Нова форма подання відомостей про нараховані та виплачені суми доходів i суми утриманих з них податків



Коментар фахівця

За ініціативою ДПА України внесено пропозицію скоротити податкову звітність — відмінити ф. № 2. Це нововведення торкнеться 13—15 млн. громадян, які отримують доходи не за місцем основної роботи.
20.02.2003 р. Верховною Радою України прийнято Закон України № 551-IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань оподаткування» (за текстом — Закон № 551-IV), який набрав чинності з дня його опублікування, тобто з 21.03.2003 р. (газета «Урядовий кур’єр» № 53 від 21.03.2003 р.).
Законом № 551-IV внесено зміни до Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. № 13-92 «Про прибутковий податок з громадян» та до Закону України від 22.12.94 р. № 320/94-ВР «Про Державний реєстр фізичних осіб — платників податків та інших обов’язкових платежів».
З прийняттям наведеного Закону усуваються розбіжності між двома існуючими формами звітності. Спрощення та впорядкування подання до податкових органів бухгалтерської звітності, зменшення її обсягів — мета Закону № 551-IV.
Закон № 551-IV також передбачає внесення змін до деяких законів щодо приведення у відповідність використовуваної економічної термінології та визначення відповідальності платника податку за перекручення даних у встановленій формі звітності.
Необхідність прийняття такого законодавчого акта обгрунтована об’єктивністю сьогодення, а саме: на сьогодні всі підприємства, установи, організації i фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності, які провадять виплати доходів громадянам не за місцем основної роботи, у тому числі за сумісництвом, за виконання робіт, здійснюваних на основі договорів підряду та інших договорів цивільно-правового характеру, зобов’язані щомісячно надсилати до податкових органів за місцем проживання громадян відомості про виплачені суми доходів i суми утриманого з них податку (ф. № 2).
Водночас ті самі підприємства, установи, організації, фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності відповідно до чинного законодавства зобов’язані подавати до державних податкових інспекцій відомості про суми виплачених фізичним особам доходів i утриманих з них податків та інших обов’язкових платежів (ф. № 8ДР).
До 21.03.2003 р. частиною третьою ст. 12 Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. № 13-92 «Про прибутковий податок з громадян» (за текстом — Декрет № 13-92) було встановлено, що підприємства, установи, організації i фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності, які провадять виплати доходів громадянам не за місцем основної роботи (служби, навчання), зобов’язані у строки, визначені законом для місячного звітного періоду, на який припадає виплата, надіслати до податкових органів за місцем проживання громадян відомості, за встановленою ГДПІ України формою, про виплачені суми доходів i суми утриманого з них податку.
Форму подання таких відомостей встановлено наказом ГДПІ України від 21.04.93 р. № 12 «Про затвердження Інструкції «Про прибутковий податок з громадян» як ф. № 2 («Про суму виплаченого доходу i утриманого податку у _____ році не за місцем основної роботи, в т. ч. за сумісництвом та цивільно-правовими договорами», додаток № 2 до Інструкції про прибутковий податок з громадян).
Тобто ще до прийняття Закону України від 22.12.94 р. № 320/94-ВР «Про Державний реєстр фізичних осіб — платників податків та інших обов’язкових платежів» (за текстом — Закон № 320/94-ВР) чинним законодавством, а саме Декретом № 13-92, було визначено i введено у практику подання бухгалтерської звітності до податкових органів подання відомостей про виплачені суми доходів i суми утриманих з них податків за ф. № 2.
Норми ст. 9 Закону № 320/94-ВР зобов’язують керівників та посадових осіб підприємств, установ, організацій усіх форм власності, включаючи Нацбанк України та його установи, комерційних банків, інших фінансово-кредитних установ, а також фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності відповідно до чинного законодавства подавати до державних податкових інспекцій відомості про суми виплачених фізичним особам доходів i утриманих з них податків та інших обов’язкових платежів. Форму подання таких відомостей встановлено відповідним наказом ДПА України від 30.12.97 р. № 473 «Про затвердження форми довідки «Про суми виплачених доходів i утриманих з них податків та інших обов’язкових платежів фізичних осіб юридичними особами усіх форм власності та фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності» (ф. № 8ДР); Порядку заповнення та подання юридичними особами усіх форм власності i фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності довідки ф. № 8ДР».
Порівняльна таблиця форм звітності, які діяли до 21.03.2003 р. щодо окремого платника податку — фізичної особи:

Форма № 2 Форма № 8ДР
1. Ідентифікаційний номер фізичної особи 1. Ідентифікаційний номер фізичної особи
2. П. І. Б.  
3. Адреса постійного місця проживання  
4. Сума нарахованого доходу за місяць  
5. Сума утриманого податку 2. Сума утриманого податку
6. Сума виплаченого доходу, дата виплати 3. Сума виплаченого доходу
7. Вид роботи (послуги), за що зроблено виплату 4. Ознака доходу
8. Додаткові відомості 5. Дата (прийняття на роботу / звільнення з роботи)
  6. Ознака пільги щодо прибуткового податку


Розбіжність між двома існуючими формами звітності, які подавалися роботодавцями до податкових органів, полягає у показниках «Сума нарахованого доходу за місяць», «Адреса постійного місця проживання», «П. I. Б.».
У 1992 — 1993 рр., коли вводилася ф. № 2, заборгованість із заробітної плати ще не була настільки поширеним явищем, i суми виплаченої заробітної плати після утримання податку дорівнювали розміру її нарахування. Виходячи з цього до ф. № 2 було введено показник «Сума нарахованого доходу», який за своєю суттю відображав суми доходів, що були нараховані та виплачені громадянам як доходи не за місцем основної роботи.
У 1998 р., коли вводилася ф. № 8ДР, проблема розбіжностей між нарахованими та виплаченими доходами (заробітною платою) прийняла більш загострені форми. З метою її розв’язання, а також з метою проведення точних розрахунків прибуткового податку та річних перерахунків податку внесено зміни до ф. № 2, які стосувалися введення показника «Сума виплаченого доходу».
Розбіжності між двома існуючими формами мають принципове значення, оскільки стосуються строків подання (ф. № 2 подають щомісяця, а ф. № 8ДР — щокварталу) та показника «Сума нарахованого доходу» i потребують негайного врегулювання шляхом впорядкування показників діючих форм звітності та строків їх подання до податкових органів.

Довідково:
У 2001 р. до податкових інспекцій надійшло близько 15 млн. примірників ф. № 2.
Зменшення витрат окремого суб’єкта підприємницької діяльності (роботодавця) на обрахування та заповнення звітності, поштових витрат, а також витрат на оброблення та надіслання звітності до податкового органу. За розрахунками, загальна вартість лише поштових витрат суб’єктів підприємництва на надіслання рекомендованими листами до податкових органів ф. № 2 становить близько 10,0 млн. грн. на рік.
Відповідно зменшаться витрати, пов’язані із прийманням, обробленням, систематизацією, збереженням цієї інформації у податкових органах.
Реалізація Закону № 551-IV не потребує додаткових матеріальних витрат, він зніме напругу у роботі суб’єктів підприємницької діяльності та поліпшить умови роботи значному колу працівників економічних підрозділів та фізичним особам — суб’єктам підприємницької діяльності.
Найближчим часом буде затверджено єдину форму подання відомостей про нараховані та виплачені суми доходів i суми утриманих з них податків (удосконалена ф. № 8ДР).

Сергій ЛЄКАРЬ,
начальник Головного управління оподаткування фізичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 13 квітень 2003 року