МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                     07.10.2002  N 1/10-1691

                                      Семиноженку В.П.


            Щодо легалізації програмного забезпечення


     На виконання розпорядження  Кабінету  Міністрів  України  від
15.05.2002 р.  N  247-р ( 247-2002-р ) "Про затвердження Концепції
легалізації програмного забезпечення  та  боротьби  з  нелегальним
його  використанням"  (далі  -  Концепція) Державним департаментом
інтелектуальної власності  Міністерства  освіти  і  науки  України
(далі  - Держдепартамент) було проведено ряд заходів,  спрямованих
на вирішення завдань зазначеної Концепції.

     Держдепартаментом було створено робочу групу, до якої ввійшли
представники Генерального  штабу Збройних Сил України,  Державного
комітету зв'язку та інформатизації  України,  Державного  комітету
стандартизації, метрології  та сертифікації України,  Міністерства
юстиції України,  Міністерства внутрішніх  справ  України,  Служби
безпеки України та Національної академії наук України.

     Було проведено  ряд заходів спільно з представниками компаній
- правовласників програмного забезпечення,  що використовується  в
Україні ("Caldera Internetional", "Microsoft", "Novell", "Oracle",
"Інформаційні Комп'ютерні Системи"),  які висловили  свою  позицію
щодо проблем легалізації програмних продуктів.

     На підставі  інформації,  наданої Державним комітетом зв'язку
та інформатизації України,  Держдепартаментом проведено  роботу  з
аналізу стану  використання  програмного  забезпечення  в  органах
державної влади України,  розглянуто попередні пропозиції  окремих
компаній - правовласників про умови його легалізації.

     Також було  вивчено та враховано позитивний досвід проведення
в 1998-2001 роках легалізації програмного забезпечення  в  країнах
Східної Європи,  таких  як  Польща,  Чеська Республіка,  Угорщина,
Болгарія, Литва, опрацьовано аналітичний матеріал та прогнози щодо
позитивного впливу   легалізації   програмного   забезпечення   на
економічну ситуацію в країні.

     За прогнозами,  втілення  в   життя   заходів,   передбачених
Концепцією ( 247-2002-р ) легалізації, дозволить суттєво покращити
економічну та соціальну ситуацію в Україні,  значно  підвисити  її
авторитет  на  міжнародній  арені,  суттєво збільшити інвестиційну
привабливість країни.

     На підставі   рекомендацій   міжвідомчої    робочої    групи,
Держдепартаментом розроблено   План   заходів,   які  пропонується
провести на першому  етапі  (жовтень  2002  -  січень  2003  року)
виконання Концепції    ( 247-2002-р )    легалізації   програмного
забезпечення та боротьби з нелегальним його використанням.

     Один з  першочергових  заходів  -  проведення  інвентаризації
наявного в  органах  державної влади програмного забезпечення,  що
дозволить визначити кількість інстальованих програмних  продуктів,
з'ясувати, яка   кількість   ліцензій  і  на  яке  саме  програмне
забезпечення є в наявності,  встановити обсяги робіт з легалізації
та необхідність в їх фінансуванні.

     Розпорядженням Кабінету  Міністрів  України від 15.05.2002 р.
N 247-р ( 247-2002-р )  "Про  затвердження  Концепції  легалізації
програмного   забезпечення   та   боротьби   з   нелегальним  його
використанням" Міністерство освіти і науки України було  визначено
головним виконавцем і організатором цих робіт. Міністерство планує
в  термін  до  1  січня   2003   року   провести   систематизацію,
узагальнення  та аналіз отриманої за результатами інвентаризації в
органах  виконавчої  влади  програмного  забезпечення  інформації,
розробити   обгрунтування   та   подати  в  установленому  порядку
пропозиції   стосовно   необхідності   фінансування   заходів    з
легалізації  програмного  забезпечення з коштів Державного бюджету
України на 2003 рік ( 380-15 ),  а  також  підготувати  та  подати
Кабінету  Міністрів  України  проект  постанови,  якою покласти на
Держдепартамент    централізацію     ведення     переговорів     з
правовласниками  з  питань легалізації програмного забезпечення та
централізацію   процесів   закупівлі   ліцензійного    програмного
забезпечення.

