НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                    16.10.2003 N 05-39-11/3907
                  На N 1045/01-18 від 12.09.2003

                                      Державна інспекція з
                                      контролю за цінами в
                                      Полтавській області


                     Щодо надання роз'яснень


     На Ваш запит щодо надання додаткових роз'яснень щодо вартості
робіт,  пов'язаних з проведенням  повірки  лічильників  природного
газу,  Національна  комісія  регулювання електроенергетики України
повідомляє.

     Згідно з ДСТУ 2681-94  "Метрологія.  Терміни  та  визначення"
повірка  засобів  вимірювальної  техніки  -  це визначення похибок
засобів вимірювальної техніки і  встановлення  їх  придатності  до
застосування.

     У разі   прострочення   терміну   повірки   лічильника  газу,
визначеного Держстандартом,  лічильник газу вважається непридатним
для  застосування,  оскільки  згідно  з пунктом 2 статті  9 Закону
України "Про метрологію та метрологічну діяльність" ( 113/98-ВР  )
засоби   вимірювальної   техніки,  на  які  поширюється  державний
метрологічний  нагляд,  дозволяється  застосовувати,  випускати  з
виробництва,  ремонту  та  у  продаж  і  видавати напрокат лише за
умови,  якщо вони пройшли повірку (первинну  або  періодичну)  або
державну метрологічну атестацію.

     Як    вже   повідомлялося   в   листі   НКРЕ   від   08.08.03
N 05-39-11/3101 ( vl101227-03 ) за показами лічильників природного
газу,  встановлених у населення, здійснюються розрахунки населення
з  організаціями  НАК  "Нафтогаз  України"  за  надані  послуги  з
газопостачання.  Для  організацій НАК "Нафтогаз України" положення
Закону    України  "Про  метрологію  та  метрологічну  діяльність"
( 113/98-ВР ) є обов'язковими, тобто НАК "Нафтогаз України" і його
організації згідно з Законом не мають права здійснювати розрахунки
з  населенням  за  надані  послуги з газопостачання за показами не
повірених лічильників газу.

     Враховуючи невирішеність питання щодо оплати вартості  робіт,
пов'язаних   з   проведенням  повірки  лічильників  газу,  Комісія
надсилала листа до  Головного  управління  з  експлуатації  систем
газопостачання природного та скрапленого газу "Головпобутгаз" (від
14.09.2000 N 05-39-11/1960) з пропозицією починаючи  з  2001  року
передбачати  у  тарифі  на  постачання  природного  газу  витрати,
пов'язані  з  виконанням  планової   повірки   лічильників   газу,
встановлених у населення.

     Беручи до уваги, що таку пропозицію Комісії не було оформлено
постановою,  лист носив рекомендаційний  характер,  але  на  думку
НКРЕ,   допомагав   вирішити   питання   щодо  здійснення  повірки
лічильників   газу    найбільш    доцільним    шляхом,    оскільки
заінтересованість у правильній роботі  лічильників газу виникає не
у населення, а перш за все у газопостачальної організації. Комісія
також  приймала  до  уваги  позитивну  практику,  яка  склалася із
забезпеченням  здійснення  повірки  приладів  обліку   електричної
енергії,  встановлених  у населення:  вартість повірки та вартість
робіт, пов'язаних з проведенням повірки приладів обліку (незалежно
від  балансової  належності  приладу обліку),  включена у тариф на
електричну  енергію  (згідно  з  пунктом  40  Правил  користування
електричною   енергією   для  населення,  затверджених  постановою
Кабінету Міністрів України від 26.07.99 N 1357 ( 1357-99-п ).

     Таким чином,  під  час  перегляду   тарифів   на   постачання
природного газу починаючи з 2001 року Комісія враховувала витрати,
пов'язані  з проведенням планової повірки  лічильників  природного
газу  у  населення  для  всіх  відкритих  акціонерних товариств по
газопостачанню та газифікації, які надавали такі розрахунки.

     Для забезпечення рівних умов доступу до газових трубопроводів
постачальників   за   регульованим   та   нерегульованим  тарифами
25.12.2001 року в НКРЕ відбулася нарада,  на  якій  було  прийнято
рішення  щодо включення вартості  робіт,  пов'язаних з проведенням
повірки лічильників газу,  до тарифу на транспортування природного
газу розподільними трубопроводами, починаючи з 2003 року, що також
носило рекомендаційний характер.

     Згідно з   пунктом   3.7.2   Умов   та   Правил    здійснення
підприємницької  діяльності  (ліцензійних  умов) з транспортування
природного  та  нафтового   газу   розподільними   трубопроводами,
затверджених постановою  НКРЕ  від  30.09.99  N 1263 ( z0720-99 ),
тариф  на  транспортування  природного  та  нафтового  газу,  який
розраховується   ліцензіатом   на   наступний   (плановий)  період
відповідно  до  методики  розрахунку  тарифу  на   транспортування
природного   та   нафтового   газу   газорозподільними   мережами,
затверджується  НКРЕ.  Тариф  на  транспортування  природного   та
нафтового   газу   встановлюється  таким  чином,  щоб  забезпечити
ліцензіату відшкодування його об|рунтованих  витрат  та  отримання
прибутку,  а  також  стимулювати  його  до скорочення цих витрат і
підвищення рентабельності його діяльності.

     Постановою НКРЕ  від  04.09.2002  N  983  (   v0983227-02   )
затверджено  Методику  розрахунку  тарифів  на  транспортування та
постачання природного газу для  підприємств  з  газопостачання  та
газифікації.  Пункт  6 додатку 1 до Методики передбачає витрати на
оплату послуг сторонніх організацій. Отже, оплата вартості повірки
лічильників газу може бути передбачена в вищезазначеній графі.

     В той  же  час,  згідно  з  пунктом  3.7.6   ліцензіат   може
отримувати  додатковий прибуток шляхом виконання додаткових робіт,
що пов'язані з ліцензованою діяльністю, але не враховані в тарифі.
Плата  за  виконання  додаткових  робіт установлюється ліцензіатом
таким чином, щоб забезпечити відшкодування його виправданих витрат
та отримання об|рунтованого прибутку при здійснення цих робіт.

     Інформацію щодо розміру плати за виконання додаткових  робіт,
що   пов'язані   з   ліцензованою  діяльністю,  ліцензіат  повинен
опублікувати  в  засобах  масової  інформації  за  п'ять  днів  до
введення їх в дію.

     Таким чином,  у  разі,  якщо  вартість  робіт,  пов'язаних  з
повіркою    лічильників   газу,   не   врахована   у   тарифі   на
транспортування або  постачання  природного  газу,  ліцензіат  має
право  стягувати  об|рунтовану  плату  з  населення  за здійснення
повірки як за додаткову  послугу,  пов'язану  із  здійсненням  ним
ліцензованої діяльності.

     Одночасно Національна  комісія  регулювання електроенергетики
України рекомендувала для уникнення у подальшому непорозумінь,  що
виникають  у  відкритих акціонерних товариств по газопостачанню та
газифікації  з  приводу  здійснення  повірки   лічильників   газу,
встановлених  у  населення,  більш широко проводити роз'яснювальну
роботу  серед  населення  щодо  необхідності  здійснювати  повірку
лічильників.

     Для надання роз'яснення сутності  пунктів 14, 20 та 24 Правил
( 1357-99-п ) просимо сформулювати конкретні питання по зазначених
пунктах.

 Член Комісії                                           В.Меркушов