КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

                        П О С Т А Н О В А
                    від 2 червня 2003 р. N 789
                               Київ

            Про утворення Державної служби лікарських
             засобів і виробів медичного призначення


     На виконання Указу Президента України від 7  лютого  2003  р.
N 91   (  91/2003  )  "Про  заходи  щодо  поліпшення  забезпечення
населення лікарськими засобами і виробами медичного призначення, а
також  підвищення  ефективності державного управління у цій сфері"
Кабінет Міністрів України  п о с т а н о в л я є:

     1. Утворити у складі Міністерства охорони  здоров'я  на  базі
Державного   департаменту   з  контролю  за  якістю,  безпекою  та
виробництвом лікарських засобів і виробів  медичного  призначення,
що  ліквідується,  Державну  службу  лікарських  засобів і виробів
медичного призначення як урядовий орган державного управління.

     Установити, що Державна служба лікарських засобів  і  виробів
медичного призначення є правонаступником Державного департаменту з
контролю за якістю,  безпекою та виробництвом лікарських засобів і
виробів медичного призначення.

     2. Затвердити   Положення   про  Державну  службу  лікарських
засобів і виробів медичного призначення, що додається.

     3. Міністерству охорони здоров'я у місячний  строк  подати  в
установленому порядку Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо
приведення актів Кабінету Міністрів України у відповідність з цією
постановою,  а  також  привести  власні  нормативно-правові акти у
відповідність з цією постановою.

     4. Визнати такими, що втратили чинність:

     постанову Кабінету Міністрів України від 30 березня  2000  р.
N 588  (  588-2000-п  )  "Про  утворення Державного департаменту з
контролю за якістю,  безпекою та виробництвом лікарських засобів і
виробів медичного призначення" (Офіційний вісник України, 2000 р.,
N 14, ст. 563);

     постанову Кабінету Міністрів України від  5  червня  2000  р.
N 917  (  917-2000-п  )  "Про затвердження Положення про Державний
департамент  з  контролю  за  якістю,  безпекою  та   виробництвом
лікарських  засобів  і  виробів  медичного призначення" (Офіційний
вісник України, 2000 р., N 23, ст. 960);

     постанову Кабінету Міністрів України від 26 вересня  2002  р.
N 1419 ( 1419-2002-п ) "Деякі питання підвищення якості лікарських
засобів" (Офіційний вісник України, 2002 р., N 39, ст. 1814).


     Прем'єр-міністр України                            В.ЯНУКОВИЧ

     Інд. 28


                                          ЗАТВЕРДЖЕНО
                             постановою Кабінету Міністрів України
                                   від 2 червня 2003 р. N 789

                            ПОЛОЖЕННЯ
             про Державну службу лікарських засобів і
                  виробів медичного призначення

     1. Державна служба лікарських  засобів  і  виробів  медичного
призначення (далі - Державна служба) є урядовим органом державного
управління, що діє у складі МОЗ та йому підпорядковується.

     2. Державна служба у своїй діяльності керується  Конституцією
(  254к/96-ВР  ) та законами України,  актами Президента України і
Кабінету Міністрів України, цим Положенням та наказами МОЗ.

     Державна служба  у  межах   своїх   повноважень   організовує
виконання  законів  та  інших нормативно-правових актів,  здійснює
систематичний контроль за їх реалізацією.

     Державний служба     узагальнює     практику     застосування
законодавства  з  питань,  що  належать  до  сфери  її діяльності,
розробляє пропозиції щодо вдосконалення цього законодавства  та  в
установленому порядку вносить їх на розгляд МОЗ.

     3. Основними завданнями Державної служби є:

     участь у  формуванні та реалізації державної політики у сфері
виробництва,  контролю за якістю та реалізацією лікарських засобів
і виробів медичного призначення;

     забезпечення державного   регулювання  у  сфері  виробництва,
ввезення в Україну,  вивезення з  України,  реалізації  лікарських
засобів  і  виробів медичного призначення,  в тому числі вирішення
питань їх державної реєстрації та державного контролю за якістю;

     здійснення державного контролю за  дотриманням  законодавства
щодо  забезпечення населення і закладів охорони здоров'я якісними,
високоефективними, безпечними та доступними лікарськими засобами і
виробами  медичного  призначення,  а  також  законодавства щодо їх
обігу, зберігання, застосування, утилізації та знищення.

