КОЛЕГІЯ ДЕРЖАВНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА Р І Ш Е Н Н Я 22.07.2003 N 34 Про хід реформування житлово-комунального господарства України Заслухавши і обговоривши хід проведення реформи у житлово-комунальному господарстві за участю представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, керівників житлово-комунальних підприємств, колегія Держжитлокомунгоспу України відзначає, що в поточному році проведена певна робота з реалізації державної політики щодо реформування галузі відповідно до завдань Програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2002-2005 роки та на період до 2010 року, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2002 р. N 139 ( 139-2002-п ). Верховною Радою України прийняті Закони України: "Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті природний газ та електроенергію" ( 554-15 ), "Про поховання та похоронну справу" ( 1102-15 ), "Про внесення змін до статті 11 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 1078-15 ) стосовно включення підприємств водопостачання та водовідведення до переліку підприємств - платників податку на додану вартість за касовим методом. Підготовлено та направлено до Верховної Ради України нову редакцію Житлового кодексу України, законопроекти щодо змін та доповнень до чинного законодавства, зокрема до Законів України: "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" ( 147/98-ВР ) щодо встановлення солідарної відповідальності між місцевими органами влади та підприємствами, на балансі яких перебувають об'єкти соціальної сфери, шляхом рівноцінної участі їх у фінансуванні робіт з капітального ремонту, "Про ціни і ціноутворення" ( 507-12 ) щодо компенсації втрат доходів підприємствам житлово-комунального господарства за умови, що тарифи на послуги є нижчими, ніж витрати на їх виробництво. Розроблені проекти Законів України: "Про теплопостачання населених пунктів України", "Про міській наземний електричний транспорт", "Про благоустрій населених пунктів", підготовлено низку нормативно-правових актів, спрямованих на удосконалення системи управління на всіх рівнях, створення ефективної економічної моделі функціонування галузі, раціонального використання матеріальних та енергетичних ресурсів. Колегія відзначає наявність позитивних зрушень у функціонуванні житлово-комунального господарства міст Києва та Одеси, Донецької, Сумської, Миколаївської, Тернопільської областей. Реформування відносин у житловій сфері, зокрема щодо формування інституту власника житла, характеризується такими показниками. За перше півріччя поточного року на 250 одиниць зросла кількість об'єднань співвласників багатоквартирного будинку. Найкраще проводиться робота із створення об'єднань в м. Києві, Донецькій, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській та Харківській областях. З метою розподілу функцій управління житловим фондом та його обслуговування підготовлені та реалізуються проекти створення служб замовника у містах Львові, Одесі, Краматорську Донецької області, а також у Оболонському районі м. Києва. Набувають поширення тендерні процедури та конкурсний відбір підприємств для утримання багатоквартирних будинків. У містах Тернополі, Олександрії Кіровоградської області весь житловий фонд передано на обслуговування приватним підприємствам, у м. Комсомольську Полтавської області із 6 житлово-експлуатаційних підприємств 5 приватних, що дозволило підвищити якість утримання житлових будинків та зменшити собівартість послуг, всього понад 200 приватних підприємств, у т.ч. в Сумській області - 41, у Донецькій - 39, обслуговують 27,1 млн. кв. м, або 5,8 % багатоквартирного житлового фонду. У м. Дніпропетровську запроваджуються комунальні картки та паспорти житлово-комунального господарства міста (району). Реалізуються пілотні проекти: створення регіональних компаній у сфері природних монополій - в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Луганській, Івано-Франківській та інших областях, реформування житлово-комунального господарства у сільській місцевості - в Бахчисарайському районі Автономної Республіки Крим, впровадження енергозберігаючих заходів на підприємствах: комунальної теплоенергетики - в Івано-Франківській області, міськелектротранспорту - в м. Вінниці, водопровідно- каналізаційного господарства - в мм. Києві, Рівному тощо. Майже в усіх регіонах є позитивний досвід реформування окремих підгалузей