КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
                ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

                             Л И С Т

                     17.06.2003  N 06-10/470


                             (Витяг)

     У Комітеті  Верховної  Ради  України  з  питань  фінансів   і
банківської   діяльності   розглянуто  лист  Державної  податкової
адміністрації України  від  11.06.2003  р.  N  339/2/11-2110  щодо
роз'яснення дії  Закону  України  від  22.05.2003  р.   N   849-IV
( 849-15  )  "Про  внесення  змін до Закону України "Про Державний
бюджет України на 2003 рік" та деяких інших законодавчих актів"  в
частині  можливості та порядку застосування спеціального торгового
патенту,  який надає право  суб'єктам  підприємницької  діяльності
перебувати на особливому порядку оподаткування.

     Відповідно до  розділу  XIV  Закону України від 22.05.2003 р.
N 849-IV ( 849-15 ) "Про внесення  змін  до  Закону  України  "Про
Державний бюджет України на 2003 рік" та деяких інших законодавчих
актів",  який набрав чинності з 6 червня поточного року,  втратили
дію норми  Закону України від 23.03.96 р.  N 98/96-ВР ( 98/96-ВР )
"Про патентування деяких видів  підприємницької  діяльності"  щодо
застосування спеціального торгового патенту.

     Статтею 58 Конституції України ( 254к/96-ВР ) передбачено, що
закони не мають зворотної дії в часі,  крім  випадків,  коли  вони
пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

     Враховуючи вищезазначене  та  відповідно  до  положень Закону
України від 22.05.2003 р.  N 849-IV ( 849-15 ) "Про внесення  змін
до  Закону  України  "Про Державний бюджет України на 2003 рік" та
деяких інших законодавчих актів",  а також  беручи  до  уваги,  що
відповідно  до статті 3 Закону України від 23.03.96 р.  N 98/96-ВР
( 98/96-ВР  )  "Про  патентування  деяких  видів   підприємницької
діяльності"  оплата  вартості  спеціального  торгового  патенту за
червень місяць повинна була бути здійснена до 15 травня  поточного
року,  суб'єкти  підприємницької  діяльності  повинні  перейти  на
звичайну систему оподаткування з 1 липня 2003 року та  забезпечити
в повному обсязі ведення податкового обліку.

     У разі    якщо   на   суб'єкта   підприємницької   діяльності
поширюється право  застосування  в  подальшому  спрощеної  системи
оподаткування   і   він   має   бажання   з   наступного  кварталу
застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності,
то в цьому випадку відповідно до норм Указу Президента України від
28.06.99 р.  N  746  (  746/99  )  "Про  внесення  змін  до  Указу
Президента  України  від  3  липня  1998  року N 727 "Про спрощену
систему  оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів   малого
підприємництва"  йому  необхідно  не  пізніше  ніж  за  15 днів до
початку наступного кварталу подати до органу державної  податкової
служби   про   прийняте   рішення   відповідну  заяву.  При  цьому
рекомендується  Державній  податковій  адміністрації   України   в
порядку  виключення  продовжити  термін прийому від вищезазначених
суб'єктів підприємницької діяльності,  на яких  поширюється  право
застосування спрощеної системи оподаткування,  обліку і звітності,
заяв про перехід на спрощену систему оподаткування  до  25  червня
2003 року.

     У разі  якщо  у  платника  податків  на  момент  переходу  на
звичайну систему оподаткування обліковуються надміру сплачені суми
(переплата)  за  придбання  спеціального торгового патенту,  то за
його заявою зазначені суми підлягають  перерахуванню  на  поточний
рахунок  платника податків або зарахуванню в погашення податкового
зобов'язання (податкового  боргу)  за  іншими  податками,  зборами
(обов'язковими  платежами),  що  контролюються  органами державної
податкової служби,  відповідно до вимог Порядку взаємодії  органів
державної   податкової   служби   України  та  органів  Державного
казначейства України в процесі повернення помилково та/або надміру
сплачених   податків,  зборів  (обов'язкових  платежів)  платникам
податків (далі - спільний Порядок), затвердженого спільним наказом
Державної   податкової   адміністрації   України   та   Державного
казначейства України від 18.03.2003 р.  N  125/58  (  z0289-03  ),
зареєстрованим у  Міністерстві  юстиції  України 11.04.2003 р.  за
N 289/7610.

     Оскільки відповідно  до   статті   3   Закону   України   від
23.03.96 р. N 98/96-ВР ( 98/96-ВР ) "Про патентування деяких видів
підприємницької діяльності" оплата вартості спеціального торгового
патенту за  липень  місяць,  що  повинна  була  бути  здійснена до
15 червня   поточного   року,   здійснена    деякими    суб'єктами
підприємницької  діяльності  до  вступу  в  дію Закону України від
22.05.2003 р.  N 849-IV ( 849-15 ) "Про внесення  змін  до  Закону
України "Про Державний бюджет України на 2003 рік" та деяких інших
законодавчих актів",  то такі суб'єкти підприємницької  діяльності
повинні перейти на звичайну,  або за власним бажанням, у разі якщо
це  не  суперечить  чинному  законодавству,  на  спрощену  систему
оподаткування  з 1 липня 2003 року та забезпечити в повному обсязі
ведення обраного податкового обліку.

     У цьому випадку Комітет вважає за  можливе  надміру  сплачені
суми  (переплату)  за  придбання спеціального торгового патенту за
заявою  суб'єкта  підприємницької   діяльності   перерахувати   на
поточний  рахунок  платника  податків за рахунок місцевих бюджетів
відповідно до Закону ( 849-15 ).

     У зв'язку з тим,  що місцеві  бюджети  будуть  нести  витрати
внаслідок    повернення   суб'єктам   підприємницької   діяльності
попередньо  сплачених  сум  за  придбання  спеціального  торгового
патенту,  необхідно  запропонувати  Кабінету  Міністрів України за
погодженням з Комітетом Верховної Ради України  з  питань  бюджету
розробити  механізм повернення таких витрат за рахунок субвенцій з
державного бюджету місцевим бюджетам.

     Перехід на   загальну   систему    оподаткування    суб'єктів
підприємницької   діяльності,   якими  був  придбаний  спеціальний
торговий патент, не звільняє останніх від обов'язків відповідно до
Закону (  849-15  )  щодо  погашення  наявного  на  момент  такого
переходу податкового боргу,  включаючи також суми застосованих  до
такого суб'єкта штрафних санкцій.

     Цей лист  наданий  з  урахуванням норм підпункту 4.4.1 пункту
4.4 статті 4 Закону України  "Про  порядок  погашення  зобов'язань
платників   податків   перед  бюджетами  та  державними  цільовими
фондами" ( 2181-14 ) щодо конфлікту інтересів.

 Голова Комітету                                         С.В.Буряк