НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   14.10.2003  N 05-39-10/3845

                                      Виконавчий комітет
                                      Вінницької міської ради


               Щодо зменшення оптової ринкової ціни
                      на електричну енергію


     Національна комісія регулювання електроенергетики України  на
Ваш  запит  щодо  зменшення  оптової  ринкової  ціни на електричну
енергію повідомляє.
     Згідно з статтею 15 Закону  України  "Про  електроенергетику"
( 575/97-ВР )  оптова  ринкова  ціна  визначається  відповідно  до
Правил Оптового ринку електричної енергії України ( v0921227-03 ).
     Оптова ринкова ціна на електричну енергію, яка є найвагомішою
складовою роздрібного тарифу, формується погодинно єдиною для всіх
енергопостачальних  компаній  виходячи  з  принципу   забезпечення
повного  відшкодування споживачами економічно обгрунтованих витрат
на виробництво,  передачу та постачання електричної енергії.  Вона
визначається  як  середньозважена  величина  вартості  електричної
енергії  теплових,  атомних  електростанцій,  гідроелектростанцій,
теплоелектроцентралей    та    інших   суб'єктів   підприємницької
діяльності,  які  продають  електричну  енергію  в  Оптовий  ринок
електричної енергії,  і крім того, включає витрати на утримання ДП
"Енергоринок",    проведення    диспетчеризації    та    утримання
магістральних та міждержавних електромереж, дотаційні сертифікати,
кошти на фінансування інвестиційних проектів та ін.
     Серед чинників,  які вплинули на зростання  оптової  ринкової
ціни у поточному році, слід відзначити такі:

     1. Відповідно  до Закону України "Про внесення змін до Закону
України "Про  Державний  бюджет України на 2003 рік" ( 849-15 ) та
постанови Кабінету  Міністрів  України   від   17.07.03   N   1098
( 1098-2003-п   )   "Про   затвердження   порядку  зарахування  та
використання  коштів  цільової  надбавки  до  діючого  тарифу   на
електричну  та  теплову енергію та переліку енергоблоків атомних і
гідроакумулюючих електростанцій,  будівництво яких здійснюється за
рахунок  коштів  спеціального  фонду державного бюджету",  з липня
поточного року здійснюються  відрахування  до  спеціального  фонду
державного бюджету коштів,  отриманих за рахунок цільової надбавки
до оптової ринкової ціни.  Внаслідок цього  інвестиційна  складова
оптової  ринкової ціни з липня по жовтень поточного року зросла на
180,95%.

     2. Зміна структури відпуску електроенергії: протягом останніх
трьох  місяців  відбувається  зростання  частки товарної продукції
генеруючих компаній ТЕС - найбільш дорогої електроенергії (у липні
поточного  року  вона  становила  - 44,68%  у жовтні - 46,99%),  і
зменшення частки товарної продукції НАЕК  "Енергоатом"  (липень  -
30,62%, жовтень - 23,01%).

     3. Збільшення   обсягу   дотацій   для   компенсації   витрат
енергопостачальних компаній від здійснення постачання  електричної
енергії пільговим категоріям споживачів (з 157,9 млн. грн. у липні
до 233,3 млн. грн. у жовтні 2003 року).
     Тривале стримування  тарифів  на електроенергію для побутових
споживачів (18%  загального споживання електроенергії  в  Україні)
призводить  до 10-15 %  зростання вартості електроенергії для всіх
інших споживачів, в тому числі для підприємств житлово-комунальної
сфери.
     У відповідності до цього,  встановлення оптової ринкової ціни
на електроенергію на рівні,  нижчому ніж формується відповідно  до
чинного   законодавства,  призведе  до  необхідності  перекладання
різниці в тарифах на інших споживачів - промисловість,  транспорт,
бюджетні організації, сільськогосподарські підприємства, а відтак,
до зростання цін на всю продукцію,  товари і послуги, в тому числі
і ті, що споживаються підприємствами житлово-комунальної сфери.
     НКРЕ з  розумінням  ставиться  до  проблем,  які  існують   в
житлово-комунальному   господарстві,   і   відповідно   до   своїх
повноважень вживає всі можливі заходи щодо недопущення  зловживань
з    боку    енергетичних    підприємств,    постійно    контролює
обгрунтованість їх витрат,  не допускає необгрунтованого зростання
рівнів тарифів на електроенергію.
     Проте, з урахуванням викладених вище факторів Комісія не може
підтримати  пропозиції  щодо  зменшення  оптової  ринкової ціни на
електричну енергію.

 З повагою,

 Голова Комісії                                           Ю.Продан