КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

                        П О С Т А Н О В А
                    від 2 червня 2003 р. N 813
                               Київ

            Про затвердження Порядку взаємодії органів
        виконавчої влади та юридичних осіб, які провадять
         діяльність у сфері використання ядерної енергії,
              в разі виявлення радіонуклідних джерел
          іонізуючого випромінювання у незаконному обігу


     Кабінет Міністрів України  п о с т а н о в л я є:

     1. Затвердити  Порядок  взаємодії органів виконавчої влади та
юридичних осіб,  які провадять  діяльність  у  сфері  використання
ядерної   енергії,   в   разі   виявлення   радіонуклідних  джерел
іонізуючого випромінювання у незаконному обігу, що додається.

     2. Покласти виконання функцій головної експертної організації
з  питань  дослідження  та визначення характеристик радіонуклідних
джерел іонізуючого  випромінювання,  які  вилучено  з  незаконного
обігу, на Інститут ядерних досліджень Національної академії наук.

     3. Міністерству   внутрішніх  справ,  Міністерству  з  питань
надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків
Чорнобильської    катастрофи,   Міністерству   охорони   здоров'я,
Міністерству  екології   та   природних   ресурсів,   Міністерству
промислової політики,  Державному комітетові ядерного регулювання,
Державній  митній   службі,   Службі   безпеки   привести   власні
нормативно-правові  акти у відповідність з Порядком,  затвердженим
цією постановою.

     4. Визнати такою,  що втратила чинність,  постанову  Кабінету
Міністрів  України  від 4 березня 1997 р.  N 207 ( 207-97-п ) "Про
затвердження  Порядку  взаємодії  органів  виконавчої   влади   та
причетних юридичних  осіб  в  разі  виявлення  джерел  іонізуючого
випромінювання, які перебувають у незаконному обігу".


                Перший
     віце-прем'єр-міністр України                         М.АЗАРОВ

     Інд. 33


                                          ЗАТВЕРДЖЕНО
                             постановою Кабінету Міністрів України
                                   від 2 червня 2003 р. N 813

                             ПОРЯДОК
         взаємодії органів виконавчої влади та юридичних
       осіб, які провадять діяльність у сфері використання
         ядерної енергії, в разі виявлення радіонуклідних
               джерел іонізуючого випромінювання у
                        незаконному обігу


     1. Цей  Порядок регулює взаємодію органів виконавчої влади та
юридичних осіб,  які провадять  діяльність  у  сфері  використання
ядерної   енергії,   під   час   виявлення  радіонуклідних  джерел
іонізуючого випромінювання у  незаконному  обігу,  що  не  вимагає
радикальних  дій з ліквідації можливих радіологічних наслідків,  а
також визначає комплекс заходів,  спрямованих на  недопущення  або
мінімізацію   заподіяння   шкоди  здоров'ю  населення  і  довкіллю
внаслідок радіаційного впливу.

     2. Для  цілей  цього  Порядку  терміни  вживаються  у  такому
значенні:

     державні системи   обліку   і   контролю  джерел  іонізуючого
випромінювання та ядерних матеріалів -  Державний  регістр  джерел
іонізуючого  випромінювання,  державна  система  обліку і контролю
ядерних матеріалів та державний реєстр радіоактивних відходів;

     контрольована зона - територія,  доступ до  якої  обмежується
під  час виконання заходів з реагування на виявлення підозрюваного
матеріалу/об'єкта   або   радіонуклідного   джерела    іонізуючого
випромінювання  у  незаконному  обігу  і  за  межами  якої  рівень
потужності  дози  гамма-випромінювання  не  перевищує   трикратної
величини потужності дози природного радіаційного гамма-фону;

     незаконний обіг     радіонуклідних     джерел     іонізуючого
випромінювання -  перебування  ядерних  матеріалів,  радіоактивних
відходів  та радіонуклідних джерел іонізуючого випромінювання поза
державними  системами  обліку  і   контролю   джерел   іонізуючого
випромінювання та ядерних матеріалів та/або системами їх фізичного
захисту,  а також придбання,  зберігання,  використання, передача,
видозмінення,   знищення,  перевезення  і  захоронення  зазначених
джерел без дотримання вимог, установлених законодавством;

     підозрюваний матеріал/об'єкт  -  фізичний  об'єкт,  який  має
зовнішні  ознаки (попереджувальні написи про радіаційну небезпеку,
маркування,  спеціальні знаки тощо) та/або фізичні  характеристики
радіонуклідного джерела іонізуючого випромінювання;

     радіонуклідне джерело  іонізуючого  випромінювання - фізичний
об'єкт,  крім ядерних установок,  що містить радіоактивну речовину
та/або ядерний матеріал;

     характеристики підозрюваного  матеріалу/об'єкта  -  зовнішній
вигляд (наявність  попереджувальних  написів,  знаків  радіаційної
небезпеки),  фізичні  та хімічні характеристики,  на підставі яких
можна   зробити   висновки   про   його   природу,    властивості,
радіонуклідний та хімічний склад, а також про можливе призначення,
походження тощо.

