ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   12.02.2003  N 2303/7/23-7017


               Про правомірність використання пільг
                      учасниками технопарків


     Державна податкова адміністрація України розглянувши лист ДПА
у м. Києві від 23.01.03 N 136/8/23-105 щодо надання роз'яснень про
правомірність використання податкових пільг учасниками,  дочірніми
та спільними підприємствами  технологічних  парків  у  зв'язку  із
введенням у дію Закону України від 04.07.02 N 40-IV ( 40-15 ) "Про
інноваційну діяльність" та  підстави  для  донарахування  органами
державної   податкової  служби  податку  на  додану  вартість,  не
сплаченого при ввезенні в  Україну  товарів  та  інших  предметів,
повідомляє наступне.

     Правові та  економічні засади запровадження та функціонування
спеціального  режиму  інвестиційної  та  інноваційної   діяльності
технопарків,  а  також  їх перелік,  визначені Законом України від
16.07.99 N 991-XIV ( 991-14 ) "Про спеціальний режим інвестиційної
та інноваційної діяльності технічних парків" із подальшими змінами
і доповненнями.

     Абзацом 1 статті 3 зазначеного Закону ( 991-14 ) запроваджено
термін спеціального   режиму   інвестиційної    та    інноваційної
діяльності  для  технологічних  парків,  їх учасників,  дочірніх і
спільних підприємств - 15 років,  та визначено 5-річний термін дії
спеціального   режиму   при  виконанні  окремих  інвестиційних  та
інноваційних проектів,  з дати  їх  реєстрації,  за  пріоритетними
напрямами діяльності  технологічних  парків.  Пунктом  3  статті 6
Держава підтвердила   гарантії   стабільності   встановленого  цим
Законом  спеціального   режиму   інвестиційної   та   інноваційної
діяльності технопарків на весь термін його дії.

     Згідно із статтею 4 цього Закону ( 991-14 ) 100 відсотків сум
податку  на  додану  вартість,  нарахованих  відповідно  до Закону
України "Про   податок  на  додану  вартість"  (  168/97-ВР  )  за
операціями з продажу товарів (виконаних  робіт,  наданих  послуг),
пов'язаними з виконанням інвестиційних та інноваційних проектів за
пріоритетними напрямами діяльності  технологічних  парків,  і  сум
податку по прибутку, одержаного від виконання зазначених проектів,
нарахованих  у  порядку,  встановленому   Законом   України   "Про
оподаткування  прибутку  підприємств"  (  334/94-ВР ) технологічні
парки,  їх учасники,  дочірні та спільні  підприємства,  за  умови
ведення  окремого  бухгалтерського  обліку операцій,  пов'язаних з
виконанням   інвестиційних   та    інноваційних    проектів,    не
перераховують до бюджету, а зараховують їх на спеціальні рахунки.

     Закон України  "Про  інноваційну  діяльність"  (  1560-12   )
встановив  правові,  економічні та організаційні засади державного
регулювання інноваційної діяльності в Україні,  поширивши державну
підтримку  інноваційних  проектів на всіх суб'єктів господарювання
незалежно від форми власності.

     Термін дії цього  Закону  (  991-14  )  не  обмежений,  проте
пунктом   9   статті  13  визначено,  що  свідоцтво  про  державну
реєстрацію інноваційного проекту є чинним  протягом  3  років  від
дати  його  видачі.  Статтею  21  визначено,  що  впродовж  строку
чинності свідоцтва про державну реєстрацію  інноваційного  проекту
50  відсотків  податку  на  додану вартість по операціях з продажу
товарів (виконання робіт, надання послуг), пов'язаних з виконанням
інноваційних  проектів,  та  50  відсотків  податку  на  прибуток,
одержаного  від   виконання   цих   проектів,   зараховуються   на
спеціальний рахунок.

     Законом України "Про Державний бюджет України  на  2003  рік"
( 380-15  )  дія  вищевказаної статті,  яка мала набути чинності з
1 січня 2003 року,  на 2003 рік призупинена, проте стаття 4 Закону
України  "Про  спеціальний  режим  інвестиційної  та  інноваційної
діяльності технологічних парків" ( 991-14  )  ,  абзац  12  пункту
11.12   статті  11 Закону України "Про податок на додану вартість"
( 168/97-ВР ) та абзац 13 пункту 22.5  статті  22  Закону  України
"Про  оподаткування  прибутку  підприємств"  ( 334/94-ВР ),  якими
визначені  особливості  оподаткування  технологічних  парків,   їх
учасників, дочірніх та спільних підприємств діють і в 2003 році.

