• Оподаткування забруднених земель


Законом України «Про плату за землю» (ст. 12) визначено, що не справляється земельний податок за хімічно забруднені сільськогосподарські угіддя, на які запроваджено обмеження щодо ведення сільського господарства.
Чи діє ця норма Закону для підприємства-сільгосптоваровиробника, якщо земельна ділянка, надана цьому підприємству, хімічно забруднена (залита бардою в зоні відстійників спиртозаводу) i обласним державним проектно-технологічним центром охорони родючості грунтів та якості продукції з цього приводу надано висновок про штучне хімічне забруднення грунтів?
(Фермерське господарство «Жайворонок», Хмельницька обл.)

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

Земельний кодекс України — від 25.10.2001 р. № 2768-III (зі змінами та доповненнями, за текстом — Кодекс);
Лісовий кодекс України — від 21.01.94 р. № 3852-XII (зі змінами та доповненнями, за текстом — Лісовий кодекс)

Закон України
161-XIV — від 06.10.98 р. «Про оренду землі» (зі змінами та доповненнями);
334/94-ВР — від 28.12.94 р. «Про оподаткування прибутку підприємств» (в редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР, зі змінами та доповненнями, надруковано у «Віснику» № 6/2003)
2535-ХІІ — від 03.07.92 р. «Про плату за землю» (в редакції Закону України від 19.09.96 р. № 378/96-ВР зі змінами та доповненнями)

Постанови Кабінету Міністрів України
213 — від 23.03.95 р. «Про Методику грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» (зі змінами та доповненнями)

НАКАЗИ
76/230/325/150 — Держкомзему України, Мінсільгосппроду України, Держкоммістобудування України, Української академії аграрних наук від 27.11.95 р. «Порядок грошової оцінки земель сільсько- господарського призначення та населених пунктів, зареєстрований у Мін’юсті України 30.11.95 р. за № 427/963 (зі змінами та доповненнями, за текстом — Порядок грошової оцінки земель);
377 — Держкомстату України від 05.11.98 р. «Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем)» (зі змінами та доповненнями, зареєстрований у Мін’юсті України 14.12.98 р. за № 788/3228, за текстом — Інструкція № 377);
434 — ДПА України від 26.10.2001 р. «Порядок подання форм Зведеного розрахунку суми земельного податку та Довідки до уточненого Розрахунку про суми земельного податку, які зменшують або збільшують податкові зобов’язання в результаті виправлення самостійно виявленої помилки, допущеної в попередніх звітних періодах, до органу державної податкової служби» (зареєстрований у Мін’юсті України 19.11.2001 р. за № 963/6154, за текстом — Порядок подання форм)


Земельні відносини в Україні регулюються Кодексом, а справляння плати за землю здійснюється відповідно до Закону № 2535-ХІІ, ст. 13 якого визначено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Державний земельний кадастр — це єдина державна система земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності i права користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей i документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів (ст. 193 Кодексу).
Пільги стосовно оподаткування землі визначено Законом № 2535-ХІІ, зокрема ст. 12 якого встановлено, що не справляється плата за хімічно забруднені сільськогосподарські угіддя, на які запроваджено обмеження щодо ведення сільського господарства; за землі, що перебувають у тимчасовій консервації або у стадії сільськогосподарського освоєння.
Порядок використання техногенно забруднених земель сільськогосподарського призначення визначено Кодексом. До техногенно забруднених земель відносяться землі радіаційно небезпечні та радіоактивно забруднені, землі, забруднені важкими металами, іншими хімічними елементами тощо; до деградованих — земельні ділянки з еродованими, перезволоженими, з підвищеною кислотністю або засоленістю, забрудненими хімічними речовинами грунтами та інші. (ст. 169, ст. 171 Кодексу).
Деградовані i малопродуктивні землі, господарське використання яких є екологічно небезпечним та економічно неефективним, а також техногенно забруднені земельні ділянки, на яких неможливо одержати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров’я, підлягають консервації. Консервація земель здійснюється шляхом припинення їх господарського використання на визначений термін та залуження або заліснення за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на підставі договорів з власниками земельних ділянок (ст. 172 Кодексу).
Таким чином, наданий підприємству-сільгосптоваровиробнику обласним державним проектно-технологічним центром охорони родючості грунтів та якості продукції висновок про штучне хімічне забруднення грунтів, що знаходяться в зоні відстійників спиртозаводу, не може бути підставою для звільнення від сплати земельного податку.
Виходячи з викладеного та з огляду на ст. 186 Кодексу, для вирішення порушеного питання підприємству-сільгосптоваровиробнику слід звернутися з клопотанням до органів виконавчої влади та місцевого самоврядування про прийняття рішення щодо особливого режиму i порядку використання техногенно забруднених земель, на підставі якого його може бути звільнено від сплати земельного податку.

Консультують фахівці департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

 

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 19 травень 2003 року