ВИЩИЙ АРБІТРАЖНИЙ СУД УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 01-2.1/394 від 22.12.98
     м.Київ

 vd981222 vn01-2.1/394
                                        Кабінету Міністрів України




     У зв'язку  з  вирішенням  арбітражними судами України спорів,
пов'язаних із стягненням залізницями України штрафів  з  суб'єктів
підприємницької   діяльності   за   простій  вагонів  та  затримку
контейнерів,  виникла необхідність в офіційному тлумаченні  статті
119 Статуту  залізниць  України  (далі  -  Статут),  затвердженого
постановою   Кабінету   Міністрів   України  від  06.04.98  N  457
( 457-98-п ).
     Відповідно  до  зазначеної  статті за користування вагонами і
контейнерами  залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами,
власниками   під'їзних   колій   тощо   вноситься  плата.  Порядок
визначення   цієї   плати   встановлюється  Правилами  перевезення
вантажів,   що   згідно   зі   статтею  5  Статуту  затверджуються
Міністерством  транспорту  України  і  є  обов'язковими  для  всіх
юридичних і фізичних осіб на території України.
     Натомість   наказом   Міністерства   транспорту  України  від
08.05.98 N  174  (  z0346-98 ) "Про порядок тимчасової дії окремих
нормативно-правових актів" передбачено,  що перевезення вантажів у
внутрішньому     сполученні     здійснюється     відповідно     до
нормативно-правових документів,  затверджених  Радою  залізничного
транспорту  держав  - учасниць Співдружності в тій частині,  що не
суперечить положенням Статуту і нормативно-правових актів України.
До  таких  документів  (прийнятих  на 5-му засіданні названої Ради
20.10.92) даний наказ відносить,  зокрема, "Тарифное руководство N
1"  і зазначає,  що до розробки Правил перевезення вантажів у разі
застосування  статті  119  Статуту  та  інших  статей,  у  яких  є
посилання  на  цю  статтю,  тимчасово слід керуватися відповідними
пунктами 48-53 "Тарифного руководства N 1".
     Згаданий  документ  (його  повна назва: "Прейскурант N 10-01.
Тарифы на грузовые железнодорожные перевозки. Тарифное руководство
N   1  Министерства  путей  сообщения  СССР")  належить  до  актів
законодавства  колишнього  Союзу РСР і базується на нормах Статуту
залізниць  СРСР.  Відтак він передбачає, зокрема, стягнення штрафу
за  простій  вагонів і затримку контейнерів (пункт 49 з посиланням
на статті 50, 52, 58, 92, 118, 156, 156-1, 156-2, 157, 158 Статуту
залізниць  СРСР), штрафу за затримку контейнерів понад встановлені
строки при перевезеннях у прямому змішаному сполученні (пункт 53 з
посиланням на статтю 104 Статуту залізниць СРСР).

     Таким чином, Міністерство транспорту України згаданим наказом
затвердило  порядок,  що  суперечить статті 119 Статуту, зокрема з
таких підстав:
     1) У   статті   119   Статуту   існує   поняття  "плата"  (за
користування вагонами і  контейнерами,  за  час  затримки  вагонів
тощо),  а  у "Тарифном руководстве N 1" вживається поняття "штраф"
(в тому числі за простій вагонів і затримку контейнерів).
     Відповідні  поняття ("плата" і "штраф") у правовому розумінні
цих   термінів   не  є  ні  рівнозначними,  ані  тотожними.  Плата
справляється  за  виконані  роботи,  надані  послуги, відвантажені
товари (продукцію); штраф є санкцією (заходом відповідальності) за
невиконання  чи  неналежне виконання зобов'язань, що випливають із
закону чи договору.
     2)  Статут взагалі не містить поняття "простій вагонів", яким
оперує пункт 49 "Тарифного руководства N 1". У Статуті йдеться про
затримку  вагонів  і  контейнерів (зокрема, статті 119, 120, 121).
     3)  Передбачені  "Тарифним  руководством  N 1" штрафи повинні
обчислюватись  у  рублях  колишнього Союзу РСР (таблиці 17 - 20 до
підпункту  49.1  пункту  49, пункт 53 та ін. цього "Руководства").
Відповідно  до  чинного  законодавства грошовою одиницею України є
гривня,  що виступає як єдиний законний засіб платежу на території
України (стаття  99  Конституції  України ( 254к/96-ВР ),  пункт 1
статті 3 Декрету Кабінету  Міністрів  України  від  19.02.93  "Про
систему валютного регулювання і валютного контролю" ( 15-93 ).
     З урахуванням викладеного відповідачі у згаданих вище  спорах
заперечують проти позовних вимог залізниць і вважають, що питання,
пов'язане із справлянням плати на підставі  статті  119  та  інших
пов'язаних з нею норм Статуту, на даний час законодавче взагалі не
врегульовано.
     У зв'язку з наведеним просимо дати офіційне тлумачення статті
119  Статуту,  а саме: у якому порядку з моменту набрання чинності
Статутом   повинна  визначатись  плата  за  користування  вагонами
(контейнерами),  внесення  якої  передбачено  статтею 119 Статуту.
     Надання   такого   тлумачення   необхідне   для  забезпечення
правильного   і   однакового  застосування  відповідної  норми  та
пов'язаних  з  нею  інших  норм  Статуту у вирішенні господарських
спорів.

 "Збірник поточного законодавства, нормативних актів, арбітражної
 та судової практики", N 17, квітень 1999 р.