КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                          Р І Ш Е Н Н Я

                       21.08.2003  N 9/4-3


       Про підсумки розвитку освіти у 2002/2003 навчальному
          році та завдання на 2003/2004 навчальний рік,
           що випливають з послання Президента України
         до Верховної Ради України, Національної доктрини
         розвитку освіти та Програми діяльності Кабінету
                        Міністрів України


     Заслухавши і  обговоривши  доповідь  Міністра  освіти і науки
України В.Г.Кременя,   колегія    відзначає,    що    структурними
підрозділами  Міністерства  освіти і науки України,  Міністерством
освіти Автономної Республіки Крим,  управліннями  освіти  і  науки
обласних,   Київської   та   Севастопольської   міських  державних
адміністрацій,  навчальними   закладами   та   установами   освіти
здійснюється   цілеспрямована   робота  з  виконання  завдань,  що
випливають  з  послання  Президента  України  до  Верховної   Ради
України, Національної  доктрини  розвитку  освіти  ( 347/2002 ) та
Програми  діяльності  Кабінету  Міністрів  України   "Відкритість,
дієвість, результативність".
     Найважливішим концептуальним  підсумком 2002/2003 навчального
року є те,  що завдяки постійній увазі Президента  України,  Уряду
України,  на  основі законодавчої бази,  створеної Верховною Радою
України,  наполегливій праці  всіх  освітян  укріпилися  позитивні
тенденції динамічного розвитку національної системи освіти.
     Урядом України  20  серпня  2003 року було розглянуто питання
про підготовку навчальних закладів до нового 2003/2004 навчального
року  і  прийнято ряд рішень та доручень і,  зокрема,  ухвалено 15
постанов та  розпоряджень  Кабінету  Міністрів  щодо  врегулювання
важливих проблем освітянської галузі. Серед них особливо важливими
є    затвердження    Державної    програми    інформатизації    та
комп'ютеризації професійно-технічних навчальних закладів на 2004 -
2007 роки  (  1300-2003-п   ),   збільшення   норм   матеріального
забезпечення   дітей-сиріт   і  дітей,  позбавлених  батьківського
піклування ( 1381-2003-п ), постанови "Про вдосконалення роботи із
забезпечення учнів і студентів навчальних закладів підручниками та
посібниками" ( 1378-2003-п ),  "Про ліцензування освітніх  послуг"
( 1380-2003-п ).
     Освітянською громадськістю схвально  прийнято  рішення  Уряду
про  чергове  поетапне  підвищення рівня оплати праці педагогічних
працівників,  що  створило  сприятливу  атмосферу  для   успішного
початку нового навчального року.
     У 2003/2004  навчальному  році  у 21,1 тис.  загальноосвітніх
навчальних закладах розпочнуть навчання майже 6,1  млн.  учнів,  з
яких 470 тис.  - першокласники;  у 15,3 тис. дошкільних навчальних
закладах - 970 тис.  вихованців;  у 1496  позашкільних  навчальних
закладах - 1,19 млн. дітей.
     У 953  професійно-технічних навчальних закладах навчатимуться
479 тис.  чол.,  у тому числі 225 тис. - першокурсників, а близько
18  тис.  за  направленнями  служб  зайнятості.  Дві третини учнів
системи  професійно-технічної   освіти   одночасно   з   професією
здобуватимуть повну загальну середню освіту;  кожний другий за час
навчання  здобуватиме  дві  і   більше   професій,   що   підвищує
мобільність випускників на ринку праці.
     Реалізується черговий    етап    переходу    загальноосвітніх
навчальних закладів на новий зміст,  структуру та 12-річний термін
навчання.
     Зроблено суттєвий крок у напрямку розроблення та впровадження
системи незалежного тестування навчальних досягнень учнів  системи
загальної   середньої   освіти,   про   що   свідчать   результати
експерименту  у  2002/2003  навчальному  році   щодо   зовнішнього
тестування у навчальних закладах м. Києва, Львівської, Одеської та
Харківської областей.
     Завершується робота  над   проектами   Державного   стандарту
загальної  середньої освіти (основна і старша школа) та Державного
стандарту спеціальної освіти.  Після внесення їх  в  установленому
порядку до Кабінету Міністрів України на затвердження, у 2004 році
передбачається розробити нові навчальні програми для учнів 5 -  12
класів та створити відповідні підручники та посібники.
     На виконання    Національної    доктрини    розвитку   освіти
( 347/2002  ),  Закону  України  "Про  загальну  середню   освіту"
( 651-14   )   вживається   комплекс   заходів   щодо  організації
профільного навчання  учнів  старшої  школи,  зокрема,  спільно  з
Академією  педагогічних  наук  України розроблено проект Концепції
профільного  навчання  в  старшій  школі,  затверджено  відповідні
Типові  навчальні плани,  підготовлено перелік навчальних програм,
підручників  та  посібників,  рекомендованих  для  використання  у
профільних класах.
     Розширюється мережа   ліцеїв,   гімназій    та    колегіумів,
затверджено  регіональні перспективні плани переходу старшої школи
на профільне навчання.
