Які категорії  громадян  належать  до   осіб,   на   пільгове
перевезення  яких Законом України "Про Державний бюджет України на
2003 рік" передбачено  субвенції  з  державного  бюджету  місцевим
бюджетам на відшкодування перевізникам втрат доходів?
                               І.Яненко, м. Лубни Полтавської обл.

     Згідно із  Законом  України  "Про  автомобільний   транспорт"
( 2344-14   )   перевізники,  незалежно  від  форми  власності  та
підпорядкування,  самостійно забезпечують свою життєдіяльність  за
рахунок  основної  діяльності.  Ця діяльність передбачає одержання
доходів від оплати пасажирами  своєї  поїздки  та  оплати  поїздки
пільгових  категорій  пасажирів,  яку мають компенсувати замовники
транспортних послуг за рахунок коштів відповідних бюджетів.

     Автопідприємствам втрати  доходів  від  перевезень  пільгових
пасажирів  до  2002  р.  практично  не відшкодовували,  оскільки в
державному бюджеті не передбачалося покриття  витрат  від  надання
пільгового  проїзду,  а місцевими бюджетами покривалися витрати до
15-20%. На міжміських автобусних маршрутах усі пільги надаються за
рахунок автопідприємств.

     З 2002  р.  система  надання  пільг  на проїзд грунтується на
принципі  відшкодування  автопідприємствам   втрат   доходів   від
перевезень  пільгових  пасажирів  видатками  місцевих  бюджетів за
рахунок субвенції з державного  бюджету  України.  Таких  видатків
було заплановано  на  2002 р.  для пасажирського автотранспорту на
99,5 млн. грн., що значно менше від потреби. За 2002 р. зазначених
коштів надійшло  з  місцевих  бюджетів  автопідприємствам  на суму
59,9 млн.  грн.,  що становить лише 60,1%  планової  суми  коштів,
майже половину цих коштів було отримано в I кварталі.

     Отже, як   випливає  з  викладеного,  більшість  установлених
державою пільг на користування транспортом  фактично  реалізується
за  рахунок  підприємств транспорту.  Через скрутний стан місцевих
бюджетів витрати компенсують несвоєчасно,  та й не можна  повністю
забезпечити процес перевезень, оновлення рухомого складу, розвиток
виробництва  та  соціальний  розвиток  підприємств.  Наслідком   є
погіршення   рівня   транспортного  обслуговування  населення,  що
призводить також до скорочення надання пільг.

     Законом України "Про Державний бюджет України  на  2003  рік"
( 380-15  )  передбачено  компенсацію  втрат на надання пільгового
проїзду лише деяким категоріям  громадян,  яким  надано  це  право
чинним законодавством,  а саме: ветеранам війни і праці, ветеранам
військової  служби,  ветеранам   органів   внутрішніх   справ   та
громадянам,  які  постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи,
тобто  із  18  законів  України  і  чотирьох   постанов   Кабінету
Міністрів,  якими передбачено надання пільгового проїзду,  лише за
п'ятьма передбачається компенсація  втрат  доходів  із  державного
бюджету.  В  умовах,  коли  обсяги  надання  пільг  непосильні для
держави і підприємств автомобільного  транспорту,  шлях  вирішення
цієї  проблеми  можливий  лише  один  -  впорядкування організації
перевезення категорій населення,  яким надано право на пільговий і
безкоштовний проїзд.

     На виконання   вимог   постанови   Кабінету   Міністрів   від
02.03.2002 р.  N 253 ( 253-2002-п )  "Про  затвердження  Стратегії
заміни  пільг  на  адресну  грошову допомогу населенню" і згідно з
розпорядженням Кабінету  Міністрів  від  11.07.2002  р.  N   383-р
( 383-2002-р  )  "Про  затвердження  плану  заходів  з  реалізації
Стратегії заміни пільг  на  адресну  грошову  допомогу  населенню"
22 листопада   2002   р.   в   Мінпраці  за  участю  представників
Мінекономіки,  Мінтрансу,  Укравтотрансу,  Укрзалізниці,  Держбуду
було проведено нараду членів Робочої групи з питань заміни системи
пільг  з  оплати  транспортних  послуг.  На  засіданні  розглянуто
організаційні питання щодо проведення в 2003 р.  пілотного Проекту
із  заміни  пільг  адресними  грошовими  виплатами  на  проїзд   у
транспорті   загального   користування.   Визначено   м.  Рівне  і
Хмельницький  для  експерименту   із   заміни   пільг   з   оплати
транспортних послуг на адресну грошову допомогу, розроблено проект
схеми експерименту.

     Таким чином,  усі пільгові категорії населення перебуватимуть
в  однакових  умовах  щодо  можливості  користування  транспортом,
зможуть  користуватись  послугами  всіх перевізників незалежно від
форм власності.  При  цьому  не  порушується  передбачене  ст.  46
Конституції України  ( 254к/96-ВР ) право на соціальний захист,  а
лише змінюється механізм реалізації цього права.

     Міністерство транспорту України.