                    Заходи на місці виявлення
                 підозрюваного матеріалу/об'єкта

     3. У  разі  виявлення  підозрюваного матеріалу/об'єкта заходи
щодо його первинного обстеження та попереднього  встановлення  меж
контрольованої зони виконують:

     місцеві органи виконавчої влади, якщо інформацію отримано від
фізичних або  юридичних  осіб,  які  не  є  органами  дізнання  чи
досудового слідства;

     органи, які  провадять  оперативно-розшукову  діяльність,  та
Держмитслужба,  якщо підозрюваний матеріал виявлено  у  результаті
оперативно-розшукових  дій  цих правоохоронних органів або під час
здійснення митного контролю.

     Координацію дій під час виконання заходів на місці  виявлення
підозрюваного матеріалу/об'єкта здійснює місцевий орган виконавчої
влади.

     4. У разі  коли  в  результаті  первинного  обстеження  місця
виявлення     підозрюваного    матеріалу/об'єкта    з    допомогою
дозиметра-радіометра або отримання  достовірної  інформації  іншим
шляхом  підозра  про наявність радіонуклідного джерела іонізуючого
випромінювання    підтверджується,    викликаються    представники
відповідних         територіальних        органів        Державної
санітарно-епідеміологічної  служби  та  Мінекоресурсів,   на   які
покладено виконання функцій радіаційного контролю.

     5. Фахівці  Державної  санітарно-епідеміологічної  служби  та
Мінекоресурсів здійснюють радіологічне обстеження місця  виявлення
підозрюваного    матеріалу/об'єкта,   в   ході   якого   проводять
вимірювання потужності  експозиційної  дози  гамма-випромінювання,
перевіряють  наявність поверхневого радіоактивного забруднення,  а
також нейтронного випромінювання.

     За результатами  первинного  обстеження   фахівці   Державної
санітарно-епідеміологічної служби    та   Мінекоресурсів   готують
висновки про основні параметри  радіаційної  обстановки  на  місці
виявлення  підозрюваного  матеріалу/об'єкта,  де  зазначають  тип,
характеристики радіонуклідного джерела іонізуючого  випромінювання
і  можливі  шляхи  формування  дозових  навантажень на персонал та
населення,  а також рекомендації (у разі потреби) з  якнайшвидшого
приведення  радіонуклідного  джерела  іонізуючого випромінювання у
безпечний для населення і довкілля стан.

     Зазначені висновки   доводяться   до   відома    представника
місцевого органу виконавчої влади,  що здійснює координацію дій на
місці  виявлення  підозрюваного  матеріалу/об'єкта,  а  також   до
правоохоронного  органу,  який забезпечує організацію огляду місця
події і здійснення необхідних  заходів  з  метою  виявлення  ознак
злочину і осіб, що його вчинили.

     6. У  разі  потреби  представник  місцевого органу виконавчої
влади      залучає      відповідних       фахівців       Державної
санітарно-епідеміологічної служби   до  здійснення  дозиметричного
контролю, осіб, що зайняті на роботах у межах контрольованої зони,
а  також  вживає  інших  заходів  з  метою забезпечення безпечного
поводження з радіонуклідним джерелом  іонізуючого  випромінювання,
зведення   до   мінімуму   можливості  заподіяння  шкоди  здоров'ю
населення та довкіллю.

     7. Місцевий  орган  виконавчої  влади  може   звернутися   до
головної  експертної  організації  -  Інституту ядерних досліджень
Національної академії наук (далі -  Інститут  ядерних  досліджень)
або  іншої  компетентної організації для надання експертної оцінки
ситуації  на  місці  виявлення  підозрюваного   матеріалу/об'єкта.
Підставою для такого звернення може бути:

     неможливість ідентифікувати радіонуклідне джерело іонізуючого
випромінювання, коли цього вимагають інтереси радіаційного захисту
населення та довкілля та/або досудове розслідування;

     виявлення нейтронного   випромінювання,   що   свідчить   про
наявність ядерного матеріалу.