     Забезпечення рівного  доступу  до  якісної   освіти   вимагає
створення  у  кожному  районі економічно обгрунтованої оптимальної
мережі загальноосвітніх  навчальних  закладів  (навчально-виховних
об'єднань - шкільних округів),  що вимагатиме від місцевих органів
виконавчої влади та  самоврядування  цілеспрямованої  роботи  щодо
удосконалення ресурсної бази навчальних закладів.
     Оптимізується мережа  та  контингент  спеціальних  навчальних
закладів для дітей з особливими потребами,  де  спеціальну  освіту
здобувають майже 60 тис. дітей.
     Десять відсотків дітей дошкільного віку, які відвідують понад
2 тис.  дитячих садків,  перебувають в особливих умовах  державної
турботи і підтримки.
     Найвищі відсотки  охоплення дітей дошкільною освітою у містах
Києві (73)  та  Севастополі  (77),  Донецькій,  Дніпропетровській,
Запорізькій (56), Черкаській областях (54).
     Створенню умов   для  забезпечення  якісного  навчання  учнів
сільської  місцевості  сприятиме  виконання   Програми   "Шкільний
автобус" ( 31-2003-п  ),  яка  успішно  реалізується,  зокрема,  у
Волинській,   Львівській,  Рівненській,  Сумській,  Черкаській  та
Чернігівській  областях.  Так,  за  кошти  обласного  та  місцевих
бюджетів  у  Львівській області придбано 19 автобусів,  а до кінця
поточного року їх кількість становитиме 31.
     Практично створено  систему  роботи  з  науково-,  творчо-  і
спортивно  обдарованою  учнівською  молоддю.  Свідченням  цього  є
результати   учасників   Всеукраїнських   учнівських  олімпіад  та
конкурсів фахової майстерності  серед  учнів  професійно-технічних
навчальних   закладів,  творчих  конкурсів,  Малої  академії  наук
України,  міжнародних учнівських олімпіад, на яких українські учні
лише  у  цьому  році  вибороли близько 20 медалей різного гатунку.
Високих результатів досягла збірна  команда  школярів  України  на
Всесвітній гімназіаді у Франції, чемпіонаті Європи і світу.
     Продовжують втілюватись      в      життя      нові     форми
громадсько-державного  управління.   Активізується   співпраця   з
громадськими,  в  тому  числі  міжнародними  організаціями у сфері
освіти:  Світовим  банком,  Радою  Європи,  Представництвом   ООН,
Британською Радою, ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, Французьким культурним центром,
Гете Інститутом,  Європейським фондом освіти,  Фундацією  "Матра",
Лігою  українських меценатів,  Міжнародним фондом "Відродження" та
іншими.
     У системі  професійно-технічної  освіти  вживаються   заходи,
спрямовані  на збереження,  оптимізацію мережі та урізноманітнення
типів професійно-технічних  навчальних  закладів  за  професійними
спрямуваннями  відповідно  до  регіональних  потреб  ринку праці у
кваліфікованих робітничих кадрах.  На базі колишніх  ПТУ  створено
286 професійних ліцеїв, діяльність яких, насамперед, спрямовується
на підготовку розвинутої особистості,  професійно-підготовленої до
ефективної праці в умовах ринкової економіки.
     У 161     вищому     професійному     училищі     і    центрі
професійно-технічної  освіти   учні   можуть   здобувати   сучасну
робітничу  професію  і  освітньо-кваліфікаційний  рівень молодшого
спеціаліста.
     Майже вдвічі зросли обсяги  навчально-виробничої  діяльності.
Зокрема,  тільки  за  минулий  рік  у  майстернях  і господарствах
професійно-технічних навчальних закладів виготовлено  продукції  і
надано  послуг  на  33 млн.  гривень.  З нового навчального року у
більшості   професійно-технічних    навчальних    закладів    буде
впроваджено   новий   курс   "Підприємницькі   підходи   у  новому
економічному середовищі".
     Професійно-технічна освіта   продовжує   виконувати   важливі
функції  соціального  захисту  підлітків.  У  професійно-технічних
навчальних закладах навчається 11,2  тис.  дітей-сиріт  та  дітей,
позбавлених  батьківського  піклування.  З  1995  по  2003 роки їх
кількість зросла відповідно з 5,1 до 11,2 тис. чоловік.
     Стан, проблеми і  перспективи  розвитку  професійно-технічної
освіти  розглядалися  під  час слухань у Комітеті Верховної Ради з
питань науки і освіти та Дні Уряду у Верховній Раді,  що відбулися
у  лютому  і  березні  місяці  2003  року.  Принципова  відверта і
водночас конструктивна розмова була присвячена поліпшенню стану та
пошуку шляхів оновлення цієї системи в умовах переходу суспільства
від  індустріальних  до   науково-інформаційних   технологій.   За
результатами  розгляду  прийнято  Постанову Верховної Ради України
від  3  квітня  2003  року  "Про  стан  і   перспективи   розвитку
професійно-технічної освіти" ( 699-15 ).
     Прийняття та  реалізація Закону України "Про внесення змін до
деяких законодавчих актів з питань  професійно-технічної  освіти",
що знаходиться  після  зауважень  Президента  України Л.Д.Кучми на
розгляді Верховної Ради України, дасть можливість значно поліпшити
організацію   навчально-виробничого   процесу,   науково-методичне