     Концепцією ( 247-2002-р )   віднесено   до  одного з основних
організаційних заходів щодо легалізації програмного забезпечення в
органах  державної  влади  обов'язковість  придбання  ліцензійного
програмного забезпечення під час закупівлі  комп'ютерної  техніки.
Відповідно  до  підпункту  57  пункту 4 Положення про Міністерство
економіки України,  затвердженого Указом  Президента  України  від
23 жовтня  2000  року  N  1159/2000  ( 1159/2000 ),   Міністерство
економіки та з питань європейської інтеграції України бере  участь
у  формуванні  та  забезпеченні реалізації державної політики щодо
закупівель товарів,  робіт і послуг  для  державних  потреб.  Тому
вважаємо  за  доцільне просити зазначене міністерство розробити та
зареєструвати  в  Міністерстві   юстиції   України   наказ,   яким
передбачити   обов'язковість   придбання   виключно   ліцензійного
програмного забезпечення під час закупівлі комп'ютерної техніки.

     Програмне забезпечення,  що  встановлене  в органах державної
влади, не  завжди   відповідає   завданням,   які   стоять   перед
зазначеними органами,   є   незбалансованим   за   функціональними
можливостями, перевищує    потреби    органів    та    відповідно,
використання такого   програмного   забезпечення   є  недоцільним.
Концепцією ( 247-2002-п )   встановлено,   як   один   з  основних
організаційних заходів  щодо  легалізації,  визначення  вимог   до
програмного    забезпечення,    що   використовується.   Виконання
зазначеного заходу дозволить з'ясувати реальну  потребу  державних
органів в ліцензійному програмному забезпеченні та визначити,  яке
програмне забезпечення потрібне,  з метою  оптимізації  витрат  на
його  легалізацію.  Разом  з  тим доцільно розробити і запровадити
механізми,  які в подальшому допоможуть ефективно регулювати  обіг
програмного  забезпечення  в  органах  державної влади,  бюджетних
установах   і   організаціях,   а   саме:   дадуть   методологічне
обгрунтування    потреби    зазначених   органів   в   програмному
забезпеченні,  дозволять планувати закупівлю і поставки програмних
продуктів, становить порядок встановлення програм, їх зберігання і
класифікацію,  визначають  осіб,  які  в   державних   органах   є
відповідальними   за  використання  програмного  забезпечення.  Це
дозволить  налагодити  всебічний   облік   комп'ютерних   програм,
мінімізувати  витрати  на  їх  придбання  та  організувати  дієвий
контроль за використанням програмного забезпечення.

     Згідно з положенням  про   Державний   комітет   зв'язку   та
інформатизації України,  затвердженого  Указом  Президента України
від 3 червня 1999 року N 601/99  ( 601/99 ),   Державний   комітет
зв'язку  та  інформатизації  України  забезпечує реалізацію єдиної
технічної політики  у  галузі  зв'язку  та  сфері  інформатизації,
виступає     державним     замовником     науково-дослідних     та
дослідно-конструкторських  і   проектних   розробок   комплексного
характеру,  пов'язаних з розвитком сфери інформатизації,  визначає
порядок   та    забезпечує    проведення    експертизи    проектів
інформатизації   органів   виконавчої   влади,  а  також  проектів
інформатизації підприємств,  установ  і  організацій.  Виходячи  з
зазначеного,   вважаємо  за  доцільне  прохати  Державний  комітет
зв'язку та інформатизації України провести експертне дослідження з
метою   визначення   вимог   до   програмного   забезпечення,   що
використовується в  державних  органах,  а  також  підготувати  та
зареєструвати   в   Міністерстві   юстиції  України  Інструкцію  з
використання програмного забезпечення в органах  державної  влади,
бюджетних установах і організаціях.

 Т. в. о. Міністра                                  В.С.Журавський