     Експерти Інституту  ядерних  досліджень,   іншої   експертної
організації     визначають     категорію     ядерного    матеріалу
(низькозбагачений уран,  високозбагачений уран,  плутоній)  та/або
тип   радіонуклідного   джерела   іонізуючого  випромінювання  без
пошкодження пакунків, контейнерів, боксів тощо.

     8. Протягом  однієї  доби  з  моменту   надходження   першого
повідомлення про виявлення підозрюваного матеріалу/об'єкта, але не
раніше ніж надійдуть від  експертної  організації  інформація  про
результати  вимірів  та висновки щодо категорії ядерного матеріалу
(у разі потреби) та/або типу радіонуклідного джерела  представники
Державної   санітарно-епідеміологічної  служби  та  Мінекоресурсів
готують письмовий звіт, який повинен містити:

     детальний опис  радіаційної  ситуації  на   місці   виявлення
підозрюваного матеріалу/об'єкта, результати вимірів;

     висновки та  надані  рекомендації  щодо  можливого формування
дозових навантажень на  персонал  та  населення,  заходи  безпеки,
здійснення яких необхідне у разі подальшого поводження з вилученим
радіонуклідним джерелом іонізуючого випромінювання (включаючи його
перевезення),  а  також  поводження з приладами,  інструментами та
знаряддям,  що зазнали радіоактивного забруднення під час робіт  з
джерелом;

     результати вимірів,  проведених  експертами Інституту ядерних
досліджень,  іншої експертної організації (у разі їх залучення) та
надані ними висновки щодо категорії ядерного матеріалу та/або типу
радіонуклідного джерела.

     9. На основі інформації,  що міститься  у  письмовому  звіті,
місцевий  орган  виконавчої  влади за погодженням з правоохоронним
органом,  який проводить огляд місця події  і  здійснює  необхідні
заходи  з  метою виявлення ознак злочину і осіб,  що його вчинили,
надає інформацію  про  виявлення  підозрюваного  матеріалу/об'єкта
органам  виконавчої влади,  до компетенції яких належить створення
системи запобігання незаконному обігу.

     10. Усі  дії  фахівців  Державної  санітарно-епідеміологічної
служби та Мінекоресурсів, які можуть призвести до знищення речових
доказів,  узгоджуються з правоохоронним  органом,  який  проводить
огляд  місця  події  і здійснює необхідні заходи з метою виявлення
ознак злочину і осіб, що його вчинили.

     11. Правоохоронний орган за результатами огляду місця події і
здійснених  необхідних  заходів  з метою виявлення ознак злочину і
осіб,  що його вчинили,  надає місцевому органу  виконавчої  влади
свій    висновок    щодо   необхідності   перевезення   вилученого
радіонуклідного джерела до  Інституту  ядерних  досліджень,  іншої
експертної організації для проведення поглибленого аналізу з метою
встановлення його походження та/або призначення  чи  на  тимчасове
зберігання або для захоронення.  На основі цього висновку, а також
висновків      та      рекомендацій       фахівців       Державної
санітарно-епідеміологічної служби та Мінекоресурсів місцевий орган
виконавчої влади приймає рішення про подальші дії  з  вилученим  з
незаконного     обігу    радіонуклідним    джерелом    іонізуючого
випромінювання.

     12. Після того як вилучене радіонуклідне джерело  іонізуючого
випромінювання   було   перевезено   з  місця  його  виявлення,  а
проведення огляду місця події і здійснення  необхідних  заходів  з
метою виявлення ознак злочину і осіб,  що його вчинили, завершено,
залучені фахівці Державної  санітарно-епідеміологічної  служби  та
Мінекоресурсів  проводять у разі потреби з відповідним підрозділом
МНС    дезактивацію    на    місці     виявлення     підозрюваного
матеріалу/об'єкта  і  готують  висновки  та інформують про можливі
радіологічні наслідки місцевий орган  виконавчої  влади,  а  також
інші заінтересовані державні органи.

               Перевезення радіонуклідного джерела
               іонізуючого випромінювання до місця
              тимчасового зберігання або захоронення

     13. Відповідно   до   прийнятого   рішення   про  перевезення
вилученого з незаконного обігу радіонуклідного джерела іонізуючого
випромінювання  згідно  з  пунктом 11 цього Порядку місцевий орган
виконавчої влади  надсилає  заявку  до  відповідного  підприємства
Українського  державного  об'єднання  "Радон" МНС.  До цієї заявки
додається  інформація  з  письмового  звіту   фахівців   Державної
санітарно-епідеміологічної    служби    та    Мінекоресурсів   про
характеристики джерела  та  необхідні  заходи  радіаційної  та/або
ядерної безпеки під час його перевезення.

