семестрових оцінок.
     Білети з історії України (XX  ст.)  повинні  містити  по  два
питання.  Значне  місце  в  завданнях необхідно відвести проблемам
суспільно-політичного,  економічного,  культурного  та   духовного
життя України, її місцю і ролі у світовій історії.
     Відповіді на  питання  повинні  передбачати   знання   учнями
основних  понять,  сучасних підходів до аналізу розвитку людства у
XX  ст.,  вміння  визначати  вплив  загальносвітових  процесів  на
Україну  та  роль України в розвитку світової цивілізації,  вміння
аналізувати історичні події,  формулювати й  аргументувати  власну
думку  щодо них,  висловлювати своє ставлення до історичних явищ і
осіб.
     За вибором  навчального закладу державна підсумкова атестація
з алгебри та початків аналізу і  з  геометрії  (окремо  з  кожного
предмета)  може  проводитись  в  усній  формі  за  білетами  або в
письмовій  за  завданнями  з  посібників:  "Збірник  завдань   для
державної  підсумкової атестації з математики.  Алгебра та початки
аналізу, 11  клас"  (за  редакцією  Слєпкань   З.І.;   видавництво
"Гімназія",  Харків,  2002)  та  "Збірник  завдань  для  державної
підсумкової  атестації  з  математики.  Геометрія,  11  клас"  (за
редакцією Слєпкань З.І.; видавництво "Гімназія", Харків, 2002).
     Завдання з математики повинні визначати  рівень  математичної
підготовки студентів,  включати основний теоретичний та практичний
матеріал з курсів алгебри та початків аналізу і геометрії та  мати
таку структуру:
     1. Теоретичне запитання з  алгебри  та  початків  аналізу  (з
геометрії).
     2. Практичне  завдання  з  алгебри  та  початків  аналізу  (з
геометрії).
     Завдання із всесвітньої  історії повинні  охоплювати  основні
події  світової  історії  XX  століття.  При цьому перевагу бажано
надавати минувшині європейських,  насамперед сусідніх з  Україною,
держав.
     Білети з   географії   мають   на   меті   виявити    основні
закономірності  фізико-географічних процесів Земної кулі,  окремих
материків,  країн і нашої держави  та  галузі  господарства  країн
світу і України та ін.
     В атестаційних білетах з географії перші питання  розраховані
на знання фізичної географії,  другі - географії України,  треті -
економічної і соціальної географії світу.
     Під час  підготовки  та  відповіді студентів на питання можна
користуватися картографічними посібниками.
     Білети з  природничих  дисциплін  (біологія,  фізика,  хімія)
повинні охоплювати основний теоретичний матеріал за курс середньої
школи  (перші  два питання),  а також уміння застосовувати його на
практиці (третє питання).
     Білети з  фізики  повинні містити питання на з'ясування рівня
знань випускниками основ фізичної науки, основних понять, законів,
теорій  за  курс  загальноосвітньої  школи  та умінь і навичок при
розв'язуванні задач і обробці результатів вимірювань. Відповіді на
теоретичні  (перші  два) питання мають супроводжуватись виконанням
відповідних дослідів та демонстрацій.
     У екзаменаційні  білети з хімії повинні бути введені питання,
які охоплюють увесь матеріал  курсу  у  вигляді  двох  теоретичних
питань  і  завдання  для  практичного застосування набутих знань з
хімії. Відповіді на екзаменах з хімії студенти повинні ілюструвати
записами формул і рівнянь хімічних реакцій.
     У завданнях з хімії,  біології і фізики  необхідно  врахувати
профільне спрямування навчального закладу.
     У білетах для державної атестації з інформатики треба  ввести
основний теоретичний матеріал за курс (перші два питання),  уміння
застосовувати  його  на  практиці  (третє  питання)  в  конкретних
ситуаціях,   а   також   врахувати  типи  обчислювальної  техніки,
операційні системи та програмне забезпечення навчального закладу.
     Відповіді студентів  на  атестації  з  цього  предмета  треба
підкріплювати виконанням завдань на комп'ютері.
     На екзамені    з    іноземної    мови   перевіряються   рівні
сформованості лексичних,  граматичних,  фонетичних і орфографічних
навичок  та  вмінь  аудіювання,  читання  і  практичного володіння
студентами усним мовленням у монологічній  та  діалогічній  формі.
Білети  складаються з трьох питань:  перше - повідомлення з теми і
співбесіда;  друге - читання тексту мовчки  і  бесіда  за  змістом
прочитаного, третє - письмова робота.
     Перше питання  білетів  має   на   меті   перевірити   рівень
сформованості   мовних  навичок  і  мовленнєвих  умінь:  правильне
розуміння мовного  матеріалу  і  мовленнєвої  ситуації,  адекватне
реагування  на  звертання  до себе і поводження в ній,  оперування
мовним матеріалом,  нормативне лексичне,  граматичне  і  фонетичне
оформлення говоріння, вміння брати участь у розмові і вести її.
     Тематика для  монологічного  висловлювання   визначається   з
розрахунку  приблизно  по 1/3 з кожного тематичного розділу чинних
програм з іноземних мов.
     Другим питанням   білетів  перевіряються  вміння  випускників
зрозуміти  незнайомий  текст,  прочитаний  мовчки.  Тексти  можуть
містити  до  6  %  незнайомих  слів,  значення  яких  студент може
зрозуміти  з  контексту  або  з  допомогою  двомовного   словника,
користування  яким дозволяється під час підготовки до відповіді на
всі питання екзаменаційних білетів.
     Третє питання  має  на  меті  перевірити рівень сформованості
орфографічних навичок і вмінь писемного мовлення.
     Обсяг усного  повідомлення або письмової роботи обумовлюється
вимогами навчальних програм.
     Користуватися текстом,   підручником,  іншим  посібником  або
довідником під час виконання письмової роботи не дозволяється.
     При складанні   розкладу   проведення  державної  підсумкової
атестації доцільно передбачити,  щоб для підготовки  до  кожної  з
атестацій студенти мали не менш як два - три дні.