     4. Державна служба відповідно до покладених на неї завдань:

     1) здійснює  управління  у  сфері   створення,   виробництва,
контролю за якістю та реалізацією лікарських засобів, у тому числі
діючих  речовин  (субстанцій),  допоміжних   речовин,   лікарської
рослинної     сировини,    а    також    лікувальної    косметики,
імунобіологічних препаратів,  біоматеріалів,  медичної техніки  та
інших  виробів  медичного  призначення (далі - продукція),  вживає
відповідно  до  законодавства  заходів  з  метою  забезпечення  їх
доступності   для  населення,  стимулювання  розвитку  виробництва
продукції в Україні;

     2) розробляє   з   урахуванням    відповідних    рекомендацій
Всесвітньої  організації  охорони  здоров'я  та затверджує порядок
контролю  за  обігом  і  зберіганням,  оцінки  якості  та  безпеки
продукції,  забезпечує  та здійснює державний контроль за якістю і
безпекою продукції;

     3) розробляє порядок ведення  Державної  фармакопеї  України,
Державного   реєстру   медичної   техніки   та  виробів  медичного
призначення,  Державного  реєстру   імунобіологічних   препаратів,
забезпечує його дотримання та перевидання;

     4) розробляє   з   урахуванням   норм,  що  застосовуються  у
міжнародній  практиці,  та  подає  на  затвердження  МОЗ   порядок
проведення  доклінічного  вивчення  продукції,  визначає вимоги та
умови проведення окремих досліджень доклінічного вивчення;

     5) організовує  та  забезпечує  проведення  в   установленому
порядку            нормативно-технічної,            технологічної,
інформаційно-патентної,   медико-біологічної,     токсикологічної,
санітарно-гігієнічної,  хіміко-аналітичної  експертизи  матеріалів
клінічного дослідження,  спеціалізованої  оцінки  та  інших  видів
експертних досліджень з визначення їх якості та безпеки продукції;

     6) установлює  порядок та надає дозвіл на використання діючих
і допоміжних речовин для виробництва продукції,  а також дозвіл на
застосування для неї пакувальних матеріалів;

     7) визначає    та   подає   на   затвердження   МОЗ   перелік
спеціалізованих   лікувально-профілактичних   закладів,   у   яких
проводяться  клінічні випробування продукції,  приймає рішення про
затвердження програми клінічних випробувань та їх проведення,  про
припинення  клінічних  випробувань  продукції  у  разі  виникнення
загрози здоров'ю або життю пацієнта (добровольця) у зв'язку  з  їх
проведенням,   а   також   у   разі  відсутності  чи  недостатньої
ефективності її дії, порушення етичних норм тощо;

     8) затверджує  Положення  про  комісії  з  питань  етики  при
лікувально-профілактичних закладах,  в  яких  проводяться клінічні
випробування,   сприяє   проведенню   ними   оцінки   етичних   та
морально-правових аспектів програми клінічних випробувань;

     9) установлює  загальні  вимоги до матеріально-технічної бази
для  виробництва  продукції  з  метою   забезпечення   виробничого
контролю  за  їх  якістю,  організовує  проведення  експертизи  та
погоджує нормативно-технічну та аналітично-нормативну документацію
з виробництва продукції тощо;

     10) розробляє   та   подає   в   установленому   порядку   на
затвердження  МОЗ  переліки  продукції,  що   підлягає   державній
реєстрації,    пропозиції   стосовно   державної   реєстрації   та
перереєстрації продукції, в межах своїх повноважень організовує та
забезпечує їх проведення,  у встановленому порядку приймає рішення
про повну або тимчасову заборону застосування продукції;

     11) надає у випадках,  передбачених законодавством,  висновки
щодо   патентоспроможності   лікарських   засобів  для  проведення
державної реєстрації та видачі патенту;

