Підприємство із 100-відсотковою іноземною інвестицією здійснило експортну операцію, при цьому має намір здійснити часткову репатріацію іноземної інвестиції за кордон. Чи правомірне зарахування валютної виручки за експортовану продукцію в рахунок часткової репатріації іноземної інвестиції за кордон? Відповідно до ст. 11 Закону України від 19.03.96 р. N 93/96-ВР ( 93/96-ВР ) "Про режим іноземного інвестування" (далі - Закон N 93/96-ВР) у разі припинення інвестиційної діяльності іноземний інвестор має право на повернення не пізніше шести місяців з дня припинення цієї діяльності своїх інвестицій у натуральній формі або у валюті інвестування в сумі фактичного внеску (з урахуванням можливого зменшення статутного фонду) без сплати мита, а також доходів з цих інвестицій у грошовій чи товарній формі за реальною ринковою вартістю на момент припинення інвестиційної діяльності, якщо інше не встановлено законодавством або міжнародними договорами України. Згідно з п. 14 Положення про порядок державної реєстрації іноземних інвестицій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.08.96 p. N 928 ( 928-96-п ), державна реєстрація іноземної інвестиції діє протягом усього періоду функціонування інвестиції. У разі повної або часткової репатріації іноземної інвестиції за кордон іноземний інвестор або уповноважена ним особа повинні повідомити про це відповідний орган державної реєстрації, про що останнім робиться відмітка в інформаційному повідомленні і відповідний запис у журналі обліку державної реєстрації внесених іноземних інвестицій. інформаційне повідомлення із зазначеною відміткою подається відповідним органам, установам у разі вивезення (переказування) іноземної інвестиції за кордон згідно з законодавством. Відповідно до ст. 1 Закону України від 23.09.94 р. N 185/94-ВР ( 185/94-ВР ) "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" (зі змінами та доповненнями, далі - Закон N 185/94-ВР) виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у терміни виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 90 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного терміну потребує індивідуальної ліцензії Нацбанку України. Згідно зі ст. 4 Закону N 185/94-ВР ( 185/94-ВР ) порушення резидентами термінів, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержаної виручки (митної вартості недопоставленої продукції) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Нацбанку України на день виникнення заборгованості. При цьому п. 2.3 інструкції про порядок здійснення контролю і отримання ліцензій за експортними, імпортними та лізинговими операціями, затвердженої постановою Правління Нацбанку України від 24.03.99 р. N 136 ( z0338-99 ) та зареєстрованої в Мін'юсті України 28.05.99 р. за N 338/3631, передбачено зняття банком експортної операції резидента з контролю після зарахування виручки за цією операцією (або її частини - у разі здійснення обов'язкового продажу) на поточний рахунок останнього. Враховуючи вищевикладене, у разі ненадходження виручки за експортовану продукцію в законодавчо встановлений термін настає відповідальність, передбачена ст.4 Закону N 185/94-ВР ( 185/94-ВР ). Таким чином, лише після зарахування валютної виручки за цією операцією на поточний рахунок резидента України та здійснення обов'язкового продажу іноземної валюти відповідно до постанови Правління Нацбанку України від 04.09.98 р. N 349 ( v0575500-98 ) "Про введення обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті на користь резидентів" у разі бажання іноземного інвестора можливе здійснення ним часткової репатріації іноземної інвестиції за кордон із дотриманням вимог Закону N 93/96-ВР ( 93/96-ВР ). Відповідь підготовлено за сприяння Першого заступника начальника Головного управління податкового аудиту та валютного контролю ДПА України, Любові Підгородецької