• Кошти, отримані з бюджетів


Чи оподатковуються кошти, отримані з бюджетів на проведення робіт у сфері культурної спадщини?

 

Підпунктом 7.13.4 п. 7.13 ст. 7 Закону № 334/94-ВР визначено, що оподатковується у розмірі 50% діючої ставки прибуток платників від проведення науково-дослідних i реставраційних робіт у сфері охорони культурної спадщини.
Об’єкт культурної спадщини (пам’ятка), відносно якого провадяться реставраційні роботи, має бути включено до державного реєстру нерухомих пам’яток України, що ведеться центральним органом виконавчої ради у сфері охорони культурної спадщини (п. 4 ст. 5 Закону № 1805-III).
Крім того, проектні документи на виконання робіт, зокрема з реставрації пам’яток, повинні відповідати затвердженим державним нормам та правилам, що розробляються центральним органом виконавчої ради у сфері охорони культурної спадщини (п. 13 ст. 5 Закону № 1805-III).
При цьому для проведення робіт на пам’ятках національного значення, їхніх територіях, в історичних ареалах населених місць необхідно мати дозвіл на проведення таких робіт (ст. 26 Закону № 1805-III).
Враховуючи, що пам’ятка, крім пам’ятки археології, може перебувати у державній, комунальній або приватній власності (ст. 17 Закону № 1805-III), та те, що власник пам’ятки або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління нею, забезпечує, зокрема, реставрацію пам’ятки за власні кошти, якщо інше не передбачено договором або законом (ст. 39 Закону № 1805-III), фінансування реставраційних робіт може бути як за рахунок бюджетних коштів, так i за рахунок коштів власників пам’яток, а також за рахунок благодійних внесків і пожертвувань та інших джерел, не заборонених чинним законодавством (ст. 38 Закону № 1805-III).
Отже, виконавець науково-дослідних i реставраційних робіт може скористатися пільгою, передбаченою пп. 7.13.4 п. 7.13 ст. 7 Закону № 334/94-ВР, за наявності у нього:
дозволу органу охорони культурної спадщини на підставі погодженої з ним науково-проектної документації;
копії документа, що посвідчує право власності замовника на пам’ятку, в якому обов’язково зазначаються категорія пам’ятки, дата i номер рішення про її державну реєстрацію;
копій фінансових документів, що підтверджують джерела та розмір фінансування реставраційних робіт.
Пунктом 4.1 ст. 4 Закону № 334/94-ВР визначено, що валовий дохід — це загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду у грошовій, матеріальній або нематеріальній формі як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так i за її межами.
Щодо субсидій, дотацій, які надаються суб’єктам підприємницької діяльності в інших, ніж державне регулювання цін, цілях, зокрема на фінансування невиробничого (об’єктів соціально-культурного призначення) та виробничого будівництва — капітальні трансферти державним підприємствам, охорону навколишнього природного середовища, то кошти (трансферти), що передаються з бюджетів у зазначених цілях, не включаються до валового доходу платників податку. Зазначені кошти (трансферти) не відповідають ознакам валового доходу платника податку, встановленим п. 4.1 ст. 4 Закону № 334/94-ВР, i не підлягають оподаткуванню, оскільки їх одержання з бюджету прямо не пов’язано з будь-яким видом діяльності підприємства i спрямовано на реалізацію програм соціально-економічного розвитку держави.
Враховуючи наведене, кошти (вартість майна) платника податку, одержані ним з бюджету у вигляді капітальних трансфертів з метою оподаткування, не включаються до складу його валових доходів.
Таким чином, при одержанні платником податку вищезазначених коштів (майна) з бюджету та використанні їх за цільовим призначенням його скоригований валовий дохід не збільшується.

Консультують фахівці департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 36 вересень 2003 року