забезпечення,    фінансово-економічний    стан    та    управління
професійно-технічною освітою.
     У навчальних  закладах  та  установах освіти проведено значну
роботу з підготовки матеріально-технічної бази  до  організованого
початку нового навчального року.
     Відремонтовано і   значно   оновлено   меблі   та  обладнання
навчальних приміщень і гуртожитків у 16,9  тис.  загальноосвітніх,
715 професійно-технічних та 897 вищих навчальних закладах.
     Завершується будівництво   та   підготовка   до   введення  в
експлуатацію   до   нового    навчального    року    41    будівлі
загальноосвітніх шкіл на 10,8 тис. учнівських місць.
     Слід відзначити,  що  у Львівській області згідно з програмою
капітального   будівництва   об'єктів   соціально-культурного   та
житлово-комунального призначення у 2003 році буде введено в дію за
рахунок нового будівництва,  добудов та реконструкцій 27 шкіл.  До
початку   нового   навчального   року  введено  в  експлуатацію  5
новозбудованих будівель загальноосвітніх шкіл сільської місцевості
на  1332  учнівських  місця,  проведено добудову у 2 школах на 310
учнівських місць,  здійснено  реконструкцію  у  5  школах  на  305
учнівських місць.
     Вживаються заходи  щодо забезпечення належного функціонування
навчальних  закладів  в   осінньо-зимовий   період,   завершуються
ремонтні   роботи   відомчих   котелень,   тепломереж,  покрівель.
Розпочато роботу щодо забезпечення навчальних закладів  паливом  -
завезено близько 18 відсотків від потреби.
     Повністю виплачено  заробітну плату та відпускні педагогічним
працівникам навчальних  закладів,  що  фінансуються  з  Державного
бюджету,  ліквідовано заборгованість із виплати заробітної плати і
відпускних  педагогічним  працівникам  навчальних   закладів,   що
фінансуються з місцевих бюджетів.
     Однак, незважаючи  на  вжиті заходи,  в освітянській галузі є
ряд ще невирішених питань та проблем.
     Недостатнім залишається відсоток  охоплення  навчанням  дітей
дошкільного і шкільного віку. Понад 70 тис. дітей шкільного віку з
різних причин не навчалися в  школі.  Найбільш  тривожна  ситуація
склалась у Дніпропетровській, Донецькій, Луганській областях.
     Низьким залишається  рівень  соціального  захисту  дитинства,
викликає занепокоєння незадовільний стан здоров'я учнів.
     Залишається гострою проблема відтоку педагогічних працівників
шкіл,  особливо сільських.  У загальноосвітніх навчальних закладах
вакантними залишаються понад 2 тис.  міст (з них 62 відсотки  -  у
сільській  місцевості),  а укомплектованість педагогічними кадрами
професійно-технічних навчальних закладів складає 93 відсотки.
     Особливо актуальним  є  питання   відбору   керівних   кадрів
навчальних   закладів,   підготовки   та   післядипломної   освіти
педагогічних працівників.
     У професійно-технічних навчальних закладах  у  минулому  році
пройшли  підвищення  кваліфікації лише близько 5 тисяч робітників.
Лише кожен третій навчальний заклад здійснює навчання дорослих  за
направленням центрів зайнятості.
     Не дивлячись   на  неодноразові  доручення  щодо  неухильного
забезпечення Конституційного права громадян на навчання  державною
мовою,  в Автономній Республіці Крим, Дніпропетровській, Донецькій
та  Луганській  областях  все  ще  повільно  здійснюється  перехід
навчальних закладів на українську мову навчання.
     Значно відстають в завершенні підготовки навчальних приміщень
загальноосвітніх шкіл до початку нового  навчального  року  та  до
роботи    в    осінньо-зимовий   період   Херсонська,   Луганська,
Чернівецька, Сумська та Житомирська області.
     У стадії  капітального  ремонту  знаходиться   530   котелень
загальноосвітніх   шкіл,  124  професійно-технічних  та  36  вищих
навчальних закладів.
     Гострою проблемою є питання модернізації  навчально-технічної
бази в окремих загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних
закладах.   Недостатні   обсяги   бюджетних   видатків    протягом
десятиріччя  зумовили  її фізичне та моральне старіння.  Зроблений
аналіз стану навчально-технічної бази свідчить,  що вона більше як
на    50    відсотків    морально    і    фізично   застаріла.   У
навчально-виробничому процесі практично не  використовується  нова
техніка,  сучасні  інструменти  та  матеріали навчання здебільшого
здійснюються за застарілими технологіями.
     З цих же причин зі значними проблемами пов'язана реалізація в
повному обсязі Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних
закладів, комп'ютеризації сільських  шкіл  на  2001  -  2003  роки
( 436-2001-п ).
     Обмеженість фінансування та незначні  додаткові  позабюджетні
надходження  від  надання  платних  послуг  і  оренди майна значно
ускладнюють   забезпечення   надійного   експлуатаційного    стану
об'єктні,  що  призвело  до  того,  що  ряд  приміщень перебуває в
аварійному стані.
     Враховуючи зазначене та з метою подальшого  розвитку  освіти,
Колегія У Х В А Л Ю Є:

     1. Вважати  основним  завданням  Міністерства  освіти і науки
України, Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь
освіти  і  науки  обласних,  Київської та Севастопольської міських
державних адміністрацій,  навчальних закладів  та  установ  освіти
подальше утвердження ролі освіти як підйоми інноваційного розвитку
країни та  зміцнення  Української  держави,  забезпечення  рівного
доступу  до  якісної  освіти,  задоволення  запитів особистості та
збалансованості потреб ринку праці у фахівцях, сприяння формуванню
здорового  способу  життя,  фізичному розвитку дітей та підготовці
молоді до самостійної діяльності,  стабільність роботи  навчальних
закладів   та   установ  освіти,  підвищення  соціального  захисту
учасників  навчального  процесу,  реалізацію  комплексу   завдань,
передбачених посланням  Президента  України Л.Д.Кучми до Верховної
Ради України,  Національною доктриною розвитку освіти ( 347/2002 )
та Програмою діяльності Кабінету Міністрів  України  "Відкритість,
дієвість, результативність".

     2. Визнати пріоритетними  напрямами  діяльності  у  2003/2004
навчальному році:

     2.1. У  дошкільній  освіті  -  посилення  уваги до утримання,
навчання   і   виховання   дітей-сиріт   та   дітей,   позбавлених
батьківського піклування, максимальне охоплення дошкільною освітою
дітей    старшого    дошкільного    віку,    розширення     мережі
навчально-виховних  комплексів  "дошкільний  навчальний  заклад  -
загальноосвітній навчальний заклад",  формування  дошкільних  груп
для  організації  ранньої  корекції  та лікувально-відновлювальної
роботи;  забезпечення  можливості  здобуття   якісної   дошкільної
освіти,   модернізація  її  змісту,  переорієнтація  на  системний
розвиток; створення необхідних умов для здобуття дітьми дошкільної
освіти, запровадження соціально-педагогічного патронату сімей, які
виховують  дітей  з  вадами  психофізичного  розвитку,  реалізація
принципу наступності між дошкільною та початковою освітою.

     2.2. У  загальній  середній  освіті - забезпечення реалізації
комплексу  заходів  на   реалізацію   чергового   етапу   переходу
загальноосвітніх  навчальних закладів на новий зміст,  структуру і
12-річний  термін  навчання;  затвердження  Державних   стандартів
базової  і повної загальної середньої освіти спеціальної загальної
середньої освіти для дітей з  особливими  потребами;  пріоритетний
розвиток    природничо-математичної    освіти,    розширення   меж
експерименту із  впровадження  зовнішнього  тестування  навчальних
досягнень,   випускників   загальноосвітніх  навчальних  закладів;
поетапне  запровадження  профільного  навчання  у  старшій  школі;
впровадження    особистісно-орієнтованих   методик   та   сучасних
інформаційних технологій у  навчально-виховний  процес;  створення
умов для рівного доступу до якісної освіти, насамперед учнями, які
проживають у сільській місцевості,  в тому числі шляхом  виконання
Програми "Шкільний автобус"  (  31-2003-п  );  посилення  допомоги
педагогічним  працівникам  з  боку  методичних  кабінетів відділів
освіти.