житлово-комунального господарства, однак комплексного підходу немає. Тому здійснювані впродовж минулого та першого півріччя поточного року заходи з реформування галузі не дали бажаних результатів щодо підвищення ефективності роботи підпиємств, поліпшення рівня і якості житлово-комунальних послуг. Не дозволяє інвестувати в достатніх обсягах впровадження сучасного обладнання та нових енергозберігаючих технологій фінансовий стан житлово-комунальних підприємств. У переважній більшості населених пунктів України тарифи для населення не відшкодовують повної вартості послуг (рівень відшкодування коливається від 27 до 100 відсотків), а значна частина витрат перекладається на інших споживачів. У поєднанні із зростанням цін на енергоносії це зумовило вичерпання обігових коштів підприємств, що, зрештою, негативно вплинуло на рівень оплати за спожиті житлово-комунальними підприємствами паливно-енергетичні ресурси. Проведений у поточному році Комітетом аналіз річних фінансових звітів підприємств житлово-комунального господарства за даними Ресжитлокомунгоспу Автономної Республіки Крим, управлінь (головних управлінь) житлово-комунального господарства місцевих держадміністрацій засвідчив недостатній рівень кваліфікації фахівців фінансово-економічних служб, відсутність належної системи управління фінансовими ресурсами на підприємствах. Практично всі підприємства галузі не планують роботи щодо повного відновлення основних фондів, що спричиняє погіршення їх стану, мають місце факти використання не за призначенням амортизаційних відрахувань та зростання витрат на цілі, не пов'язані з основною виробничою діяльністю. Продовжує зростати заборгованість населення за спожиті житлово-комунальні послуги (на 10 червня вона становила 5,3 млрд. грн., що на 382 млн. грн. більше, ніж на початок року), майже 1,9 млрд. грн. сягнула заборгованість госпрозрахункових підприємств. Мають місце факти погіршення якості житлово-комунальних послуг, насамперед послуг з питного водопостачання. Порушуються строки початку і закінчення опалювального сезону, послуги з централізованого опалення багатоквартирних будинків надаються з відхиленням від нормативних вимог, у деяких містах впродовж останніх років немає централізованого гарячого водопостачання або гаряча вода подається лише в зимовий період. Майже припинена робота з прийняття у комунальну власність житлового фонду та об'єктів життєзабезпечення населених пунктів. Капітальний ремонт житла комунальної власності порівняно з 1991 роком скоротився в декілька разів. Донині не розроблені Правила утримання будинків та прибудинкової території, нова редакція Правил надання населенню послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення, не затверджено Порядку формування тарифів на послуги централізованого опалення та гарячого водопостачання, законодавче не врегульовано питання фінансування капітального ремонту житла, відшкодування підприємствам втрат від надання послуг працюючим категоріям громадян за пільговими тарифами, передачі об'єктів водо-, теплопостачання та водовідведення в управління, оренду, концесію, стимулювання інвестиційного процесу в галузі. Потребують подальшого розвитку та вдосконалення: механізм залучення позабюджетних коштів на лізинговій (поворотній) основі для реалізації інноваційних проектів, договірні відносини між всіма учасниками процесу виробництва та надання комунальних послуг, а також встановлення матеріальної відповідальності сторін за ненадання або несвоєчасне надання послуг належної якості та несвоєчасні розрахунки за отримані послуги. З метою подолання накопичених в галузі проблем та реалізації завдань, що випливають з Послань Президента України до Верховної Ради України "Європейський вибір. Концептуальні засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002-2011 роки" ( n0001100-02 ), "Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2002 році" ( n0010100-03 ), Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Відкритість, дієвість, результативність" ( n0001120-03 ), Стратегії та основних завдань підвищення ефективності роботи житлово-комунального господарства України, схвалених рішенням колегії Держжитлокомунгоспу від 23.07.02 N 1 ( v0001508-02 ), колегія Держжитлокомунгоспу В И Р І Ш И Л А: 1. Заступникам Голови Комітету згідно з розподілом обов'язків забезпечити виконання цього рішення та заходів, передбачених на 2003 рік в Основних завданнях Держжитлокомунгоспу України з реформування та розвитку галузі на 2002-2006 роки, що схвалені рішенням колегії Комітету від 23.07.2002 N 1 ( v0001508-02 ), приділивши особливу увагу розробленню нормативно-правових актів щодо проведення концесійних конкурсів та укладання концесійних договорів на об'єкти житлово-комунального господарства, функціонування компаній з управління житловим фондом (керуючих компаній) та управителів багатоквартирними будинками, реалізації Стратегії заміни пільг на адресну грошову допомогу населенню. 