     Відповідно до  статті 1 Закону України "Про спеціальний режим
інвестиційної  та   інноваційної  діяльності технологічних парків"
від 16.07.99 N 991-XIV ( 991-14 ) дано  визначення  технологічного
парку,  а  саме:  технологічним  парком  є  -  юридична  особа або
об'єднання на підставі договору про спільну  діяльність  юридичних
осіб (учасників),  головною метою яких є діяльність щодо виконання
інвестиційних та інноваційних проектів,  виробничого  впровадження
наукоємних  розробок,  високих  технологій та конкурентоспроможної
продукції на світових ринках.

     Учасниками  технологічного   парку відповідно до цього Закону
( 991-14 )  є  об'єднання  юридичних  осіб  -  суб'єкти  наукової,
науково-технічної  та  підприємницької  діяльності,  що  уклали  в
порядку,  встановленому Кабінетом Міністрів України,  договори про
спільну  діяльність  щодо  виконання інвестиційних та інноваційних
проектів.

     Згідно з  Положенням  про  порядок створення і функціонування
технопарків та інноваційних  структур  інших  типів,  затвердженим
постановою  Кабінету   Міністрів   України   від  22.05.96  N  549
( 549-96-п ),  з метою інтенсифікації розроблення,  виробництва та
впровадження наукоємної конкурентоспроможної продукції створюються
інноваційні   структури   виду   А   (юридична   особа   будь-якої
організаційно-правової    форми,    створена     відповідно     до
законодавства) та виду Б (група юридичних і фізичних осіб, яка діє
на основі договору про спільну діяльність).

     Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету  Міністрів  України
від 14.12.01  N  1691  (  1691-2001-п  )  "Про  порядок  укладення
договорів про спільну діяльність щодо виконання  інвестиційних  та
інноваційних   проектів"   "...для  провадження  інвестиційної  та
інноваційної діяльності технологічними парками  "Напівпровідникові
технології і  матеріали,  оптоелектроніка  та  сенсорна  техніка",
"Інститут  електрозварювання   імені   Є.О.   Патона",   "Інститут
монокристалів", "Вуглемаш" суб'єкти наукової, науково-технічної та
підприємницької  діяльності  укладають  між  собою  відповідно  до
законодавства  договори  про  спільну  діяльність  щодо  виконання
інвестиційних  та  інноваційних  проектів,  в  яких   визначаються
порядок   об'єднання  фінансових,  матеріальних  і  нематеріальних
активів  (у  тому  числі  прав  на  промислову  та  інтелектуальну
власність),  покриття  витрат  за договорами,  розподілу прибутку,
відшкодування  збитків,  а  також  учасник  цього  договору,  який
здійснюватиме  керівництво спільною діяльністю,  тобто створюється
інноваційна структура виду Б.

     Аналогічні вимоги  до спільної діяльності викладені в статтях
430-434 Цивільного  кодексу України ( 1540-06 ) та підпункті 7.7.1
пункту 7.7 статті 7 Закону України   від  22.05.97    N  283/97-ВР
( 283/97-ВР ) "Про оподаткування прибутку підприємств".

     Крім цього,  відповідно до пунктів 1.5,  1.6 Порядку  ведення
податкового  обліку  та складання податкової звітності результатів
спільної діяльності на території України без  створення  юридичної
особи,   затвердженого   наказом   ДПА  України  від 16.01.98 N 24
(  z0062-98,  z0308-97 ) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції
України  03.02.98  за  N  62/2502, договори про спільну діяльність
повинні  перебувати  на  обліку  в  органах  державної  податкової
служби.

     Згідно з статтею 7 Закону України "Про оподаткування прибутку
підприємств"  від 22.05.97 N 283/97-ВР ( 283/97-ВР, 334/94-ВР ) до
оподаткування  операцій  особливого виду відноситься оподаткування
спільної  діяльності  на території України без створення юридичної
особи.