     2.3. У позашкільній освіті - створення умов для  забезпечення
змістовного    дозвілля;    вжиття   заходів   щодо   перетворення
позашкільних навчальних закладів у координаційні  центри  виховної
та  організаційно-масової  роботи  в  селі,  мікрорайоні,  районі,
місті,  області;  впровадження типових навчальних планів і програм
для   гуртків,  груп  та  інших  творчих  об'єднань  за  основними
напрямами  позашкільної  освіти;  відбір,  розвиток  і   підтримка
обдарованої    учнівської    молоді,    удосконалення   діяльності
територіальних відділень Малої академії наук України; забезпечення
якісними  науково-методичними  матеріалами позашкільних навчальних
закладів  і  сприяння  створенню  центрів  з   науково-методичного
забезпечення позашкільної освіти; посилення взаємодії та співпраці
позашкільних    навчальних    закладів    із    загальноосвітніми,
професійно-технічними та вищими навчальними закладами,  установами
і громадськими організаціями.

     2.4. У   професійно-технічній   освіті   -   законодавче   та
нормативне врегулювання діяльності професійно-технічних навчальних
закладів у відповідності до сучасних потреб суспільно-економічного
інноваційного розвитку; розробка та виконання регіональних програм
підготовки кваліфікованих робітників;  поетапна реорганізація ПТНЗ
у   професійні   ліцеї,   вищі   професійні   училища   та  центри
професійно-технічної  освіти;  забезпечення  своєчасної   розробки
державних  стандартів  професійно-технічної освіти;  удосконалення
взаємовідносин  ПТНЗ  та  державних  служб  зайнятості  з   питань
підвищення    кваліфікації   працюючих,   здійснення   професійної
підготовки,  перепідготовки та підвищення кваліфікації незайнятого
населення;   оновлення  матеріально-технічної  бази,  впровадження
сучасних інформаційних технологій; виконання державного замовлення
на підготовку кваліфікованих робітників та його фінансування.

     2.5. У   вищій  освіті  -  виконання  заходів,  що  зумовлені
завданнями Державної  програми  "Вчитель"  (  379-2002-п  ),  щодо
поліпшення  ситуації  з  підготовки,  перепідготовки та підвищення
кваліфікації  педагогічних  працівників   і   забезпеченням   ними
навчальних закладів.

     3. Міністерству   освіти    Автономної    Республіки    Крим,
управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій:

     3.1. Вжити  заходів  щодо   якісної   підготовки   навчальних
закладів  до  організованого  початку  2003/2004 навчального року,
забезпечити проведення Дня Знань - 1 вересня 2003 року та  першого
уроку  (лекції) в навчальних закладах за темою "Знання - це скарб,
а вміння вчитись - ключ до нього".
     Розглянути етап  підготовки  до  нового  навчального  року на
засіданнях   колегій,    серпневих    конференціях    педагогічних
працівників, залучивши до участі в них керівників місцевих органів
виконавчої влади та самоврядування,  наукових установ, підприємств
і організацій.

     3.2. Проаналізувати   стан  охоплення  дітей  шкільного  віку
навчанням.  Забезпечити  неухильне  виконання  постанови  Кабінету
Міністрів України від 12.04.2000 року N 646 (  646-2000-п  )  "Про
затвердження  інструкції  з  обліку  дітей  і  підлітків шкільного
віку".

     3.3. Забезпечити    подальший    перехід     загальноосвітніх
навчальних  закладів на новий зміст,  структуру і 12-річний термін
навчання;  забезпечити умови щодо організації профільного навчання
учнів      старшої     школи;     сприяти     розвитку     базової
природничо-математичної освіти;  посилити  увагу  щодо  розширення
функціонування української мови у галузі освіти.

     3.4. Проаналізувати   хід   виконання   регіональних  програм
"Вчитель",  розвитку  загальної  середньої  освіти,   позашкільних
навчальних  закладів,  підготовки,  кваліфікованих  робітників  та
заслухати  зазначене  питання   на   засіданнях   колегій,   вжити
необхідних заходів щодо усунення недоліків.
     Забезпечити подальшу   реалізацію   програм    інформатизації
загальноосвітніх  навчальних  закладів,  комп'ютеризації сільських
шкіл ( 436-2001-п ), "Шкільний автобус" ( 31-2003-п ).
     Про проведену  роботу інформувати Міністерство освіти і науки
України до 15.05.2004 року.