2. Управлінням стратегії реформування житлово-комунального господарства (О.О. Мільнер), водопровідно-каналізаційного господарства (В.Є. Хомко) експлуатації житлового фонду (В.М. Кирюшин) забезпечити супроводження в Кабінеті Міністрів України та Верховній Раді України відповідно проектів Законів України "Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житловокомунального господарства на 2004-2010 роки", "Про Загальнодержавну програму "Питна вода України" та Житлового кодексу України. 3. Управлінню стратегії реформування житлово-комунального господарства (О.О. Мільнер): - підготувати до 1 серпня 2003 року узгоджені пропозиції щодо створення робочої групи з доопрацювання проекту Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки за участю посадових осіб органів місцевого самоврядування; - підготувати та внести на розгляд IX Всеукраїнських муніципальних слухань, що відбудуться у вересні поточного року з порядком денним "Житлово-комунальна реформа - першочергове завдання місцевого та регіонального розвитку", проект звернення до Президента України, Верховної Ради України з пропозицією оголосити наступний 2004 рік - роком житлово-комунального господарства; - спільно з галузевими управліннями Комітету протягом 2003 року створити банк перспективних проектів та позитивного практичного досвіду органів місцевого самоврядування щодо реформування житлово-комунального господарства. Прес-секретареві (Л.М. Федорченко) забезпечити широке інформування населення про позитивні зрушення, які відбуваються в галузі, шляхом висвітлення кращого досвіду проведення реформ на веб-сайті Комітету та у засобах масової інформації. 4. Управлінню комунальної теплоенергетики (М.О. Тимченко) забезпечити: - підготовку та проведення у вересні поточного року в м. Харкові Всеукраїнської наради начальників управлінь житлово-комунального господарства та керівників підприємств комунальної теплоенергетики з питань підготовки до опалювального сезону 2003-2004 років; - вивчення протягом третього кварталу 2003 року та поширення серед підприємств комунальної теплоенергетики досвіду щодо когенерації з метою виробництва електроенергії як для власних потреб, так і для потреб житлово-комунальних підприємств. 5. Відділу протизсувних робіт та захисту територій населених пунктів від шкідливої дії вод (Є.І. Голуб'ятніков) до 1 жовтня поточного року розробити та погодити з Мінекономіки та Мінфіном форми звітності про хід виконання Комплексної програми ліквідації наслідків підтоплення територій в містах і селищах України. ( 160-2002-п ) Щороку до 15 лютого інформувати Національну раду з питань безпечної життєдіяльності населення про хід її виконання. 6. Управлінню науково-технічної політики (Л.О. Кравченко) спільно з галузевими управліннями до 01 жовтня 2003 року забезпечити розроблення пропозицій щодо подальшого використання на підприємствах галузі науково-технічних та нормативних розробок, виконаних на замовлення Держжитлокомунгоспу. 7. Управлінню організаційно-аналітичного забезпечення роботи керівника (Н.Г. Хохлова) спільно з галузевими управліннями Комітету та Держспоживстандартом підготувати протягом серпня поточного року матеріали для проведення у IV кварталі спільного засідання колегій Держжитлокомунгоспу та Держспоживстандарту з питань захисту прав споживачів. 8. Управлінню благоустрою та комунального обслуговування (Я.А. Стеценко): - до 1 жовтня поточного року підготувати пропозиції щодо запровадження моніторингу технічного стану дорожніх споруд, засобів регулювання дорожнього руху та вулично-дорожньої мережі; - до кінця поточного року спільно з Фінансово-економічним управлінням (М.М. Ващук) провести перевіку у двох-трьох регіонах виконання Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) щодо використання бюджетних коштів на ремонт та утримання доріг і вулиць. 9. Управлінню міського електротранспорту (В.