У К А З
                        ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

        Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації
          громадянами конституційного права на звернення


     Враховуючи особливу   роль   звернень   громадян  до  органів
державної влади та органів місцевого самоврядування у забезпеченні
постійного зв'язку між державою та громадянином, вирішення життєво
важливих проблем окремої людини і суспільства в цілому, реалізації
конституційних  прав  і  свобод людини і громадянина,  утвердження
демократичної,  соціальної,  правової держави,  з метою підвищення
ефективності роботи зі зверненнями громадян,  усунення недоліків у
цій сфері та відповідно до частини другої статті  102  Конституції
України (  254к/96-ВР  ) і статті 28 Закону України "Про звернення
громадян" ( 393/96-ВР )  п о с т а н о в л я ю:

     1. Установити,  що забезпечення всебічного розгляду  звернень
громадян,  порушених  у  них  проблем,  оперативне  їх  вирішення,
задоволення законних прав та інтересів  громадян  є  на  сучасному
етапі  одним  із  пріоритетних  завдань органів державної влади та
органів місцевого  самоврядування,  відповідальним  обов'язком  їх
посадових     і     службових    осіб,    фактором    забезпечення
суспільно-політичної та економічної стабільності в державі.

     2. Керівникам органів державної влади  та  органів  місцевого
самоврядування  здійснити  докорінну перебудову роботи відповідних
органів із зверненнями громадян, забезпечивши, зокрема:

     кваліфікований, неупереджений,   об'єктивний   і   своєчасний
розгляд звернень громадян з метою оперативного вирішення порушених
у них питань,  задоволення  законних  вимог  заявників,  реального
поновлення   порушених   конституційних   прав  та  запобігання  в
подальшому таких  порушень,  повною  мірою  реалізуючи  при  цьому
визначені законодавством   повноваження;   надання  у  встановлені
законом строки письмових відповідей авторам звернень за наслідками
їх розгляду;

     ретельну перевірку усіх звернень громадян, в яких йдеться про
недоліки у роботі органів державної  влади  та  органів  місцевого
самоврядування,  оскаржуються  рішення посадових осіб цих органів,
невідкладне вжиття заходів для  припинення  неправомірних  дій  та
скасування незаконних рішень;

     особистий розгляд  звернень Героїв Радянського Союзу,  Героїв
Соціалістичної  Праці,  Героїв  України   та   інвалідів   Великої
Вітчизняної війни;

     особливо уважне  ставлення  до  вирішення  проблем,  з  якими
звертаються  ветерани   війни   та   праці,   інваліди   та   інші
непрацездатні особи,  а також особи,  що постраждали від аварії на
Чорнобильській  АЕС,  багатодітні  сім'ї,  одинокі  матері та інші
громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки;

     систематичний аналіз  та  узагальнення звернень для виявлення
причин,  що їх породжують,  а  також  найбільш  гострих  суспільно
значущих  проблем,  які потребують негайного вирішення,  своєчасне
розроблення пропозицій щодо поліпшення законодавчого регулювання у
відповідних   сферах,   з  урахуванням  потреб  щодо  фінансування
необхідних загальнодержавних, регіональних та місцевих заходів під
час формування бюджетів різних рівнів;

     здійснення безперешкодного  і  регулярного,  не  рідше одного
разу  на  місяць,  особистого  прийому  громадян   посадовими   та
службовими  особами,  в  тому  числі  у  позаробочий час за місцем
роботи та проживання громадян,  неухильне дотримання  затверджених
графіків  їх  особистого прийому,  виділення спеціальних приміщень
для прийому громадян та їх належне обладнання;

     розгляд не рідше ніж двічі на рік стану роботи зі зверненнями
громадян   на   колегіях,   засіданнях   президій  із  запрошенням
представників судів, органів прокуратури, інших державних органів,
громадських організацій, засобів масової інформації;

     щорічну підготовку  та  опублікування  аналітичних  доповідей
відповідних органів  про  стан  роботи  зі  зверненнями  громадян,
систематичне   оприлюднення   через   засоби   масової  інформації
відомостей про роботу зі зверненнями та вирішення порушених у  них
питань;