     3.5. Продовжити роботу  щодо  формування  оптимальної  мережі
загальноосвітніх   навчальних   закладів   та   навчально-виховних
комплексів  "дошкільний  навчальний  заклад   -   загальноосвітній
навчальний заклад".  У сільській місцевості активізувати створення
навчально-виховних об'єднань - шкільних округів.

     3.6. Організовано завершити набір до 1-х класів та  здійснити
раціональне    комплектування    інших   класів   загальноосвітніх
навчальних закладів,  забезпечити виконання державного  замовлення
на  підготовку  робітничих  кадрів,  укладання  відповідних угод з
державними   службами   зайнятості   на   професійну   підготовку,
перепідготовку та підвищення кваліфікації незайнятого населення та
зацікавленими  підприємствами  і  організаціями  щодо   підвищення
кваліфікації працюючих.

     3.7. Завершити      комплектування     загальноосвітніх     і
професійно-технічних   навчальних   закладів   педагогічними    та
керівними  кадрами.  При  цьому звернути особливу увагу на ділові,
організаторські здібності, компетентність і професіоналізм.

     3.8. Забезпечити подальшу роботу  щодо  задоволення  освітніх
потреб  дітей  з  особливими потребами шляхом створення дошкільних
груп     для     організації      ранньої      корекційної      та
лікувально-відновлювальної роботи при загальноосвітніх санаторіях,
спеціальних загальноосвітніх школах  (школах-інтернатах).  Сприяти
створенню  оптимальних умов для здобуття дітьми дошкільної освіти,
запровадження   соціально-педагогічного   патронату   сімей,    що
виховують  дітей  з  вадами  психофізичного  розвитку,  реалізації
принципу  наступності  і   перспективності   між   дошкільною   та
початковою загальною освітою.

     3.9. Проаналізувати   до  01.01.2004  року  стан  організації
навчально-виробничого   процесу   у   міжшкільних   та    відомчих
навчально-курсових    комбінатах,    привести    його   рівень   у
відповідність до встановлених вимог.

     3.10. Продовжити роботу щодо зміцнення  матеріально-технічної
бази  навчальних  закладів  до нового навчального року,  оснастити
необхідним   обладнанням   кабінети   фізики,   хімії,   біології,
географії,   інформатики,   трудового   та  виробничого  навчання,
майстерні.

     3.11. Здійснити конкретні заходи щодо підготовки  дошкільних,
загальноосвітніх,        інтернатних,        позашкільних       та
професійно-технічних   навчальних    закладів    до    роботи    в
осінньо-зимовий період, створення безпечних умов праці та пожежної
безпеки.

     4. Департаменту  загальної  середньої  та  дошкільної  освіти
(Полянський   П.Б.)  спільно  з  Міністерством  освіти  Автономної
Республіки Крим,  управліннями освіти і науки обласних,  Київської
та Севастопольської міських державних адміністрацій:

     4.1. Протягом    2003/2004    навчального    року   здійснити
організаційне  та  навчально-методичне   забезпечення   поетапного
запровадження  профільного  навчання у старшій школі;  розширювати
мережу гімназій, ліцеїв, колегіумів.

     4.2. Розробити до 01.02.2004 року Положення про  батьківський
комітет загальноосвітнього навчального закладу.

     5. Департаменту  загальної  середньої  та  дошкільної  освіти
(Полянський П.Б.),  Науково-методичному  центру  середньої  освіти
(Завалевський Ю.І.),   Методично-видавничому   центру  організації
випуску та  доставки  освітянської  літератури  (Харламова   Т.Б.)
протягом   2003/2004   навчального   року  здійснити  заходи  щодо
своєчасного забезпечення  учнів  4-х  класів  навчально-методичною
літературою з урахуванням розширення їх контингентів.

     6. Департаменту  загальної  середньої  та  дошкільної  освіти
(Полянський П.Б.),  Науково-методичному  центру  середньої  освіти
(Завалевський    Ю.І.)    спільно    з    Центральним   інститутом
післядипломної педагогічної  освіти  АПН  України  (Олійник  В.В.)
протягом   II   півріччя  2003  року  розробити  та  затвердити  в
установленому  порядку  нове  положення  про  методичні   кабінети
(центри)  відділів  (управлінь)  освіти  міських  рад  та районних
державних адміністрацій.