В. Вірченко) протягом кварталу розробити пропозиції щодо запровадження солідарного фінансування закупівлі рухомого складу міськелектротранспорту за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів та подати їх на розгляд Міжвідомчої комісії з реалізації реформи житлово-комунального господарства при Кабінеті Міністрів України. 10. Управлінню економіки, ціноутворення та тарифної політики житлово-комунального господарства (А.А. Кулеша) забезпечити: - розроблення до 1 листопада 2003 р. нормативно-правових актів щодо застосування санкцій проти неплатників спожитих житлово-комунальних послуг; регламентації складових тарифу для підприємств-монополістів, що надають послуги з водо-, теплопостачання та водовідведення, за статтею "інші операційні витрати" у структурі основних операційних витрат їх виробничої діяльності; - запровадження з 1 вересня 2003 року моніторингу стану виконання Закону України від 20.02.03 N 554-IV ( 554-15 ) "Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію"; - підготовку протягом місяця спільно з Юридичним відділом та галузевими управліннями комплексних пропозицій, щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ), спрямованих на забезпечення реформування та розвитку житлово-комунального господарства; 11. Державній академії житлово-комунального господарства (Г.І. Короткий), Відділу кадрів Комітету (В.Є. Купчук): - відпрацювати на 2003-2004 навчальний рік систему підвищення кваліфікації спеціалістів усіх підгалузей житлово-комунального господарства в регіонах, розробити методичне забезпечення їх навчання, передбачити в планах навчання виїзні семінари за участю відповідних фахівців Держжитлокомунгоспу України; - спільно з галузевими асоціаціями надавати управлінням житлово-комунального господарства місцевих державних адміністрацій (за їх зверненням) організаційно-методичну допомогу у формуванні програм навчання спеціалістів районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування з питань реформування житлово-комунального господарства; - спільно з Харківською державною академією міського господарства та Управлінням стратегії реформування житлово-комунального господарства Комітету (О.О. Мільнер) протягом 2003 року підготувати курс лекцій для навчання спеціалістів місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування з питань реформування житлово-комунального господарства та розглянути можливість видання навчального посібника (довідника) щодо правових засад діяльності посадових осіб виконавчих органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій у сфері житлово-комунального господарства. 12. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування протягом 2003 року забезпечити здійснення в межах повноважень, визначених законодавством, заходів щодо: - завершення розроблення регіональних програм реформування і розвитку житлово-комунального господарства на період до 2010 року та затвердження їх на сесіях відповідних рад; - використання кращого досвіду реформування житлово-комунального господарства, зокрема стимулювання створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, їх асоціацій, утворення компаній з управління житловим фондом, будинкових та квартальних комітетів, єдиних розрахункових центрів, запровадження посад управителів житловими будинками, реалізації пілотних проектів з впровадження прогресивних форм управління комунальним майном тощо; - виконання завдань Програми поетапного оснащення наявного житлового фонду засобами обліку та регулювання споживання води і теплової енергії шляхом встановлення будинкових лічильників на лізинговій, поворотній основі із залученням бюджетних коштів, коштів населення та підприємств; - залучення небюджетних інвестицій у розвиток житлово-комунального господарства та його технічне переобладнання; - забезпечення бюджетного фінансування першочергових заходів з розвитку житлово-комунального господарства, благоустрою та ліквідації наслідків підтоплення територій в містах і селищах; - створення рівних умов конкуренції на ринку транспортних послуг; організаційного та фінансового забезпечення виконання запланованих заходів з підготовки житлового фонду, систем водо-, теплопостачання та водовідведення до сталого функціонування в осінньо-зимовий період 2003-2004 років; - проведення громадських слухань, інформаційно-роз'яснювальних кампаній у засобах масової інформації для підвищення рівня усвідомлення всіма зацікавленими сторонами і споживачами необхідності впровадження тарифів, які забезпечують повне відшкодування вартості житлово-комунальних послуг. 