     12) бере  в  установленому  порядку   участь   у   проведенні
спеціалізованої оцінки,  експертизи,  випробувань,  передбачених у
разі реєстрації та сертифікації продукції, акредитації, атестації,
ліцензування підприємств,  установ,  організацій,  які виробляють,
експортують, імпортують, реалізують оптом та вроздріб, зберігають,
застосовують, утилізують і знищують продукцію;

     13) проводить   відповідно   до   законодавства   роботу   із
сертифікації та атестації  виробництва  продукції,  у  тому  числі
тієї,  що  імпортується,  та  систем якості,  розробляє і погоджує
переліки продукції,  що  підлягає  обов'язковій   сертифікації   з
визначенням термінів її використання;

     14) установлює порядок,  організовує та забезпечує проведення
атестації та акредитації лабораторій з аналізу якості  та  безпеки
продукції, спеціалізованої оцінки результатів випробувань у галузі
біотехнології,  затверджує відповідно до законодавства    галузеві
стандарти;

     15) розробляє та подає на затвердження МОЗ правила утилізації
та  знищення  неякісної  продукції,  здійснює   контроль   за   їх
дотриманням;

     16) затверджує документацію,  що визначає показники якості та
безпеки вітчизняної та іноземної продукції та методи їх  контролю,
в тому числі фармакопейні статті тощо;

     17) розробляє   проекти  державних  програм  із  забезпечення
контролю за якістю та безпекою продукції,  вносить у встановленому
порядку   пропозиції  щодо  проектів  цільових  програм  у  галузі
медичної та мікробіологічної промисловості,  забезпечує відповідно
до своєї компетенції їх розроблення та виконання;

     18) вживає  у  межах  своїх  повноважень заходів до адаптації
законодавства України з питань  якості  та  безпеки  продукції  до
законодавства Європейського Союзу;

     19) провадить  інформаційно-аналітичну  діяльність відповідно
до покладених на неї завдань і функцій, забезпечує в установленому
порядку інформування громадськості з питань виробництва,  контролю
за якістю та безпекою продукції;

     20) забезпечує у межах своїх повноважень реалізацію державної
політики  стосовно  державної таємниці,  здійснення контролю за її
збереженням;

     21) здійснює за дорученням МОЗ міжнародне  співробітництво  у
сфері  контролю  за  якістю  та безпекою продукції і в межах своїх
повноважень   координує   виконання   зобов'язань,    передбачених
міжнародними договорами у цій сфері;

     22) бере  в установленому порядку участь у залученні кредитів
та  інвестицій  іноземних   держав   і   вітчизняних   недержавних
організацій,   призначених  для  організації  технічного  сприяння
виконанню програм з контролю за ринком продукції;

     23) сприяє   виконанню   та   підтримці   інвестиційних    та
інноваційних проектів,  реалізація яких пов'язана із забезпеченням
населення продукцією, аналізує ефективність використання іноземних
кредитів,  грантів, міжнародної технічної та гуманітарної допомоги
з питань такого забезпечення;

     24) здійснює моніторинг вітчизняних  та  зарубіжних  ринкових
систем,  засобів, способів і послуг у галузі контролю за якістю та
безпекою продукції;

     25) здійснює інші функції відповідно до законодавства.

     5. Державна служба для виконання покладених на неї завдань  і
функцій має право:

     одержувати в   установленому   порядку   від  центральних  та
місцевих   органів    виконавчої    влади,    органів    місцевого
самоврядування,   підприємств,  установ  і  організацій  необхідну
інформацію, документи та матеріали;

     проводити перевірки та інспектування з питань, що належать до
її повноважень;

     приймати в  установленому  порядку  рішення  про  вилучення з
обігу   продукції,   що   не   відповідає   вимогам,    визначеним
нормативно-правовими актами,  а також щодо зупинення,  припинення,
поновлення дії чи анулювання (скасування) дозволів, сертифікатів;

     залучати в разі потреби для розгляду і вирішення  питань,  що
належать  до її повноважень,  спеціалістів центральних та місцевих
органів  виконавчої  влади  (за  погодженням  з  їх  керівниками),
вітчизняних  та  іноземних  вчених,  фахівців і експертів,  в тому
числі на контрактній основі;

     самостійно або   разом   з   підприємствами,   установами   і
організаціями  утворювати,  реорганізовувати  та  ліквідовувати  в
установленому порядку лабораторії з контролю за якістю та безпекою
продукції тощо;

     утворювати з  урахуванням специфіки своєї діяльності комісії,
науково-експертні та консультативні ради,  робочі  групи, а  також
інші дорадчі та консультативні органи.