     7. Департаменту  загальної  середньої  та  дошкільної  освіти
(Полянський П.Б.),  Науково-методичному  центру  середньої  освіти
(Завалевськнй  Ю.І.)  спільно  з   Академією   педагогічних   наук
(Мадзігон В.М.) сформувати творчі колективи з розроблення проектів
нових  навчальних  програм,   написання   підручників   та   іншої
навчально-методичної літератури для профільного навчання у старшій
школі  відповідно  до  Державного  стандарту  загальної  середньої
освіти.  До  10.10.2003  року  внести  зміни  до  умов  та порядку
проведення  фінальних  етапів  Всеукраїнського  конкурсу  "Учитель
року" з урахуванням підсумків експерименту у номінації "Українська
мова і література".

     8. Департаменту  загальної  середньої  та  дошкільної  освіти
(Полянський П.Б.),   департаменту   вищої  освіти  (Болюбаш  Я.Я.)
розширити  експеримент   з   незалежного   тестування   навчальних
досягнень учнів,  які виявили бажання вступити до вищих навчальних
закладів.

     9. Департаменту професійно-технічної освіти (Томашенко  В.В.)
спільно   з   Міністерством  освіти  Автономної  Республіки  Крим,
управліннями   освіти   і    науки    обласних,    Київської    та
Севастопольської міських державних адміністрацій:

     9.1. Проаналізувати   стан  підготовки  робітничих  кадрів  в
професійно-технічних   навчальних   закладах    за    професійними
спрямуваннями  і  сформувати пропозиції щодо державного замовлення
на наступні роки.

     9.2. Продовжити   роботу   щодо   створення    нових    типів
професійно-технічних  навчальних  закладів,  подальшої  інтеграції
професійно-технічної  освіти  з  загальною  середньою   та   вищою
освітою.
     До 15.07.2004  року  розробити  проект   постанови   Кабінету
Міністрів   України   "Про   спеціалізацію   та   перепрофілювання
професійно-технічних навчальних закладів".

     9.3. Вжити заходів щодо розширення підготовки, перепідготовки
та  підвищення  кваліфікації  незайнятого  населення на договірних
засадах з  Державною  службою  зайнятості,  зокрема  за  модульною
технологією навчання.

     10. Департаменту          професійно-технічної         освіти
(Томашенко В.В.)  розробити  до  01.01.2004  року  Положення:  про
професійний ліцей; про організацію навчально-виробничого процесу в
ПТНЗ;  про навчально-практичний  центр  з  практичної  підготовки,
підвищення  кваліфікації  та  перепідготовки робітничих кадрів для
агропромислового  комплексу  при  професійно-технічних  навчальних
закладах;      про      навчальний     центр     при     установах
кримінально-виконавчої системи.

     11. Департаментам економіки та фінансування  (Куліков  П.М.),
загальної   середньої  та  дошкільної  освіти  (Полянський  П.Б.),
професійно-технічної освіти (Томашенко В.В.) переглянути нормативи
щодо введення посад практичних психологів, соціальних педагогів та
заступників директорів з виховної  роботи  у  загальноосвітніх  та
професійно-технічних навчальних закладах.

     12. Департаменту  економіки  та  фінансування (Куліков П.М.),
Державній інспекції навчальних закладів (Бурлаков  О.М.),  відділу
фінансового  контролю  (Миргородський  В.І.),  Міністерству освіти
Автономної Республіки Крим,  управлінням освіти і науки  обласних,
Київської  та  Севастопольської  міських  державних  адміністрацій
забезпечити  постійний   контроль   за   здійсненням   навчальними
закладами  та  підприємствами,  організаціями  і установами освіти
заходів з питань збереження та використання  державного  майна  за
призначенням, раціонального використання бюджетних коштів.

     13. Департаментам  економіки  та фінансування (Куліков П.М.),
професійно-технічної освіти (Томашенко В.В.),  Міністерству освіти
Автономної  Республіки Крим,  управлінням освіти і науки обласних,
Київської та  Севастопольської  міських  державних  адміністрацій,
керівникам  навчальних  закладів  вжити  заходів щодо збільшення у
2003  -  2004  роках  видатків  на  оплату  комунальних  послуг  з
одночасним  зменшенням  витрат  енергоносіїв  шляхом  встановлення
лічильників  обліку  тепло-,   водо-,   газопостачання;   передачі
гуртожитків та інших приміщень,  заселених сім'ями, до комунальної
власності;  здачі в оренду приміщень,  що  не  використовуються  у
навчально-виробничому        процесі,       для       забезпечення
соціально-побутових умов учасників  навчального  процесу;  дієвого
контролю   в   кожному   навчальному  закладі  за  якістю  надання
комунальними підприємствами відповідних послуг.

