МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

               N 051-205/11-5466/1535 від 25.09.2002


     Міністерство фінансів України на запит  Державної  податкової
адміністрації   України   від   02.09.2002   р.  N  6857/5/17-0516
розглянуло  листа  підприємства  з   виготовлення   технологічного
оснащення стосовно  оподаткування  доходів  членів  кооперативу  і
повідомляє.
     Реорганізація кооперативу  у  закрите  акціонерне  товариство
передбачає дві  послідовні  події:   ліквідацію   кооперативу   та
створення  на  його  базі  нового підприємства у вигляді закритого
акціонерного товариства (ЗАТ) з новим статутом,  статутним  фондом
та переліком акціонерів.
     Відповідно до  пункту  2  статті  24  Закону   України   "Про
власність" (   697-12   )   у   майні,  що  належить  кооперативу,
визначаються частки членів цього кооперативу.
     У разі  добровільного  виходу  з кооперативу,  громадянин має
право на виділення належної йому  частки  в  майні  кооперативу  в
натурі,  грошах або цінних паперах. Згідно з пунктом 3 цієї статті
при ліквідації кооперативу майно,  що залишилося після розрахунків
з бюджетом, розподіляється між членами кооперативу.
     Таким чином,  розподілена між  членами  кооперативу  вартість
майна,  що залишилось при ліквідації кооперативу,  є частиною, яка
належить  громадянам  на  правах  власності  і  є  доходом  такого
громадянина - члена кооперативу,  який згідно зі статтею 2 Декрету
Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р.  N 13-92 ( 13-92 ) "Про
прибутковий   податок   з   громадян"   є  об'єктом  оподаткування
прибутковим податком.
     З урахуванням  норм  пункту 7.6 статті  7 Закону України "Про
оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), під час виплати
вкладів   членам   кооперативу   при   його   ліквідації  з  метою
оподаткування визначається фінансовий результат від такої операції
як   різниця   між  отриманими  доходами  та  сумою  внеску  члена
кооперативу, якщо є документальні підтвердження витрат, пов'язаних
із  здійсненням  внесків.  Цей  фінансовий результат у громадянина
підлягає оподаткуванню прибутковим податком.
     Під час створення акціонерного товариства кошти,  інше майно,
яке передається громадянином в обмін  на  корпоративне  право,  не
вважаються  доходом  у такого громадянина.  При цьому кошти,  інше
майно,  яке залучається до статутного фонду в даному випадку  ЗАТ,
згідно   з   підпунктом   4.2.5   статті  4  Закону  України  "Про
оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР )  не  є  об'єктом
оподаткування податком на прибуток у цього підприємства (ЗАТ).
     Разом з тим статтею 5 Декрету Кабінету Міністрів України "Про
прибутковий податок з громадян" ( 13-92 ) встановлено випадки,  за
яких  суми  виплат  (доходів),  які  здійснюються  громадянам,  не
включаються   до   їх   сукупного  оподатковуваного  доходу.  Так,
відповідно до підпункту "й" пункту 1 статті  5  суми  доходів,  що
направляються у джерела їх одержання на придбання акцій,  та суми,
інвестовані на реконструкцію і  розширення  виробництва  суб'єктів
підприємницької    діяльності,   не   включаються   до   сукупного
оподатковуваного доходу громадян.
     На нашу  думку,  якщо  за  заявою  члена кооперативу  під час
ліквідації цього   кооперативу   бухгалтерія      здійснює   пряме
перерахування  коштів  (що  належать  такому  члену кооперативу на
правах власності вкладу (внеску) в цей кооператив)  як  внесок  до
статутного фонду ЗАТ в обмін на акцію,  то відповідно до підпункту
"й" пункту 1 статті 5  Декрету  Кабінету  Міністрів  України  "Про
прибутковий податок  з громадян" ( 13-92 ) кошти,  які повинен був
отримати член кооперативу,  не будуть оподатковуватися прибутковим
податком.
     Додатково повідомляємо,  що  згідно з підпунктом 4.4.1 пункту
4.4 статті  4 Закону України "Про  порядок  погашення  зобов'язань
платників   податків   перед  бюджетами  та  державними  цільовими
фондами" (   2181-14  )  у  разі,  коли  норма  закону  чи  іншого
нормативно-правового акта,  виданого на підставі закону, або норми
різних  законів  чи  різних  нормативно-правових актів припускають
неоднозначне (множинне) трактування прав та  обов'язків  платників
податків  або  контролюючих  органів,  внаслідок чого є можливість
прийняти  рішення  на  користь  як  платника   податків,   так   і
контролюючого  органу,  то рішення у межах апеляційного узгодження
приймається на користь платника податків.

 Заступник Державного секретаря                      В.Регурецький

 "Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації",
 N 44/1-2, 28.10.2002