     розроблення та реалізацію додаткових заходів,  спрямованих на
підвищення   рівня   правової   освіти   населення,    роз'яснення
конституційних  прав  і  свобод людини і громадянина та засобів їх
захисту,  повноважень органів державної влади та органів місцевого
самоврядування,  а  також розширення мережі юридичних консультацій
на громадських засадах для надання безоплатної правової  допомоги,
насамперед   сільським   жителям  та  громадянам,  які  потребують
соціального захисту та підтримки;

     посилення персональної    відповідальності    посадових    та
службових  осіб згідно із Законом України "Про звернення громадян"
( 393/96-ВР  )  за  належну  організацію  роботи  зі   зверненнями
громадян та результати вирішення порушених у них питань, беручи до
уваги, що:

     - рівень роботи посадових та службових  осіб  із  зверненнями
громадян   має   розглядатися   як  важливий  критерій  оцінки  їх
професійного  рівня,  відповідності  займаній  посаді,   а   також
можливості просування таких осіб по службі;

     - кожний  факт  невирішення порушених у зверненні громадянина
обгрунтованих питань,  які належать  до  компетенції  відповідного
органу,  посадової  чи службової особи,  що призвело до повторного
звернення  чи  звернення  до  органу  вищого  рівня,  має  глибоко
аналізуватись  і,  в разі виявлення ознак тяганини,  формалізму та
бюрократизму,  мати наслідком невідворотне притягнення відповідних
осіб до встановленої законом відповідальності.

     3. Запровадити  з  2003  року  періодичне особисте звітування
керівників центральних органів виконавчої влади,  голів  обласних,
Київської  та  Севастопольської  міських  державних  адміністрацій
перед Президентом України з питань роботи зі зверненнями громадян.

     Головам обласних,  Київської  та   Севастопольської   міських
державних адміністрацій забезпечити періодичне особисте звітування
перед ними голів районних державних адміністрацій з питань  роботи
зі зверненнями громадян.

     4. Кабінету  Міністрів  України з метою прискорення створення
належних умов для реалізації  конституційного  права  громадян  на
звернення   та   судовий  захист  їх  прав  і  свобод  забезпечити
підготовку    та      внесення     в      установленому    порядку
проектів     адміністративно-процедурного,          а        також
адміністративно-процесуального   кодексів   та   проектів    інших
нормативно-правових  актів,  необхідних  для  створення  в Україні
системи адміністративних судів та забезпечення їх діяльності.

     5. Генеральній прокуратурі України вжити  практичних  заходів
для  посилення  нагляду за додержанням законодавства про звернення
громадян, захисту конституційних прав і свобод громадян, зокрема в
судах, поновлення порушених прав і притягнення до відповідальності
осіб, які допустили ці порушення.

     6. Главі Адміністрації Президента України:

     вжити додаткових заходів для вдосконалення практики  розгляду
та   аналізу   звернень   громадян   до   Президента   України  та
Адміністрації Президента України,  посилити контроль за виконанням
відповідних доручень, вирішенням порушених у зверненнях питань;

     запровадити особистий  прийом  громадян  Главою Адміністрації
Президента  України  та  його  заступниками  з  питань,  що  мають
особливе суспільне значення;

     забезпечити систематичний  контроль за проведенням особистого
прийому громадян керівниками центральних органів виконавчої влади,
а   також   головами   місцевих   державних  адміністрацій  та  їх
заступниками;

     внести до 1 жовтня  2002  року  пропозиції  щодо  організації
звітування   перед   Президентом  України  керівників  центральних
органів  виконавчої  влади  та  голів   обласних,   Київської   та
Севастопольської  міських  державних адміністрацій з питань роботи
зі зверненнями громадян;

     організувати протягом 2002-2003 років за участю представників
правоохоронних  органів  перевірку  стану  роботи  центральних  та
місцевих органів виконавчої влади зі зверненнями громадян;

     доповідати щоквартально про хід виконання цього Указу, роботу
зі  зверненнями  громадян до Президента України,  найбільш важливі
проблеми, порушені у них, та стан їх вирішення.

     7. Державному  управлінню  справами  забезпечити   поліпшення
матеріально-технічних  та  інших  умов  для  роботи зі зверненнями
громадян та  їх  особистого  прийому  в  Адміністрації  Президента
України.


 Президент України                                         Л.КУЧМА

 м. Київ, 13 серпня 2002 року
          N 700/2002