     14. Департаменту економіки  та  фінансування  (Куліков  П.М.)
спільно з      департаментом      професійно-технічної      освіти
(Томашенко В.В.) вжити заходів щодо фінансування в повному  обсязі
державного  утримання  в  професійно-технічних навчальних закладах
дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

     15. Департаментам        міжнародного         співробітництва
(Сухолиткий О.С.),   загальної   середньої  та  дошкільної  освіти
(Полянський П.Б.), професійно-технічної освіти (Томашенко В.В.) до
01.10.2003  року  проаналізувати  стан  та  перспективи реалізації
міжнародних угод з метою активізації співробітництва  в  загальній
середній і професійно-технічній освіті.

     16. Науково-методичному  центру  професійно-технічної  освіти
(Судаков Є.М.),    департаменту    професійно-технічної     освіти
(Томашенко В.В.):

     16.1. Здійснити    організаційні   заходи   щодо   поетапного
розроблення державних стандартів з конкретних робітничих професій,
формування  та  реалізації  координаційного плану розробки типових
навчальних планів та програм для  курсового  професійно-технічного
навчання робітників на 2003 - 2005 рр.,  продовжити роботу з метою
внесення змін і доповнень  до  переліку  професій  для  підготовки
робітників у професійно-технічних навчальних закладах.

     16.2. Розробити  до  01.01.2004  року  методичні рекомендації
щодо     організації     навчально-виробничого      процесу      в
професійно-технічних  навчальних  закладах  першого  атестаційного
рівня (курсове професійно-технічне навчання).

     16.3. Розробити  до  01.12.2003   року   перспективний   план
розроблення,     написання     та    видання    підручників    для
професійно-технічних навчальних закладів.

     17. Науково-методичному  центру  професійно-технічної  освіти
(Судаков Є.М.),     департаменту    професійно-технічної    освіти
(Томашенко  В.В.),  Науково-методичному  центру  середньої  освіти
(Завалевський Ю.І.), департаменту загальної середньої і дошкільної
освіти (Полянський П.Б.) переглянути та затвердити  до  01.03.2004
року    вимоги   до   структури   навчального   плану   підготовки
кваліфікованих  робітників   у   професійно-технічних   навчальних
закладах, що надають учням повну загальну середню освіту.

     18. Науково-методичному  центру  професійно-технічної  освіти
(Судаков Є.М.),    департаменту    професійно-технічної     освіти
(Томашенко   В.В.),   науково-методичним   центрам   вищої  освіти
(Левківський  К.М.),  департаменту  вищої  освіти  (Болюбаш  Я.Я.)
переглянути  та  затвердити до 01.03.2004 року вимоги до структури
навчального плану підготовки кваліфікованих робітників та молодших
спеціалістів    у    вищих   професійних   училищах   та   центрах
професійно-технічної освіти.

     19. Управлінню  ліцензування,  акредитації  та  нострифікації
(Домніч В.І.)  до 01.06.2004 року створити нормативно-правову базу
для формування Реєстру  професійно-технічних  навчальних  закладів
України,  що отримали ліцензію на провадження освітньої діяльності
та пройшли атестацію,  передбачивши в  ньому  розподіл  навчальних
закладів   за   ступенями   професійно-технічної  освіти,  формами
власності, територіальними ознаками та підпорядкуванням.

     20. Комітету з фізичного виховання і спорту (Операйло  С.І.),
департаментам загальної    середньої    та    дошкільної    освіти
(Полянський П.Б.),  професійно-технічної освіти (Томашенко  В.В.),
Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти
і науки обласних,  Київської та Севастопольської міських державних
адміністрацій,  керівникам навчальних закладів продовжити роботу з
виконання  положень   Цільової   комплексної   програми   "Фізичне
виховання -  здоров'я  нації"  (  963а/98  ),  сприяти  формуванню
здорового способу  життя  молоді,  підвищенню  рівня  їх  фізичної
підготовленості.

     21. Державній інспекції навчальних закладів (Бурлаков  О.М.),
Управлінню ліцензування,      акредитації     та     нострифікації
(Домніч В.І.) посилити контроль за впровадженням державної мови  в
навчальних  закладах  відповідно  до  вимог законодавства України,
враховуючи цей показник при проведенні ліцензійної та атестаційної
експертиз.

     22. Науково-методичним     центрам      середньої      освіти
(Завалевський Ю.І.),  професійно-технічної  освіти (Судаков Є.М.),
вищої освіти (Левківський К.М.)  підвищити  вимоги  до  навчальної
літератури  при  наданні  відповідного грифу Міністерства освіти і
науки.

     23. Контроль   за   виконанням   цього  рішення  покласти  на
заступників Міністра Богомолова А.Г.,  Огнев'юка В.О., Степка М.Ф.
відповідно до розподілу обов'язків.

 Голова колегії,
 Міністр                                               В.Г.Кремень