     Підприємство Українського  державного  об'єднання "Радон" МНС
здійснює  документальне  оформлення  та   перевезення   вилученого
радіонуклідного  джерела  іонізуючого випромінювання з дотриманням
відповідних норм та правил.

                 Заходи за межами місця виявлення
                 підозрюваного матеріалу/об'єкта

     14. На  запит  правоохоронного  органу,  який проводить огляд
місця події і здійснює необхідні заходи з  метою  виявлення  ознак
злочину і осіб, що його вчинили, Інститут ядерних досліджень, інша
експертна  організація   досліджує   і   визначає   характеристики
радіонуклідного   джерела   іонізуючого  випромінювання,  а  також
проводить у межах своєї компетенції відповідні судові  експертизи.
Про   результати   досліджень   та   експертиз   Інститут  ядерних
досліджень,  інша  експертна   організація   інформує   зазначений
правоохоронний  орган,  а також Держатомрегулювання та інші органи
виконавчої влади,  до компетенції яких належить створення  системи
запобігання незаконному обігу.

     15. У разі встановлення підприємства (організації,  установи)
або фізичної особи,  яка є власником або користувачем відповідного
радіонуклідного джерела іонізуючого випромінювання, правоохоронний
орган,  який проводить огляд  місця  події  і  здійснює  необхідні
заходи  з  метою виявлення ознак злочину і осіб,  що його вчинили,
інформує керівника цього підприємства (організації,  установи) або
фізичну  особу  про  перебування  у  незаконному обігу зазначеного
радіонуклідного джерела іонізуючого випромінювання.

     Керівник підприємства   (організації,    установи)    повинен
призначити    службове    розслідування   з   причин   перебування
радіонуклідного джерела іонізуючого випромінювання  у  незаконному
обігу,   про   результати   якого   інформує  Держатомрегулювання,
Мінекоресурсів,  МНС,  МОЗ та зазначений правоохоронний  орган,  а
фізична особа повинна дати письмові пояснення.

     16. На  виконання  міжнародних  зобов'язань,  а також з метою
інформування   населення,   державних,   громадських   та    інших
організацій Держатомрегулювання:

     надсилає за  встановленою  формою  офіційне  повідомлення про
виявлення підозрюваного матеріалу/об'єкта до бази даних  МАГАТЕ  з
незаконного обігу;

     розміщує інформацію      про      виявлення     підозрюваного
матеріалу/об'єкта на своїй офіційній веб-сторінці.

     Необхідна інформація про  радіонуклідне  джерело  іонізуючого
випромінювання,   виявлене   у   незаконному  обігу,  вноситься  в
установленому порядку до державних систем обліку і контролю джерел
іонізуючого випромінювання та ядерних матеріалів.

                 Забезпечення радіаційної безпеки

     17. На  всіх  етапах  поводження  з  радіонуклідним  джерелом
іонізуючого випромінювання, виявленим у незаконному обігу, повинно
бути   забезпечено   дотримання   норм,  правил  та  стандартів  з
радіаційної безпеки.

     18. Органи виконавчої влади та  юридичні  особи,  які  беруть
участь   у   поводженні   з  радіонуклідним  джерелом  іонізуючого
випромінювання,  виявленим  у   незаконному   обігу,   зобов'язані
дотримуватися  вимог  нормативно-правових  актів щодо забезпечення
радіаційної безпеки,  а також вимог щодо забезпечення  радіаційної
безпеки,   які  встановлюються  територіальним  органом  Державної
санітарно-епідеміологічної служби.

                           Фінансування

     19. Фінансування   заходів   щодо   обстеження,    проведення
експертизи,    охорони,    перевезення,   тимчасового   зберігання
радіонуклідного джерела іонізуючого випромінювання,  виявленого  у
незаконному  обігу,  ліквідації  наслідків  радіаційних аварій,  а
також  інших  витрат,  пов'язаних  з  перебуванням  радіонуклідних
джерел    іонізуючого    випромінювання   у   незаконному   обігу,
здійснюється  за  рахунок  бюджетних  призначень   на   цю   мету,
передбачених відповідним органам виконавчої влади.

     У подальшому   в  разі  встановлення  власника  (користувача)
зазначеного радіонуклідного джерела витрачені кошти  стягуються  з
нього  на  користь  відповідного бюджету в порядку,  встановленому
законодавством.