     6. Державна  служба  у  процесі  виконання  покладених на неї
завдань взаємодіє з центральними та місцевими органами  виконавчої
влади,  органами  влади  в  Автономній  Республіці Крим,  органами
місцевого самоврядування,  а  також  відповідними  органами  інших
держав і міжнародними організаціями.

     7. Державна  служба у межах своїх повноважень на основі та на
виконання       актів       законодавства       видає       накази
організаційно-розпорядчого  характеру,  організовує і контролює їх
виконання.

     8. Державну  службу  очолює   перший   заступник   Державного
секретаря  МОЗ  -  голова Державної служби,  який призначається на
посаду і звільняється з посади в установленому порядку Президентом
України.

     Голова Державної служби є членом колегії МОЗ.

     Голова Державної  служби має трьох заступників,  у тому числі
одного першого,  які призначаються на  посаду  та  звільняються  з
посади  Кабінетом  Міністрів  України за поданням Міністра охорони
здоров'я, погодженим з головою Державної служби.

     9. Голова Державної служби:

     здійснює керівництво  діяльністю  Державної  служби  і   несе
персональну  відповідальність  за виконання покладених на Державну
службу завдань і функцій;

     призначає на  посаду  та   звільняє   з   посади   керівників
структурних підрозділів та інших працівників Державної служби;

     розподіляє обов'язки  між  своїми  заступниками,  керівниками
структурних підрозділів  Державної  служби,  визначає  ступінь  їх
відповідальності;

     затверджує положення   про  структурні  підрозділи  Державної
служби,  вживає відповідно до законодавства заходів для заохочення
та  притягнення  до  дисциплінарної  відповідальності  працівників
Державної служби;

     затверджує склад      комісій,      науково-експертних      і
консультативних    рад,    робочих   груп,   інших   дорадчих   та
консультативних органів, а також положення про них;

     видає відповідно до  своєї  компетенції  накази,  організовує
контроль і перевірку їх виконання;

     здійснює інші повноваження, передбачені законодавством.

     10. Для  виконання  покладених  на  Державну службу завдань і
функцій у межах граничної чисельності працівників Державної служби
за погодженням з Міністром охорони здоров'я можуть утворюватися її
територіальні  органи.  Положення  про  ці  органи  затверджуються
головою Державної служби.

     Керівники зазначених   органів   призначаються  на  посаду  і
звільняються з посади в установленому  порядку  головою  Державної
служби.

     11. У Державній  службі  може  утворюватися  колегія у складі
голови   Державної   служби,   його   заступників   та  керівників
структурних підрозділів  Державної   служби,  провідних  вчених  і
фахівців. Персональний  склад  колегії  затверджується   Міністром
охорони здоров'я.

     Рішення колегії   проводяться   у  життя  наказами  Державної
служби.

     12. Граничну   чисельність   працівників   Державної   служби
затверджує   в   межах   граничної  чисельності  працівників  МОЗ,
визначеної  Кабінетом  Міністрів  України,  за   поданням   голови
Державної служби Державний секретар МОЗ за погодженням з Міністром
охорони здоров'я.

     Структуру Державної служби затверджує голова Державної служби
за погодженням з Міністром охорони здоров'я,  Державним секретарем
МОЗ.

     13. Штатний розпис,  кошторис доходів  і  видатків  Державної
служби  затверджує в установленому порядку голова Державної служби
за погодженням з Міністром охорони здоров'я,  Державним секретарем
МОЗ та Мінфіном.

     14. Державна служба утримується за рахунок державного бюджету
в межах коштів, передбачених для МОЗ.

     15. Умови   оплати   праці   працівників   Державної   служби
визначаються Кабінетом Міністрів України.

     16. Державна  служба  є  юридичною  особою,  має  самостійний
баланс,  реєстраційні рахунки в установах Державного казначейства,
печатку   із   зображенням   Державного   Герба  України  і  своїм
найменуванням.