     У відповідності  до  підпункту  7.7.2  пункту  7.7  статті  7
вищезазначеного  Закону  (  283/97-ВР, 334/94-ВР ), а також пункту
2.1.1  Порядку  ведення податкового обліку та складання податкової
звітності результатів спільної діяльності на території України без
створення  юридичної  особи, затвердженого наказом ДПА України від
16.01.98  N  24  (  z0062-98,  z0308-97  )  та  зареєстрованого  в
Міністерстві   юстиції   України  03.02.98  за  N  62/2502,  облік
результатів   спільної   діяльності  ведеться  платником  податку,
уповноваженими  на  це іншими сторонами згідно з умовами договору,
окремо   від  обліку  господарських  результатів  такого  платника
податку.

     Тобто облік   результатів   спільної   діяльності  веде  саме
інноваційна структура виду Б, створена без права юридичної особи.

     Як наслідок,  пільгами,  встановленими для технопарків,  може
скористатися  лише платник податків - учасник договору про спільну
діяльність без права юридичної особи.  Що  стосується  всіх  інших
учасників договору про спільну діяльність, то, згідно з підпунктом
7.7.2 пункту  7.7  статті  7  Закону  України  "Про  оподаткування
прибутку підприємств"  ( 334/94-ВР ),  вони не мають права ведення
окремого обліку,  результатів спільної діяльності, обумовленої цим
договором, і, відповідно, користуватись податковими пільгами.

     У разі невиконання вищезазначених вимог щодо запровадження та
функціонування  спеціального  режиму інвестиційної та інноваційної
діяльності технопарків або у випадку скасування  та  донарахування
до бюджету.

     У разі  нецільового використання ввезених в Україну сировини,
матеріалів,  устаткування,  обладнання,  комплектуючих  та   інших
предметів  (пункт 2 статті 6 Закону України "Про спеціальний режим
інвестиційної  та  інноваційної діяльності  технологічних  парків"
( 991-14 ),  яке може бути  визнано  таким  і  у  разі  скасування
інвестиційного або інноваційного проекту,  задекларовані пільги по
податку на  додану  вартість,  отримані  ари  ввезенні  в  Україну
товарів та інших предметів, скасовуються.

     Якщо платник не виконав вимог пункту 2 статті  6  зазначеного
Закону (  991-14  )  щодо   самостійного   збільшення   податкових
зобов'язань  за  наслідками періоду,  в якому відбулося порушення,
органом державної податкової служби здійснюється донарахування сум
податку  на  додану вартість,  не сплачених при ввезенні в Україну
сировини,  матеріалів, устаткування, обладнання, комплектуючих, та
інших  предметів  за  весь період їх нецільового використання,  та
застосовується штрафна санкція згідно із статтею 17 Закону України
від  21.12.2000  N  2181-III  (  2181-14  ) "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами".

     Контроль за   цільовим   використанням   товарів   та   інших
предметів,  ввезених  на  територію  України,  згідно  з пунктом 3
спільного  наказу  Державної  податкової   адміністрації   України
та  Державної  митної   служби  України  від  16.03.01  N  109/188
( z0261-01 ) "Про затвердження Порядку здійснення митними органами
контролю за   сплатою  податків  податку  на  додану  вартість  та
акцизного  збору,  які  справляються  при  ввезенні  (пересиланні)
товарів  та інших предметів на митну територію України" здійснюють
органи державної податкової служби.  Інформація про факти порушень
надсилається  податковим  органом,  який  проводив  перевірку,  до
митного  органу,  що  здійснив  митне  оформлення   товарів,   для
подальшого застосування до порушника санкцій,  передбачених Митним
кодексом України (  1970-12  )  і  Законом  України  "Про  порядок
погашення   зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ).

     У разі  скасування пільг технологічним паркам,  їх учасникам,
дочірнім та спільним  підприємствам  пеня  за  порушення  термінів
розрахунків  у  іноземній  валюті  нараховується згідно з вимогами
статті 4 Закону України від 23.09.94 N  185/94-ВР  (  185/94-ВР  )
"Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" виходячи з
термінів, встановлених статтею 1 цього Закону.

     Одночасно слід  зазначити,  що  з  аналогічних  питань   щодо
пільгового  оподаткування  технопарків  вже надано роз'яснення ДПА
України за N 19794/7/23-3117 від 18.12.02.

 В.о. першого заступника голови
 ДПА України                                               О.Шитря

 "Податковий - банківський - митний Консультант"
 N 9 (384), 3 березня 2003 року