                                   Додаток 3
                                   до листа Міністерства
                                   освіти і науки України
                                   від 17 червня 2002 р. N 1/9-304

          Орієнтовна тематика з проблем інвалідності та
       навчання студентської молоді з обмеженими фізичними
         можливостями (до плану заходів щодо забезпечення
       реалізації Стратегії подолання бідності на 2002 рік)

     1. Індивідуальна оздоровча система учнівської та студентської
молоді з обмеженими фізичними можливостями.

     2. Варіанти  індивідуальної  оздоровчої   системи.   Елементи
оздоровчих   технологій   у  варіантах  індивідуальної  оздоровчої
системи.

     3. Самоспостереження за станом здоров'я молоді  з  обмеженими
фізичними   можливостями.   Самоаналіз   та   самооцінка.  Навички
побутового самообслуговування.

     4. Наркотична,  алкогольна та нікотинова залежність. Механізм
дії   наркотиків.   Соціальна   деградація  особистості.  Наслідки
соціальної деградації.

     5. Абсолютні протипоказання до занять фізичною  культурою  та
загартування студентів з обмеженими фізичними можливостями:
     - гострі респіраторні захворювання (грип, ГРВІ, ГРЗ та інші);
     - фурункульоз;
     - остеомієліт, інфіковані рани та ін.;
     - ангіна;
     - артрити (поліартрити) у стадії загострення;
     - гострі травми,  гемартроз, гематоми, переломи кісток, струс
головного мозку;
     - гостра  кропивниця,  набряк  Квинке та деякі інші алергічні
хвороби;
     - тромбофлебіт,     трофічні     язви,     тромбоз     судин,
капіляротоксикоз;
     - хвороби крові (лімфогранулематоз, гемофілія та інші);
     - активна форма туберкульозу;
     - ревматизм у активній фазі;
     - гострі болі, каузалгічні болі та інші;
     - виразка шлунку та 12-палої кишки у стадії загострення;
     - маточна кровотеча;
     - гострі  гінекологічні  захворювання  (аднексит,  кольпіт та
інші);
     - венеричні захворювання у стадії загострення;
     - гострі захворювання шкіри.

     6. Комплекси     лікувальних    вправ    при    захворюваннях
серцево-судинної системи (гіпертонія,  гіпотонія,  вроджений порок
серця).

     7. Дихальні вправи (бронхіальна астма, пневмонія).

     8. Захворювання     опорно-рухового     апарату     (сколіоз,
плоскостопість).

     9. Захворювання     органів     травлення     (гастрит     та
гастродуоденіт).

     10. Холецистит і гепатит.

     11. Хвороби обміну речовин. Ожиріння.

     12. Цукровий діабет.

     13. Медичне  обстеження  студентів  з  обмеженими   фізичними
можливостями:
     - лікарські обстеження студентів;
     - лікарсько-педагогічні спостереження;
     - лікарські консультації;
     - санітарний нагляд за місцями і умовами занять.

     14. Загальні   лікувальні  фізичні  вправи  для  студентів  з
обмеженими фізичними можливостями.

     15. Правила профілактики порушень здоров'я студентів.

     16. Пільги для студентів з обмеженими фізичними можливостями.

     17. Проблеми  працевлаштування  випускників  вищих навчальних
закладів з обмеженими фізичними можливостями.

 "Освіта України" N 50 - 51, 25 червня 2002 р.