13. Керівникам Ресжитлокомунгоспу Автономної Республіки Крим, управлінь (головних управлінь) житлово-комунального господарства місцевих державних адміністрацій до кінця поточного року вжити заходів щодо: - покращання виконавської дисципліни, забезпечення законності в державному управлінні, запровадження жорсткого контролю за навчанням кадрів для житлово-комунального господарства; - розвитку інноваційної діяльності в житлово-комунальному господарстві регіонів відповідно до положень Закону України "Про інноваційну діяльність" ( 40-15 ), із залученням у разі необхідності до цієї роботи ДП "Інноваційний центр" Держжитлокомунгоспу України; - розроблення і реалізації заходів з впровадження на підприємствах житлово-комунального господарства системи управління якістю продукції та послуг; реалізації регіональних програм енергозбереження та зменшення питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів на підприємствах житлово-комунальної сфери; - організації моніторингу стану виконання Закону України від 20.02.03 N 554-IV ( 554-15 ) "Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію"; - запровадження жорсткого контролю за порядком формування тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до чинних нормативно-правових актів та щоквартального моніторингу рівня відшкодування тарифами витрат підприємств на звичайну діяльність у розрізі послуг та районів, міст обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення; - забезпечення надання двічі на рік за підсумками півріччя (до 15 числа місяця, 'наступного за звітним періодом) інформації Управлінню стратегії реформування житлово-комунального господарства Держжитлокомунгоспу про стан та кращий досвід реформування і розвитку житлово-комунального господарства в регіоні та населених пунктах; - обстеження стану об'єктів і мереж водопостачання та водовідведення. За результатами обстеження створити банк даних аварійних об'єктів; - подання протягом вересня 2003 року (в подальшому щорічно до 1 квітня) до Державного підприємства "Інноваційний центр" Держжитлокомунгоспу інформації за встановленою формою щодо інноваційно-інвестиційних, енергозберігаючих проектів, що реалізуються у житлово-комунальному господарстві регіону. 14. Державній академії житлово-комунального господарства (Г.і.Короткий), інститутам "НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ" (Г.І. Онищук) та НДКТІ МГ (Г.П. Щербина), ВАТ УкрНДІінжпроект (А.В. Власюк) спільно з управліннями Комітету активізувати роботу щодо реалізації пілотних проектів, схвалених рішенням колегії Комітету від 28.01.03. N 4, внести пропозиції Комітету щодо розроблення та реалізації комплексного пілотного проекту в одному з населених пунктів України. 15. Державному підприємству "Інноваційний центр" Держжитлокомунгоспу України (С.В. Бржестовський): - протягом серпня 2003 року розробити та надіслати Ресжитлокомунгоспу Автономної Республіки Крим, управлінням житлово-комунального господарства місцевих держадміністрацій форму реєстру інноваційно-інвестиційних та енергозберігаючих проектів; - до кінця поточного року створити реєстри інноваційно-інвестиційних та енергозберігаючих проектів, інформаційний банк енергозберігаючих техніки, технологій та обладнання; - протягом місяця подати Комітету пропозиції щодо заходів з погашення заборгованості за комунальні послуги, спожиті організаціями, установами та підприємствами, що фінансуються з державного бюджету. 16. Керівникам підприємств житлово-комунального господарства, підприємств і організацій, що належать до сфери управління Держжитлокомумгоспу України, протягом 2003 року вжити заходів щодо: - забезпечення приросту обсягів робіт та послуг, підвищення їх якості, поліпшення фінансового становища підприємств, погашення заборгованості з платежів до бюджету, державних цільових фондів та суттєвого зменшення боргів за спожиті енергоносії та із виплати заробітної плати; - підвищення ефективності планування економічної та фінансової діяльності та управлінських рішень щодо використання матеріальних і фінансових ресурсів, у разі необхідності провести фінансовий аудит підприємства; - посилення персональної відповідальності посадових осіб за створення безпечних умов праці на підприємстві. 17. Контроль за виконанням цього рішення залишаю за собою. Голова колегії Г.М.Семчук